• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moraalikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen aina luottanut jälkikasvun omaan vastuuntuntoon ja harkintakykyyn. Uskon että jokainen isä ja äiti tuntee lapsensa riittävän hyvin tehdäkseen kyseisen arvion. Ehkä en ryhtyisi kuristuksia lapseni pyörästä purkamaan, mutta en myöskään yrittäisi estää jos itse siihen päättää ryhtyä tai haluaisi kuristamattoman ostaa.

Ei ne onnettomuudet yleensä liioista tehoista johdu, vaan siitä että vehkeitä ei hallita väärän tilannearvion takia. Tämä taito karttuu ainoastaan kokemuksen myötä sekä tietoisuudella ja varautumisella siihen että mitä tahansa yllättävää saattaa tapahtua. Viisaasti käytettynä teho(lue hv+vääntö) sen sijaan lisää liikenneturvallisuutta ripeiden ohitusten muodossa ja nostaa ajonautintoa.

Jos mopolla on 15 kesäisenä aloitettu (jota ennen on ehkä jo oltu "fixun" isän ja/tai äidin kyydissä ajotapaopissa), ja kaksi kesää piikillä pyöritty niin mielestäni ollaan valmiita siirtymään "isoihin". Laki on kuitenkin toinen...
Ensimmäiseksi pyöräksi en sen sijaan kenellekään suosittele täysitehoista iästä riippumatta.

Itse olen aina luottanut jälkikasvun omaan vastuuntuntoon ja harkintakykyyn. Uskon että jokainen isä ja äiti tuntee lapsensa riittävän hyvin tehdäkseen kyseisen arvion. Ehkä en ryhtyisi kuristuksia lapseni pyörästä purkamaan, mutta en myöskään yrittäisi estää jos itse siihen päättää ryhtyä tai haluaisi kuristamattoman ostaa.

Ei ne onnettomuudet yleensä liioista tehoista johdu, vaan siitä että vehkeitä ei hallita väärän tilannearvion takia. Tämä taito karttuu ainoastaan kokemuksen myötä sekä tietoisuudella ja varautumisella siihen että mitä tahansa yllättävää saattaa tapahtua. Viisaasti käytettynä teho(lue hv+vääntö) sen sijaan lisää liikenneturvallisuutta ripeiden ohitusten muodossa ja nostaa ajonautintoa.

Jos mopolla on 15 kesäisenä aloitettu (jota ennen on ehkä jo oltu "fixun" isän ja/tai äidin kyydissä ajotapaopissa), ja kaksi kesää piikillä pyöritty niin mielestäni ollaan valmiita siirtymään "isoihin". Laki on kuitenkin toinen...
Ensimmäiseksi pyöräksi en sen sijaan kenellekään suosittele täysitehoista iästä riippumatta.
Ei se auta vaikka oman lapsesi tuntisit ja hänen harkintakykyyn luottaisit. Päivän sana on kasvattaa lapset juuri kuten enemmistö jollain foorumilla vaatii. Kaikki muu on väärin ja olet huono ihminen.  
tounge.gif

Kannattaa valita fooruminsa tarkasti...

Itse olen huoltanut tyttären skootterin, jotta tiedän se olevan kunnossa. Saman aion tehdä pojan mopolle, kun hän saa mopokortin. Tosin poika taitaa kyllä tehdä rempat itse, mutta VAHDIN vierestä, että kaikki on kunnossa.
Aika nihkeet ois remppail mopoo jos isä seisoo joka kerta takana vitsan kanssa että jos prikka lähtee skootterista pois nii viuhahdus napsahtaa
biggrin.gif
Enkä usko että venyt jokapaikkaan aina kyttäämää mitä se poika siel puuhailee  
biggrin.gif
biggrin.gif

Heh, olet ihan oikeassa, ei sitä ihan joka paikkaan kyllä venykkään.

EIkä sitä nyt kai vitsan kanssa pojan takana.
tounge.gif
Senhän kieltää jo lakikin. :-)

Vai voisko kuitenkin johtua?
Ensin väärä tilannearvio ja siihen sitten sen mukaan tehoja annosteltuna kuin se paskan realisoituminen vaatii ja valmista tuli.
Mut jos ei ole ihan järjetöntä tehoa käytettävissä, niin saattaa ehtiä vielä korjaamaan, vaikka pikkasen liikaa ois ollukin. Samalla hiukan tulee kokemusta osamaksulla, ei kertaperinnällä. Just niinkuin tuossa myöhemmin toteat itsekin.
Myöskään ei heti tule kiusaus näyttää kuinka lähtee jos ei lähde ihan viimeisen päälle  
tounge.gif

No siis tuohan on juurikin se tyypillisin tapa. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon."  
thumbs-up.gif
Lueppa uudestaan ajatuksella se koko postaus, äläkä irroita lauseita muusta yhteydestä...

Kysymyshän tuossa oli siitä, mikä mielestäni on se raja minkä ylitse ei pidä mennä rikosten ja rikkeiden kanssa, ja se raja on siinä mitä laki sanoo. Ei se, että saattaisin joissain olosuhteissa poiketa lain ja asetusten määräyksistä tee rikkeestä oikeellista, en siis koe sen olevan OK, vaikka niin itse joskus olisinkin tehnyt.

Jolloin sillä mitä teen ja mitä sanon ei ole eroa, eikä toki pidä ollakaan.

Omalle tulisi tiukat sanktiot kilowattien lisaantyessa. Ajopeli ajokieltoon heti ja pitkaksi aikaa jos jaisi kiinni. Taman tekisin selvaksi jo ennen kuin pyoraa edes ostettaisiin. Minua sinansa ei haittaa vakuutus ym enemman olisin huolissani 18 v 200 heppasen pyoran paalla liikenteessa.

Onko joku muka saanut jotain vakuutuspetossyytteitä noista kuristuksien poistosta? Saati poliisit kyselleet noista? Entistä pyörää(sv650) luulivat kevariksi, kun yritin selittää olevan 25kw. Annoin sitten periksi ja myönsin, että olkoon vaikka kevari. Vakuutus yhtiötäkään ei ole kiinnostanut.

Oma mielipide on, että jos on ajanut kevarilla 2 vuotta, niin tuskin tarvitsee niitä 25kw kuristuksia. Eikä niitä kyllä tarvitse siinä kevarissakaan.

Aloittajalle, laita turbo siihen niin ei uskalla kääntää sitä kaasua. Toimii paremmin kuin kuristukset. Tai opeta vaikka poika ajamaan.

PS. Omat mopot on tottakai aina olleet lainkirjaimen mukaisia.
bowdown.gif

Jos yhdessä pojan kanssa päätetään ottaa kuristukset pois, niin mielestäni annetaan kuva "motoristia laki ei koske". Aika huolestuttavaa.

18-vuotias on lain silmissä aikuinen, joka vastaa omasta toiminnastaan itse. Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse. Itse isänä -vaikkakin nuorena- en lähtisi neuvoja antamaan ja työkaluja kantamaan. Vapauden mukana tulee myös vastapainoksi vastuuta. Huoleton vastuuton lapsuus kun on aika kaukana 18-vuotiaalla, vaikkakin tulee isälleen olemaan aina se lapsi.

Isi ei yhdessä jälkikasvun kanssa päätä ottaa kureja pois, vaan ajattelee oman sielunrauhansa turvatakseen:"Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse."

Kyllä, erittäin huolestuttavaa kaksinaismoraalia...

Missä vaiheessa isä ajattelee noin? Jos poika ottaa kuristukset pois niin seuraukset hän kantaa itse, tottakai. Se mitkä on seurakset on taas isän oma asia, hän ei ole hyväksynyt kuristusten poistamista.

Ei siinä mitään sielunrauhaa itselle anneta, jos pojalle annetaan vastuu, tässä tapauksessa vastuu on se, että ajetaan kuristetulla menopelillä, koska laki ja asetus niin määrää.

Itsellesi varmasti saat mielenrauhan, jos pyörä on oikeasti se 25kw, eli raakasti vain joku 250ninja alle.. Tietenkin pojan itsetunto voi saada lievan kolauksen, jos hänen kaveripiirissä on isompia pyöriä jne.. Mutta turvallisuus ennen kaikkea.

Tämä kysymys on osoitettu lähinnä varttuneemmille motoristeille, aihetta on osittain käsitelty toisaalla täällä, mutta eri lähtökohdista.
Vastaanpa tähän nyt, kun samassa tilanteessa olen ollut, vaikkakin olenkin ollut tuo pojankloppi, en isä. Eli minulla tosiaan oli juurikin tilanne että ostettiin pyörä, rek.papereissa 25kw ja takaselta oikeasti ~110hp. Mitään ongelmia sen pyörän kanssa ei ollut, ei edes virkavallan kanssa.

Back