Liikenneraivoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostaa mersun, niin matka on määränpäätä tärkeämpää. Mikään ihme, että jossain volkkarissa tai nissanissa verenpaine nousee :D

Ihan merkkejä mainitsematta voisin kehua erästä valkoisilla vesipuhvelinnahkapenkeillä varustettua brittiautoa, jollainen oli joskus ilo omistaa. Vaikka joskus sillä lähti ajamaan vähän kiukkuisena ja väsyneenä, niin perille tuli aina iloisena ja levänneenä.
No, suomalainen autoverotus, downsizing ja sääli naapureita kohtaan teki sen, että nyt ajovälineenä on ns järkiauto, jossa on onneksi mukana tuubi Mobilatia siltä varalta, että pitää joskus yli 100 km ajaa.
 
22 minuuttia päivässä ja 95 tuntia vuodessa. Siis noin 2.5 viikon työaika.

Kysyttävää?

Ei oikeastaan, mutta tuli hieman huono omatunto, kun käytän ainakin tuon verran työaikaa pelkästään nenähygienian hoitoon.:doh:Täytyisi varmaan panostaa tehokkuuteen kilpailukyvyn vuoksi.

Edit. Lienee syytä kuitenkin erottaa työaika ja työmatkaan käytetty aika.
 
Viimeksi muokattu:
jonot ja keskinopeuden laskeminen tulee siitä toisesta ja kolmannesta autosta jotka jäävät 100km/h aluella
90 kulkevan rekan perään...... ovat ostaneet niin pieniä renkaita mopoautoihin että mittari näytää jo siinä vauhdissa 110... eikä suomalainen uskalla ohittaa poliisin pelko on niin iso....kun ei tie oikeaa vauhtiaan...

mut toi toisten huomioon ottaminen on tärkee... ja sit vasta hidasta on jos tarvii alkaa vahinkoilmoituksia tekee
ja huonolla tuurilla jossain hevonvi..tu kuusessa oikeudessa pari reissua....
ei tolla audi pojalla mikään kiirus ollu jos oli aikaa jäädä mopomiestä turpaan pistämämään....
vika ei näy ulospäin kun on korvien välissä.... menee normaalista kun on hiljaa talon takana

ja tietty oli pilannu elämänsä tarttumalla väärän autoliikkeen oven kahvaan.........
vaikka oikeasti automerkki ei miestä tee... eikä pahenna
 
Itse olen huomannut, että keskinopeuteen ei niinkään vaikuta hetkellinen huima nopeus, vaan hidastelu.

Kun saa ajaa reilu 100km työmatkaa päivässä, niin on huomannut, että pari köröttelijää, yksi traktori ja puurekka, niin laitetaan helposti reilu viisi minuuttia lisää matka-aikaan, mutta yritäppäs ajaa se aika kiinni...
jo pelkästään sujuva, rivakka ja viipyilemätön risteysajo lyhentää minuutilla työmatkaa siihen arpomoseen ja nysväykseen verrattuna.
 
Kuulin jokin aika sitten yhden syyn köröttelyyn. Pariskunta, joka sairaalloisen pihi ajaa kaikki siirtymät 70 km/h, koska se on taloudellisin matkavauhti. Tuo on vittumainen hidaste, koska harvassa on suorat joissa rajoitin autot pääsisi ohi. Pari kuorkkia perässä niin eihän siitä uskalla lähteä ohittamaan edes audilla. Valtiovalta saisi avittaa rahansäästöä ottamalla ajokortin pois tuollaisilta teiden ritareilta.
 
Suomalaiset on vaan melko paskoja ja ennen kaikkea juntteja kuskeja. Baltianmaan sankaritkin voittaa suomipojan 10-0.
 
En pidä kuin Audikuskeja mulkkuina, wolkkari ja skoda kuskit ovat tyhmiä

Heh, tyhmä mikä tyhmä :grin:
Audi, Vw, Seat, Skoda.. Saman konsernin samoista osista koottuja kotiloita kaikki.
Mulla Skodan Superb 2 l bensakoneella ollut jo yli 6 vuotta, enkä vielä ole kyllästynyt. Ehkä pikku lastutus kolmisen vuotta sitten 260 heppaiseksi lopetti vaihtotarpeetkin toistaiseksi. Todella hyvä ajettava ja muutenkin mieleinen, säilynee meillä vielä vuosia. On ennätys jo nyt..
 
Kuulin jokin aika sitten yhden syyn köröttelyyn. Pariskunta, joka sairaalloisen pihi ajaa kaikki siirtymät 70 km/h, koska se on taloudellisin matkavauhti.

Jonkun kannattaisi vihjaista niille, että vielä taloudellisempaa on olla ihan vaan kotona..... ei muuten mene yhtään polttoainetta!!! :D:D
 
Kuulin jokin aika sitten yhden syyn köröttelyyn. Pariskunta, joka sairaalloisen pihi ajaa kaikki siirtymät 70 km/h, koska se on taloudellisin matkavauhti. Tuo on vittumainen hidaste, koska harvassa on suorat joissa rajoitin autot pääsisi ohi. Pari kuorkkia perässä niin eihän siitä uskalla lähteä ohittamaan edes audilla. Valtiovalta saisi avittaa rahansäästöä ottamalla ajokortin pois tuollaisilta teiden ritareilta.

Pariskunta säästäisi huomattavan määrän polttoainetta (ja pääsisi nopeammin perille) jos päästäisi rekat ohitseen ja ajaisi niiden takana. Rekan imun vastusta pienentävä vaikutus ulottuu vähän kelistä riippuen yli 100 metrin päähän rekan takana, joten ei siinä perälaudassa kiinni tarvitse ajaa, että kulutus vielä alenee. Jos ajaa kahden sekunnin päässä, eli n 45-50 metriä, niin varmasti vielä auto kuluttaa vähemmän kuin jonon keulilla 70 km/h.
 
Viimeaikaisten huomioiden valossa, ei siellä jonon keulassa aina olekaan se rekka. Vaan etumaisena ajeleekin jokin kotilo ja vasta seuraavana rekka, joka ei pääse ohitse. Rekathan tunnetusti ajelevat melkolailla edelläajavan tuntumassa, joten entistä pidempi ohitusväli tarvitaan, jotta näistä molemmista ohi pääsee. No, onneksi prätkällä pääsee.
 
juu keskinopeudet tippuun kun törmää jonoon jossa ekana pari henkilöautoa sit pari uusmittasta yhdistelmää
siitä kun ohitat yks kerrallaan niin saat kirosanoja perään mutta se ainoa vaihtoehto... jos kiskaset ohitukseen
180 vauhtia ja miitariauto vastaan saat luvan ajaa kotiin... ehkä
ja vain suomessa tosiaan mahdollista että jonoa vetää 100 aluella henkilöauto 70 vauhtia
kuuluis ottaa kortti pois tai leimata sellasex että voimassa vain taajamassa......

säästä tääl sit polttoainetta ja luontoa kun kulutus nousee noiden ohitusten vuoksi ja saastetta niin että linnut tippuu puista........joutuu ajaa välillä aika vikkelästi että saa keskinopeudex ton merkillä osoitetun....
ainakin jos tarvii matkalla tankata.
 
Liikenteessä muiden huomioon ottaminen on asenne. Jos itsellä ei ole kiire ja voi jurnuttaa hitaasti vaikka koko päivän, ei se tarkoita, että kaikki muut haluavat niin tehdä. Jos taakse muodostuu jono, siihen on vain yksi syy. Ajat hiljempaa kuin takana tulevat. Se ongelma on helppo ratkaista. Joko lisää vauhtia tai antaa tietä. Ei ole vaikeaa.
Näin minä toimin, siis että annan nopeammalla tilaa jos pystyy ja on mahdollista, mutta ihmettelen sitä että kun ajat itse +10 yli tikkarin, niin liimaudutaan siihen taakse, sitten kun annat tilaa jotenkin, niin se vauhti jää alle..Siis mitä v**tua..Olen sen huomannut, että täällä on liian paljon paljon ylinopeutta ajavia, myös sitten alinopeutta ajavia.
:doh:

Viimeaikaisten huomioiden valossa, ei siellä jonon keulassa aina olekaan se rekka. Vaan etumaisena ajeleekin jokin kotilo ja vasta seuraavana rekka, joka ei pääse ohitse. Rekathan tunnetusti ajelevat melkolailla edelläajavan tuntumassa, joten entistä pidempi ohitusväli tarvitaan, jotta näistä molemmista ohi pääsee. No, onneksi prätkällä pääsee.
Myös rekoissa on mittarit näyttä just tasan, monessa henkilöautossa se nopeus on vähemmän kuin ajaa mittarin mukaan. Kyllä muistaa kun kehä1 ajoi lännestä itää tai toiseen suuntaan, niin vasentakaistaa sai vetää kokoajan kun 80 mittarissa, mutta vielä parempi oli ajaa 85, niin ohittettava ei alkanut kirimään kun ohittaminen tapahtuu
 
Näin minä toimin, siis että annan nopeammalla tilaa jos pystyy ja on mahdollista, mutta ihmettelen sitä että kun ajat itse +10 yli tikkarin, niin liimaudutaan siihen taakse, sitten kun annat tilaa jotenkin, niin se vauhti jää alle..Siis mitä v**tua..Olen sen huomannut, että täällä on liian paljon paljon ylinopeutta ajavia, myös sitten alinopeutta ajavia.
:doh:

Ne varmaan luulee ettei voi saada sakkoja kun imeytyy piiloon sinne edellämenijän puskuriin. :rant:

Tosin meilläpäin eniten omaa hermoa kiristää nämä, jotka vetää sitä tasaista 75:ttä olipa rajoitus 80, 70, 60, 50 tai 40. Työmatkalla nuo 80 rajoitukset on jaksotettu niin, että ehtivät hitailla rajoituksilla aina takaisin siihen puskuriin roikkumaan, vaikka soveltaisit suurinta sallittua ylinopeutta kaikkialla.
 
Hieman ekan sivun asioihin vastaten:

- Se tietyömerkki ja rajoitus alkaa "2km ennen" sen takia, kun joku suunnittelija on työpöydällänsä tehnyt liikennesuunnitelman työkohteelle, jossa saattaa olla työtehtäviä esimerkiksi 500m etelässä ja 1,5km päässä pohjoisessa toinen. Ei ole työntekijöiden "vika" mihin ne liikennemerkit (pitää) laittaa, tai tulee sanomista jos tapahtuu.

Edit: Niinjoo, ja ne "tarpeettomat" liikennemerkit kaadetaan työpäivän päätteeksi ja pystytetään taas aamulla, tai ainakin pitäisi. Sanomista tulee muuten tilaajalta sekä työnantajalta. Eri asia lienee toki nuo isot ja pitkäkestoiset urakat/työmaat.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Niinjoo, ja ne "tarpeettomat" liikennemerkit kaadetaan työpäivän päätteeksi ja pystytetään taas aamulla, tai ainakin pitäisi. Sanomista tulee muuten tilaajalta sekä työnantajalta. Eri asia lienee toki nuo isot ja pitkäkestoiset urakat/työmaat.

Niinhän ne pitäsi poistaa, mutta ainakin viime vuonna ihmetytti tuossa valtatie 23:lla kun oli sunnuntaina aamupäivästä nopeus rajoitettu normaalin 80 sijasta 60 ja ei ristin sielua paikalla..... Olivat jääneet edellisen päivän Neste-rallin kiimassa ilmeisesti paikalleen, kun lauantaina niillä nurkilla oli ollut erikoiskokeita, mutta sunnuntaina ei mitään tapahtumaa sillä suunnallakaan!
juuri tuollaiset "unohdukset" saa ihmiset äkkiä luulemaan, että kaikki rajoitetut nopeudet on turhaan paikalle jääneitä.............
 
Tässä tieliikenneasiassa, kuten vähän kaikissa muissakin asioissa täällä Suomessa on menty rajoittamisen ihanuuteen. On vallan ymmärrettävää ja suotavaakin, kun tehdään tieremonttia, pitää hiukan rajoitella. Tai kun tulee vilkasliikenteinen risteys, pitää hiukan rajoittaa. Vaan miksi pitää aina liioitella? Ei se suomalainenkaan tielläliikkuja niin vitun tyhmä ole, etteikö se tajuasi selvää riskipaikkaa. Vaan ei meinaa millään ymmärtää tätä jatkuvaa rajoitusten lisäystä tai aivan turhien kohteiden rajoitusta. On se tietysti helppo ratkaisu, kun sattuu jokin onnettomuus, ei sitä ongelmakohtaa kannata korjata. Hei, viedään sinne kuudenkympin rajoitusmerkki ja taputellaan toisiamme selkään, helppo ja halpa ratkaisu. Tai kun tuolla mukavan maaseututien varrella sattuu olemaan parikin asumusta, juu kyllä se nopeus pitää laskea ainakin kuuteenkymppiin, ties mitä voisi sattua kasikympin nopeudella.
Tällä menolla ei meistä kukaan enää parinkymmenen vuoden jälkeen osaa oikeasti ajaa. Jaa, en tarkoittanut tosin itseäni, parinkymmenen vuoden päästä en tarvitse kuin rollaattorin.
 
... ihmettelen sitä että kun ajat itse +10 yli tikkarin, niin liimaudutaan siihen taakse, sitten kun annat tilaa jotenkin, niin se vauhti jää alle..Siis mitä v**tua..

Monelle tulee se refleksi, että jos kaukana edessä näkyy auto niin katsellaan jo että missä siitä pääsisi ohi. Nopeusmittarin lukema unohtuu, auto ajetaan kiinni ja ohi on päästävä. Hetken päästä sitten taas keskitytään nopeuteen ja tullaan perä edellä ohitettua vastaan.

Normisettiä on myös se, että jos itse ajat 80 alueella 90 niin liimaudutaan takamukseen ja ohi pitää päästä. Sitten kun rajoitus muuttuu 100:seen ja itse ajat 110, niin tämä ohittaja tulee taas perä edellä vastaan. Siinä sitten mietit että köröttelenkö perässä vai menenkö ohittajasta edelle. Vaihtoehtoon b) sisältyy riski kohdata liikenneraivoa.
 
Olen jo muutaman vuoden ajanut ko**lo-ajoni vakkarilla rajoituksen mukaan. 80 alueella jono karkaa edestä horisonttiin, 100 alueella saan sen kiinni. Normi hommaa 80 alueella on että minusta on pakko ohi päästä, ja sitten käkitään 100 alueella jaloissa sitä 92..

Liikenneasioissa me suomalaiset ollaan vielä apinoita :p
 
monen auton mittarit näytää mitä sattuu sit ostetaan viel halvimmat renkaat pienet... virhe vaan isonee
rahtiauton mittarivirhe tarkistetaan katsastuksessa... henkilöautolla ei väliä... sit pelätään poliisia ja säästetään bensaa........ ihmiset ei tiedä oikeeta vauhtiaan... en usko että noin isomäärä ihmisiä muuten kiusaa muita liikkuvia
 
Back
Ylös