Loppuko ketjun voitelu....

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Botzo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omat kokemukset Reginasta ovat niin huonoja, että en osaa kyllä povata tuolle edes normi DIDn kestoikää. Omasta kokemuksesta Reginasta kypsyy juurikin sisuskalut, eikä nuo päälliholkit.

Tällä kertaa aidosti haluaisin olla väärässä.

Toinen skeptikko nyökyttelee kirjoitustasi. Toivottavasti kestää mutta annan muiden hoitaa kenttätestit ja jään seuraamaan ketjun kestoa, sekä minkä vastaliikkeen tekee DID, vai tekeekö mitään.
 
Paskaa on kuten Regina yleensäkin. Ei kestä ilman voitelua ja muuta huoltoa. Reginakin sen verran tullut takaisinpäin, että suosittaa normaalia, puhdistusta, voitelua ja kireyden säätöä. Sen jälkeen saattaa kestää melkein kuten muutkin ketjut.

https://www.revzilla.com/common-tread/bmws-maintenance-free-m-endurance-chain-put-to-the-test

Eli sisuskalut kuluvat kuten muissakin Reginoissa ihan samalla tavalla. Ulkopinnan pinnoituksella ei ole mitään käytännön merkitystä. Voitelemattomat tiivisteet antautuvat ja tapit kuluvat.
 
Viimeksi muokattu:
Reginat on pyöriny nyt hiukan vajaat 5000km. Rasvaa en ole tarjonnu, mut kyllä ton verran kestää mikä tahansa o-rengasketju. Tuon linkin puhdistus- ja rasvausohjetta ei ole osunut kohdalle, ehkä talveksi kannattaa sutia hiukan ölppää.

Juhannukseen mennessä tulee todnäk 10-11k täyteen joten sitten on omakohtaista kokemusta.

Onhan se kiva jos on huoltovapaa ketju jota pitää huoltaa normaaliin tapaan.

Oiler-paketti venaa hyllyssä. Saattaa hyvinkin tulla käyttöön. Pitänee talven aikana katella paikka ja piuhat, satulanalus on meinaan täysi.
 
No jos ne nyt täysin huoltamatta kesti 20tkm, niin on se kuitenkin lähtökohtaisesti oleellisesti enemmän kuin mitä tavallinen o- tai x-rengasketju kestää kuivana ajoa. Nuo tiivistevauriot voisivat ehkä olla vältettävissä hyvinkin jollain satunnaisella teflonspaylla tms, jolloin ketju ja pyörä edelleen pysyisi puhtaana. Toki vaikutus ketjun kokonaiselinkaareen tuskin olisi kauhean iso. Harmi kun eturattaan kuntoa ei kommentoitu jutussa mitenkään.
 
Tuossahan on Reginalla mennyt vähän pieleen koko ajatus miksi ketjua huolletaan ja miksi sitä pitää huoltaa. Kuten aiemmin mainittu, noissa ketjuissa ei ole alunperinkään ongelmana ulkoholkin kuluminen vaan tapin. Tappia ei nyt ole pinnoitettu, vaikka se olisi se tärkein.

Sisältä ketju on ihan normaali tiivistetty perusketju. Jos noita edestakaisin hinkkaavia tiivisterenkaita ei pidä kosteana, kitka kasvaa, lämpö nousee ja tiivisterenkaat kuluvat ja menevät rikki. Sitten tehdasrasva pääsee ulos ja ketjusta tulee normaali tiivistämätön ketju, jolle voitelu olisi entistäkin tärkeämpää. Ketjulle kävi ihan kuten Reginalle käy, eli osa tapeista kuluu eri tahtiin ja ketju alkaa pomppia ja roklottaa kun jostakin kohdasta ei enää istu hampaille. Tuossakin testissä kaveri laittoi huoltovapaan jälkeen halvan normiketjun ja samojen mailien jälkeen oli vielä ihan hyvässä kunnossa.

Ketjuvaha tekee vähän saman, eli muuttuu kuivaksi tönköksi, joka ei voitele tiivisteitä kunnolla. Muutenhan se on oikein hyvä ulkoholkeille ja rattaille, mutta ei ole hyvä tiivisteille. Öljyllä voitelemalla ketjun kestoikä kasvaa huimasti.

Eli huoltovapaata ketjua ei oikeasti ole. Bemari ja Reginakin ovat huomanneet sen. On se siinä määrin huoltovapaa, että ei varmaankaan tarvitse pyörän huoltovälillä rasvailla, jos huollossa sitten laittaa aina uuden. Sehän on vain yksi rivi lisää huoltolaskuun.
 
Tässähän se pelkistyy X, O, ZYX mitä näitä nyt onkaan, ketjujen heikkous. Voitelu ei pelaa siellä missä sen pitäisi. Näiden tiivisterenkaiden sisällä oleva rasva häviää kohtalaisen lyhyessä ajassa, joko palaa pois tai vain muuten vain häviää. Jos materiaalit tappia ja holkki, ovat huonoja, niin homma on selvä. Ketjut jäykistyy ja linkit monessa tapauksessa jumittuvat niin etteivät ne liiku. O -rengas ketjujen voitelu on hammaskosketuksen voitelua, hyvä sekin. Muutenkin O- regasketjut ovat "jäykkäliikkeisiä".

Monessa tapauksessa voisivat hyvät tavalliset ketjut olla hyvä ratkaisu. Vaatii toki enemmän huolta ja huolenpitoa. Mutta nyt on käynyt niin ettei tavallisia laadukkaita ketjuja ole tarjolla, poislukien 520 ketjut. Noita 520 tavallisia ketjuja käyttävät crossi, jäärata ja enskamiehetkin, moottorin kaikki tehot pitää saada takapyörälle.
 
No jos ne nyt täysin huoltamatta kesti 20tkm, niin on se kuitenkin lähtökohtaisesti oleellisesti enemmän kuin mitä tavallinen o- tai x-rengasketju kestää kuivana ajoa. Nuo tiivistevauriot voisivat ehkä olla vältettävissä hyvinkin jollain satunnaisella teflonspaylla tms, jolloin ketju ja pyörä edelleen pysyisi puhtaana. Toki vaikutus ketjun kokonaiselinkaareen tuskin olisi kauhean iso. Harmi kun eturattaan kuntoa ei kommentoitu jutussa mitenkään.

Samaa tässä tuumailen. Ehkä joku teflonrasvaruiskautus tiivisteisiin voisi ollakin hyvä. Eturattaan kulumiselle vahva ennakko-odotus on että se kuluu normaaliin tahtiin. Reginan laadusta ei ole omakohtaista kokemusta, en ole tullut katsoneeksi mitkä duksuissa on uutena (edellisen multin orkkisketju kesti 39000km oilerin kanssa), kyllä jotkut pitää reginaa hyvänäkin.

Pro-oiler annostelee öljyn takarattaan kylkeen josta se päätyy lähinnä rullille, o-renkaisiin aika satunnaisesti. Ne näyttää ajoittain aika kuivilta. Tiä sitten missä siitä lisävoitelusta olis suurin hyöty.

Itse olisin tyytyväinen jos ketju kestää vaikka 25000 eikä tarvi putsailla ketjua eikä pyörää, sietäisin kyllä teflon-ruiskautustyönkin o-renkaille silloin tällöin.
 
Ketju jäähtyy, jos sivulevyt ovat suht puhtaat eivätkä paksun, vanhan mustan ketjuvaseliinin peitossa. Mikä on käytetyissä pyörissä lähes sääntö. Rullat kehittävät lämpöä, sivulevyt ovat se miten se lämmön tulisi haihtua. Omista putsaan aina oston jälkeen teräsharjalla sivulevyt siitä millejä paksusta, vuosia vanhasta vaseliinista.
O-renkaat saa äkkiä rikki, jos voitelee jollain synteettisellä. O-renkaiden kumilaatu ei kestä estereitä yhtään.
Semmoinen halpa kiinantruutta ja sillä 80W-90 aina välillä ketjulle on aika hyvä. Takavannehan siinä on aina hirveässä kunnossa, mutta kaikella on hintansa. Mm. Honda suosittelee ketjunvoiteluun 80W-90 öljyä. Tarkkana sitten tuoteselosteen kanssa, ettei tule ostettua synteettistä.
 
Itse voitelen työstökoneen jäykällä johdeöljyllä. Tuo 80-90 vaihteistöoljy vastaa n 30W yksiastemoottoriöljyä ja ISO 220 johdeöljy 50W, eli on huomattavasti jäykempää. Ei oikeastaan roisku, kunhan laittaa riittävän vähän.
 
^Lähde kannattaa sitten pistää etiäpäin melkeinpä kaikille ketjuöljyjen valmistajille, koska nämä tekevät synteettisiä tuotteita ketjujemme pään menoksi.
 
Olisiko tälle tiedolle jotain lähdettä?

Tässä ketjussa olevassa Tiivistekeskuksen linkissä kerrottiin niin, mutta linkki ei enää toimi jostain syystä.
Toisessakin kommentissa tosin viitataan, ettei nitriilikumi sovi estereiden kanssa.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/269738-Kestääkö-nitriilikumi

Tässä linkissä mainitaan, että esterit turvottavat nitriilikumia:

https://www.ravelast.com/konserni/tutkimus-ja-kehitys-2/kumi-elastomeerit/nbr.html

Hinnasta ei ollut kyse, mutta raakaöljy voisi kyllä toimiakin. On taatusti luonnontavaraa.
 
Moottorit ja muut ovat täynnä nitriilikumisia o-renkaita ja esteripohjainen synteettinenhän on se jumalöljy. Onko immeisiltä hapanneet tiivisteet moottoreista?.
 
Kyselin tuota lähdettä siksi, kun olen voidellut ketjuja synteettisellä vaihteistoöljyllä jo monta vuotta. Mitään epänormaalia ketjujen kulumaa en ole havainnut. Keväällä lähti pyörä vaihtoon, jonka ketjuilla oli ajettu >32tkm ja ne oli vielä ihan kunnossa. Näiden vitjojen tarkka kilometrimäärä ei ole tiedossa, koska pyörässä ne oli sen ostaessani. Voitelu tehty synteettisellä Castrol SAF-XO 75W-90 GL5. Vastoin parempaa tietoa, ajattelin käyttää tuon purkin loppuun nykyisten pyörien ketjuissa.
 
Mulle aivan se ja sama, voidelkaa vaikka margariinilla mutta niin noissa linkeissä luki.
Raakaöljyssä taitaa olla niitä haitallisia kevyempiä jakeita, ja delvaccikin taitaa olla ainakin osasynteettistä?:D
Pahin noin yleisesti lienee kuitenkin jos käytetään vuosia sprayvaseliinia eikä ketjua putsata. Sitten sen pinnassa on sellaiset 5mm sellaista kumimaista mustaa töhkää. Ei varmasti jäähdy kovin hyvin.
 
Jos RVS olisi yhtään halvempaa, niin voitelisi uuden ketjun öljy+RVS-seoksella ja kokeilisi onko RVS myyntipuheidensa veroista. Senhän pitäisi pinnoittaa metallikohdat, joissa kehittyy lämpöä, eli rullat ja rattaiden pinnat. Sisäosille sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta.
 
Jos RVS olisi yhtään halvempaa, niin voitelisi uuden ketjun öljy+RVS-seoksella ja kokeilisi onko RVS myyntipuheidensa veroista. Senhän pitäisi pinnoittaa metallikohdat, joissa kehittyy lämpöä, eli rullat ja rattaiden pinnat. Sisäosille sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta.

Tarina kertoo, että RVS ja vastaavat ovat tavallista talkkia. Siitä on tehty tutkimuksiakin.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0169433213005874
 
Back
Ylös