• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Naputtelin eilen tilauksen Hobbykingiin, 8kpl korvallisia A123 kennoja. Voin tehdä rapparia kun saan ne kotiin ja kasaan. Katotaan miten ison twinin kanssa käy. Jos ei toimi noissa, niin onneksi on myös polttisautoja missä voi sitten hyödyntää. Tosta saa 2 akkua vastariin ja yhden Futabaan.

Toi tarjous tuli venaamalla, jonka ansiosta postin kera 83€. Otin normirahdin, mutta jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt ottaa 15 taalaa kalliimpi pikarahti. Tulli on sitten ysi-risti-kaksi, katotaan kuin käy.
 
Jos hintaa/helppoutta pohtii, nii eiks tossa ois iha valmis setti?
http://www.hobbyking.com/hobbyki....t=14067
LiFePo4 4.2Ah 13.2V
126A/168A
41 taalaa+kulut.
Näissä(kään?) ei ilmeisesti ole käytetty A123-kennoja? Haitanneeko?
Riittääköhän tuo tuhon 10r:ään? Tai onko jollakin suositella jotakin toista mallia joka voisi toimia?

Kiitos
Tonnisiin ja isoihin twineihin suositellaan väh. 8-kennoa.
 
Minä otin keskisuuren riskin ja tilasin eBayn kiinalaiselta 6,9 Ah:n A123-kennoisen akun pikaliittimellä ja erikoistilauksesta balansointiliittimellä modattuna. Muun muassa hinta on epäilyttävän halpa, erillisiä toimituskulujakaan kun ei ole. Raportoin miten tässä käy, etukäteen sähköpostissa ilmoittivat että toimitusaika on normaalia pitempi kun tehdään pieni kustomointityö.

Mutta toisaalta, mikä voi mennä vikaan kun yrittäjä on rehellinen hongkongilainen, joka esiintyy kauppanimellä "Oh My God"?

biggrin.gif
 
Minä otin keskisuuren riskin ja tilasin eBayn kiinalaiselta 6,9 Ah:n A123-kennoisen akun pikaliittimellä ja erikoistilauksesta balansointiliittimellä modattuna. Muun muassa hinta on epäilyttävän halpa, erillisiä toimituskulujakaan kun ei ole. Raportoin miten tässä käy, etukäteen sähköpostissa ilmoittivat että toimitusaika on normaalia pitempi kun tehdään pieni kustomointityö.

Mutta toisaalta, mikä voi mennä vikaan kun yrittäjä on rehellinen hongkongilainen, joka esiintyy kauppanimellä "Oh My God"?

biggrin.gif
Tuolta taisin tilata kennot omaan tekeleeseeni (<-hassu sana). Silloin ei saanut valmiita, harmi kyllä.
 
Minä otin keskisuuren riskin ja tilasin eBayn kiinalaiselta 6,9 Ah:n A123-kennoisen akun pikaliittimellä ja erikoistilauksesta balansointiliittimellä modattuna. Muun muassa hinta on epäilyttävän halpa, erillisiä toimituskulujakaan kun ei ole. Raportoin miten tässä käy, etukäteen sähköpostissa ilmoittivat että toimitusaika on normaalia pitempi kun tehdään pieni kustomointityö.

Mutta toisaalta, mikä voi mennä vikaan kun yrittäjä on rehellinen hongkongilainen, joka esiintyy kauppanimellä "Oh My God"?

biggrin.gif
Tuolta hobbykingistä kun lukee noit kommentteja, niin kiinalaiset myy esim akkuvehkeistä purettuja kierrärtyskamoja. Siitä esim halpa hinta.
Puretut kennot on ymmärtääkseni aina pahvikuorisia ja puretun näköisiäkin, noilta tulee ihan orkkiksen näköisissä kutistemuoveissa.
 
Jos mopossa on GiPRO vaihdenäyttö niin kannattaa varmaan siirtää sen virtajohto vaikka takavalon yhteyteen. Näyttö vie lepotilassakin noin 4.4mA eli viikossa noin 0.7Ah ja kun näissä Litiumakuissa ei ole kovin isot Ah lukemat. Omassa on vain 4.6Ah joten jos mopo seisoo reilu pari viikkoa niin vajaa puolet akun varauksesta menee, varmaan aika itsestäänselvyyksiä mutta....
 
Jos mopossa on GiPRO vaihdenäyttö niin kannattaa varmaan siirtää sen virtajohto vaikka takavalon yhteyteen. Näyttö vie lepotilassakin noin 4.4mA eli viikossa noin 0.7Ah ja kun näissä Litiumakuissa ei ole kovin isot Ah lukemat. Omassa on vain 4.6Ah joten jos mopo seisoo reilu pari viikkoa niin vajaa puolet akun varauksesta menee, varmaan aika itsestäänselvyyksiä mutta....
Prkl, oliskohan tässä selitys sille miksi mopo tahtoo lähteä huonosti käyntiin, jos se on seissyt parisen viikkoa.
Mopossani on pelkkä Gipron vaihdenäyttö (ei Atrea) ja se on kytketty mopossa vapaana olevaan diagnostiikka tms töpseliin.
Vaihdenäyttö menee kyllä pimeäksi kun sammuttaa virrat, mutta jääkö sinne kuitenkin jokin pitovirta päälle  
crazy.gif
 
Jos mopossa on GiPRO vaihdenäyttö niin kannattaa varmaan siirtää sen virtajohto vaikka takavalon yhteyteen. Näyttö vie lepotilassakin noin 4.4mA eli viikossa noin 0.7Ah ja kun näissä Litiumakuissa ei ole kovin isot Ah lukemat. Omassa on vain 4.6Ah joten jos mopo seisoo reilu pari viikkoa niin vajaa puolet akun varauksesta menee, varmaan aika itsestäänselvyyksiä mutta....
Prkl, oliskohan tässä selitys sille miksi mopo tahtoo lähteä huonosti käyntiin, jos se on seissyt parisen viikkoa.
Mopossani on pelkkä Gipron vaihdenäyttö (ei Atrea) ja se on kytketty mopossa vapaana olevaan diagnostiikka tms töpseliin.
Vaihdenäyttö menee kyllä pimeäksi kun sammuttaa virrat, mutta jääkö sinne kuitenkin jokin pitovirta päälle  
crazy.gif
Tällaista ne lupailee:
sanoi:
Auto Stand-by
This feature makes it possible to connect the power lead directly to the battery terminal
When ignition is turned off, the unit enters into low power mode and consumes 3mA only.
Eli pitovirta jää päälle vaikka virrat on pois. Viime syksynä mopo ei enää startannut kunnolla reilun viikon seisonnan jälkeen vanhan akun kanssa. Kannattaa mitata onko se piuha virtalukon takana mihin olet näytön liittänyt, mulla oli suoraan akun navassa.
 
Noniin, kaakkoisaasialainen taidonnäyte on nyt paikallaan ja vaikuttaa toimivan. Hintaa jäi 93 euroa, painoa aikalailla kilon verran, pikaliitin on jämäkkä ja starttia pyörittää terhakasti. Pitää raportoida lisää tuonnempana, jos sattuu jotain raportoitavaa olemaan. Pari fotoa täällä.
 
Noniin, kaakkoisaasialainen taidonnäyte on nyt paikallaan ja vaikuttaa toimivan. Hintaa jäi 93 euroa, painoa aikalailla kilon verran, pikaliitin on jämäkkä ja starttia pyörittää terhakasti. Pitää raportoida lisää tuonnempana, jos sattuu jotain raportoitavaa olemaan. Pari fotoa täällä.
Meikäläisellekin tuli juuri omani - sai noutaa postista eikä tullista, plussat siitä - mutta nyt täytyy väkästellä jämäkkä kiinnitys tuolle ennen kuin pääsee testaamaan.
 
Ensinäkin täällä puhutaan potaskaa LiFePo akuista
wink.gif


LifePo - akut
-Ovat litiumioniakkuja
-Ovat myös litiumpolymeeriakkuja
-Merkittävintä on se että niissä yhtenä komponettina "fe" tämä on se "taika"-aine
smile_org.gif

-Eivät räjähdä, tosin kuori saattaa revetä auki kun käytetään kunnolla väärin.
-Vaurioituvat ylilatauksesta
-Vaurioituvat alilatauksesta
-tarvitsevat ihan samalla tavalla balansoinnin  kuin nämä niin sanot kännykkäakut. Ero on vain se että se ei pala heti väärin käytöstä, vaan vaurioituu pikkuhiljaa tai jopa vähän ennemmänkin.
-LiFePo kennot näyttävät ulospäin vakailta koska ne niiden jännite pysyy erittäin pitkään ja vakaasti n. 3.25V tietämillä. Tämä ei kerro kuitenkaan juuri mitään kennojen välisestä balanssista.
-Balanssi ero nähdään vasta sitten, kun ensimmäiset kennot alkavat tulla tyhjiksi tai vastaavasti kun ladatessa ensimmäiset kennot alkavat tulla "täyteen". Nämä ovat nimen omaan ne tilanteet jossa Lifepo kennot vaurioituvat helposti.
-LifePo kennot ovat hyvin pitkäikäisiä: teoreettiset syklit ovat akkupaketilla 4000-6000 sykliä. Mutta käytännössä nämä ovat yhden kennon suorituksia täysin oikein käytettynä.

Itse suosittelen että PIENEN Lipo/lifepokennoston latauksessa käytetään yksittäislatausta. Eli jokaisella kennolla on oma laturi joka on säädetty tiettyyn latauksen maksimijännitteeseen. Ei ole esim. 4 kennon järjestelmässä kovin kallis ratkasu.

Suosittelen myös käyttämään jotain sopivaa pientä loggeria kennokohtaisten jännitteiden seuraamiseen käytön aikana (min ja max jännitteet). Tämä vähentää kennojen vaihtotarvetta. Näitä pikkupurkkeja saa  nykyisin parilla kympillä. Valitettavasti en juuri nyt tähän hätään löytänyt ko vempelettä.

Itse olen tehnyt vuonna 2008 4000 täyden lataus- ja purkusyklin testin 40Ah LiFePo kennolle. Tämän lisäksi minulla oli sähköautossa n. 24 kwh akusto (50 kpl 150 Ah LiFePo kennoa), ajoin autolla 10 tkm testiajoa läpi vuoden. Joten väittäisin että tiedän jotain LiFePo kennoista
wink.gif
 
sky, mikä on kokemuksiesi perusteella näkemyksesi siitä, miten hyvin tuollainen LiFePo-kennosto soveltuu normaalilla latausjärjestelmällä varustettuun moottoripyörään? Eli lähinnä mikä on ns. ylilatauksen ja yksittäisen tai useamman kennon vikaantumisen todennäköisyys, jos balansointi laiminlyödään ja lataukseen käytetään vain pyörän omaa latausjärjestelmää eli kennosto ei pääse varsinaisesti purkautumaan sykleinä kuten sähköautossa?
 
sky, mikä on kokemuksiesi perusteella näkemyksesi siitä, miten hyvin tuollainen LiFePo-kennosto soveltuu normaalilla latausjärjestelmällä varustettuun moottoripyörään? Eli lähinnä mikä on ns. ylilatauksen ja yksittäisen tai useamman kennon vikaantumisen todennäköisyys, jos balansointi laiminlyödään ja lataukseen käytetään vain pyörän omaa latausjärjestelmää eli kennosto ei pääse varsinaisesti purkautumaan sykleinä kuten sähköautossa?
Itse en laittaisi ko kennoja käynnistysakkujen tilalle. Tilanne jossa kennoja ladataan purskemaisella virralla ja kennoston varauksen taso on mitä sattuu on huonoin mahdollinen lähtökohta kyseisille kennoille. Tällöin helposti liikutaan ylä ja alarajoilla, joissa kennojen sisäiset erot ovat suurimmat mahdolliset, jolloin ne vaurioituvat helpoiten.

Katukäytössä ko ratkaisusta ei ole mitään apua ja ratakäytössä taas virrantarve on niin pieni että kannattaa käyttää erillisiä latureja. Muutenkin kisavehkeestä kannattaa heittää laturi kuuseen pois painamasta ja lisäämästä hitausmomenttia
smile_org.gif


Lähtökohtana kennojen kestämiselle ilman balansointia on kyse siitä kuinka hyvin kennosi ovat samanlaisia. Halvemmat kiinalaiset ovat huonompia toleranssiltaan, mutta kalliimmat amerikkalaiset ovat parempia toleransseiltaan.

Eli käytännössä on kyse kuinka monta Ah kuhunkin kennoon mahtuu ja mitkä ovat kennojen impedanssit. Käytössä kuvioihin astuu myös kennojen lämpötila joka on esim. 4 kennon sarjassa aika pieni, kun taas sähköautossa se voi olla hyvin suurikin. Kymmenen asteen lämpötilaero vaikuttaa jo erittäin rajusti kennon sisäiseen impedanssiin(vastukseen) ja tämä taas aiheuttaa sen että kennot elävät hyvinkin erilaista elämää, jolloin myös balansoinnin tarve on suuri.

Periaatteessa kannattaisi ostaa kennoja isompi erä varmistaakseen että saa mahdollisimman samanlaiset kennot.
Tällöin jokaisen kennon kapasiteetti ja impedanssi pitäisi mitata. Mittaus kannattaneen tehdä kolmessa eri pisteessä: täytenäisenä, puoliksi ladattuna ja lähes tyhjänä.

impedanssin laskukaava on Rs=(U1-U2)/(I1-I2)

U1,U2,I1 ja I2 saadaan siten että tehdään kaksi eri mittausta samalla kennolla: Laitetaan kuormaksi kaksi eri vastusta. ELi jos vaikka kennon koko on 3.2Ah otetaan vastukseksi 1Ohm tehovastus (5w) jolla tehdään enimmäinen mittaus. Toinen mittaus tehdään 2 ohm tehovastukssa( 5W) riittää kuhan et pidä kauaa päällä
biggrin.gif
I:t saat suoraan laskemalla: 3.2A ja 1.6 A, mittaus on toki aina parempi. U:t täytyy mitata yleismittarilla.

Kapasiteetit saadaan laskettua tehokkaasti labraamalla. Eli sopiva tehovastus paikoilleen ja sitten vaan mittauslukemat virta ja jännite ylös esim 5 minuutin välein. Lähtökohta on se että kaikki kennot ladataan samaan jännitteeseen, esim. 4.2V ja puretaan vaikka 2.7 volttiin. Mittauspöytäkirjasta sitten vaan lukemat ylös exeliin ja lasketaan Ah:t.

Ennenkuin akkupaketti otetaan ekankerran käyttöön kannattaisi kaikkien kennojen plus ja miinusnavat yhdistää (kytkeä kaikki kennot rinnan) ja ladata kennopaketti täyteen hyvin pienellä virralla. Tämän jälkeen kennopaketin pitää antaa olla kasassa pari päivää, että virrat ja lämpötilat tasoittuvat. Tällöin kennosto on parhaassa mahdollisessa tilassa, mikäli kaikki kennot ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia.

Jos rakentaisin kisakäyttöön akkupaketin niin voisin käyttää yhtähyvin näitä edellä mainittuja litiumkobolttikennoja jotka ovat tulenarkoja. Käyttäisin vain tätä mainitsemaani erillislatausta, niin akut eivät syty palamaan.
 
Naputtelin eilen tilauksen Hobbykingiin, 8kpl korvallisia A123 kennoja. Voin tehdä rapparia kun saan ne kotiin ja kasaan. Katotaan miten ison twinin kanssa käy. Jos ei toimi noissa, niin onneksi on myös polttisautoja missä voi sitten hyödyntää. Tosta saa 2 akkua vastariin ja yhden Futabaan.

Toi tarjous tuli venaamalla, jonka ansiosta postin kera 83€. Otin normirahdin, mutta jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt ottaa 15 taalaa kalliimpi pikarahti. Tulli on sitten ysi-risti-kaksi, katotaan kuin käy.
Nonni, jäi tämä projekti alkukesastä kesken kun tuli hankittua ratahuora. Haastehan oli ettei Ducati tahtonut edes uudella 175CCA akulla tärähtää tulille, kevyin mahdollinen vauhtipyörä toi ko ominaisuuden. Ei vaan massa riitä pyörivissä ja puristustahdit hyydytti starttia.

Vihdoin kolvasin akun kasaan. Vakioakku oli ollut yön latauksessa, mutta ei lähtenyt. Sitten 6kg sammutin lähelle, A123 tekele paikalleen ja starttia. Tärähti heti tulille. Joten ainakin virtaa tulee ulos. Ei pysty sanomaan edes miten hyvin pyörittää, kun lähtee ihan heti käyntiin.
 
Kesä takana A123 akulla ja varaus on nyt 13.67v. Sitä en tiedä onko kennojen varauksissa eroa. Onko kukaan joutunut tasapainottamaan kennoja?

Ei olisi paha rasti hankkia esim. -tätä-, mutta onko sille oikeasti tarvetta?
 
Kesä takana A123 akulla ja varaus on nyt 13.67v. Sitä en tiedä onko kennojen varauksissa eroa. Onko kukaan joutunut tasapainottamaan kennoja?

Ei olisi paha rasti hankkia esim. -tätä-, mutta onko sille oikeasti tarvetta?
Mä olen käyttänyt omaa akkua nyt 2 kesää ja samaten 2 kertaa käyttänyt sen kaverillani kennojen varauksen tasauksessa.
Kummallakin kerralla suurin kennojen välinen heitto on ollut muistaakseni alle 0,3v.
Eli mainiosti pysyy balanssissa ainakin toi mun kyhäelmä, käytän sen kyllä taas silti talven aikana kaverilla tsekattavana.
 
Vähän reilu puolen ajokautta palveli mainiosti OMG batterystä (ebay) tilattu yhdeksänkympin 6.4Ah (tjsp) A123-akku. Keväällä tietänee enemmän, miten toimii, mutta kun katsoo taaksepäin aiempia akkuinvestointeja niin voi toistaiseksi olla onnellinen ostopäätökseen.

Kovin pitkäaikainen kokemushan tämä ei ole, mutta varovaista peukkua ylöspäin.
 
Kesä takana A123 akulla ja varaus on nyt 13.67v. Sitä en tiedä onko kennojen varauksissa eroa. Onko kukaan joutunut tasapainottamaan kennoja?

Ei olisi paha rasti hankkia esim. -tätä-, mutta onko sille oikeasti tarvetta?

Piti oikein kevätauringon innoittamana paukauttaa pyörä tulille (Durbahnin 123-akku). Akku on ollut käyttöpyörässä kiinni noin vuoden ilman mitään hoitotoimenpiteitä, latauksia, tasapainotuksia tms. Nyt keväällä käynnistettäessä ei ollut minkäänlaisia merkkejä virran hiipumisesta - valot syttyivät kirkkaina ja pyörä käynnistyi heti.
Suoritin sitten oikein virallisen tasapainoituksen, kun ei vielä ajamaan pääse ja balansointilaite tuli hommattua. Kennot olivat aikalailla täysin tasapainossa - operaatio kesti alle 10 sekuntia.
Eli taas näiden kokemusten perusteella melkein uskaltaisin suositella käyttöpyöräänkin, jos ei pakkasilla ajele.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös