• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxiskootterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enpäs ole ennen törmännyt tuohon Malaguti Spidermax 500 malliin
No johan oli bongaus
eek.gif

malagutispidermaxgt500-5923-185-f.jpg

Ja lisää kuvia esim. täältä
Mitä tuo nyt sweduissa vajaa 6.000e (veroton hinta) + autovero 16% + ALV 22% => lienee aika lähellä 8.500e
thumbs-up.gif
Vaikka tuo autoveron osuus kylläkin on 16% Suomen ovh:sta, jota siis ei ole olemassakaan (vielä), eikä 16% ostohinnasta joka olisi se rehellisempi, toivottavampi vaihtoehto = jälleenmyyntiporras ei Suomessa pääsisi vaikuttamaan omatuonnin verotukseen
033102bebe_1_prv.gif

Pitää kyllä myöntää että itseäni nimenomaan ihastuttaa kun edessä on 2x ajovalot ja takana reippaasti erilliset takavalot => perästä tulee väkisinkin leveähkö = mukavan pehmonen ajella - siis skootteri
biggrin.gif

Enpäs ole ennen törmännyt tuohon Malaguti Spidermax 500 malliin
No johan oli bongaus
eek.gif
He, he, oletko samaa mieltä tuosta vertauksestani vanhahkon italiattaren takalistoon
biggrin.gif
? Omani edustaa luonnollisesti aivan eri linjaa
cool.gif
- siis skootterini, naughty boy
omg.gif
tounge.gif
!

Eilisen ajon perusteella maantieajossa on mahdollista päästä alle neljän litran keskikulutukseen sadalla. Gileran ajotietokoneen mukaan paras lukeman oli 27,4 km/l , siitä reipas inisnööri laskee 100 km kulutuksen. Ajossa oli ihan reippaitakin nykäisyjä eli 131 km/h. Tie oli aika kuoppainen ja mutkikas, joten en enempää kiihdytelyt.

Jotenkin tällaisesta rauhallisesta kypsään ikään ehtineestä rouvasihmisestä kuoriutuu Gileran puikoissa melkoinen tiikeri
buttrock.gif
.

He, he, oletko samaa mieltä tuosta vertauksestani vanhahkon italiattaren takalistoon
biggrin.gif
? Omani edustaa luonnollisesti aivan eri linjaa
cool.gif
- siis skootterini, naughty boy
omg.gif
tounge.gif
!
Kenties
wink.gif

Mutta siis jos kerran kaksi ruukkua pitää mahtua, niin toteutus on joko tuolleen hämismaxin tyyliin rinnakkain taikka siihen yleisempään tyyliin peräkkäin. Luonnollisestikin tämä jälkimmäinen vaihtoehto onnistuu myös hieman kaposammallakin rungolla. Mutta taas toisaalta jos skodan varustaa peräloodalla, niin niihinhän menee yleensä 2x ruukut juurikin tuolleen vastakkain = leveyskin about samaa luokkaa tuon spiderin kanssa
lookaround_orig.gif

Vaan sivuprofiililtaan
malagutispidermaxgt500-5923-070-f.jpg

niin aika rajoittuneeksi nuo jalkatilat näyttävät jäävän ja keskitunnelikin varsin korkealla. Tuonne leveää perään kun vielä hiukka jotain lastaa, niin painopistekin voi siirtyä melkoisen korkealle
confused_orig.gif
Miksei tuota perää voisi tiputtaa alas? Eli renkaalla olisi vain oma kotelonsa jossa se pyörii, tietty joustovarat huomioiden. Mutta siis ikäänkuin joidenkin matkamoottoripyörien integroitujen sivulaukkujen tapaan tehty tavaratila. Tokihan sen itse satulan alaosankin voi vielä käyttää lisätilana, mutta ne varsinaiset suuret tilat olisi molemmin puolin perää ja painopistekin matalalla
smile_org.gif

Tietty ainahan fillarinsa voi varustaa Givillä, jopa Burgmanin
tounge.gif

5022_tb700-tb701.jpg

Katsoppas vain!
omg.gif
Että oikein kovat sivulaukut! Onko sinulla noiden mallinumeroa? Täytyy vissiin tutkia esitteitä tarkemmin. Itse olen harkinnut pehmeitä sivulaukkuja, jotka eivät tarvitse erillistä telinettä. Näinä päivinä saan asennetuksi uuden V46 Givin paikalleen, jahka tilaamani teline Saksasta saapuu.

Katsoppas vain!
omg.gif
Että oikein kovat sivulaukut! Onko sinulla noiden mallinumeroa?
Nuo ovat n. 21 litraset purkit ja hintaa about alk. 150e/pari (kokomustana). Samaa löytyy niin Giviltä (Cruiser) kuin Kapalta (K21) ja telinekin taitaa sopia ristiin
thumbs-up.gif
Yksi vaihtoehto noille sivulaukuille voisi olla myös Kappa TK720 Trolley (199e/pari) jotka kiinnittyvät noihin samoihin telineisiin, mutta toimivat myös perässä vedettävinä "lentolaukkuina" => majoitukseen saavuttaessa kypärä(t) yms. roipe penkin alle ja kiinteään takalaukkuun, trolleyt irti ja nätisti rullaten mukaan (hotelli)huoneeseen
smile_org.gif

Minulla on nyt kertynyt kilometrejä mittariin 1100. Jollekulle nuorelle poikamiehelle se olisi varmasti aika vähän, mutta neljän lapsen yhteiskunnallisesti aktiiviselle työssä käyvälle äidille varmasti kohtuullinen kertymä.

Eilen oli aika taas käydä tankilla.  Lähdinkin illan suussa baanalle ja löysin itseni meren rannalta, josta aukesi mahtava näkymä aavalle. Aurinko paistoi täydeltä terältä ja oli melkein tyyntä. Todella kaunista! Kotiin palatessa puoliso totesi, että taisi olla huoltoasema melko kaukana - kello oli puoli yksitoista. Niin se aika rientää, kun on mukavaa  
sport05.gif
.
moro taas. oikeen sattui toi Trinityn kuitti nuoresta poikamiehestä. auts. oon jo 45 v. ja minulla on kaksi lasta ja käyn töissä. no ei siitä enempää.
biggrin.gif
ja asiaan. olen samaa mieltä tuosta jalkatiloista. näyttäis olevan ainoastaan kengän mentävä kolo. muutoin ei hassumpi kun kävin katsomassa ne kuvat. hyvää näytti olen täysmittaiset etuiskarit. toimii varmasti. takaosa on kyllä melko levee.

ja trinitylle vielä siitä varatankista. nykyään "varatankki" on se kun mittarivalo syttyy. täytyy vaan tietää paljonko pentsiiniä on jäljellä. omallani ajan vielä 3 litraa jäljellä.

nyt on uusi takakumi paikallaan storm vaihtoi ja tasapainotti sen kohtuu hintaan kun vie pelkän vanteen kumeineen. 60€. vielä täytyisi remmi ja painot vaihtaa kunhan tulisi sitä remonttiaikaa. onneksi työpaikallani se onnistuu ja siellä on niitä erikoiskaluja. niin ja etuiskareihin uudet ja ohuemmat öljyt. sitten alkaa madison olla täydessä iskussa.
moikkelis t. jkh
biggrin.gif

minä vielä. täytyisi varmaan alkaan käyttää tuota esikatselua tai opetella kirjoittaan oikein. t. jkh
lookaround_orig.gif

pftroest.gif
j(ou)k(a)h(ainen)
confused_orig.gif
, olisi varmaan pitänyt lisätä "tässä vaiheessa". Pyydän suuresti aiheuttamaani tuskaa
bawling.gif
, toivottavasti se ei ollut hyttysen pistoa pahempi.

Ajomääräni ei suinkaan kasva lineaarisesti vaan ajomäärää kuvaavan suoran kulmakerroin tietysti kasvaa kesän lämmetessä erityisesti siinä vaiheessa, kun kesäloma alkaa. Viime kesänäkin armas aviomieheni hiukan huokaili, että vaimoa käy vain paiskaamassa ruokakassin ovesta sisälle ja lähtee taas ajelemaan. Mutta täytyy tietysti muistaa se tosiasia, että lapsiperheissä naisen tekemien kotitöiden määrä on suurempi siitäkin huolimatta, että molemmat käyvät töissä. Ja tämä on faktaa eikä fiktiota! Ja vaikka mies ei olisikaan mikään sohvaperuna. Näin on aina ollut ja näin on aina oleman, niin Afrikassa kuin täällä Pohjolan perukoilla. Amen
talktohand.gif
!

ei pistänyt lainkaan. niin se kyllä taitaa kotitöiden osalta olla. asun tosin yksin ja mukelot äitinsä tykönä. asun sen verran lähellä että viettävät aika ison aikaansa luonani. mikä onkin mukavaa. ovat vielä kouluiässä mutta jo sen verran on heillä jo ikää että voi jättää joksikin aikaa keskenään kunnes palaan tarkistamaan vauriot.
se taitaa olla tosiasia että kun moottoripyöräkärpänen puraisee niin se on sitten menoa. ei auta puolison/ystävän ruikutus tai säälivät ilmeet. baanalle on päästävä. talvella on sitten aikaa paijata tyttöystävää kunnolla.
sovitaan että tämä aihe on loppuun käsitelty ja palataan itse asiaan.

kysymys kaikille. minkälaisia huoltotöitä olette tehneet itse tai on suunnitteilla. terv. jkh
062802moto_prv.gif

Ed. aihe haudattu, R.I.P. !

Mielessäni kaikertelee edelleen Honda Silver Wing....Onko org:in palstalla kävijöillä kokemusta kyseisestä maxista? Eräässä usalaisessa lehdessä, jonka nimeä en muista, kehuttiin kyseistä skootteria. Uudehkojen 04 ja o5 rekisteröityjen Silver Wingien hinnat Saksassa ovat kohtuulliset johtuen hyvästä tarjonnasta. Jonkin verran niitä Suomessakin on rekisterissä ja pari jopa käytettynä kaupan, tosin jonkin verran vanhempina yksilöinä.

Siispä tiedoksi, kaipaan omakohtaisia kokemuksia Honda Silver Wing 600 maxiskootterista!

Mutta täytyy tietysti muistaa se tosiasia, että lapsiperheissä naisen tekemien kotitöiden määrä on suurempi siitäkin huolimatta, että molemmat käyvät töissä. Ja tämä on faktaa eikä fiktiota! Ja vaikka mies ei olisikaan mikään sohvaperuna. Näin on aina ollut ja näin on aina oleman, niin Afrikassa kuin täällä Pohjolan perukoilla. Amen
talktohand.gif
!
Asutaankohan me sitten jossain muualla. Meillä meinaan allekirjoittaneen kourasta löytyy helposti niin imuri, pölyrätti kuin soppakauha, lihanuija taikka kaulin. Ei, noilla vimosella ei mätkitä kuin kuollutta lihaa mureammaksi tahi pullataikinaa sileämmäksi
wink.gif
Nyt kesän tultua on jälleen keittiö saanut yhden lisän grillikauden alettua. Ja kyllä se on minä kun sillä sapuskat koko familylle pyöräytän. Mutta mikä kummallisinta, ei mikään noista tunnu sinällään työltä, saati velvollisuudelta vaan
smile_org.gif
suin ylpeänä omien kätten aikaansaannosta homma pyörii.

Niin ja skodan huoltoihin niin pitäisi varmaan tuo sähköpuoli käydä läpi, kaikki liittimet putsata ja suojata syksyn märkiä silmällä pitäen. Nythän se on hyvä tehdä kun ei silleen ole kiirus niin eipähän ole sitten syssymmälläkään ongelmia
thumbs-up.gif

Hyvä mies, uskon että tunnet Gaussin käyrän ominaisuudet tekniikan miehenä. Kotitöiden jakautumisessa pätee varmasti normaalit jakaumat eli ilmeisesti sinä kuulut siihen toiseen häntään, jossa herrat osallistuvat innolla kotitöihin. Hyvä niin ja onnittelut vaimollesi
smile_org.gif
! Eipä silti, kyllä meilläkin kotioloissa vallitsee töiden jakautumisessa kohtuullinen harmonia. Olen nyt lasten tultua isommiksi, vanhin juuri tuore mopokortti taskussa, saanut heidät osallistumaan rivakasti kotihommiin kunkin omien kykyjensä mukaan. Kun noita lapsosia on tullut hankittua peräti neljä, tekeviä käsiä talosta löytyy, jahka kotivääpeli - siis minä, Trinity - jaksan heitä aktiivisesti komentaa. Kimmokkeena erityisesti mopopojalle on bensarahojen tienaaminen, koska nuo moposkootterit kuluttavat yllättävän paljon polttoainetta.

(Kylläpäs tällä aiheella oli ripeä ylösnousemus!)

Mulla oli kuukauden käytössä kiinanihme (fude 50cc) kun yamahani oli lunaria odottamassa - päivittäin ajelin noin 40-50 km duunimatkaa sillä kaupunkioloissa. Kulutus noin 2l / 100 km . Onko toi sit paljon ? Ei musta...
Aikuisen duunimatkan ajo lienee kuitenkin "hieman" erilaista kuin 15-kesäisen kulmilla kurvailu
wink.gif
Johan siitä kertoo kulutusosienkin kestävyys kun itse työmatkakäytössä kelaan helposti 20tkm variaattorin hihnalla + painoilla, räppää nuoriso nuo vaihtokuntoon jo 2.500km kohdalla
omg.gif

Ottaen huomioon moottorin tehot noissa moposkoottereissa ja suhteuttaen sen vaikka omaani, jonka kulutus parhaimmillaan maantieajossa näyttää painuvan jopa alle neljän litran, tuntuu kulutus olevan aika suurta. Sitten ainakin tuossa meidän markettiskootterissa on vielä aika pieni tankki, niin tuntuu siltä että skootteria täytyy olla koko ajan tankkaamassa.

Omaa ajoa tuolla pikku skootterilla on ollut alle 200 joten kauhean paljon siitä en pysty sanomaan, paitsi että hiukan nuhaiselta se vakiona tuntuu. Skootteriin on nyt tehty ensihuolto ja öljyt vaihdettu. Liekö sitten sillä vaikutusta kulutukseen tai moottorin toimintaan. Täytyypä haastatella junioria tästä asiasta.

Mulla oli kuukauden käytössä kiinanihme (fude 50cc) kun yamahani oli lunaria odottamassa - päivittäin ajelin noin 40-50 km duunimatkaa sillä kaupunkioloissa. Kulutus noin 2l / 100 km . Onko toi sit paljon ? Ei musta...
Aikuisen duunimatkan ajo lienee kuitenkin "hieman" erilaista kuin 15-kesäisen kulmilla kurvailu
wink.gif
Johan siitä kertoo kulutusosienkin kestävyys kun itse työmatkakäytössä kelaan helposti 20tkm variaattorin hihnalla + painoilla, räppää nuoriso nuo vaihtokuntoon jo 2.500km kohdalla
omg.gif
aprillian ditekki otti ihan nuorison käyttössäkin tuon 2litraa/100km kun joskus kauan sitten moisella ajelin. Painot tosin menivät 3tkm matkalla
tounge.gif

Motopalstalla kaupan ollut punainen Gilera Nexus 500 on ilmeisesti löytänyt itselleen onnellisen omistajan. Onnittelut myös minulta
062802jumpie_prv.gif
! Myyntipaikkaa en tarkkaan muista, mahtoiko olla Forssa. Löytääköhän ostaja tiensä tämän foorumin äärelle?

Motopalstalla kaupan ollut punainen Gilera Nexus 500 on ilmeisesti löytänyt itselleen onnellisen omistajan.
Nettimoton puolella ainakin porukka tuntuu aika paljon harrastavan sitä että poistavat ilmon joksikin aikaa, esim. päiväksi pariksi ja tunkevat sen sitten uudelleen => saavat ilmolleen sen "Uusi 24h" leiman vaikka oikeasti kyseessä voi olla tooooodella kauan myynnissä roikkunut yksilö. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tuo Oululainen sininen Burgman 650, joka näkyi ekan kerran myynnissä jo karvaa vaille vuosi sitten, katosi talveksi, ilmaatui uudelleen alkukeväästä ja on tämänkin vuoden puolella jo ainakin kerran tehnyt tuo 24h refresh-jutun
lookaround_orig.gif

Nettimoto on hyvä palsta! Ensinnäkin sen takia, että porukkaa käy tosi paljon katselemassa sivuja, toiseksi valikoima on laaja, kolmanneksi sivuja on mukava käyttää, neljänneksi myin oman skootterini sitä kautta ja lopuksi viidenneksi ostin uuden kulkupelini sitä kautta. Ai niin, vielä yksi syy: palstalla ilmoittavat niin yksityiset kuin moottoripyöriä myyvät liikkeetkin.
idea3.gif

Mutta yksi pitkä - joillekin ilmoittajille. Olisi kiva, jos myyjät poistaisivat sellaiset ajoneuvot, jotka ovat jo myyty. Usein tällaiseen syyllistyvät ammatikseen myyvät. Asiakkaana on harmillista soitella pyörien perään vain kuullakseen, että pyörä on myyty jo iät ja ajat sitten. Näin on minulle käynyt muutaman kerran
veryangry.gif
. Motopalstalla on vieläkin yksi skootteri, joka oli myyty jo viime kesänä!

Entä sitten nämä ikuisesti myytävänä olevat pyörät. Piaggio X9 vm 04 muistaakseni on ollut myytävänä jo vuoden hinnalla € 7990 , eikä tinkimisen varaa ollut yhtään. Vaikka kuinka olisi vain 2000 km ajettu. Kuka hullu maksaisi max 5000 euron arvoisesta pyörästä kolme tonnia liikaa. Ehkä firma on niin vakavarainen, että on varaa makuuttaa varastossa tavaraa vuositolkulla. Jos myyntiaika on noin pitkä, hinta on varmasti liian korkea! Jos hinta olisi yhtään ollut järkevästi neuvoteltavissa, olisin vaikka voinut viime kesänä tuon skootterin ostaakin. Nyt olen onnellinen, että myyjä piti hinnastaan kiinni, sillä Gilerani sain älyttömän edullisesti; hinta oli niin sikahalvalla, etten kehtaa edes sanoa sitä ääneen saati sitten pistää hintaa tähän julkisesti nähtäville
blush.gif
.

Back