• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minäkin hakkaan matkapyöräanalyysini kiveen Euroopan ja Balkanin reissun perusteella. Jos ette ole samaa mieltä olette väärässä, koska minä.

Puolassa matkapyöräily on harvinaista, koska siellä on niin vähän moottoripyöriä. Olin siellä itse GS Adventurella, jonka vuoksi ulkomaalaisten matkapyöräilemät GS Adventuret olivat Puolassa suosittuja. Ne muutamat moottoripyöräilijät mitä näin, ajoivat nopeasti autojen väleistä ja ohi vasemmalta ja oikealta. Näin tein itsekin pesässä pysyen, olen siis varmasti Puolan nopeimpia matkapyöräilijöitä.

Bosniassa matkapyöräily oli harvinaista, koska siellä kiihdytellään vaan kaupungeissa ilman kypärää ja esitellään mieskuntoa. Näin yhden GS Adventuren joka tuli Kroatian puolelta. Bosniassa 99% matkapyöristä oli GS Adventureja.

Kroatiassa matkapyöräily oli suosittua, mutta vain GS Adventurien kesken. En sano, etteikö se voisi olla muiden merkkien keskuudessa suosittua, mutta luulen että he tosiasiassa haluaisivat ajaa GS Adventurella.

Italiassa matkapyöräily oli vasta suosittua! Nimittäin skoottereiden kesken. Niillä italialaiset taittoivat matkaa töihin ja töistä kotiin ihan helvetin kovaa vauhtia. Mutta se ei ole matkapyöräilyä, joten sitä ei lasketa. Näin pari GS Adventurea, jotka olivat matkalla matkapyöräilemään jonnekin. Italiassa GS Adventuret olivat siis suosittuja matkapyöriä.

Monacossa sama juttu kuin Italiassa.

Ranskassa yksi nainen oli kaatunut skootterilla, joten en itse lähtisi ajamaan niin huonoilla skoottereilla ja ties millä Kiinan renkailla. Itselläni on GS Adventuressa maailman parhaat renkaat alla. Ja kyllä niitä skoottereita jaksetaan kehua, mutta itse ajan mieluummin GS Adventurella, josta on jo paljon matkapyöräilykokemusta.

Sveitsissä ja Itävallassa on ihan helvetisti matkapyöräileviä GS Adventureja! Ajoin Furkapassin alamäessä ohi 4stä muun merkkisestä pyörästä, vaikka niillä ei ollut muijaa ja matkapyöräilyvarusteita kyydissä niin kuin mulla oli. En sano, etteikö Mika Kallio olisi laittanut hanttiin, mutta sanonpahan vaan että ohitin ne. Jossain toisessa passissa kolme sporttipyörää ei päässyt minusta ohi, koska kiilailin niitä leveillä laukuillani aina kun he yrittivät lähteä ohi. Ihmekös tuo kun eivät ole matkapyöriä, niinkuin minun GS Adventure. Oli siellä monta kovaa tekijämiestäkin, kuten esimerkiksi BMW Italia matkamotoristit, jotka ajoivat minusta kovaa vauhtia ohi yhdellä mutkapätkällä. Jäin katsomaan heidän GS Adventuriaan, matkapyörämalleja epäilemättä.
 
Minäkin hakkaan matkapyöräanalyysini kiveen Euroopan ja Balkanin reissun perusteella. Jos ette ole samaa mieltä olette väärässä, koska minä.

Puolassa matkapyöräily on harvinaista, koska siellä on niin vähän moottoripyöriä. Olin siellä itse GS Adventurella, jonka vuoksi ulkomaalaisten matkapyöräilemät GS Adventuret olivat Puolassa suosittuja. Ne muutamat moottoripyöräilijät mitä näin, ajoivat nopeasti autojen väleistä ja ohi vasemmalta ja oikealta. Näin tein itsekin pesässä pysyen, olen siis varmasti Puolan nopeimpia matkapyöräilijöitä.

Bosniassa matkapyöräily oli harvinaista, koska siellä kiihdytellään vaan kaupungeissa ilman kypärää ja esitellään mieskuntoa. Näin yhden GS Adventuren joka tuli Kroatian puolelta. Bosniassa 99% matkapyöristä oli GS Adventureja.

Kroatiassa matkapyöräily oli suosittua, mutta vain GS Adventurien kesken. En sano, etteikö se voisi olla muiden merkkien keskuudessa suosittua, mutta luulen että he tosiasiassa haluaisivat ajaa GS Adventurella.

Italiassa matkapyöräily oli vasta suosittua! Nimittäin skoottereiden kesken. Niillä italialaiset taittoivat matkaa töihin ja töistä kotiin ihan helvetin kovaa vauhtia. Mutta se ei ole matkapyöräilyä, joten sitä ei lasketa. Näin pari GS Adventurea, jotka olivat matkalla matkapyöräilemään jonnekin. Italiassa GS Adventuret olivat siis suosittuja matkapyöriä.

Monacossa sama juttu kuin Italiassa.

Ranskassa yksi nainen oli kaatunut skootterilla, joten en itse lähtisi ajamaan niin huonoilla skoottereilla ja ties millä Kiinan renkailla. Itselläni on GS Adventuressa maailman parhaat renkaat alla. Ja kyllä niitä skoottereita jaksetaan kehua, mutta itse ajan mieluummin GS Adventurella, josta on jo paljon matkapyöräilykokemusta.

Sveitsissä ja Itävallassa on ihan helvetisti matkapyöräileviä GS Adventureja! Ajoin Furkapassin alamäessä ohi 4stä muun merkkisestä pyörästä, vaikka niillä ei ollut muijaa ja matkapyöräilyvarusteita kyydissä niin kuin mulla oli. En sano, etteikö Mika Kallio olisi laittanut hanttiin, mutta sanonpahan vaan että ohitin ne. Jossain toisessa passissa kolme sporttipyörää ei päässyt minusta ohi, koska kiilailin niitä leveillä laukuillani aina kun he yrittivät lähteä ohi. Ihmekös tuo kun eivät ole matkapyöriä, niinkuin minun GS Adventure. Oli siellä monta kovaa tekijämiestäkin, kuten esimerkiksi BMW Italia matkamotoristit, jotka ajoivat minusta kovaa vauhtia ohi yhdellä mutkapätkällä. Jäin katsomaan heidän GS Adventuriaan, matkapyörämalleja epäilemättä.
Aina sinä raunioitat hyvän ja vakavan keskustelun tulkinnoillasi
biggrin.gif
. Kaikki pitää ottaa vakavasti ja tosissaan. Ja hammasta purren
biggrin.gif
 
Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.
Oikeastaan oli tarkoitus sanoa vain, että pitkäjoustoisempi pyörä sopii Suomen pomppuisille teille. Ja sellaisella on normi sukankuluttajan melko helppo ajaa, joten sillä ns.kovaa (lähinnä siis omaa kovaa, ei välttämättä muiden kovaa) ajaminen on vaivatonta, juuri näillä samaisilla Suomen pompputeillä.

Kyse ei siis ollut siitä, mikä kulkee koviten (sellainen on ennen muuta kuljettajasta kiinni, ei pyörästä), vaikka jotkut sen näin halusivat ymmärtää.

Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.
En edelleenkään ymmärrä, mitä tekemistä tuolla pitkällä joustolla on tässä? Alustan voi säätää kovaksi, pehmeäksi riippumatta pitkistä joustoista, ainakin jos pysytään, niinkuin nyt on tarkoitus, asfaltilla.

Käy kokeilemassa tonnista kikseriä, sitä sinun on tietääkseni helppo saada allesi duunipaikaltasi. Se ei rupea heilumaan kovassa vauhdissa niinkuin monet pitkäjoustoiset. Ja kurvista ulos tulo on iiihanaa, kun 180 heppaa laittaa kilot liikkeelle. Tätä tunnetta ei taida saana 40 hepalla. Tähän voi sitten jokainen lisätä hymiön.

Kovaa ajaminen sinänsä on eniten kuskista kiinni, kuten totesitkin.

Jyrki
 
Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.
Oikeastaan oli tarkoitus sanoa vain, että pitkäjoustoisempi pyörä sopii Suomen pomppuisille teille. Ja sellaisella on normi sukankuluttajan melko helppo ajaa, joten sillä ns.kovaa (lähinnä siis omaa kovaa, ei välttämättä muiden kovaa) ajaminen on vaivatonta, juuri näillä samaisilla Suomen pompputeillä.

Kyse ei siis ollut siitä, mikä kulkee koviten (sellainen on ennen muuta kuljettajasta kiinni, ei pyörästä), vaikka jotkut sen näin halusivat ymmärtää.

Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.
En edelleenkään ymmärrä, mitä tekemistä tuolla pitkällä joustolla on tässä? Alustan voi säätää kovaksi, pehmeäksi riippumatta pitkistä joustoista, ainakin jos pysytään, niinkuin nyt on tarkoitus, asfaltilla.

Käy kokeilemassa tonnista kikseriä, sitä sinun on tietääkseni helppo saada allesi duunipaikaltasi. Se ei rupea heilumaan kovassa vauhdissa niinkuin monet pitkäjoustoiset. Ja kurvista ulos tulo on iiihanaa, kun 180 heppaa laittaa kilot liikkeelle. Tätä tunnetta ei taida saana 40 hepalla. Tähän voi sitten jokainen lisätä hymiön.

Kovaa ajaminen sinänsä on eniten kuskista kiinni, kuten totesitkin.

Jyrki
Yhteinen nimittäjä heille, jotka niin kovin epäilevät näiden pitkäjoustoisten hyvyyttä juuri Suomen olosuhteisiin, taitaa olla melko vähäinen ajokokemus sentyyppisillä pyörillä.

Ja jep, töissä on Gixereitä, ja kaikilla on ajettu. Sporttipelejä on myöskin henkilökohtaisesti omistettu useita. Ne vaan on paljon, paljon fokusoituneempia ´yhden asian laitteita´ - ilman muuta hemmetin hyviä siinä, mihin ne on suunniteltu - vaan eivät lähtökohtaisesti läheskään niin monikäyttöisiä pyöriä kuin voisi olla.

Kyllä jotkut niillä tykkää matkustella, eikä siinä mitään pahaa ole. Yksipäällä joillakin niistä on ihan hyväkin tehdä matkaa. Itsekin kävin aikanaan Espanjassa 900RR:llä, ja mukavaa oli.

ps. Tämä koko keskustelu menee mielestäni vähän vinksalleen siinä vaiheessa, jos aletaan väittelemään siitä, mikä pyörä nyt kenenkin mielestä kulkee lujiten minkäkinlaisella alustalla. Ainakin jos tämän pitäisi jotenkin liittyä matkailuun.
 
ps. Tämä koko keskustelu menee mielestäni vähän vinksalleen siinä vaiheessa, jos aletaan väittelemään siitä, mikä pyörä nyt kenenkin mielestä kulkee lujiten minkäkinlaisella alustalla. Ainakin jos tämän pitäisi jotenkin liittyä matkailuun.
Tai sitten siinä vaiheessa kun yksi besserwisser yrittää todistella ettei joku pyörätyyppi sovellu matkailuun ja tietävänsä lukuisia tapauksia joissa ko. pyörätyyppi on aiheuttanut ulosajon johtuen tien epätasaisuuksista.
 
ps. Tämä koko keskustelu menee mielestäni vähän vinksalleen siinä vaiheessa, jos aletaan väittelemään siitä, mikä pyörä nyt kenenkin mielestä kulkee lujiten minkäkinlaisella alustalla. Ainakin jos tämän pitäisi jotenkin liittyä matkailuun.
Tai sitten siinä vaiheessa kun yksi besserwisser yrittää todistella ettei joku pyörätyyppi sovellu matkailuun ja tietävänsä lukuisia tapauksia joissa ko. pyörätyyppi on aiheuttanut ulosajon johtuen tien epätasaisuuksista.
Kyllä sportit matkailuun soveltuu, tosin lähinnä 1-päällä. Eikä mielellään kovin runsaasti matkatavaroita mukana.

Mutta jos on puhe siitä, millainen on _monipuolisin_ matkapyörä, silloin kyykyt eivät mielestäni yllä vertailussa kovin korkealle. Mutta ihan turha ottaa siitä näppylöitä, se on vaan pelkästään oma mielipiteeni, johon ei ole pakko yhtyä.

Eräs tärkeimmistä pointeista pyörän valinnassa onkin ilman muuta se, että tykkää sellaisella ajaa, ja että se toimii siinä omassa ajossa. Kaikki eivät myöskään ainoastaan matkaile moottoripyörällään, vaan ajavat sillä aivan kaikki ajonsa. Näin ollen joillekin se kyykky voi tosiaankin olla paras matkapyörä.

Ja onhan ne metsähallitukseen livenneet kyykyt toki voineet mennä sinne myös käyttäjävirheen seurauksena. Lienee jopa aika todennäköistä, että myös tällainen tekijä on ollut ainakin myötävaikuttamassa.

Kyllä asioista voi mielestäni väitellä asiallisesti ja perusteet esittämällä. Ja tuskin tässäkään keskustelussa esitettyihin asioihin on mitään yhtä ja absoluuttista totuutta edes olemassa.
 
Jaahas, huomiselle budjetoitu 1040 km
062802moto_prv.gif
eli Lappeenranta-Saariselkä.. Pitääpä tilastoida merkkejä mitä vastaan tulee... veikkaan että Gessut on vahvoilla napapiirin yläpuolella...
 
JOvain...
sport05.gif



Kyykky, matkapyöäräkö ? Vai naku ? Eikö se matkapyörä on just se jolla on lähetty matkalle, mut kyllä mä ottasin áivan ekaksi semmosen jossa ei kastu
sad_orig.gif
 
JOvain...
sport05.gif



Kyykky, matkapyöäräkö ? Vai naku ? Eikö se matkapyörä on just se jolla on lähetty matkalle, mut kyllä mä ottasin áivan ekaksi semmosen jossa ei kastu  
sad_orig.gif
Kävin tänään ajamassa 250 kilsaa hirveessä myräkässä, tuuli meinas nakata tien sivuun vähän väliä ja sade piiskasi kypärään niin että kotona piti tarkistaa tuliko reikiä.

Olin kuin uitettu koira ton jälkeen ja kyllä, nautin matkailusta maailman parhaalla MATKAPYÖRÄLLÄ.
tounge.gif
 
Poikkesin männäviikolla Ylläksellä ruskaretkeilemässä Guzzilla. Aika vähän näkyi pyöriä ajossa Äkäslompolon maisemissa, vain pari japsikyykkyä, vaikka ilmat oli ihan kelvolliset.
 
Triplellä käyty Gibraltarilla. Pisimmät taipaleet reilu 1500km, Monacosta Rostockiin 1750 km tunnin tirsoilla rekkaparkissa pikkusateessa. Matkavarusteina tankkilaukku ja rinkka.
 
Triplellä käyty Gibraltarilla. Pisimmät taipaleet reilu 1500km, Monacosta Rostockiin 1750 km tunnin tirsoilla rekkaparkissa pikkusateessa. Matkavarusteina tankkilaukku ja rinkka.
Toi tankkilaukku ja reppu on hyva setti matkaajoon (nopeaan) Mulla oli nyt matkalla mukana tankkilaukku ja kappan 42l takalaukku ja tuota takalaukkua tuli monesti kirottua.
 
Noniin, ruskaretki heitetty. Menomatkalla torstaina ei tullut yhtään (!) pyörää vastaan Rovaniemen jälkeen. Saariselällä en nähnyt yhtään pyörää pe-la. Paluumatkalla eka oli Fazer, sitten taisi olla FJR ja joku naku Rovaniemen lähellä. Joo ja yksi Gessu ja joku toinen bemari oli parkissa risteyksessä vähän ennen Kemiä. Siitä etelään alkoi pyöriä liikkumaan enempikin..
 
Venäjällä Podporozessa, hotellin pihalla oli 3 isoa gessua (2 suomalaista, 1 puolalainen), pikkugessu (puolalainen nainen), yksi bemarin k1200s (ruotsalainen), yksi Yamahan naku. Saksalaiset olivat Yamahallaan liikenteessä kaksi päällä.

Päätellä voimme että saksalaisella pääsee 100% varmasti pitkälle. Venäläisiä IC:itä, joita oli joka nurkalla, ei sotketa tähän.
tounge.gif
 
Triplellä käyty Gibraltarilla. Pisimmät taipaleet reilu 1500km, Monacosta Rostockiin 1750 km tunnin tirsoilla rekkaparkissa pikkusateessa. Matkavarusteina tankkilaukku ja rinkka.
Mikä rinkka jos saisin tiedustella?  
wink.gif
Haglöfs oxo 650
Jos saa tiedustella, niin onko tuo sun rinkkas siis 65 litranen?? Jos on niin aika iso.. Miltä tuntui ajaa pitkää matkaa rinkan kanssa? Alkoiko jossain nopeuksissa ajoviima ottamaan rinkkaan pahasti tms?
 
Back
Ylös