Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tein itse ja säästin.

Versyksen eturengas kampesi vankasti mutkissa vastaan ja piti siis vaihtaa.
Koska muissakin mopoissa oli renkaita vaihdettavana, niin päätin opetella tekemään vaihtotyön omatoimisesti. Tutkin nettiä ja valitsin halvimman gummin. Muutaman päivän päästä saapui 2" suurempi kuin alkuperäinen, eli palautus/vaihto. Pari päivää siitä ja oikeankokoinen kumi kainalossa mopokerholle vaihtotyötä tekemään, koska velimies oli mopokerhon jäsenenä mukana ja siellä oli manuaalinen rengaskone. Siitä puuttui vääntimestä varsi, mutta koska sovella-hyllyjärjestelmän kiinnityskiskon pätkä löytyi, niin sillä saatiin lisää momenttia ja alettiin vääntämään vanhaa pois ja uutta tilalle.
Hetki reipasta voimailua ja hikoilua, sillä renkaanvaihtokonetta ei oltu kiinnitetty mihinkään, niin työstä kävi se.
Jotkut näitä vaihtaa kahdellakympillä, miinus verot, kunnioitus kasvoi. Rengas pullahti paineilmalla kohilleen ja siinä vaiheessa huomattiin jarrulevyissä kirjaimet R ja L. Renkaan pyörimissuunnan nuoli näytti loogisesti tietty vastasuuntaan. Varmaan levyt laitettu väärälle puolelle. No, nehän vaihdettiin puolelta toiselle. Tasapainotuspukissa rengasta pyörittäessä rengas vipatti ja ei siis tasapainottunut. Olivat MTX:n tehtailla poranneet tasapainotuskoneen akselin kartioon tulevan reiän hiukka sivuun, oisko porarilla alkanut korona yskän oireet just samalla hetkellä kun minun tasapainotuspukin kartio oli työn alla. Ja ei kun pukki vaihtoon, oli kuulemma ensimmäinen tapaus, muuten ollut aina laatutavaraa. Uudella pukilla tasapainotus onnistui hetkessä, ja heti pyörää kiinnittämään. Toiselle puolelle akselia ei näemmä tarvinnut laittaa väliholkkia ollenkaan, koska akselin muoto, paitsi että olisi tavinnut. Se oli hukkunut. Autotallin lattia kontattiin läpi, samoin mopokerhon vastaava sekä auton takakontti tutkittiin. Eipä löytynyt. Kawasakin varaosamyymälästä sanottiin että tuota osaa ei ole perustettu huoltokantaan, ei edes Euroopan vastaavaan, saattaapi venähtää osan toimitus. Räjäytyskuvan ja varaosakoodien mukaan osa oli samanlainen kummallakin puolella, mitat siitä ja tutun tuttu sorvaamaan vastaavaa. Uusi sopikin hyvin akselin päälle, joten pyörä kiinni ja baanalle.

Uusi rengas toimii kuin unelma!

Tänä aikana 6R:ään tilatut renkaat oli ehtineet jo saapua, joten niitä sitten seuraavaksi, koska kokemusta jo on!

Nepä menikin melkein heittämällä, voimailua ja hikoilua, hiukan liukastelua, koska liukkarina käyttämäni tuulilasin pesunestettä oli jonkun verran myös lattialla. Tähän kilpuriin heti vakuutukset netin kautta voimaan ja testaamaan! Juhuu, ajonautintoa!

Rexiin vaihdetaan takarengas heti sen jälkeen kun renkaanvaihtomasiina on saatu pultattua kiinni.
 
Tuosta holkista muistuu mieleen elävästi eräs renkaanvaihto kotona, kun seikkaperäisen etsiskelyn jälkeen yksi kappale Kawasakin takapyörän vetopakan kumeja löytyi Ruskeasannan Shellin renkaantäyttöpaikan liepeiltä. Ison huokaisun säestämänä.
 
Aprilian nokat vaihteeksi ajoitettu. Nyt korkean ilmanpaineen ajoitus. Toivottavasti sää ei muutu.
 
Oli ylimääräistä aikaa, niin tuli tehtyä kärry guzziin. Sivuvaununhan vois vielä tuohon laittaa... :D
 

Liitetiedostot

  • kärry.jpg
    kärry.jpg
    21,5 KB · Katselut: 122
Ompelukoneen harrastepätevyyskortti on vielä voimassa niin huristelin sillä kuormaliinojen päihin lenkit ja velcrot häntien sitomista varten. Nyt on kuorman sitominen helppoa ja nopeaa, kiinnittää lenkit koukkuihin, kiristää ja häntä nippuun velcrolla. Tein itse ja säästin monta euroa kaupalliseen verrattuna, säästyneillä kolikoilla tein jackpotin ja loton:D



 
Re: Mitä tallissa tapahtuu?

Tallissa on vaihteeksi ollut työn alla ZXR. Etujarru ei oikein tuntunut purevan ja syyksi paljastui vuolaasti lorotteleva vasen stefa ja tarkemmalla tutkimisella myös oikea puoli vuosi. Ajankuluksi käytin kaikki männätkin (etusatuloiden) ulkona ja hinkkasin ja rasvasin hyväksi. Stefat vaihtui tänään mutta taisi mennä toiseen putkeen väärinpäin edellisen masentajan suoritusta matkiessa ja kostealtahan se nyt näytti koeajon jälkeen. Eli Urho Matti sen osalta.

Tuli myös säädettyä keulan painaumat ja reboundit, oli aika jäykäksi vedetty jonkun edellisen toimesta. Aika monta rundia sai esijännitystä pyöritellä auki ennen kuin oltiin tontilla.

Takana taas taitaa olla pamppu entinen - onhan se toki jo melkein 30-v iässä. Täytyy kattella, jos kävelisi sopiva vastaan. Säätöjä ei oikein löytynyt ja perä on kuin kivireki. Jarrulla sen sai hinkkaamisen seurauksena kuitenkin ilmaan nyt.

Lähetetty minun YAL-L21 laitteesta Tapatalkilla
 
Noiden K-mallien iskari, jousivakio ja vissiin linkkukin sillain päin persettä suunniteltu, että perseestä murtuu luut. Kannattanee googletella ratkaisuja.

Edit onhan se linkku tuoreessa rasvassa ja muuten OK?
 
Re: Mitä tallissa tapahtuu?

Noiden K-mallien iskari, jousivakio ja vissiin linkkukin sillain päin persettä suunniteltu, että perseestä murtuu luut. Kannattanee googletella ratkaisuja.

Edit onhan se linkku tuoreessa rasvassa ja muuten OK?
Joo näin mäkin lueskelin internetseistä. Toimii kuulemma parhaiten erittäin painavan kuljettajan alla!

Joka paikka on semmosen paksun mustan möhnän peitossa, tuoretta rasvaa ei ole nähnyt varmaan vuosikymmeniin. CRC:tä kuitenkin joku on vähän yrittänyt suihkia sinne. Voishan tuon rasvailla, josko vaikka vielä vähän elpyisi. Koiranluut itsessään oli epäilyttävän tuoreen näköiset ja keulakin oli väärällä korkeudella. Tuli epäilys, että tuota on madallettu jossain vaiheessa. Täytyy kaivella orkkismitat jostain.

Lähetetty minun YAL-L21 laitteesta Tapatalkilla
 
Viime viikolla pyöräytin kiinnityskoukut taka kahvojen (ite tehdyt nekin) pulttien tilalle. Helpottaa isosti kuorman sitomista.



 
Hussen taka- ja etuvanteen pinnaus -systemiä ihmettelen. Kyllähän se siitä selvisi, mutta eipä ole ihan tavanomainen. Takavanteessa kolmen pituisia pinnoja. Kuva arvoitus, mitä eroja, kumpi orkkis ja kumpi kopio, kumpi on Hussen pinnajaolla? Molemmissa 36 reikää. Toinen aito Akront ja toinen Borranin kopio.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1128_pieni.jpg
    IMG_1128_pieni.jpg
    64,2 KB · Katselut: 85
Viimeksi muokattu:
Kaiken muun kiireen keskellä on kunnosteltu mopoa, Honda Monkey vm.1992.

Moottori on kasassa, lukuunottamatta kytkinkoppaa joka on vielä maalarilla, kuten kaikki muutkin maalattavat osat.

IMG_20200509_153541.jpg

Mopohan tuli hommattua juniorille jo kesällä 2018 ja silloin se paloiksikin laitettiin. Jotenkin vain on aika vierhtänyt, mutta onpahan ollut aikaa hommata kaikenlaista osaa, mikä on ollut kulunutta tai rikkinäistä. Vanteetkin oli niin ruostuneet että kun niitä rupesi lasikuulalla puhaltamaan niin ei siitä mitään tullut kun rupesi päivä paistamaan läpi. No onneksi näitä vanteitakin vielä sai ja ihan alkuperäisinä.

Hommaa ei voi järkevästi perustella mitenkään, jos miettii lopullista kustannusta. Mopon "raato" oli ollut Oulussa jossain leirintäalue käytössä kesäisin ja sen piti olla ihan ok. No se oli kyllä kaikkea muuta kuin ok, kun se meille kuriirin toimesta saapui. :)-

IMG_20200509_153456.jpg

Vanhat sinkityt pultit ja muut osat puhaltelin lasikuulalla puhtaaksi ja käytin uudelleen passivoinnissa.

IMG_20200509_153514.jpg

Puuttuvia osia ei ole enää kuin alkuperäinen bensatankin korkki. Pariltakin osamyyjältä koittanut osaa ostaa, mutta ei se vain ole onnistunut. Varsinkaan kun ensin kerrotaan että on osa myymättä, mutta lukuisista kyselykerroista huolimatta en koskaan ole saanut kauppaa tehdä... mystistä toimintaa. :blink:
 
Kaiken muun kiireen keskellä on kunnosteltu mopoa, Honda Monkey vm.1992.

Moottori on kasassa, lukuunottamatta kytkinkoppaa joka on vielä maalarilla, kuten kaikki muutkin maalattavat osat.

katso liitettä 21104

Mopohan tuli hommattua juniorille jo kesällä 2018 ja silloin se paloiksikin laitettiin. Jotenkin vain on aika vierhtänyt, mutta onpahan ollut aikaa hommata kaikenlaista osaa, mikä on ollut kulunutta tai rikkinäistä. Vanteetkin oli niin ruostuneet että kun niitä rupesi lasikuulalla puhaltamaan niin ei siitä mitään tullut kun rupesi päivä paistamaan läpi. No onneksi näitä vanteitakin vielä sai ja ihan alkuperäisinä.

Hommaa ei voi järkevästi perustella mitenkään, jos miettii lopullista kustannusta. Mopon "raato" oli ollut Oulussa jossain leirintäalue käytössä kesäisin ja sen piti olla ihan ok. No se oli kyllä kaikkea muuta kuin ok, kun se meille kuriirin toimesta saapui. :)-

katso liitettä 21105

Vanhat sinkityt pultit ja muut osat puhaltelin lasikuulalla puhtaaksi ja käytin uudelleen passivoinnissa.

katso liitettä 21106

Puuttuvia osia ei ole enää kuin alkuperäinen bensatankin korkki. Pariltakin osamyyjältä koittanut osaa ostaa, mutta ei se vain ole onnistunut. Varsinkaan kun ensin kerrotaan että on osa myymättä, mutta lukuisista kyselykerroista huolimatta en koskaan ole saanut kauppaa tehdä... mystistä toimintaa. :blink:
Ai jumalavita, että näyttää hienolta! Lisää vain kuvia kun saat edistymään.
Alkoi haluttamaan hommata -79 Honda Monkey jollaisella itse ajelin tupakantuskissani. Ja ehkä vähän myös p---untuskissa sitä viriteltiin... Kulkihan se niin perkeleesti.
 
Mulla oli tollanen Z50J Rothmans värityksellä, oliskohan sit vuosimalli -88 kun sen kerran kolmetoistavuotiaana sain. Löysin jopa sen alkuperäisen ohjekirjankin joku aika sitten, melkein virheettömässä kunnossa. Muistaaksni on sähkökaaviokin siinä.
 
Re: Mitä tallissa tapahtuu?

Kevään ensimmäisten auringonsäteiden myötä tuli pyörä purettua tähän malliin. Nyt odotellaan alustaa huollosta ja toivotaan sormet ristissä, että pyörän saa läjään ennen talven ensilumia.
771ed15b39f74cc59382ba770971b1ae.jpg


Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
 
Venttiilinvälykset vanhukseen. Milloin lie säädetty, viiden satkun hujakkeilla oli kaikki, ohjearvo kahden kympin kahtapuolen.

Olipahan muuten helpoin venttiilinvälysten säätö ikinä. Neljä korkkia auki ja sytkän koppa. Tankkia joutui palikalla nostamaan takaosasta. Suurin aika meni harjoittelun jälkeen jälkiasennetun kaatumaraudan siirtoon pois tieltä ja hötäkässä bensahanasta irronneen letkun uudelleen tiiviiksi saamisessa.
 
Renkaanvaihdon harjoittelua Heidenau K60:illä, nyt on enskarenkaat alla eli bemarista tuli scrambleri. MotionPron BeadPro-työkalulle valtavan iso suositus, vanhat kumit pomppasi vanteelta melkein itsestään. Kyytikin parani, ilmeisesti halvimmat Maxxikset ei oo kovin hyvät renkaat :grin:
 

Liitetiedostot

  • FDBE1F40-B8C0-441C-BE69-C5B7B622F013.jpg
    FDBE1F40-B8C0-441C-BE69-C5B7B622F013.jpg
    20 KB · Katselut: 5
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös