• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mobil Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun kerran itse avasin tämän threadin 2004, niin lienee hyvä hetki tehdä yhteenvetoa kokemuksista.

Eli vuodesta 2004 alkaen olen kaikissa pyörissäni käyttänyt Delvac'cia. En voi väittää, että tuolla ne kulkisivat kovempaa, säästäisivät bensaa tai edes että moottorit kuluisivat vähemmän.

Koska vaihdan öljyt noin 3 - 4tkm:n välein, uskon että öljy kun öljy hoitaa perushommansa tuon matkan. Delvac on toiminut kuten pitää, mutta ennen kaikkea olen säästänyt kyllä aika monta euroa tuhlattavaksi muuhun mopo-turhuuteen.

Delvac toimii niin märkäkytkimellisessä Hondassa kuin Bemareissa, joita noitakin on tähän aikaan mahtunut jokunen -Boksereita ja rivari.

Ölppä täyttää luokitusvaatimukset ja on vielä pirun edullista. Toimii jopa märän kytkimen kanssa. Riittää minulle.

Hydrodynaaminen laakeri toimii ihan samalla periaatteella oli se sitten pillarissa tai kyykkypyörässä. Ne mitoitetaan toimimaan ihan tavallisella kaupasta ostettavalla moottoriöljyllä. Mikään kierrosnopeus ei ole oleellinen seikka. Laakerin liukunopeus ja kuormitus on. Turbokin pyörii 200000rpm ihan moottoriöljyllä. Turbiiniöljyt ovat sitten erikseen. Moottoripyörän moottori ei vaadi öljyltä mitään ihmeominaisuuksia, vaikka moni niin haluaa kuvitella, koska se kulkee niin kovaa. Ferrariinkin mainostetaan ihan tavallista huoltsikan Shellin Helix Ultraa, vaikka se menee vielä kovempaa.

JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä.

Delvac MX on YLEISÖLJY, joka käy sekä bensiini-, että dieselmoottoreihin. Pelkästään dieseleille tarkoitettuja erikoisöljyjäkin on olemassa, eikä niitä tule laittaa moottoripyörään. Dieselelautojakin ajetaan ihan ralliformulalla ym normaaleilla öljyillä jotka myös, yllätys yllätys, ovat tarkoitettu sekä bensa, että dieselmoottoreille, kuten lähes kaikki moottoriöljyt mitä tarvikeliikkeen hyllyssä on.

Delvac vaan nyt sattuu olemaan laadukas öljy joka toimii todistetusti erittäin hyvin moottoripyörissä. Kivaa on monen mielestä vielä se, että sitä saa kohtuullisella litrahinnalla kun ostaa 20L tonkan kerralla.
Juurikin näin olen ymmärtänyt asian, kun olen keskusteluja seurannut.
thumbs-up.gif

Tässä sen B12 sanoo "tieteellisesti", minkä olen "kansankielellä" antanut itseni ymmärtää.
idea3.gif

Seuraavaksi vaihtuu 3-pyttyseeni MX:sät, (nyt ajettu vajaa 52000 km semisynteettisillä) ja voitte olla varmoja, että kommettia tulee (halusitte tai ette).
talktohand.gif

Tavallisen perusmineraaliöljyn ominaisuudet ei oikein kauaa pysy siinä laatuvaatimuksessa mitä sille uutena luvataan. Viimeistään silloin kannattaa vaihtaa öljyt kun sitä alkaa yhtäkkiä koneesta häipymään. Sen takiahan synteettiset öljyt alunperin kehitettiin, että ominaisuudet saataisiin pysymään pitempään.

Delvac sattuu olemaan Mobilia, mutta muilla valmistajilla on ihan saman laatuvaatimuksen täyttäviä voiteluaineita. Periaatteessahan on ihan sama mitä koneeseen kaadetaan kunhan vaan valmistajan öljysuositus täytetään.

Jostakin pitäisi saada testejä mitatuista pintapaineen kestoista ym. faktoja ennenkuin voidaan oikeasti puhua mikä öljy on hyvää tai tosihyvää..

Pöntöllinen Delvaccia odottaa pääsemistä moottorin uumeniin. Erityisesti kiitokset mainiosta kommentista B12:sta, puhut minun kieltäni.

Tässäpä vielä linkki toiselle foorumille jossa on myös otettu asiasta selkoa oiken Mobilin Help Deskin avulla.

Pakko minunkin kiteyttää aihetta:
Luettuani useilta foorumeilta Delvacin soveltuvuudesta lähes kaikki ko. öljyä kokeilleista suosittelee muille sen kokeilemista sekä jatkaa itse sen käyttöä.

Mulla on nyt kolmas kesä menossa tällä isolla zetorilla. Kokeilin alkuun useita, puolisynteettisiä ja mineraali, MP-öljyjä mm. Castrolin GP 4T, Mobilin joku vastaava, Bel-Ray ja jotain muutakin.. en muista enää.

MX on tähän asti ollut ainoa öljy jolla kytkin irrottaa kunnolla kylmänä, ja ainoa öljy jolla 1-2 vaihteet menee rutisematta sisään lämpimänäkin. Tämä oli suurin ongelma! Välivapaitakaan ei löydy niin helposti enää. Öljyn kulutus on pienempi MX:llä!

Puhun siis vain ja ainoastaan omista kokemuksista, onko tuo sitten öljyn hyvyyttä vai pyörän huonoutta niin evvk. pääasia että vehkeet pelittää.
wink.gif

Varmasti joku toinen öljy voi toimia paremmin jossain toisessa pyörässä.

Tuosta API SF/SG-luokituksesta. On olemassa joku syy siihen, miksi valmistaja yhä edelleen nykypäivänäkin suosittelee juuri sellaisen luokituksen käyttöä, eikä siis minkään muun (ei toisin sanoen myöskään ylemmän luokituksen.)

En usko, etteivät tiedä tänä päivänä löytyvän myös uudempia luokituksia. Kuitenkin ainakin omalla merkilläni kaikissa isoissa 4-tahtimoottoreissa, yhtä hyvin matkaenskoissa kuin tonnikyykyissä, suositus on juuri sama (SF/SG).

"JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä.
"
Sori, tässä kohti pistää vähän mietityttämään se, mahtaako raskaassa kalustossa olla kovinkaan tavanomaista, että kytkimet ja vaihteistot on voideltu samalla öljyllä, kuten märkäkytkimellisessä moottoripyörässä on asian laita. Ja sitä kautta, että mitenkä niin Delvac täyttää tuon JASO MA-standardin? Jotkut "Caterpillar TO-2 ja Allison C4" raskaassa kalustossa tarkoittaa muka aivan samaa? Niin varmaan.

pecha ei ilmeisesti ole uskaltanut delvaccia kokeilla...
Ihan totta, en ole uskaltanut. Syitä on kolme,

a) siinä on (minun mielestäni) aivan erilaiset luokitukset kuin mitä pyörääni suositellaan. Olen tähän asti luntannut sellaiset ihan usermanualista ja öljypurkin kyljestä, mutta netistä toki löytyy tähänkin paljon paremmat ja moniselitteisemmät tavat,

b) se "aito ja oikea" riistovalmistajan vanha, kurainen ja epäilemättä hintaansa nähden surkea kirosana kuin moottoripyöräöljy ei ole ollut mitenkään kallista. Jos otan huomioon, että maksan kuitenkin vakuutukset, renkaat, bensat sekä uusissa pyörissä myös huollot, itse öljyn osuus on pirun pieni osa sitä kakkua, joten rahansäästö ei ole itselleni merkittävä tekijä. Tällä en toki tarkoita, ettäkö olisin tuhlailevaista tyyppiä.

c) kehtaan kaikesta huolimatta fundeerata asiaa hieman semmoisesta näkökulmasta, että mikähän taho sitten loppupelissä aivan oikeasti tietää, mitä öljyä kuuluu käyttää missäkin laitteessa? Koneen suunnitellut ja valmistanut sekä siihen käyttöohjeet julkaissut tehdas, vai netin kaikkitietävät asiantuntijat (älkääkä ottako tätä itseenne, en suinkaan kiellä sitä, etteikö täällä olisi myös hyvää tietoa tarjolla paljonkin)? Netti vaan on valitettavasti pullollaan sekä hyvää että ihan paskatietoa, joten silloin kun on olemassa noin selkeä ristiriita informaatioiden välillä, niin ainakin minun on helppo päättää, kumpaa siinä tilanteessa mieluummin uskon. Pitäkää sitten vaikka kovapäisenä.

Kyse muuten on nyt koko ajan uusien moottoripyörien moottoreista. Kuten jo sanoin aiemmin, vanhemmissa vaatimustaso on joka suhteessa alhaisempi.

Jokainen käyttää sitä mitä haluaa. Kaikkien ei ole pakko käyttää Delvacia.
Kuitenkin kaikki kyseistä öljyä kokeilleet ovat olleet siihen tyytyväisiä. Erityisesti vaihteiston ja kytkimen toimintaan.

Omassa Bandussa vielä 1000km:ssä vaihdetut öljyt, joilla huomattavasti ongelmia kuumana pienien vaihteiden sisäänmenon kanssa. Merkistä ei mitään hajua, mitä EE-Speed nyt mahtaa sinne työntää.
Samat ongelmat olivat RF:ssä Bel-Rayn semisynteettisten öljyjen kanssa. Ongelmat poistuivat täysin Delvacin kanssa.

Itse tungen Delvacia autoon, pyörään, ruohonleikkuriin, jne.

Mulle on ihan sama mihin öljy on tarkoitettu, kunhan vaan luokitukset täyttyy.

Delvac-öljyjen luokitukset eivät vastaa sitä, mitä niiden pitäisi omassani käsikirjan mukaan olla. Purkin kyljestä ei löydy API SF/SG, eikä myöskään Jaso MA.
Enempää tarttumatta kirjoitukseesi, yksi perustavaa laatua oleva seikka on pakko oikaista.

API -80 luvun SF/SG luokitus on nykymittapuun mukaan suorastaan kuraa. Delvac purkista ei löydy noita siksi, että SJ tai SL ylittää nuo mennen tullen. Vanhemmat luokitukset kuitenkin sisältyy näihin.

Se on ok, jos haluaa ajaa valmistajan minimivaatimukset täyttävällä öljyllä. Itse ajan mieluummin vaatimukset reilusti ylittävällä, jolloin oletettu käyttöikä on mahdollisimman pitkä.

EDIT:
Lisätään nyt vielä, että nuo API-luokituksethan on nimenomaan bensiinimoottoreille. Delvacissa on myös diesel-luokituksia, mutta niillähän ei ole tässä mitään merkitystä.
uudemmat luokitukset ei tarkoita että vanha on kuraa. vanhoissa luokituksissa ja nykyisin vielä diesel öljyissä käytetään lisäaineita, joita ei katalysaattori autoihin voi laittaa.

esim sinkki, jota on käsittääkseni delvacissa ja sitä on moottoripyöräöljyissä. Moottoripyörä racing öljyissä sitä on sitten vielä enemmän. ja luokitus ei ole suuri, koska se ei mene uusista luokituksista läpi.

Sori, tässä kohti pistää vähän mietityttämään se, mahtaako raskaassa kalustossa olla kovinkaan tavanomaista, että kytkimet ja vaihteistot on voideltu samalla öljyllä, kuten märkäkytkimellisessä moottoripyörässä on asian laita. Ja sitä kautta, että mitenkä niin Delvac täyttää tuon JASO MA-standardin? Jotkut "Caterpillar TO-2 ja Allison C4" raskaassa kalustossa tarkoittaa muka aivan samaa? Niin varmaan.
Ei märkäkytkin ole mikään mopon erikoisuus, kyllä niitä käytetään raskaassa kalustossakin paikoissa joissa tarvitsee luistavat pinnat tarvitsevat jäähdytystä. Suuressa osassa työkoneita on märät jarrut jotka vaativat öljyltä juuri samoja ominaisuuksia kuin märkä kytkinkin.

Koneen suunnitellut ja valmistanut sekä siihen käyttöohjeet julkaissut tehdas, vai netin kaikkitietävät asiantuntijat (älkääkä ottako tätä itseenne, en suinkaan kiellä sitä, etteikö täällä olisi myös hyvää tietoa tarjolla paljonkin)? Netti vaan on valitettavasti pullollaan sekä hyvää että ihan paskatietoa, joten silloin kun on olemassa noin selkeä ristiriita informaatioiden välillä, niin ainakin minun on helppo päättää, kumpaa siinä tilanteessa mieluummin uskon. Pitäkää sitten vaikka kovapäisenä.

Kyse muuten on nyt koko ajan uusien moottoripyörien moottoreista. Kuten jo sanoin aiemmin, vanhemmissa vaatimustaso on joka suhteessa alhaisempi.
No jos lukasee ne valmistajan suositukset ja käyttää sitten niitä. Suzukin vaatimukset esimerkiksi täyttää delvacit ja muun raskaan kaluston öljyt oikein hyvin, ja tarkoitan nyt aivan uusia pyöriä.

Tuosta API SF/SG-luokituksesta. On olemassa joku syy siihen, miksi valmistaja yhä edelleen nykypäivänäkin suosittelee juuri sellaisen luokituksen käyttöä, eikä siis minkään muun (ei toisin sanoen myöskään ylemmän luokituksen.)
Epäily on tervettä järkeä.

Se on mainittu api luokitus on kuitenkin minimivaatimus. Valmistaja on määritellyt, mikä on "huonoin" öljy jolla saa ajaa. Mikäli parempi luokitus kattaa alemmat luokat sitä voi yhtä hyvin (oikeastaan paremminkin) käyttää.
Ainoastaan erikoisluokitukset kuten vaikka VAGin pumppusuutin dieseleille tarkoitetut omat öljyt ei korvaa normiöljyjä, kuten ei toisinpäinkään (nokka-akselin kova kuormitus erillispumppusuuttimissa).

Kawasakin tehdas ainakin on ymmärtänyt painaa ohjekirjaan myös API SJ luokituksen (toiseksi paras). SL puuttuu todennäköisesti, koska se aika uusi luokitus ja yhdistetään usein täyssynteettisissä kitkaa vähentäviin aineisiin, jolloin märkäkytkimestä tulee luistokytkin.. Harva mineraaliöljy edes on SL, siksi Delvac MX onkin niin hiton laadukasta mineraaliöljyksi.
Ohjekirjassa on siis myös SE,SF,SG,SH tuon SJ:n lisäksi, mutta nuo edellä mainitut on siis huonompia.
Luulisin, että ovat painaneet ne ainoastaan tyhmiä jenkkejä varten, kun siellä pitää sallia ja kieltää kaikki erikseen. Eivät raukat osaisi päätellä, että parempaakin voi pannuun lyödä.

Miksi en siis käyttäisi SJ:tä, jos se on pyöräni valmistajan suositus? (nämä siis esim. 2003 ZX6r manuskassa)

JASO on japsien luokitus, API on jenkkien ja ACEA eurooppalaisten, niissä painotetaan osittain eri asioita, mutta ne voidaan silti asettaa vastaavuusluokkiin keskenään (moottorin valmistajien toimesta). Jos manuaalissa kehotetaan käyttämään API SJ tai JASO MA, niin mitä ihmettelemistä se vielä vaatii?
Viskositeetit liukuu kylmäpäästä 10w-20w, eli siinäkin mielessä 15w40 menee kesäkäytössä hyvin (ja leudossa talvikäytössäkin). Kuumassa päässä tarvitaan 50:stä vasta yli +40C helteillä, eikä monet mopoöljytkään ole kuin 10W40.

Itse en tiedä onko catin märkäkytkin moottoriöljyn kanssa samassa, mutta voisi kuvitella olevankin. Selvitä sinä se.

Lukaisepa esim. tämä teboilin sivujen selostus API luokista:
teboil
Tuosta näet mitä kehitystä on tapahtunut vuoden 1972 ja tämä päivä välillä.

No, asia on sinänsä selvä kun sekä öljyn, että pyörien valmistajilla on käytössään samat standardit öljyn luokitteluun, silloin vain katsoo purkin kyljestä täyttääkö litku vaatimukset. Jos täyttää, niin
062802moto_prv.gif

Jos jätetään viskositeetti tästä pois, koska siihen vaikuttaa mm. käyttöalueen lämpötilat, niin löytyykös semmoinen Delvac, joka on API SF/SG ja Jaso MA?

Uudempi API-luokitus ei aina automaattisesti ole parempi, se on vain uudempi, ja kuten sanottu, suositus on SF/SG eikä mitään muuta, ei SH, SL jne. Epäilen että siihen on joku nimenomainen syy, miksi suositellaan vanhaa luokitusta.

Tuon JAso MA:n täyttämistä varsinkin pikkuisen epäilen, vaikka se täyttäisi mitä muunlaisia luokituksia. Tuo luokitus on nimenomaan semmoisille moottoripyörille ja mönkkäreille, missä on märkäkytkin ja vaihteisto samaa öljytilaa kuin moottori.

Jos jätetään viskositeetti tästä pois, koska siihen vaikuttaa mm. käyttöalueen lämpötilat, niin löytyykös semmoinen Delvac, joka on API SF/SG ja Jaso MA?

Uudempi API-luokitus ei aina automaattisesti ole parempi, se on vain uudempi, ja kuten sanottu, suositus on SF/SG eikä mitään muuta, ei SH, SL jne. Epäilen että siihen on joku nimenomainen syy, miksi suositellaan vanhaa luokitusta.

Tuon JAso MA:n täyttämistä varsinkin pikkuisen epäilen, vaikka se täyttäisi mitä muunlaisia luokituksia. Tuo luokitus on nimenomaan semmoisille moottoripyörille ja mönkkäreille, missä on märkäkytkin ja vaihteisto samaa öljytilaa kuin moottori.
Kirjoiteltiin vähän päällekäin samaan aikaan, mutta vastaus viimeisimpään:
Uusiin kawoihin voi esim. Delvac Super 1400 15W40 laittaa lappujen mukaan. Itse laitan mieluummin vielä MX:ää.

Kirjoiteltiin vähän päällekäin samaan aikaan, mutta vastaus viimeisimpään:
Uusiin kawoihin voi esim. Delvac Super 1400 15W40 laittaa lappujen mukaan. Itse laitan mieluummin vielä MX:ää.
ok, ja oletan että tämä siis perustuu siihen, että pönikän kyljessä lukee täsmälleen samat suositukset kuin tehtaan ohjeessa, eikä mitään omaa tai muiden päättelyä tarvita konvertoimaan erilaisia luokituksia halutunlaisiksi.

Jaso MA on moottoripyöräöljyille tehty luokitus, eritoten kytkimen pidon varmistamiseksi. Muuten siinä ei ole mitään erikoista.

Delvakki ei sisällä JASO MA-luokkaa, eikä mikään muukaan paitsi viralliset "moottoripyöräoljyt". Nuo raskaan kaluston vaihteisto ja märkäkytkinluokitukset eivät ole pilkulleen sama asia, mutta lopputulos on sama, eli kytkin pitää ja toimii hallitusti. Johtuen lähinnä siitä syystä, että kitkamateriaalit ovat pitkälti samoja kaikissa öljyn kanssa lutraavissa ja hallitusti luistavissa laitteissa. Näitä ovat moottoripyörän kytkin, raskaan kaluston automaattien levy- ja pantakytkimet ja työkoneiden märät jarrut.

Suzuki banditin öljysuositus oli "nelitahtimoottoröljy, 10W40, API SG tai parempi".

Trumppa käskee käyttämään synteettistä (vaihtoväli 10tkm, siinä syy) ja JASO MA.

Jos kytkin toimii muullakin, JASO MA:lla ei ole silloin merkitystä.

Back