• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikenneraivoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän suurpiirteistä tuntuu tuo merkkien asettelu olevan. Jokunen päivä sitten oli viidenkympin tikkari vaajakoski-jkl motarilla jyskän kohdalla. Eipä näkynyt päättymismerkkiä joten kaupunkiin köröteltiin hissuksiin. En yhtään ihmettele jos noita tietyörajoituksia oteta tosissaan. Eipä ne merkin asettajatkaan ota tosissaan ihmisten ajanhaaskuuta.

Rajoitusmerkkien pitäisi olla maksullisia ja maksun pitäisi perustua liikennetiheyteen, nopeuden alentumaan ja rajoitusalueen pituuteen. Esimerkiksi nelostiellä 20 000 auton vrk-tiheydellä jo yhden minuutin viivästys aiheuttaa noin 45 työpäivän ajallisen menetyksen joka päivä - siis kaksi miestyökuukautta.
Jos merkki on paikassa, jossa ajoradalla on oikeasti jotain toimintaa, ei kenelläkään liene vaikeuksia hidastaa hetkellisesti sillä kohdalla. Sen sijaan muutaman kilometrin köröttely 30 tai 50 km/h sen vuoksi, että viereisellä pellolla joku kaivaa oranssi liivi päällä ojaa tai niittää heinää, on paitsi järjetöntä, myös kansantalouden kannalta haitallista. Ei sitä rajoitusta laiteta silloinkaan, jos 6-vuotias tyttö taluttaa tiellä irlanninsusikoiraa puhumattakaan, jos taluttaisi sitä viereisellä pellolla.
 
Alempi nopeusrajoitus on voitu laittaa tuoreen asfaltin takia, siltatyön takia, työmaaliittymän takia, liikenteen aiheuttaman tärinän minimoinnin takia, merkin asettanut porukka on asettanut merkit ennen työn alkua tai ei ole vienyt merkkejä pois työn loputtua, tai sitten ne on vaan unohdettu sinne.. jotenkin vielä on sellainen kutina, ettei työmaalla ihan joka jannulla ole lupaa ominpäin muutella liikennejärjestelyjä.. mahtoiko rajoitusten muutokset vaatia jotain lupiakin, en tiiä?

Tietyömailla työskennelleenä on jäänyt semmoinen haisu, että ei se merkkien lätkiminen tien varteen ole ihan niin helppoa että illalla vedetään jätesäkki merkin päälle jesarilla ja aamull otetaan pois.. ite en liikennejärjestelyistä vastaa, mut tommonen mutu tuntuma jäänyt muiden puheista..

Ei se ole kuule muuta kuin urakoitsijan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta. Kyllä tuoreen asfaltin kasikymppinen on ymmärettävissä, eikä siltatyömaa ei ole kilometrin mittainen. Ihan samaa asennettakuin liikenteessäkin, oma napa, muista ei väliä.
 
Tietyömaiden kohdille asetettavien nopeusrajoitusten ja muiden järjestelyjen osalta Suomesta voisi mennä Saksaan ottamaan oppia. Siellä liikenne saadaan virtaamaan varsin hyvin, vaikka sitä on moninkertaisesti enemmän kuin täällä. Jos siellä olisi yhtä välinpitämätöntä toimintaa kuin täällä, tuhannet ajoneuvot seisoisivat jonoissa tuntikausia jatkuvasti tietöiden takia.
 
Tulee mieleen jokin haastattelu jossa oli Riku Rantala. Muistaakseni hän oli liikkeellä autolla jotakin reissua tehdessä ja tämä auto sattui hajoamaan. Noh kuinka ollakkaan vakuutuksesta hän sai tilalle bemarin. Ja hän totesi saman tien, että hänestä tuli heti täysi mulkvisti liikenteessä :D:D Sopisi ketjun aiheeseen niin hyvin, kun vain jostain löytäisi:grin:
 
Tietyömailla työskennelleenä on jäänyt semmoinen haisu, että ei se merkkien lätkiminen tien varteen ole ihan niin helppoa että illalla vedetään jätesäkki merkin päälle jesarilla ja aamull otetaan pois.. ite en liikennejärjestelyistä vastaa, mut tommonen mutu tuntuma jäänyt muiden puheista..

Siirreltävät, tikitaaliset, kännykällä muutettavat nopeusrajoituskyltit vaatimukseksi urakan tarjoukseen ni ei tarvi kenenkään nillittää. Toki myös sakko urakoitsijalle jos unohtaa tarpeettoman alhaisen rajoituksen päälle. SEN JÄLKEEN voi vaatia, että työmaalla noudatetaan rajoituksia.
 
Siirreltävät, tikitaaliset, kännykällä muutettavat nopeusrajoituskyltit vaatimukseksi urakan tarjoukseen ni ei tarvi kenenkään nillittää. Toki myös sakko urakoitsijalle jos unohtaa tarpeettoman alhaisen rajoituksen päälle. SEN JÄLKEEN voi vaatia, että työmaalla noudatetaan rajoituksia.

Mukana liikkuvat nopeusrajoituskyltit taitavat olla nykyisin kiellettyjä. En ole ihan varma onko kielletty laissa vai pelkästään ely-keskuksen ohjeessa (sallitaan vain kiinnitys valaisinpylvään kylkeen tai maanpinnalle asetettuun jalustaan)

Joka tapauksessa niiden pitäisi olla sallittuja ja myös pakollisia.
Sellaisessa työssä missä tekopaikka siirtyy (esim niitto), pitäisi rajoitusmerkin tietenkin liikkua mukana esim mopopojan selässä tai peräkärryssä. Nykyisin betoniporsaaseen laitettu irtotolppa tyypillisesti laitetaan sen 15 kilometrin tien alkuun, jossa niitto tapahtuu.
 
Tässä nyt kun olen kuukauden verran totutellut +50km työmatkaan, niin olen todennut ettei oikeastaan ole käytännössä mitään todellista merkitystä sillä ajetaanko 75km/h vai 105km/h, loppujen lopuksi perille pääsyyn menee tuolla matkalla lähestulkoon sama aika. Ehkä voi maksimissaan 5min. säästyä aikaa jos liikenne sujuu tikkarien mukaisesti vrt. siihen jos joutuu ajamaan alinopeutta. Lisäksi pahimmassa tapauksessa ensimmäisissä liikennevaloissa tuo aika "nollautuu" eli se kenet alussa ohitit 50km sitten, on perässäsi niissä valoissa.

Eli en käsitä tätä mentaliteettiä, että "nyt on kiire ja aikaa menee hukkaan" jos nyt joutuu sitten ajamaan yhden 5km tietyömaalla viittäkymppiä vaikka sitten turhaan. Ei luulisi olevan kenelläkään niin tarkkaan aikataulutettu elämä ja jos on, niin kannattaisi miettiä josko jonkinlainen elämän- ja asennemuutos olisi paikoillaan. :sad3:

Jos on 30km/h rajoitus ja joku ajaa 30km/h, niin siitä hermostuminen on ehkä idioottimaisinta mitä olen hetkeen kuullut.
 
Eli en käsitä tätä mentaliteettiä, että "nyt on kiire ja aikaa menee hukkaan" jos nyt joutuu sitten ajamaan yhden 5km tietyömaalla viittäkymppiä vaikka sitten turhaan. Ei luulisi olevan kenelläkään niin tarkkaan aikataulutettu elämä ja jos on, niin kannattaisi miettiä josko jonkinlainen elämän- ja asennemuutos olisi paikoillaan. :sad3:

Jos on 30km/h rajoitus ja joku ajaa 30km/h, niin siitä hermostuminen on ehkä idioottimaisinta mitä olen hetkeen kuullut.

Mullahan ei ole kiire, olen eläkkeellä, ei ole juuri sovittuja tapaamisia ja voin ajaa vaikka kahtakymppiä, ei se siitä ole kiinni. Mutta kuten vetomies totesi, liikenteessä käytetty aika on pois tuottavasta työstä tai kulutuksesta (vapaa-aika). Niissä kansantalouksissa joilla menee hyvin, on liikenneasiat vähän paremmin järjestyksessä (esim. Saksa ja Ruotsi).
 
Eli en käsitä tätä mentaliteettiä, että "nyt on kiire ja aikaa menee hukkaan" jos nyt joutuu sitten ajamaan yhden 5km tietyömaalla viittäkymppiä vaikka sitten turhaan. Ei luulisi olevan kenelläkään niin tarkkaan aikataulutettu elämä ja jos on, niin kannattaisi miettiä josko jonkinlainen elämän- ja asennemuutos olisi paikoillaan. :sad3:

Jos on 30km/h rajoitus ja joku ajaa 30km/h, niin siitä hermostuminen on ehkä idioottimaisinta mitä olen hetkeen kuullut.

Juuri näin. Liikenneraivo on ennen kaikkea asenne. Raivoaja lietsoo ihan itse sen raivonsa ja on itse siihen suurin syyllinen. Kun huomaa laskea ne kierrokset ja palauttaa mieleen, paljonko ihan oikeasti säästää aikaa ja toisaalta, miten turhaan vaarantaa itsensä ja muiden turvallisuutta ajamalla esim. siltatyömaan kohdalla ylinopeutta, pystyy ihan mainiosti pääsemään perille ilman turham raivoa, mielensä pahoittamista ja turhaa vaaraa. Lisäplussana vielä sakkorahojen säästyminen johonkin mukavanpaan kohteeseen ja sen ajokortin pysyminen ihan omassa hallussa, ettei ilkeä poliisisetä tule ja vie sitä hyllylle. Ja siis myönnän kyllä, että ne kilometritolkulla jatkuvat nopeusrajoitukset, joita ei ole siirretty, vaikka asfalttityömaa meni jo aikoja sitten eteenpäin, ottavat pannuun. Mutta edelleen, ei se mun raivoaminen sitä tilannetta muuta, kunhan tulee itselle huono fiilis.

"Better late man, than dead man" sanoi yksi tuttu eläinlääkäri, kun hänelle pahoiteltiin sitä, että oltiin hevosen kanssa myöhässä klinikalta.
 
Tässä nyt kun olen kuukauden verran totutellut +50km työmatkaan, niin olen todennut ettei oikeastaan ole käytännössä mitään todellista merkitystä sillä ajetaanko 75km/h vai 105km/h, loppujen lopuksi perille pääsyyn menee tuolla matkalla lähestulkoon sama aika. Ehkä voi maksimissaan 5min.

Ei tuossa pitäisi olla paljon epäselvää. Matka-aika riippuu ainoastaan matkan pituudesta ja keskinopeudesta. Jos joku väittää jotain muuta, esimerkiksi ettei nopeus vaikuta matka-aikaan, hän puhuu paskaa.

Jos ajat 50 km työmatkan nopeudella 105 km/h, siihen kuluu 29 minuuttia. Jos ajat sen nopeudella 75 km/h, siihen kuluu 40 minuuttia. Ero on siis 11 minuuttia yhteen suuntaan, eli 22 minuuttia päivässä ja 95 tuntia vuodessa. Siis noin 2.5 viikon työaika.

Kysyttävää?

Tämä ei ollut mikään kannanotto sen puolesta, että pitäisi ajaa lujempaa kuin on turvallista, tai että pitäisi raivota. Se oli vain matematiikkaa.
 
Liikenteessä muiden huomioon ottaminen on asenne. Jos itsellä ei ole kiire ja voi jurnuttaa hitaasti vaikka koko päivän, ei se tarkoita, että kaikki muut haluavat niin tehdä. Jos taakse muodostuu jono, siihen on vain yksi syy. Ajat hiljempaa kuin takana tulevat. Se ongelma on helppo ratkaista. Joko lisää vauhtia tai antaa tietä. Ei ole vaikeaa.
 
Ei tuossa pitäisi olla paljon epäselvää. Matka-aika riippuu ainoastaan matkan pituudesta ja keskinopeudesta. Jos joku väittää jotain muuta, esimerkiksi ettei nopeus vaikuta matka-aikaan, hän puhuu paskaa.

Jos ajat 50 km työmatkan nopeudella 105 km/h, siihen kuluu 29 minuuttia. Jos ajat sen nopeudella 75 km/h, siihen kuluu 40 minuuttia. Ero on siis 11 minuuttia yhteen suuntaan, eli 22 minuuttia päivässä ja 95 tuntia vuodessa. Siis noin 2.5 viikon työaika.

Kysyttävää?

Tämä ei ollut mikään kannanotto sen puolesta, että pitäisi ajaa lujempaa kuin on turvallista, tai että pitäisi raivota. Se oli vain matematiikkaa.

Ymmärsin twintenoxin jutusta ettei ole hänen työmatkallaan suurta eroa ajaako (liikkuessaan) maksimissaan 75 vai 105 kun ajoaika määräytyy kuitenkin enimmillään ruuhkien ja pysähdysten myötä. Eli siis että nimen omaan keskinopeus ei ole 75 tai 105 vaikka maksiminopeus voisikin olla.
 
Liikenteessä muiden huomioon ottaminen on asenne. Jos itsellä ei ole kiire ja voi jurnuttaa hitaasti vaikka koko päivän, ei se tarkoita, että kaikki muut haluavat niin tehdä. Jos taakse muodostuu jono, siihen on vain yksi syy. Ajat hiljempaa kuin takana tulevat. Se ongelma on helppo ratkaista. Joko lisää vauhtia tai antaa tietä. Ei ole vaikeaa.

Tuota olen monesti ihmetellyt että miten joku edes viitsii kilometritolkulla vetää järkyttävän pituista letkaa, josta aina joku hermonsa menettänyt vetää lopulta väkisin ohi. Minusta v-mäisin juttu jos joutuisi jonoa vetämään. Itse kyllä lasken jonon ohi jos sellainen joskus sattuisi taakseni syntymään. Harvemmin syntyy mutta joskus on sellainen tilannekin käynyt.
 
Liikenteessä muiden huomioon ottaminen on asenne. Jos itsellä ei ole kiire ja voi jurnuttaa hitaasti vaikka koko päivän, ei se tarkoita, että kaikki muut haluavat niin tehdä. Jos taakse muodostuu jono, siihen on vain yksi syy. Ajat hiljempaa kuin takana tulevat. Se ongelma on helppo ratkaista. Joko lisää vauhtia tai antaa tietä. Ei ole vaikeaa.

Näinkin, ainakin osin. Mutta kun syitä hitaammin jurnuttamiseen on aika monta. Esimerkkinä erittäin yleinen tilanne maantiellä: kasikympin alueella rajoittajaa vasten, siis n. 90 km/h "jurnuttava" rekka saa osakseen liikenneraivoa yllättävän usein. Mutta minusta silloin ei varsinaisesti voi syyttää rekkakuskia siitä, että asenne on pielessä. Tai sen siltatyömaan kohdalla, mistä linkitetyssä jutussa oli kyse, voi jurnuttaja olla koko lailla ainoa, jolla tulee mieleen, että siitä on ihmisiä töissä, eikä tee mieli heidän turvallisuuttaan vaarantaa. Muut menisivät mielellään lujempaa, mutta kenen asenteessa on silloin varsinaisesti korjaamista?

Toki on sitten eri asia, kun ajetaan luuri korvalla tai tekstaten, eikä huomata, että nopeus putosi reilusti alle rajoituksen, tai kun etsitään oikeaa risteystä, ihaillaan maisemia tai ei uskalleta muuten vaan ajaa rajoituksen mukaan. Silloin se jurnuttaja saa kyllä tarkistaa omaa liikennekäyttäytymistään. Varsinkin ne puhelimeen keskittyvät ja risteyksen etsijät ovat julmetun iso riski muille tienkäyttäjille, kun eivät yhtään huomaa seurata, mitä ympärillä tapahtuu.
 

Ei, mutta totean tässä että tuo sun teksti oli puhdasta teoriaa, jolla ei ole käytännön kanssa mitään tekemistä. Käytännössä tuolla matkalla erot jäävät aina niin pieniksi, että yksi viivytys loppupäässä nollaa hyödyn - ja valitettavasti aika usein näitä viivytyksiä tulee. Tuohon 51km menee mopolla tällä hetkellä noin 36-38min. kun ei tarvitse välittää rekoista ja karavaanareista yms. kun ohi pääsee helposti - tämä siis ajaen rajoitukset +5-10km/h nopeutta. Autolla samaan matkaan menee 39-45min. riippuen liikenteestä. Toiseen suuntaan mennessä riippuu pelkästään yksistä liikennevaloista että kuluuko pari minuuttia enemmän vai ei.

Todellista säästöä ei tuolla matkalla ajassa tule merkittäviä määriä, eli on pointtina siksi se, että on ihan yksi lysti joutuuko ajamaan tuosta matkasta esim. 100km/h alueet 85km/h vai ei ja edelleen pointtina, että ei kannata hermostua jos joutuu, kun merkitystä ei kerran ole.
 
Niissä kansantalouksissa joilla menee hyvin, on liikenneasiat vähän paremmin järjestyksessä (esim. Saksa ja Ruotsi).

Mainittakoon, että kyseessä on pahamaineinen VT8 ja väli siis Rauma-Pori. On kuitenkin sanottava, että sitä ainakin yritetään kehittää työmatkailuun sujuvammaksi - ja sen takia siellä tällä hetkellä onkin noin 10km pätkä tietöitä. Eli on tulossa ohituskaistaosuutta 2km / suunta ja samalla nopeus nousee ainakin kesäksi 100km/h ja lisäksi korjataan risteysalueita, joista pyritään saamaan 80km/h ajettavia, nykyisen 60km/h sijaan. Oletan, että kunhan kaikki nuo tietyöt ovat valmiit ja uusitut, niin matka-aika lyhenee (hyvän liikennetilanteen vallitessa) muutamankin minuutin nykyisestä. Sitä odotellessa.

Enkä minäkään sitä mieltä ole, että on hyvä asia, että liikenne soljuu hitaammin kuin mitä tikkarissa seisoo, sitä minä vaan, että kannattaa suhteuttaa se siihen miten pieni merkitys asialla loppujen lopuksi tässä universumissa on. Ei sen takia kannata verenpainettaan kohotella.
 
Ostaa mersun, niin matka on määränpäätä tärkeämpää. Mikään ihme, että jossain volkkarissa tai nissanissa verenpaine nousee :D
 
Ostaa mersun, niin matka on määränpäätä tärkeämpää. Mikään ihme, että jossain volkkarissa tai nissanissa verenpaine nousee :D

Oikeesti muuten on suurinpiirtein noin. Sähköpenkit, hiljainen ja helkkarin hyvät musiikkivehkeet. Säälinsekaisin tuntein katselen kun joku naama punaisena yrittää ohitella jollain typer:llä tai rs oculla
 
Back
Ylös