• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ainakin tuommonen -85 antiikki suitsa kammoaa kytkintä reippaammassa kiihdytyksessä vaihtaessa... Tai sitten en osaa käyttää kytkintä
biggrin.gif
 
Jahas..
Kuulostaakos tutulta, kun kaikki vaihteet potkii ripeissä kiihdytyksessä, ja parhaillaan vaihde pomppaa jopa ykköseltä kakkoselle?

Missä mahtaisi olla vika? Ja johtuuko väärästä vaihtotyylistä?
Pyörä on yamaha fzr 600 r -95 ajettu noin 40tkm, ja tullut minulle hiljattain.
En tiedä aiemmista vaihtotyyleistä, mutta itse käytän kytkytintä.
1500km toimi moitteetta, mutta nyt potkii joka vaihteella.
Avasin ölkkipohjan, kytkinkopan ja eturattaan suojakopan, mutta eihän sieltä mitään näe.
Öljyjen seassa ei mitään kovin erikoista, ihan pieniä metallilastuja muutama. Luulisi ratasvaurion sattuessa öljyn seassa olevan aika kookkaitakin paloja.

Kaikki neuvot, ja niksit on tervetulleita, ja varsinkin jos jollain on samanlaisia oireita ollut, ja vika löytynyt niin kiitos tiedoista jo etukäteen.
 
Tää, on nyt myhkästä... miksi hemmetissä siellä on kytkin? Lähtöä vartenko? Jos on noin kiire niin eikö voi potkasta liikkeelle startista, miksi käyttää kytkintä ja alas jos ylös kyllä vaihtaa ilman kytkintä. Kysehän on vain synkronista... Eli automaattivaihteet mopoihin ettei mene "aikaa" vaihtamiseen, ettei tarvi käyttää kytkintä...
 
Tää, on nyt myhkästä... miksi hemmetissä siellä on kytkin? Lähtöä vartenko? Jos on noin kiire niin eikö voi potkasta liikkeelle startista, miksi käyttää kytkintä ja alas jos ylös kyllä vaihtaa ilman kytkintä. Kysehän on vain synkronista... Eli automaattivaihteet mopoihin ettei mene "aikaa" vaihtamiseen, ettei tarvi käyttää kytkintä...
niinpä,..kannattais kayttaa metroo, jos ei kerkee kytkintä painaa?
ilmanki parjaa, mut ei sit oikee liikentees aina kerkee keskittyy tohon vaihtamiseen?on siin muutaki, trafiikkia, sano O.J.
 
En kyllä oikein tajua tätä vääntöä. Oikein tehtynä vaihto ilman kytkintä ei kuluta lootaa enempää kuin oikein tehty vaihto kytkimen kanssa. Mielestäni kommentit tyyliin "tää on oikee tapa kun mie teen niin" osoittaa jonkun asteista asenneongelmaa. Mitä ihmeen väliä sillä on kuinka joku toinen vaihtaa? Ei ole ainakaan miulta pois eikä myöskään ole minun laatikko joka hajoaa jos joku vaihtelee päin persettä. Luulisin ketjun aloittajan kaipaavan enemmänkin perusteluja miksi joku tapa on oikea tai väärä eikä galluppia "käytätkö kytkintä?". Tosin eipä sitä varmaan paljoa enempää voi odottaa kun melkein jokainen ketju onnistutaan jotenkin kääntämään joopas eipäs väittelyksi.
 
Eipä sitä kytkintä vaan yksinkertasesti tarvita kun vaihdetaan ylöspäin.
Niinkö ohjekirja kertoo?
Jos laitteet kestää ja homma toimii, niin onko tässä joku ongelma? Eikös se nyt ole vain hienoa, että voi valita vaihtamistapansa..
Jokainenhan saa valita oman tyylinsä oman pyörän kanssa; jos hajoo niin hajotkoon. Lähinnä tulee mieleen just prutkuttelua aloittavat. Oliskos parempi opetella ajelemaan ensin perinteisesti ja sitten aikanaan siirtyä ratamiesten/naisten arvostettuun luokkaan.
wink.gif
 
En jaksanut lukea koko ketjua läpi...mutta oma kommentti kytkimen käyttöön. Oma gixu (vm-98, laatikolla ajettu 50tkm) ottaa ihan nätisti vaihteet vastaan ilman kytkintä ylöspäin vaihtaessa. Tätä olen käyttänyt radalla ajaessa. Osin ihan fiilisjuttuja ja toisaalta vähentää myöskin vaihtamiseen tarvittavia toimenpiteitä kun ei tarvitse koskea kytkimeen. Jää aikaa enemmän itse ajamiseen.....onhan tuo vähän hifistelyä, mutta radalla vauhtia reilusti enemmän(vähemmän aikaa) ja mieluummin poistan kaikki "ylimääräiset" tekijät itse ajamiseen keskittymisestä.

Ihan mun oma mielipide ja jos oman laatikkoni tällä rikon niin omasta pussista korjaan.
 
näin autoja ja kilpa-autoja rassanneena sanon, että pyörällä on ihan sama vaihtaako kytkimen kanssa vai ilman. pyörän vaihteisto(hammasrattaat ja kytkennät) on samanlainen kuin kilpa-autoissa suorakytkentävaihteisto.  jos pyörissäkin olisi synkronoinnit niin silloin ois pakko käyttää kytkintä vaihtaessa vaihdetta,  mutta kun se vaihteisto on toteutettu toisin niin silloin ei ole väliä, sitten vain riippuu siittä miten vaihteistoa käyttää että saako sen hajotettua
Olipas mielenkiintoinen keskustelu täynnä uutta asiaa.

Tuo yllä oleva lainaus tosin herätti kysymyksen. Omassa pyöräraamatussani nimittäin lukee; Vaihteet -6 vaihdetta, synkronoitu. Tässäkö pyörässä ei sitten voi niitä vaihteita ruveta runnomaan sisään ilman kytkintä?
 
No mikäs se semmoinen pyörä on?
Normaalia pyöränvaihteistoa kun olet paljon käyttänyt ja jos nyt allesi on osunut pyörä, missä vaihteisto on synkronoitu, niin huomaat sen eron heti ensi kosketuksella.
Ihan samalla tavalla kuin autoissakin jos ajat synkronoimattomalla ja synkronoidulla vaihteistolla.
 
pakko tätäkii ketjua ihmetellä, mut tää vaihtaa isommalle hölläämällä kaasua ja pienemmälle välikaasulla, kytkintä ny tartte oikeestaan muuhun ku liikkeellelähtöön, tosin ducella ihan sama millä valoista lähtee..
 
Kytkimellä vaihtelen...

Mun kawassa kytkin irroittaa keskimääräistä huonommin, laatikko paukahtelee ilkeästi ykköselle runnottaessa sama juttu toistuu vaihdossa 1 -2 jos kone kiertää yli 6000rpm. Pitää vaihtaa ihan sika nopeasti että pykälät menee silmään "smoothisti". Pitemmän päälle aika raskasta, pitais varmaan tehdä kytkimelle jotain, mutta mitä?

---

Muistan kuulleeni, että jotkin halppismoottoriöljyt aiheuttavat ongelmia kykimen irroittamisen kanssa, käytössä on 0/40, pitäisköhän vaihtaa kankeampiin?
 
Tästä asiastahan on ollut varmaan nii-in kauan puhetta, kun moottoripyöriä on ollut. Ja autoja.  
tounge.gif


Kun autoissa oli (huutavat) suorahampaiset vaihteistot, ei synkronointia, niin välikaasu (+ kytkimellä steppailu) auttoi rusahdukseen. Ja siitä kehiteltynä sitten vain kaasulla (eläkä koske siihen kytkimeen!) seuraavalle vaihteelle (täysin) 'oikeat' kierrokset, napakka kepin siirto ja sitten saakin taas tallata kaasua...  
cool.gif


Varmaan jokin rekkamies osaisi kertoa tarkemmin. Olikos se Fulleri se 'miesten vaihteisto',  joka pelittää vain pelimiesten kanssa. Eli siitä tykkää tai ei..  
omg.gif


Kyse on kait musiikkikorvasta, että saa koneen 'taajuuden' vastaamaan kulkunopeutta.  
idea3.gif


Samaa rytmitajua harrastan pläkkärissä vaihteilla (3) 4-6 ylöspäin vaihtaessa, raakana menee paremmin...  
cool.gif


Ne on sopivan tiuhassa, sopiva kevennys lyhyeksi hetkeksi kaasusta, sitten taas hanaa liikennetilanteen mukaan. Vaihteilla 1-3 en koskaan vaihda ilman kytkintä, ovat liian 'harvat' tai sitten en vaan osaa...
biggrin.gif


Alaspäin harvoin tai ei koskaan ilman kytkintä.

Se tuo VAG kotilon vaihteisto ei oikein sovellu raakaan (ja kierrostäsmättyyn) vaihtamiseen.  
crazy.gif
 Tai sitten on sekin teoreellinen vaihtoehto, että en vaan osaa..  
bawling.gif
 
No mikäs se semmoinen pyörä on?
Normaalia pyöränvaihteistoa kun olet paljon käyttänyt ja jos nyt allesi on osunut pyörä, missä vaihteisto on synkronoitu, niin huomaat sen eron heti ensi kosketuksella.
Ihan samalla tavalla kuin autoissakin jos ajat synkronoimattomalla ja synkronoidulla vaihteistolla.
Olisko se nyt sitten vaikkapa tuo allekirjoituksessa mainittu pyörä?

Minä en ole ajanut kuin kolmea pyörää - kahta 07 kawaa ja yhtä vanhempaa er-5:sta. Mitään konkreettista eroa, en noiden vaihteistossa ole huomannut (/ en ehkä ole osannut huomata). Mutta näin tuossa ohjekirjassa mainitaan jotta synkronoitu on. Kiinnostaisi nyt vaan siis tietää, onko tämä sellainen pärrä missä sitä vaihtamista ei ilman kytkintä ainakaan kannata harrastaa? Itse olen kyllä siinä uskossa elänyt, että kaikkien nykyisten pyörien laatikot on synkronoituja....
 
..jaksoin lukea, mutta viisastumatta yhtään.. Osallistutaan nyt sitten itsekin tähän hiukan humoristiseksi muodostuneeseen jutusteluun.

Voisko asiaa sivuta niin, että pohtisi hommaa vaihteiston kulumisen sijaan kytkimen kulumisen kannalta? Eli laitteissa, joissa kytkinremonttit kuuluvat asiaan (alimitoitettu kytkin, kuten eräissä sporttwineissä), kannaataako ilman kytkintä vaihtaminen noin niinkun kytkimen säästö mielessä? Jos normaalisti saisi olla kytkinrempaa tilaamassa kympin välein, pääseekö ilman kytkintä vaihtamalla 20 tkm? Onko kellään kokemuksia?
tounge.gif


Jos näin, niin kirjoitan Niksipirkkaan...
tounge.gif
 
..niin ja eiks tää oo enemmän mallikohtainen juttu? Turha HD-kuskien on avautua gixxer-kuskeille siitä miten radalla vaihdetaan ja toisinpäin.. ..gixxu-kuskien on turha avautua kytkimen turhuudesta niille, jotka käyttävät viimeiset elinvuotensa cruisaamalla leppoisasti kylänraittia..
 
Omalleen saa tehdä mitä tahtoo, jos puhutaan mp:n käsittelystä. Kytkin on tehty helpottamaan liikkeelle lähtöä ja vaihtamista. Samalla se suojelee vaihteiston kytkinkappaleita turhilta sakaroiden huonosta kytkeytymisestä johtuvilta iskuilta ja nurkkien pyöristymisiltä, jotka lopulta aiheuttavat sen, ettei vaihde pysy enää lovessaan. Kytkimen käytöllä rikottuja vaihteistoja on paljon vähemmän kuin niitä, jotka ovat särkyneet kytkimettä- ja varsinkin huonolla osaamisella näin vaihtaen. Kokemus puhuu mp-remonttimiesten tarinoissa!
 
En kyllä ymmärrä mikä järki tässä ilman kytkintä vaihtamisessa ylipäätänsä on...? Kuten äkkiseltään artikkelin pohjalta ymmärtää että vaihtaminen on teknisesti mahdollista mutta siihen liittyy riskejä. Mikä tästä tekee sitten tavoittelemisen arvoista jos kerta mpstä löytyy se kytkin myös joka sulkee pois vaihteiston rikkoutumis riskit? Onko kyse jostain egoilusta jolloin voit kaartaa sinne esson pihaan ja leuhkia kavereille että "ajoin tänne muuten käyttämättä kytkintä kertaakaan ja vaihteistokaan ei menny paskaks.."?.
 
En kyllä ymmärrä mikä järki tässä ilman kytkintä vaihtamisessa ylipäätänsä on...? Kuten äkkiseltään artikkelin pohjalta ymmärtää että vaihtaminen on teknisesti mahdollista mutta siihen liittyy riskejä. Mikä tästä tekee sitten tavoittelemisen arvoista jos kerta mpstä löytyy se kytkin myös joka sulkee pois vaihteiston rikkoutumis riskit? Onko kyse jostain egoilusta jolloin voit kaartaa sinne esson pihaan ja leuhkia kavereille että "ajoin tänne muuten käyttämättä kytkintä kertaakaan ja vaihteistokaan ei menny paskaks.."?.
Radalla alaspäin vaihtaessa kun vedät kytkimestä ni takapyörä lopettaa jarruttamisen ellet sitte jarruta takajarrulla itse. Kun vaihdat välikaasulla ilman kytkintä, takapyörä jarruttaa koko ajan. Kun sen tekee oikein, ei tarvitse koskea takajarruun ollenkaan ja pyörä hidastuu erittäin tehokkaasti.

Toki nykyään on automaattinen automaattivaihteen automatisoija joten ei noista kannata edes välittää. Kohta saa vaihdot tehtyä mobiiliappilla.
 
En kyllä ymmärrä mikä järki tässä ilman kytkintä vaihtamisessa ylipäätänsä on...? Kuten äkkiseltään artikkelin pohjalta ymmärtää että vaihtaminen on teknisesti mahdollista mutta siihen liittyy riskejä. Mikä tästä tekee sitten tavoittelemisen arvoista jos kerta mpstä löytyy se kytkin myös joka sulkee pois vaihteiston rikkoutumis riskit? Onko kyse jostain egoilusta jolloin voit kaartaa sinne esson pihaan ja leuhkia kavereille että "ajoin tänne muuten käyttämättä kytkintä kertaakaan ja vaihteistokaan ei menny paskaks.."?.

Ratahommissa säästää kytkintä ja on nopeampaa.
 
Back
Ylös