• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moraalikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tomppa56

New member
Tämä kysymys on osoitettu lähinnä varttuneemmille motoristeille, aihetta on osittain käsitelty toisaalla täällä, mutta eri lähtökohdista. Eli poika täyttää kesällä 18 ja kevari on vaihtumassa isommaksi. Hakusessa on pyörä, joka papereiden mukaan on se 25 kW (vai oliko se 22?). No, tiedän että on aika yleistä että näin toimitaan, eli papereissa lukee jotain ja koneesta löytyy sitten jotain muuta. Askartelen mielessäni vaan sen moraalisen kysymyksen kanssa, että voinko isänä sallia tällaisen. Kyseessä on kuitenkin vakuutuspetos ja korttiluokan ylitys. No, näistä tietenkin täysi-ikäinen vastaa loppupelissä itse, mutta jos pahimmassa tapauksessa riskit ja huono tuuri realisoituvat, saataa poitsu joutua elinikäiseen velkavankeuteen, jos korvausvelvollisuus lankeaakin hänelle!
Haluanko olla siihen mahdollisesti myötävaikuttamassa?
Helppohan ne kuristukset on poistaa koska vaan, joten riski on kuitenkin aina olemassa, enhän voi joka päivä käydä pojan pyörällä koeajolla...
Minkäslaisia keskusteluja muut tylsät isät tai äidit ovat jälkikasvunsa kanssa aiheesta käyneet?

sanoi:
Kyseessä on kuitenkin vakuutuspetos ja korttiluokan ylitys. No, näistä tietenkin täysi-ikäinen vastaa loppupelissä itse, mutta jos pahimmassa tapauksessa riskit ja huono tuuri realisoituvat, saataa poitsu joutua elinikäiseen velkavankeuteen, jos korvausvelvollisuus lankeaakin hänelle!

Tuossa tuo sitten olikin. Jos on valmis elämään noiden kanssa, niin siittä vaan!

EDIT: Itse jättäisin moiset puuhat väliin.

Oma mielipiteeni on että kannattaa toimia lain puitteissa.Jos jotain ikävää sattuu, :polonen:niin ei sitä voi katsoa kun peiliin.Kyllä sillä 25kw.mopottimella pärjää 2 vuotta ihan mainiosti.

Hmm...jos alalla vallitsevat riskit realisoituvat omalle kohdalle, on silloin kaikille mukavampaa jos asiat paperilla ja käytännössä ovat yhteneväiset niin kuin kirjoittaja itsekin tuumailee.

Omat poikaset eivät ole ihan vielä kortti-iässä mutta omasta puolestani voin kertoa että jos oma motska tai ajolupa-asiat olisivat aikoinaan olleet lainvastaisia kun jouduin onnettomuudessa vammautumiseni jälkeen käsirysyyn vakuutusyhtiön korvauksista niin en varmaankaan nyt söisi vanhaa näkkäriä kummempaa evästä puhumattakaan moottoripyöräilyn jatkamisesta  varttuneemmilla päivilläni.

Toisaalta...onhan oma pelini suuresti laiton kun siihen vaihdettu slipari...  
eek.gif

Tuoretta aikuista on tietystikin hankala mennä käskemään noissa asioissa kun se aikajana nuoren päässä ei kovin pitkälle vielä piirry eikä seuraavaa viikonloppua pidemmälle elämistä useinkaan suunnitella.

Aikahan sen iän vanhentaa nopsaan ja korttiin saa kirjaimia  sitten lisää tarvittaessa.

Kuulemma skeidaläysät käy penkittämässä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pyörän jos on syytä epäillä, että sen mukaan sitten
lookaround_orig.gif

Vaikka en varttuneempi olekkaan niin mielestäni se on paljolto pojan asenteesta kiinni, että sattuuko sillä ??kw pyörällä jotain pahempaa kuin 25kw. Ite olen pitänyt kureja kiinni kun isommalla aloin ajella, oiskohan ollu 1-2kk kiinni ja sitten pois. Nyt taas ajokauden alussa aijon pitää kurit paikoillaan 1-2kk jotta saa taas tuntuman ajamiseen.
talktohand.gif

Eli jos on järki ajossa mukana niin ei pitäs ongelmia olla.
thumbs-up.gif

Olin itse vuosi sitten samassa tilanteessa, miettimässä samoja asioita.
Hetken puntaroituani vaihtoehtoja oli ratkaisu helppo.
Kuten mainitsit, huijaamalla mahdollistatte pojalle loppuiän velkavankeuden.

Suosittelen asioiden hoitamista ihan lakia noudattaen.
Vajaatehoisella pärjää ja silläkin on hauskaa.
ja aika kuluu nopeasti.
Lisäksi, eihän sitä muut mistään huomaa että tehoja on rajoitettu.

Samoilla linjoilla... Hätäilemällä ei saa kuin kusipäisiä kakaroita
biggrin.gif

Juu, älä sorru kiusaukseen. Kevarista 25 kw:n on ihan sopiva loikka ja sitten JOS sattuu onnettomuus ja virkavalta huomaa rekisteröinnin ja todellisuuden eron, niin kalliiksi tulee.

Juu ja eikä sitä lakia varmaan ihan huvin ja vittuilun vuoksi oo asetettu. Kyllä se on varmasti parempi harjotella sillä pienempi tehosella. Sitä kerkiää kyllä loppuelämän ajaa isommilla pyörillä.

Kyseessä on kuitenkin vakuutuspetos ja korttiluokan ylitys. No, näistä tietenkin täysi-ikäinen vastaa loppupelissä itse, mutta jos pahimmassa tapauksessa riskit ja huono tuuri realisoituvat, saataa poitsu joutua elinikäiseen velkavankeuteen, jos korvausvelvollisuus lankeaakin hänelle!
Helppohan ne kuristukset on poistaa koska vaan, joten riski on kuitenkin aina olemassa, enhän voi joka päivä käydä pojan pyörällä koeajolla...
Minkäslaisia keskusteluja muut tylsät isät tai äidit ovat jälkikasvunsa kanssa aiheesta käyneet?
Ei jumalauta, moni vastannu jo kaikenlaista, mutta kukaan ei kyseenalaista sitä, että jos oikeesti paska tuuri realisoituu ja pojalle sattuu jotakin, niin syytät koko loppuelämän itseäsi vaikka se ei ois siitä tehosta kiinni ollutkaan  
nixweiss.gif

Ja voi se silti alkuun liian tehokkaalla ollakin jos ei oo kokemusta  
omg.gif

Ei jumalauta, moni vastannu jo kaikenlaista, mutta kukaan ei kyseenalaista sitä, että jos oikeesti paska tuuri realisoituu ja pojalle sattuu jotakin, niin syytät koko loppuelämän itseäsi vaikka se ei ois siitä tehosta kiinni ollutkaan  
nixweiss.gif

Ja voi se silti alkuun liian tehokkaalla ollakin jos ei oo kokemusta  
omg.gif
+1

Jos itse sallisin pojalleni tälläisen, ja jotain sattuisi, niin kyllä siitä seuraisi niin suuret omantunnon tuskat, että niiden kanssa eläminen olisi varmasti vaikenta mitä elämässäni olen tehnyt.

Eli pitäkää se pyörä 25, ja ajan koitettua, täysitehoiseksi.

Kuulemma skeidaläysät käy penkittämässä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pyörän jos on syytä epäillä, että sen mukaan sitten  
lookaround_orig.gif
Silloin ei kannatakkaan ajella 200+km/h tutkaan jolloin epäilystä poliisin suunnalta varmasti herää kun katsovat paperit  
tounge.gif
Hmm.

Ne tutkat kun yleensä pukkaavat tulemaan juuri yllätyksenä, niin mitenhän siinä enää sitten kun sonnat on housussa?

Oma mielipiteeni on että kannattaa toimia lain puitteissa.Jos jotain ikävää sattuu,
pftroest.gif
niin ei sitä voi katsoa kun peiliin.Kyllä sillä 25kw.mopottimella pärjää 2 vuotta ihan mainiosti.
Samoilla linjoilla. kaks kautta ei ole liian pitkä aika odotella.
Se vaan "lapsena"/nuorena pitäis kaikki saada heti  
biggrin.gif
 Kannattaa ehkä odotella, sittenhän taas löytää uusia ulottuvuuksia harrasteesta... Radallahan saa käsittääksen ajella täisillä tehoilla jos liiaksi polttelee  
tounge.gif

Juu, älä sorru kiusaukseen.  Kevarista 25 kw:n on ihan sopiva loikka
Hmm.. itellä meni Suzuki PV:n puikoista 600cc Hornettii  
biggrin.gif
ja hengissäkin taidan vielä olla. En ole koskaan ajanut kevarilla joka lienee melko kummallista sekin  
biggrin.gif
Itsekkin hyppäsin pv:n puikoista sv1000s:n satulaan, ja hengissä ollaan. Siis välissä ei ollut kevaria yms.. Tosin olen ajellut kaksipyöräisillä vekottimilla kait 4v saakka. Ja sit itse aiheeseen. Vaikka äskeisen oman historian kertauksen mukaan olisin suostuvainen kuristuksien poistoon, niin enpäs vaan olekkaan. Saisi kyllä olla kurit paikallaan ja koeajoja tulisi pyörällä varmasti tehtyä aina välillä.. Tosin en vielä omaa jälkikasvua, mutta sit joskus!

Back