• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikenneraivoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Poliisista mennään aina ohi kun tilaisuus tulee ja he ajavat alle tikkarin. Kerran on menty reilulla ylinopeudella motarilla rinnalle kunnes tajusin ohittavani Poliisien minibussia, jarrut päälle ja vauhti alas. Minibussin ikkunoissa heristeltiin sormea ja seuraavan liittymän jälkeen ajoin motarilla loppumatkan mp-poliisin tarkkailussa ilman pysäytystä.
 
Liikenneasioissa me suomalaiset ollaan vielä apinoita :p

Täytyy kyllä hiukan väittää vastaan kun ajelen vuotuisista 70000 kilsoista vähintään 25000 sekä Ruotsissa että Baltiassa ja pari tonnia jossain muualla mailmassa että olemme korkeintaa puoliapinoita. Ruotsi menee edellä positiiviesti paitsi tökiksen ruuhkat ja Baltia suojatiekäyttäytymisessä mutta Baltia muuten on liki ryssälä ja se muu maailma vähän mitä on pääosin negatiivisesti
 
Ikävää tuossa on se, että laki ei varsinaisesti tunne termiä alinopeus......

Tieliikennelaki tuntee.

24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
 
Tieliikennelaki tuntee.

24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Mutta ajamalla alle esim. 20km/h tuosta tikkarinopeudesta ei ole kysymys vielä tuosta, ainakaan poliisi ei sitä tulkitse sellaiseksi aiheettoman hitaasti ajamiseksi!
 
Mutta ajamalla alle esim. 20km/h tuosta tikkarinopeudesta ei ole kysymys vielä tuosta, ainakaan poliisi ei sitä tulkitse sellaiseksi aiheettoman hitaasti ajamiseksi!
Sitten on ajoneuvokohtaiset rajoitukset, joten jos mopoauto ja henkilöauto ajaa samaa n. 50km/h nopeutta maantiellä, jossa on 80km/h rajoitus, niin ei minun laintulkinnan mukaan henkilöauto aja aiheettoman hitaasti...
 
Aina, kun tienopeuksista puhutaan, joku yrittää todistaa, että tiellä saa ajaa vain sen nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, mieluummin vähän kovempaa. Ja että kaikki nopeudet sen alle on alinopeuksia, joista poliisi sakottaa tmv. Yhtään kertaa en ole kuullut, että poliisi olisi sellaisesta sakottanut. Eikä sakotakkaan. Kaikki saavat ajaa sillä nopeudella, jonka katsovat turvalliseksi nopeudeksi ottaen huomioon omat taidot, sekä muut tielläliikkujat. Nopeusnäyttö osoittaa tiekohtaisen enimmäisnopeuden. Monilla suomalaisilla tienkäyttäjillä vain nousee tatti otsaan, jos ITSE ei voi ajaa haluamaansa nopeutta. JOS osaa olla joustava ja toiset huomioonottava, sujuu liikenne silloin parhaiten tilanteen vaatimalla tavalla. Ohittaa voi, tauolle voi ajaa tai vaikka pysyä kokonaan pois tieltä, jos ärsyttää.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Aina, kun tienopeuksista puhutaan, joku yrittää todistaa, että tiellä saa ajaa vain sen nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, mieluummin vähän kovempaa. Ja että kaikki nopeudet sen alle on alinopeuksia, joista poliisi sakottaa tmv. Yhtään kertaa en ole kuullut, että poliisi olisi sellaisesta sakottanut. Eikä sakotakkaan. Kaikki saavat ajaa sillä nopeudella, jonka katsovat turvalliseksi nopeudeksi ottaen huomioon omat taidot, sekä muut tielläliikkujat. Nopeusnäyttö osoittaa tiekohtaisen enimmäisnopeuden. Monilla suomalaisilla tienkäyttäjillä vain nousee tatti otsaan, jos ITSE ei voi ajaa haluamaansa nopeutta. JOS osaa olla joustava ja toiset huomioonottava, sujuu liikenne silloin parhaiten tilanteen vaatimalla tavalla. Ohittaa voi, tauolle voi ajaa tai vaikka pysyä kokonaan pois tieltä, jos ärsyttää.


Sent from my iPad using Tapatalk

Isoin ongelma hidastelijoissa on, että heiltä puuttuu se joustavuus ja toisten huomiointi ihan täysin. Ajakoon mun puolesta vaikka neljää kymppiä, kunhan päästävät ripeämmät etenijät ohi. Esim. tänään taas 5-tiellä karavaanari veti 100km/h alueella parin kilometrin letkaa 60-80km/h. Sen verran pitäisi olla älyä päässä, että jos peileistä näkyy kilometrien letka, osaa väistää bussipysäkille tai levähdysalueelle.
 
Kyllä suomijunttikin löytää hetkittäin sen kaasun jos joku on tulossa takaa ohi tai vaihtamassa kaistalle.
 
Kaasu löytyy myös ohituskaistoilla sekä valkoisilla pätkäviivoilla missä muuten voisi mennä ohi. Jos tällaisen ohitat puoliväkisin mutta laillisesti niin etuvaloihin iskee välittömästi relevika ja ne alkaa vilkkumaan.
 
Alkuperäseen uutiseen kommenttina, meidän perheen kortillisilla (myös kortittomilla) on jo muutamana vuonna ollu lentävänä lauseena:"Älä suututa Audimiestä!!!". Sen verran monta kokemusta ohitus- ryhmitys- jarrutus- yms-tilanteista jo kertyny plakkariin:D. Parempi olla provosoimatta millään lailla ko. kuskeja jos haluaa päästä kohteeseensa ilman myöhästymisiä tai edes ylipäätään päästä perille:grin::thumbup:
 
Tuli mieleen, että tuolle aiemmin mainitsemalleni 8 tien pätkälle tulee kielto traktoreille ja mopoautoille yms. hitaammille ajoneuvoille. Soisi yleistyvän, toki se vaatii rinnakkaistiet ko. pätkälle, mutta yhtä kaikki positiivista kehitystä Suomen maassa! :thumbup:
 
joo luin kanssa jostain että alkaa sellanen tulla tavaksi ... joskos se alinopeus merkki on voimassa vai tuleeko siihen traktorin ja mopon kuva
 
Tuli mieleen, että tuolle aiemmin mainitsemalleni 8 tien pätkälle tulee kielto traktoreille ja mopoautoille yms. hitaammille ajoneuvoille. Soisi yleistyvän, toki se vaatii rinnakkaistiet ko. pätkälle, mutta yhtä kaikki positiivista kehitystä Suomen maassa! :thumbup:

Kun meille tuli rinnakkaisväylä (rajoitus 60km/h ja rännissä ajoa, eli ei pientareita) joitakin vuosia sitten, niin siellä oli mopolla ja traktorilla ajo kielletty merkit.

Ei mennyt kuin hetki, kun lehtien palstoilla alettiin ihmetellä, että eikö mopolla saa ajaa ja pitääkö se traktori sinne keskustaan tunkea.
Joten meni vissiin kuukausi, kun katosi hitaan ajoneuvon ajokieltomerkit.

Mutta me ollaankin maalla...
 
Mutta me ollaankin maalla...

Onkohan Savonlinnassa koskaan mietitty, miksi Kyrönsalmen sillan avauksen jälkeen autojonoa riittää jopa Motonetille saakka?
Ainakin osatotuus on mielestäni harhaanjohtavat opasteet siinä ennen siltaa olevassa liikenneympyrässä. Sillan suuntaan ympyrässä olisi käytettävissä kaksi vapaata kaistaa, mutta ympyrään tultaessa ryhmitysmerkki näyttäisi vasemman kaistan johtavan ainoastaan Kasinonsaarille - vaikka näin ei ole. Vallankin turistiaikaan suurin osa odottaa siinä oikealla kaistalla ympyrään pääsyä ja sitten seistään..

Ehkä vaikeaselkoisesti selitetty, mutta ainakin savonlinnalainen ymmärtänee mitä tarkoitan..

Muutenkaan en ihan sisäistä Savonlinnan uusia liikennejärjestelyjä. Eihän siellä keskustassa menesty enää minkäänmoinen kauppa ja ainakin osasyynä siihen ovat liikennejärjestelyt. Putiikki toisensa jälkeen sulkee ovensa ja kaikki kaupankäynti näyttää keskittyvän 5 km keskustasta Savonlinnan itäpuolelle. Onkohan se SLN keskusta tarkoitus tehdä elinkelvottomaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan Savonlinnassa koskaan mietitty, miksi Kyrönsalmen sillan avauksen jälkeen autojonoa riittää jopa Motonetille saakka?
Ainakin osatotuus on mielestäni harhaanjohtavat opasteet siinä ennen siltaa olevassa liikenneympyrässä. Sillan suuntaan ympyrässä olisi käytettävissä kaksi vapaata kaistaa, mutta ympyrään tultaessa ryhmitysmerkki näyttäisi vasemman kaistan johtavan ainoastaan Kasinonsaarille vaikka näin ei ole. Vallankin turistiaikaan suurin osa odottaa siinä oikealla kaistalla ympyrään pääsyä ja sitten seistään..

Ehkä vaikeaselkoisesti selitetty, mutta ainakin savonlinnalainen ymmärtää mitä tarkoitan..

Koko totuus on se, että jonon tekee Savonlinnalainen autoilija.
Turisti kyllä pärjää, koska se ajaa tilanteen, kaistojen ja sääntöjen mukaan.
Savonlinnalainen autoilija vetää niin kuin ennenkin on vedetty.
Hyvä kun on se tajuttu, että Kyrönniemen maantiesilta avattu (vuonna 1962) eikä enää yritetä rautatiesillan kautta...:thumbsup:

Jo jotta vatkaaminen ei lopu, niin Miekkoniemen Tavin risteyksessä (VT 14) kaupungista Punkaharjun suuntaan liikennevaloista lähtee kaksi kaistaa, mutta muutaman sadan metrin päässä jatkuu vain yksi kaista ja taas muutama sata metriä, niin ollaan risteysalueella (Mertalan risteys) jossa on kuitenkin kaistoja kolmeen suuntaan...:thumbup: Olisiko se ollut liikaa vaadittu, että VT 14:lla olisi ollut kaksi kaistaa Mertalan risteykseen saakka:doh:
Jo koska ollaan Savonlinnassa, niin vilkulla on turha pyytää tilaa oikealle kaistalle, kun siellä olevat maksavat veroja ja sen takia muut saavat väistää...
 
Jo jotta vatkaaminen ei lopu, niin Miekkoniemen Tavin risteyksessä (VT 14) kaupungista Punkaharjun suuntaan liikennevaloista lähtee kaksi kaistaa, mutta muutaman sadan metrin päässä jatkuu vain yksi kaista ja taas muutama sata metriä, niin ollaan risteysalueella (Mertalan risteys) jossa on kuitenkin kaistoja kolmeen suuntaan...:thumbup: Olisiko se ollut liikaa vaadittu, että VT 14:lla olisi ollut kaksi kaistaa Mertalan risteykseen saakka:doh:
Jo koska ollaan Savonlinnassa, niin vilkulla on turha pyytää tilaa oikealle kaistalle, kun siellä olevat maksavat veroja ja sen takia muut saavat väistää...

Myös tämän käsittämättömän kaistajärjestelyn olen huomioinut - varsinainen suunnittelukukkanen :kääk: vai liekö rahat loppuneet kesken..
Kaistan vaihtamisesta ja savonlinnalaisten autoilijoiden jostavuudesta ei kannata kirjoittaa sanaakaan. Se ei muuksi muutu.

P.S. Eikös se Kyrönsalmen maantiesilta avattu 1968 paikkeilla.. Mielestäni se oli avattu vain hieman ennen kuin sinne 1969 muutettiin.. Jotain meni ilmeisesti pahasti pieleen, sillä tämä uusi hieno silta palveli vain hieman yli 30 vuotta. Vanha rautatiesilta on ollut käytössä jo yli 100 vuotta ja sen uusimistarve ei taida vieläkään olla näköpiirissä..?
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkaan en ihan sisäistä Savonlinnan uusia liikennejärjestelyjä. Eihän siellä keskustassa menesty enää minkäänmoinen kauppa ja ainakin osasyynä siihen ovat liikennejärjestelyt. Putiikki toisensa jälkeen sulkee ovensa ja kaikki kaupankäynti näyttää keskittyvän 5 km keskustasta Savonlinnan itäpuolelle. Onkohan se SLN keskusta tarkoitus tehdä elinkelvottomaksi?

On, mutta enää en ole niin varma, tai ainakin toivon vahvasti.
Uusi valtuusto, jossa ainakin viisi eniten ääniä saanutta on alle 50 vee ja tekivät jotain poikkeuksellista.

Päättäjät ottivat Savonlinnan kaupunkistrategian valmistelun haltuunsa — Virkamiesten tarjoamassa luonnoksessa ei oltu otettu tarpeeksi huomioon valtuuston strategiaseminaarin eikä työryhmien linjauksia.

Kaupunginjohtaja Janne Laineen ja elinkeinojohtaja Janne Weanderin valmistelema strategialuonnos on kaupunginhallituksen mielestä yhä aivan keskeneräinen. Siinä ei ole otettu huomioon valtuuston strategiaseminaarin eikä strategiatyöryhmien linjauksia eikä kaupunginhallituksen edellisen kokouksen antamaa evästystä. Kaupunginhallitus palautti strategian omilla evästyksillään valmisteltavaksi edellisen kerran 3. heinäkuuta.


Ehkä uusi valtuusto tajuaa, että raskaasti muuttotappiokuntaa ei kannata laajentaa, vaan supistaa...
Mutta silti vahinko on jo tapahtunut. Enää voi vain minimoida vahingot.

Taas meni ihan ohi, mutta jonkinlaista raivoa se tämäkin on...
 
Back
Ylös