• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 950 / 990

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rottweiler ja muut modit todella muuttavat koneen luonnetta, ja nyt vetää todella hyvin jo 3000 rpm alkaen, kaupungissa 2500 jo ok. Tärinä hävisi lähes kokonaan, ja moottorijarru väheni, ja tuntuu melkein rivimoottorilta, paitsi väännön puolesta. Ihan eri pyörä nyt, ja joustava ja vääntävä kone ajaa. Kartta no. 20 käytössä. Vakioputki ahdistaa, mutta vasta ihan yläkierroksilla, joita ei paljoa tarvitse käyttää. Putsari muuten lisää ääntä yllättävän paljon.

Onko kukaan asentanut gipron vaihdenäyttöä 990sm? Gipron omat ohjeet, jotka ohjeistavat rosmoamaan kierroslukusignaalin sinivalkoisesta johdosta, vaikuttaisivat pätevän vaan dukeen. Ainakaan omasta sm:stä ei semmosta löydy. Googletranslaten avulla olin jostain forumilta lukevinani että sm:ssä vastaava olisi valko/pinkki. Onko kokemuksia?

EDIT:
HealTechiltä vastasivat että oikea johto on juurikin tuo valkoinen pinkillä raidalla sikäli mikäli joku pähkäilee saman asian äärellä.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Nyt kun olen Yamaha-leiristä siirtymässä ison Adven sarviin, niin kysynkin tästä isosta huollosta että maksaako se todella sen +600 euroa joka paikassa? Vai onko tämä kohtuudella itsekin tehtävissä?

Kun vertaan aiempiin pyöriin niin parhaimmillaan tuo iso huolto kahdesti kauteen on kyllä melko kovanoloinen kustannus.

Muut asiat on siinä helppoa peruskauraa, mutta venttiilinvälysten tarkistus ja koodien luku ovat ne jotka aiheuttaa hieman mietintää itselle.

Kaiken järjen mukaan noin 50 tkm ajettu LC8 pitäisi olla vasta juuri sisäänajettu. Mitä mieltä olette?

Hei!

Nyt kun olen Yamaha-leiristä siirtymässä ison Adven sarviin, niin kysynkin tästä isosta huollosta että maksaako se todella sen +600 euroa joka paikassa? Vai onko tämä kohtuudella itsekin tehtävissä?

Kun vertaan aiempiin pyöriin niin parhaimmillaan tuo iso huolto kahdesti kauteen on kyllä melko kovanoloinen kustannus.

Muut asiat on siinä helppoa peruskauraa, mutta venttiilinvälysten tarkistus ja koodien luku ovat ne jotka aiheuttaa hieman mietintää itselle.

Kaiken järjen mukaan noin 50 tkm ajettu LC8 pitäisi olla vasta juuri sisäänajettu. Mitä mieltä olette?

hola.

lue tuo ketju, vaikka pitkä onkin, vaikka lopusta alkua kohti kahlaten.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/...d=e958d878f4e0b2f0ac729c5d6223d3b5&start=4110

löydät vastaukset sieltä perusjuttuihin.

600€ on älytön hinta, ei ole sen väärtti, mutta liikkeet perustelee sen purku- ja kasaustyön ajalla, kun on niin kova työ (?) josta taas seuraa helposti että sanotaan tehdyn mutta onko tehty ja kunnolla, varmaa se ei aina ole. itse olen kaikki hommat tehnyt, koska alkumetreillä jo näin että huollot helposti vain valohoitaa, tyvär.

huolto on helppo tehdä itse jos peruskalut käsissä pysyy. varaat aikaa tekemiseen, ja kysellä saa, vaikka yv:nä.

50tkm ei ole paha jos vain huollot on oikeesti tehty kunnolla.

"venttiilinvälysten tarkistus ja koodien luku":

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=2526&p=382466#p382466

kun tankit ja ilmansuodinkotelo on pois, jäähdytin vedetty vähän eteenpäin, on venat helppo tarkistaa, ja myös säätää. ohjeita on tarjolla.

mitä koodeja tarkoitat? normaalisti ei lueta mitään koodeja. jos moottorin vikakoodeja, niin
ecun kanssa puuhaamiseen "tuneecu LC8" antaa tuohon ohjeita.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=24639
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/262784-TuneEcu

hola.

lue tuo ketju, vaikka pitkä onkin, vaikka lopusta alkua kohti kahlaten.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/...d=e958d878f4e0b2f0ac729c5d6223d3b5&start=4110

löydät vastaukset sieltä perusjuttuihin.

600€ on älytön hinta, ei ole sen väärtti, mutta liikkeet perustelee sen purku- ja kasaustyön ajalla, kun on niin kova työ (?) josta taas seuraa helposti että sanotaan tehdyn mutta onko tehty ja kunnolla, varmaa se ei aina ole. itse olen kaikki hommat tehnyt, koska alkumetreillä jo näin että huollot helposti vain valohoitaa, tyvär.

huolto on helppo tehdä itse jos peruskalut käsissä pysyy. varaat aikaa tekemiseen, ja kysellä saa, vaikka yv:nä.

50tkm ei ole paha jos vain huollot on oikeesti tehty kunnolla.

"venttiilinvälysten tarkistus ja koodien luku":

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=2526&p=382466#p382466

kun tankit ja ilmansuodinkotelo on pois, jäähdytin vedetty vähän eteenpäin, on venat helppo tarkistaa, ja myös säätää. ohjeita on tarjolla.

mitä koodeja tarkoitat? normaalisti ei lueta mitään koodeja. jos moottorin vikakoodeja, niin
ecun kanssa puuhaamiseen "tuneecu LC8" antaa tuohon ohjeita.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=24639
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/262784-TuneEcu

Pitääpä lukea nuo. Latasin englanninkielisen käyttöohjekirjan ja olin katsovinani siitä että koodit luetaan aina tässä isossa huollossa. Täytyy hommata itselle se kaapeli ja sovellus jotta onnistuu ihan itse sekin.

Huollon hinta tosiaankin tuntuu karmealle! Minun kilometrikertymällämse voisi tarkoittaa jopa kahdesti vuoteen tuo reilu kuussatku jättää tiskille joka on liikaa kun vertaa aiempien pyörien huolto- ja ylläpitokustannuksiin. Ja onhan se vähän niinkin, että on hyvä tuntea vehkeensä kun tuolla kaakana reissussa itsekseen seikkailee. Jos jotain ongelmia tulisi niin ei ole heti sormi suussa.

Ja hyvä tietää että näitä tarkempiakin neuvoja saa täältä muila harrastajilta.

Terve kaikille !
Viitseiskö kukaan teistä ottaa tankinkorkkia irti ja napata valokuvan tankin täyttöaukosta SMT 990 mallista ?
Kiitos jo ennakkoon hänelle joka viitsii.

E: Asia selvis jo , ei tartte kuvata enää.

Viimeksi muokattu:
Mulla saattas tulla myyntiin 2010 SMT 990 45tkm ajettuna. Orkkis ja geelipenkillä. Wingisin putkilla keskijalalla ja on kaffa lämppäritkin.

Mitä seuraavaks? GT?

Varmaan lynkataan kun sanon, mutta itselle jäi viimekesän koeajoista sellainen maku että enpä vaihtaisi SMT:tä tuohon GT. Vaikkakin moottori oli tietysti reilusti riskimpi ja parempi, niin oli hieman tylsä ajettava vs. SMT.

Tosin en kyllä huolisi 1290 Dukestakaan muuta kuin moottorin omaan supermotoon. :D

Varmaan lynkataan kun sanon, mutta itselle jäi viimekesän koeajoista sellainen maku että enpä vaihtaisi SMT:tä tuohon GT. Vaikkakin moottori oli tietysti reilusti riskimpi ja parempi, niin oli hieman tylsä ajettava vs. SMT.

Tosin en kyllä huolisi 1290 Dukestakaan muuta kuin moottorin omaan supermotoon. :D

Ei täällä ketään lynkata todetaan vaan että sulla on väärä mielipide ja Dege katsoo oranssien lasin takaa tuimasti hetken:D

En ole GT koskaan ajanut mutta silloin kun se tuli niin ensimmäisenä kiinnitin huomiota että oli kaikki terävyys muotoilussa hävinnyt. Jotenkin tylsän näköinen pappakulkine :smoking:

Mä laitoin ton omani pois kun vaihtoarvo vielä erittäin hyvä. Nyt tulee sit pienempi kampe kaupunki köröttelyyn.

Muutaman vuoden "perhevapaiden" jälkeen pyöräkuume jyrkässä nousussa. Syystä tai toisesta 990 SuperDuke pyörii märissä päiväunissa. Pari kysymystä:

Käsittääkseni 2007 vuosimalliin tullut isompi tankki, onko jotain muita uudistuksia tullut samalla?
Tunnistaako vanhemman ja uudemman ulkoapäin jotenkin?
Onko muina vuosina tullut jotain oleellisia päivityksiä pyörään?

Koskaan en ole SuperDukea ajanut, kerran kylmätyypitin ja tuntui aika hyvin tämä 190cm vartalo pyörään sopivan. Onko jotain näkemyksiä pyörän ja kuskin koon suhteen käytännön ajossa?

Kawan Z1000 vois olla toinen vaihtoehto, mutta jotenkin jo nyt siitä "blaah"-fiilis....

Koskaan en ole SuperDukea ajanut, kerran kylmätyypitin ja tuntui aika hyvin tämä 190cm vartalo pyörään sopivan. Onko jotain näkemyksiä pyörän ja kuskin koon suhteen käytännön ajossa?

Kawan Z1000 vois olla toinen vaihtoehto, mutta jotenkin jo nyt siitä "blaah"-fiilis....

Minä olen yli 190 ja mielestäni ajoasento 09-Kotarissa oli erinomainen. Alkuperäisen ohjaustangon vaihdoin suorempaan ja leveämpään, jolloin sain asentoa etukenoisemmaksi, jalkatilan tai satulan suhteen en tuntenut tarvetta toimenpiteisiin.

Morjensta, mitäs mieltä raati on tollasesta 990 smr:stä, onko kannattava ostos? Tilannehan on se et nyt tekis mieli vähän vaihtelua ton busan jälkeen. Itellähän on vähän tuota crossitaustaa, ni jotenkin tollanen houkuttelis. Mikäli oon oikein ymmärtäny ni vaihtoehtoja ton kokoluokan supermotoissa ei oikein oo.

Morjensta, mitäs mieltä raati on tollasesta 990 smr:stä, onko kannattava ostos? Tilannehan on se et nyt tekis mieli vähän vaihtelua ton busan jälkeen. Itellähän on vähän tuota crossitaustaa, ni jotenkin tollanen houkuttelis. Mikäli oon oikein ymmärtäny ni vaihtoehtoja ton kokoluokan supermotoissa ei oikein oo.

Suosittelen lämpimästi, vallan mukava pyörä. About kahdeksantoista vuotta tuli itselläkin ajettua kadulla pelkillä kyykyillä sekä crosseja mulla on ollut pikku nappulasta asti. Pienempiä yksisylinterisiä motojakin olen kokeillut omistaa, mutta ei niistä ole jokapaikan höyläksi, liian vajaita moottoreiltaan...

Nyt ei tee mieli enää ajella muilla kun tuolla SMR:llä ja voi pojat kun on ollut pitkästä aikaa taas oikeasti hauskaa tämä mopoilu. :thumbup:

Ps. Jos haluat ajaa ns. yhteiskunnan hyväksymällä tavalla, niin silloin tuo kannattaa unohtaa suosiolla.

Eilen illalla lääkehöyryissä laitoin vaihtokyselyn juurikin tuollaisesta ja tänään jatkettiin neuvottelua, mutta joku prkle oli mennyt sen siinä välissä varaamaan. Katsotaan nyt että peruuko kaveri kaupat ja antaa mulle mahdollisuuden.

Olen kerran koeajanut tuollaista peliä ja on kyllä MegaMoton jälkeen paras pyörä mitä olen ajanut. MegaMotokin olisi myynnissä, mutta kun on niin perkeleen kallis ettei millään veny taloustilanne siihen vaikka kuinka söisi tonnikalaa seuraavat 5 vuotta.

Mutta, odotellaan huomiseen, josko sitä pyörä vaihtuisi jo tämän viikon aikana. :grin:

e. yksi kpl tällä hetkellä myynnissä Nettimotossa. :p

Eilen illalla lääkehöyryissä laitoin vaihtokyselyn juurikin tuollaisesta ja tänään jatkettiin neuvottelua, mutta joku prkle oli mennyt sen siinä välissä varaamaan. Katsotaan nyt että peruuko kaveri kaupat ja antaa mulle mahdollisuuden.

Olen kerran koeajanut tuollaista peliä ja on kyllä MegaMoton jälkeen paras pyörä mitä olen ajanut. MegaMotokin olisi myynnissä, mutta kun on niin perkeleen kallis ettei millään veny taloustilanne siihen vaikka kuinka söisi tonnikalaa seuraavat 5 vuotta.

Mutta, odotellaan huomiseen, josko sitä pyörä vaihtuisi jo tämän viikon aikana. :grin:

e. yksi kpl tällä hetkellä myynnissä Nettimotossa. :p

Hyvä pyörä kyllä kaikinpuolin...vaikka onha kotari aina kotari niin hyvässä ku pahassa..ei oo liiemmin noita myynnissä..

Olikos se niin että 990:ssa tavallisen SM:n ja SMR:n erona oli R:n vähän pienempi tankki ja rahtusen lyhyemmät joustot? Ulkonäössä toki eroa. Sillä vaan että vähemmällä saattaa saada enemmän jos pärjää ilman R-kirjainta.
En ole 990:aa omistanut, mutta 950:a kolmas menossa. Ekalla (SM) ajoin 50 tonnia, tokalla (SE) 20 ja möin opiskelubudjettia varten, nyt on 70 tonnia ajettu SE alla. Sata tonnia jos ei katkea vaivatta tuolla koneella niin olen pettynyt.
Molemmissa SE:issä ollut myös motovanteet. Onhan nuo aivan ihastuttavia joka paikan rähinäpyöriä. RSV:llä oli helppo olla sikailematta arkiliikenteessä, nyt taas Kotarikannassa ollessa on alkanut lipsua.

Back