Niin, rico. Näemmä kommentoinneistani on valitettavaa joka suhteessa. Pitäisikö kanssasi alkaa vääntämään tästäkin asiasta? En kuitenkaan aio vääntää, mutta perustelen aikaisempaa heittoani hivenen perusteellisemmin.
Noin asiallisesti vielä jos palataan messujärjestämiseen:
1. On hienoa, jos Lahteen saataisiin valtakunnalliset messut aikaiseksi.
1b. Miksi juuri Lahteen? Ilmeisesti Routo on tehnyt asian tiimoilta jo merkittävän työn.
1c. Miksi ei muualle? Olisi sääli jos tapahtuma hajautuisi ja resurssit hajoaisivat liian laajalle.
2. Mitä seuraa jos valtakunnallisten messujen pitopaikka olisi välillä Lahti?
2b. On varsin todennäköistä, että jatkossa Helsingin Messujen karannut kustannustaso putoaisi yleisesti. On kumma jos kustannustaso ei laske, vaikka kävijämäärät ja näytteilleasettajien määrät laskevat.
2c. Olisi tietysti toivottavaa , että Helsinki säilyisi Suomen messupääkaupunkina.
2d. On varsin todennäköistä, että kustannustasoa ei saada lasketuksi ilman aitoa kilpailutilannetta. Kustannustason yleinen laskeminen laskevia markkinoita vastaaviksi lienee useiden messujen näytteilleasettajien ja yleisön toive.
2e. Pelkästään koirakoulu opettanee messujärjestäjiä järjellisempään kustannustasoon. Pöhöttynyttä messujärjestäjää ei voitane saneerata asiakaspalvelijaksi ilman kunnon kilpailua.
Tyypillistä Suomalaista toimintaa on tietysti keksiä sama asia uudelleen kuin kaveri keksi jo eilen mm. sen vuoksi Suonenjoella kasvatetaan mansikoita ja Pohjanmaalla tehdään huonekaluja. (Lahdessa ei taas tehdä nykyään juuri mitään...)
Edellisen perusteella väitän, että toimialalla toimivien (Kuluttajien tai vähittäiskaupan, tukkukaupan, maahantuojien) etu ei ole välttämättä messutoiminnan totaalinen hajautuminen. Silloinhan Hgin Messut todistaa osaavansa järjestää ainoastaan valtakunnallisia messuja. Noh, mitenköhän käy kustannustason?
Omana mielipiteenäni kuitenkin totean, että minulle on ihan yksi lysti onko ne messut Helsingissä, Lahdessa, muualla yhdessä tai useassa paikassa. (Silti Riku on hyvä tyyppi ja aikaansaava kaveri). Ehkä itse käyn, ehkä en, Pyöriä ostan silti!
Messut on ehkä vanhanaikainen konsepti tuote-esittelyihin, brändäykseen ja kuluttajien tavoittamiseen. Noin informaatiollisesti tuntuu nykyään siltä, että informaatiota on kaikkien saatavilla v ä l i t t ö m ä s t i. Kiitos sähköisen tiedonvälityksen. Mielestäni merkittävänä erona entisaikaan on, että koko jakelukanavalla oli hivenen aikaa totutella (ja opetella) uutuudet ennen kuluttajaa. Oli siis mahdollisuus hannata ja pantata tietoa. Noin nykyisin väittäisin, että lehdetkin on osittain tiputettu informaation jakelukanavasta. Entisaikaan jopa kuolattiin (ensin) lehtiä, kun gurutoimittajat pääsivät esittelemään "uskomattoman hienoja uutuustuotteita".
Siis maailma ja jakelukanavat muuttuvat, mutta liiketoiminnan kaksi peruslähtökohtaa kustannustehokkuus ja erilaistaminen pysyvät. Kilpailunäkökulmaan liittyy tietysti vanha peruste jostain strategisesta edusta, Helsingin Messujen etu on näemmä nykytilanteessa käytetty loppuun.