KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Takarattaallahan kolmella hampaalla on about sama vaikutus kuin edessä yhdellä. Vakiokartta on mulla ja satasen vauhdissa kierroksia 4k. Pyörä siis 990 SM -08.
 
Takarattaallahan kolmella hampaalla on about sama vaikutus kuin edessä yhdellä. Vakiokartta on mulla ja satasen vauhdissa kierroksia 4k. Pyörä siis 990 SM -08.

Tuneeculla alkuun ainakin lambdat pois käytöstä niin ehkä täristää vähemmän, jos ei auta niin kartan vaihtoa.
 
Mulla on dukessa 16-41 ja en kyllä ainakaan lyhentäisi enää. Oikeastaan kaipaisin vielä pidempää kutosta. Motarilla kiepit on jossain päälle 6tonnin. Alkupää toimii kyllä ihan hyvin. Eipä se noilla väleillä mene teoriassakaan kun 215. On vaan yli kakkosen kyydit nakupyörällä sellaista ravistusta ettei hirveesti tule yli 180 ajettua.

On säädöissä mulla. Toisioläpät poistamalla ja säätämällähän 990:stä saa pois sen turhan nykivyyden kaupunkiajossa yms... Tuo kutonen on vaan niin pitkä ettei sillä ole oikein mitään käyttöä alle 140km/h vauhdeissa. En tykkää kun ei vastaa kaasuun, eri asia jos tehoa olisi selvästi enemmän.

Nämä 990 ei todellakaan ole tarkoitettu yli motarivauhteihin, ei vaan teho riitä nakulle. RC8:n motti tai 1290 olisi aika hyvä kiuas SMR:ään jos haluaisi maantievauhdeistakin vielä vähän vetoja. 990 on taas oikein kiva pikkuräppäilyyn.

Vaikka SM990R on yksinkertaisesti melko laiska, niin siltikin ehkäpä hauskin pyörä mikä minulla on ajossa ollut.
 
Taidan alottaa pykälää pienemmällä eturataksella ja katsoa miltä vaikuttaa. Kyllä kai se mopo kulkisi kutosella hitaammissakin vauhdeissa ryskäämättä, mutta ei se pannu silti oikein vaikuta olevan alueella, niin hakeutuu automaattisesti vitonen silmään. Tämmösessä mopossa ne hevonkaakit saakin olla siellä räppäilyalueella.
 
Täytyy sanoa, että kyllä on supermotolla kiva posotella hiekkateitä. Ihan uutta vauhdin tunnetta vuosien asfalttikokemusten jälkeen. Suosittelen kokeilemaan renkailla kikkailua. Sitä ikäänkuin löytää vähän tuota moottoripyöräilyn alkuvoimaista iloa lisää.
 

Liitetiedostot

  • WP_20160823_18_29_22_Pro.jpg
    WP_20160823_18_29_22_Pro.jpg
    103,3 KB · Katselut: 66
Miltäs moiset nappulat maistuvat asfaltilla? Pitäs olla joko oma rengaskone niin vois vaihdella fiiliksen mukaan. Tai vaihtoehtoisesti kolme sarjaa vanteita, joilla yhdellä sliksit, toisella nappulat ja kolmansilla nappulat nastoilla.
 
Täytyy sanoa, että kyllä on supermotolla kiva posotella hiekkateitä. Ihan uutta vauhdin tunnetta vuosien asfalttikokemusten jälkeen. Suosittelen kokeilemaan renkailla kikkailua. Sitä ikäänkuin löytää vähän tuota moottoripyöräilyn alkuvoimaista iloa lisää.

Nyt ollaan vahvasti oikeilla urilla :thumbup:
 
^^Hyvin ne asfaltillakin toimii. Selvästi semmonen ei-jämäkkä fiilis kyllä, nappulat joustaa, mutta yllättävän hyvin noilla ajelee kestopäällysteelläkin. Varovaisemmin nyt tietysti tulee kanttailtua kuin normikatukumeilla.

Nii ja ei mulla nyt mitään varsinaista rengaskonetta ole. Youtubesta opit ja motonetista/biltemasta tarvittavat työkalut, niin kyllä se siitä. Eikä oo aikomus vaihdella noita eestaas alvariinsa. Nyt heitin ikäänkuin syksyksi (ja talveksi?) noi tkc80:set alle ja sen verran ajattelin noilla ajella, että ennen ensi juhannusta olisi loppu ja sitten taas katugummia alle, kun alkaa rata-ajokausi.

Vuoden päästä loppukesä/syksy sitten näyttää teenkö taas samat temput.

edit. Ainiin, unohtui mainita tärkein syy ruuvata nuo alle: Ulkonäkö. Pyörästä tulee vähän saamarin räyhäkkään näköinen katuleveillä nappuloilla. Nyt on ihan madmax-olo.
:D

WP_20160823_18_29_33_Pro.jpg
 
Tune ecu kaapeli 40e, ja kartan vaihto ihan vakioonkin kannattaa. Aiemmin kutosella miniminopeus oli 105, ja nyt menee 95 alkaen hyvin. Samoin keskialueelle tuntui tulevan reilusti vääntöä lisää, ja ei nyi kaupunkiajossa pienillä kierroksilla. O2 anturi ja tpc offilla. Ktmsmt sivustolla paljon erilaisia karttoja ja helppo homma.

Seuraavana suunnittelin rottweileria ja sas poistoa, mutta vakioputkella. Lieneeköhän tuo vakioputki merkittävästi ahdistais tuolla vapaastivirtaavalla putsarilla? Ilman tehoputkea tuo homma olis edullinen toteuttaa.
 
Onko jokin netin varaosakauppa ylitse muiden näihin osia tilaillessa? Osanumerot kun löytyy hyvin ja niiden avulla saa pitkän listan kaupoista. Vai minkälaisia lienevät hintaerot keskimäärin kotimaisen merkkiliikkeen ja vaikka saksalaisen vastaavan välillä?
 
Merkkiosissa ei taida juuri hintaeroa olla. Esim. EBC jarrulevyt saa ebaysta ok hintaan, 180e/kpl. Jarrupalat onkin sitten Suomen liikkeissä samaa tasoa kuin nettikaupoissa.
 
Tune ecu kaapeli 40e, ja kartan vaihto ihan vakioonkin kannattaa. Aiemmin kutosella miniminopeus oli 105, ja nyt menee 95 alkaen hyvin. Samoin keskialueelle tuntui tulevan reilusti vääntöä lisää, ja ei nyi kaupunkiajossa pienillä kierroksilla. O2 anturi ja tpc offilla. Ktmsmt sivustolla paljon erilaisia karttoja ja helppo homma.

Seuraavana suunnittelin rottweileria ja sas poistoa, mutta vakioputkella. Lieneeköhän tuo vakioputki merkittävästi ahdistais tuolla vapaastivirtaavalla putsarilla? Ilman tehoputkea tuo homma olis edullinen toteuttaa.

Moi. Mistä päin olet? Itsellä on täysin vakio -08 SM. Olisitko halukas vaihtamaan kartan mun mopoon? Korvausta vastaan tietenkin. Tai jos joku muu etelä-Suomesta? Anyone? :grin:

Nimimerkki nypytys ärsyttää ja vääntöä lisää kiitos :WAZAAP:
 
Moi. Mistä päin olet? Itsellä on täysin vakio -08 SM. Olisitko halukas vaihtamaan kartan mun mopoon? Korvausta vastaan tietenkin. Tai jos joku muu etelä-Suomesta? Anyone? :grin:

Nimimerkki nypytys ärsyttää ja vääntöä lisää kiitos :WAZAAP:

Ruuvaa toisioläpät pois, toimii vakiokartallakin paljon paremmin.
 
Kannattaa viedä säädettäväksi ihan ammattilaiselle, ajoin kaverin säädettyä peliä (putsari +putki vaihdettu) ja se on kyllä ihan eri planeetalta. Se säätö maksaa joku 200-300€ ni siinä ei kannta säästää.
 
Kannattaa viedä säädettäväksi ihan ammattilaiselle, ajoin kaverin säädettyä peliä (putsari +putki vaihdettu) ja se on kyllä ihan eri planeetalta. Se säätö maksaa joku 200-300€ ni siinä ei kannta säästää.

Tottakai, aivan kuten kaikki muutkin vespat.

Hyvän jos haluaa niin tärkeimpänä pirun ahdistava ilmanputsarikotelo uusiksi. Seuraavaksi toisioläpät pois ja putkisto. Sitten pyörä penkkiin ja säätöihin.
 
Kerääkö kenenkään muun mittari kosteutta sisäpuolelle? Sateen/pesun jälkeen saattaa hieman huurtua. Onko tuohon muuta korjauskeinoa kuin rakentaa talli?
 
Kyllä kerää,

Entiseen SuperDukeen vaihdettiin takuuseen mittaristo uudemman malliseen, olisko ollu 7000ajettuna..

Niissä missä olen nähnyt kosteutta, on ollut nappuloissa pienet pyöreät kumit, en tiedä onko muunkinmallisissa ongelmaa?
 
Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa ajoissa, tuli merkittävä parannus 22k ajettuun kun vaihtoi. Lisäksi ne takanavan sisällä olevat rattaan värinäkumit kannattaa vaihtaa. Ja kiristää kytkimen pultit momenttiin. Ja moottorin kiinnityspultit momenttiin lukitteen kanssa. Toisioläpät irrottaessa toisella foorumilla kerrottiin ilmamäärän lisääntyvän niin paljon, että pitäs rikastaa karttaa samalla. Onkohan sen SAS järjestelmän poistolla huomattava hyöty?
 
Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa ajoissa, tuli merkittävä parannus 22k ajettuun kun vaihtoi. Lisäksi ne takanavan sisällä olevat rattaan värinäkumit kannattaa vaihtaa. Ja kiristää kytkimen pultit momenttiin. Ja moottorin kiinnityspultit momenttiin lukitteen kanssa. Toisioläpät irrottaessa toisella foorumilla kerrottiin ilmamäärän lisääntyvän niin paljon, että pitäs rikastaa karttaa samalla. Onkohan sen SAS järjestelmän poistolla huomattava hyöty?

Eikai SAS vaikuta mitään jos sulla lambdat pois käytöstä. Mikäli poistat käytöstä niin moottorijarrulla paukkuu vähemmän.
 
Back
Ylös