• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 690 SMC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No ei se sitten kuskin vika ole. Eikös 690:ssä ole aika pieni öljytilavuus?

Parisen litraa, sen ajattelin itse ehtivän jäähtyä. Aiempi kokemus vastaavista laitteista oli Hussen 511 supermotosta, jolla ajoin pääasiassa katua joskus mikroautorataa ja satunnaisesti helppoja polkuja. Siinä tais olla 9 desiä ja 1000 km välein oli öljyt muuttuneet vedeksi :blink: Valmistajan vaihtoväli 5tkm, ei vittu ikinä.
 
No johan. Ei katuvaihtoväleillä tosiaa ole mitään tekemistä maastohommien kanssa mutta kyllä pari litraa pitäisi kymmenen tuntia kestää. Semminkään kun on vielä aika kylmät kelit. Ei täällä pk-seudun kivikkopätkillä 40:n keskareihin pääsee millään ja silti ei ole mitään erikoista öljyvaivaa ollut edes kesähelteellä. Toki minulla pyörii reippa kolme litraa ja sumppu jäähdyttää.
En tarkkaa vaihtoväliä tiedä mutta kyllä se nyt päälle 20h maastoajoa on. Motul5100.
Eihän ne vanhat öljyt haise bensalle/öljy lisäänny?

Tuota Teboilia sattui kerran huono kannu 950:aan. Ekan kerran kun käytin kuumana, meni liruksi. Jessus mikä räminä, luulin että kone hajosi. Sittemmin ei ole moista sattunut.
 
Sit jos ei löydy juuri oikeaa öljyä, niin esim RVS käsittely, niin suojaa moottoria, jos siellä menetetään öljyn voitelu ominaisuudet, myös "super öljyä" on Tribodyn, mitä netistä lukenut, niin hyviä tuloksia saanut.
http://www.tribodyn-nordic.com
 
Sama kokemus TB:stä, ei tarvinut XT660R:llä ajaa motaria kun 20 kilsaa helteellä niin vaihteet ei meinanneet enään vaihtua ja koneen ääni raaka, palasi normaaliksi kun jäähtyi. Öljyt vaihtui Castroliin eikä ole ollut mitään ongelmia.

Mopoissa en ole huomannut vaahtoamista mutta aikoinaan A-ryhmän ja WRC:n kanssa oli vaahtoamista muutamilla öljymerkeillä. Castrol Racingia niihinkin lopulta laitettiin.
 
RVS-käsittelyn tein heti uutena, vois varmaan tehdä toisen. Tribodyn on vähä ehkä kallista jos vaihto maksaa 80€/laaki ja Castrol Racing oli ainakin tossa Hussessa niin huonoa, että sen jätän väliin.

Ehkä tilaan Fetteknolta laatikon tai pari, kun 7100 on käytetty loppuun.
 
Mulla oli italosportissa (1200 V2) Motulin esteripohjaiset öljyt 10w-60 ne kesti kyllä kesän hyvänä (punaisena) mutta käyttö nyt ei ehkä ole ihan maastomöyrintää vastaavaa vaikka kyllä tuossakin flektit huutaa liikennevaloissa.
Motul valikoitui merkiksi siksi että 10w-60 öljyä sai ihan kotoisasti Motonetistä, eikä tuosta öljystäkään mitään huonoa sanottavaa ollut, aski toimi hyvin jne. Tuota 10w-60 ölppää ei aina muuten joka kioskista löydy.
 
Ostin just viikolla kannun 10w60 7100:aa. Katotaan mitä se sanoo. On niin laaja viskositeettialue, että on kyl kovat lisäaineet. Jännä nähdä.
 
Sit jos ei löydy juuri oikeaa öljyä, niin esim RVS käsittely, niin suojaa moottoria, jos siellä menetetään öljyn voitelu ominaisuudet, myös "super öljyä" on Tribodyn, mitä netistä lukenut, niin hyviä tuloksia saanut.
http://www.tribodyn-nordic.com

Kotariin tein käsittelyn xadolla, minkä pitäisi olla samaa kuin rvs. Ei tuo nyt ainakaan hajonnut siitä. Öljynä ollut nyt motulin 7100 10w-60, mikä toiminut erinomaisesti. Ajo tosin ei ole mitään mudassa möyrimistä, vaan enemmänkin soratierallin tyyppistä sudittelua.
 
Onko tuollaisessa ”uudessa 2019” SMC-R 690 kyytiläiselle paikkaa?
Katsoin netistä owners manualin niin siinä oli takatapit, mutta muuten en löytänyt tietoa onko kaksipaikkainen.
 
Onhan siinä paikka kyytiläisellekkin.
Busa vaihtui SMC-R(2019) Kotariin.
Onhan toi hidas busan jälkeen, mutta äärettöman hauska ja monipuolinen pyörä.
Eilen tuli ajettua parisataa kilsaa motarillakin niin hyvin pärjää myös siellä. Satula on tosin melko kova, mutta siihen tottuu. Pikkutiet ja hiekkapätkät on upeita vetää tolla.
 
Löytyi kaapista toimivat kaapelit joita käyttänyt aikoinaan SMC:n ohjelmoinnissa. Jos jotakin kiinnostaa ostaa niin YV. Löytyy myös pörssin puolelta ilmoitus!

6-pin adapteri sekä obd piuha by Lonelec.
 
Mitä eroa Enduro R ja Smc-R? Alustan säädöt varmastikin endurossa pehmeemmät, koska metsään suunnattu, mutta muuta eroa? Olis kiikarissa 2019 Enduro R johon vaihdettu supermoton vanteet.
 
Suurin ero on keula joka on täysin eri, myös geometrialtaan. SMC:ssä eri yläkolmiot ja akselin kiinnitys teleskoopin päässä, endurossa akselin kiinnitys teleskooppien etupuolella ja yläkolmiot eri offsetilla. Enduron keula oli aikoinaan sisäkaluiltaan parempi kun motossa, kummastakin löytyy tarvittavat säädöt.

Takakeppi on sama mutta motossa on jäykempi jousi.

Noin tuo meni ainakin vanhemmissa malleissa, varmaan sama kuvio uudemmissakin. Enduro motovanteilla on hieman erilainen ajettava kun SMC mutta ihan ok ja monilla on endudossa nappulat sekä motot. Toimii mielestäni paremmin noin päin että enskasta moto, kun toisinpäin.
 
Tänään ostin 2017 Smc-R:n. Koska olen pygmi, niin pakko madaltaa pari senttiä, että yltää edes varpaan kärjet maahan  Keulan madallushan on halpa ja helppo, mutta takapää ei ihan niin helppo temppu olekaan. Koubalinks. Com tarjoaa linkkuja millä madaltaa, mutta menee tulleineen yms hinta jo yli kolmen sadan, ja se on jo aika paljon rahaa. Muita ideoita miten, madaltaa?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20210328-214353_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210328-214353_Samsung Internet.jpg
    95,7 KB · Katselut: 30
Kysäseppäs lähimmältä iskaripajalta. Jos jousessa riittää löysäysvara niin eiköhän se alle 200€ madallu se perä ja samalla tulee iskarikin huollettua.
 
+1

Muistaakseni linkillä madaltaminen teki ongelmia pohjaamisen kanssa, ottiko rengas kiinni jonnekkin tai jotain? Tämä ainakin Endurossa, SMC:stä en ole varma koska takapyörän kehä on pienempi kun enskassa.
 
Holkittamisessa iskarin liikerata kärsii ja menee pintaherkkyys, joten näkisin parempana vaihtoehtona linkuilla madaltamisen? Yhden Gixxerin olen aikoinaan linkuilla madaltanut, enkä sen jousituksen käytöksessä eroa huomannut.
 
Back
Ylös