750boost
MotOrg ry
Tein itse ja säästin.
Versyksen eturengas kampesi vankasti mutkissa vastaan ja piti siis vaihtaa.
Koska muissakin mopoissa oli renkaita vaihdettavana, niin päätin opetella tekemään vaihtotyön omatoimisesti. Tutkin nettiä ja valitsin halvimman gummin. Muutaman päivän päästä saapui 2" suurempi kuin alkuperäinen, eli palautus/vaihto. Pari päivää siitä ja oikeankokoinen kumi kainalossa mopokerholle vaihtotyötä tekemään, koska velimies oli mopokerhon jäsenenä mukana ja siellä oli manuaalinen rengaskone. Siitä puuttui vääntimestä varsi, mutta koska sovella-hyllyjärjestelmän kiinnityskiskon pätkä löytyi, niin sillä saatiin lisää momenttia ja alettiin vääntämään vanhaa pois ja uutta tilalle.
Hetki reipasta voimailua ja hikoilua, sillä renkaanvaihtokonetta ei oltu kiinnitetty mihinkään, niin työstä kävi se.
Jotkut näitä vaihtaa kahdellakympillä, miinus verot, kunnioitus kasvoi. Rengas pullahti paineilmalla kohilleen ja siinä vaiheessa huomattiin jarrulevyissä kirjaimet R ja L. Renkaan pyörimissuunnan nuoli näytti loogisesti tietty vastasuuntaan. Varmaan levyt laitettu väärälle puolelle. No, nehän vaihdettiin puolelta toiselle. Tasapainotuspukissa rengasta pyörittäessä rengas vipatti ja ei siis tasapainottunut. Olivat MTX:n tehtailla poranneet tasapainotuskoneen akselin kartioon tulevan reiän hiukka sivuun, oisko porarilla alkanut korona yskän oireet just samalla hetkellä kun minun tasapainotuspukin kartio oli työn alla. Ja ei kun pukki vaihtoon, oli kuulemma ensimmäinen tapaus, muuten ollut aina laatutavaraa. Uudella pukilla tasapainotus onnistui hetkessä, ja heti pyörää kiinnittämään. Toiselle puolelle akselia ei näemmä tarvinnut laittaa väliholkkia ollenkaan, koska akselin muoto, paitsi että olisi tavinnut. Se oli hukkunut. Autotallin lattia kontattiin läpi, samoin mopokerhon vastaava sekä auton takakontti tutkittiin. Eipä löytynyt. Kawasakin varaosamyymälästä sanottiin että tuota osaa ei ole perustettu huoltokantaan, ei edes Euroopan vastaavaan, saattaapi venähtää osan toimitus. Räjäytyskuvan ja varaosakoodien mukaan osa oli samanlainen kummallakin puolella, mitat siitä ja tutun tuttu sorvaamaan vastaavaa. Uusi sopikin hyvin akselin päälle, joten pyörä kiinni ja baanalle.
Uusi rengas toimii kuin unelma!
Tänä aikana 6R:ään tilatut renkaat oli ehtineet jo saapua, joten niitä sitten seuraavaksi, koska kokemusta jo on!
Nepä menikin melkein heittämällä, voimailua ja hikoilua, hiukan liukastelua, koska liukkarina käyttämäni tuulilasin pesunestettä oli jonkun verran myös lattialla. Tähän kilpuriin heti vakuutukset netin kautta voimaan ja testaamaan! Juhuu, ajonautintoa!
Rexiin vaihdetaan takarengas heti sen jälkeen kun renkaanvaihtomasiina on saatu pultattua kiinni.
Versyksen eturengas kampesi vankasti mutkissa vastaan ja piti siis vaihtaa.
Koska muissakin mopoissa oli renkaita vaihdettavana, niin päätin opetella tekemään vaihtotyön omatoimisesti. Tutkin nettiä ja valitsin halvimman gummin. Muutaman päivän päästä saapui 2" suurempi kuin alkuperäinen, eli palautus/vaihto. Pari päivää siitä ja oikeankokoinen kumi kainalossa mopokerholle vaihtotyötä tekemään, koska velimies oli mopokerhon jäsenenä mukana ja siellä oli manuaalinen rengaskone. Siitä puuttui vääntimestä varsi, mutta koska sovella-hyllyjärjestelmän kiinnityskiskon pätkä löytyi, niin sillä saatiin lisää momenttia ja alettiin vääntämään vanhaa pois ja uutta tilalle.
Hetki reipasta voimailua ja hikoilua, sillä renkaanvaihtokonetta ei oltu kiinnitetty mihinkään, niin työstä kävi se.
Jotkut näitä vaihtaa kahdellakympillä, miinus verot, kunnioitus kasvoi. Rengas pullahti paineilmalla kohilleen ja siinä vaiheessa huomattiin jarrulevyissä kirjaimet R ja L. Renkaan pyörimissuunnan nuoli näytti loogisesti tietty vastasuuntaan. Varmaan levyt laitettu väärälle puolelle. No, nehän vaihdettiin puolelta toiselle. Tasapainotuspukissa rengasta pyörittäessä rengas vipatti ja ei siis tasapainottunut. Olivat MTX:n tehtailla poranneet tasapainotuskoneen akselin kartioon tulevan reiän hiukka sivuun, oisko porarilla alkanut korona yskän oireet just samalla hetkellä kun minun tasapainotuspukin kartio oli työn alla. Ja ei kun pukki vaihtoon, oli kuulemma ensimmäinen tapaus, muuten ollut aina laatutavaraa. Uudella pukilla tasapainotus onnistui hetkessä, ja heti pyörää kiinnittämään. Toiselle puolelle akselia ei näemmä tarvinnut laittaa väliholkkia ollenkaan, koska akselin muoto, paitsi että olisi tavinnut. Se oli hukkunut. Autotallin lattia kontattiin läpi, samoin mopokerhon vastaava sekä auton takakontti tutkittiin. Eipä löytynyt. Kawasakin varaosamyymälästä sanottiin että tuota osaa ei ole perustettu huoltokantaan, ei edes Euroopan vastaavaan, saattaapi venähtää osan toimitus. Räjäytyskuvan ja varaosakoodien mukaan osa oli samanlainen kummallakin puolella, mitat siitä ja tutun tuttu sorvaamaan vastaavaa. Uusi sopikin hyvin akselin päälle, joten pyörä kiinni ja baanalle.
Uusi rengas toimii kuin unelma!
Tänä aikana 6R:ään tilatut renkaat oli ehtineet jo saapua, joten niitä sitten seuraavaksi, koska kokemusta jo on!
Nepä menikin melkein heittämällä, voimailua ja hikoilua, hiukan liukastelua, koska liukkarina käyttämäni tuulilasin pesunestettä oli jonkun verran myös lattialla. Tähän kilpuriin heti vakuutukset netin kautta voimaan ja testaamaan! Juhuu, ajonautintoa!
Rexiin vaihdetaan takarengas heti sen jälkeen kun renkaanvaihtomasiina on saatu pultattua kiinni.











