• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Olitko sinä Alastarossa 9.9.2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja attes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yllä Iso-Setän kirjoitus on kyllä varmaan paras tästä aiheesta mitä olen parin vuoden aikana nähnyt, mm. linkit virallisiin lähteisiin on tukena. Silti pari lainausta kirjoituksesta:
...
Totuus: Moottoriradalla ajaminen on liikenteeseen käyttämistä ja Liikennevakuutuskeskus vastaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamista liikennevahingoista.
...
Tämä ei ole täysin oikein: Liikenteeseen käyttäminen riippuu siitä onko rata eristetty vai ei. Isot moottoriradat Suomessa ei toki tällä hetkellä ole eristettyjä, mutta esim. Karting radoista osa on. (Sivuhuomautus: Kuinkahan moni on muuten ottanut liikennevakuutuksen Karting-autolle, koska kaikki radat eivät ole eristettyjä? Rikkovatko kilpailunjärjestäjät lakia jos tietävät ja sallivat vakuuttamattomalla autolla ajamisen eristämättömällä radalla?)

ja

...
On se ihmeellistä, jos pitää oikein professoreiden työkseen miettiä, onko mopolla ajaminen sen liikenteeseen käyttämistä
...
Mopolla (tai moottoripyörällä) ajaminen ei ymmärtääkseni edelleenkään ole lain mukaan "liikenteeseen käyttämistä", jos se on "harjoittelua" ja tapahtuu esim. aidatulla(eristetyllä) piha-alueella. Jos ko. mopoa ei ole rekisteröity ja sitä ei ole tarkoitus käyttää liikenteeseen, niin se ei myöskään tarvitse liikennevakuutusta.

Ja Jukan pointti noiden pitkien kirjoitusten sisällä nähdäkseni on, että oikeuskäytäntö ei Suomessa tällä hetkellä mene näiden lakipykälien mukaan. Muutoin esim. kilpailuvahinkoja pitäisi käytännössä aina selvitellä ensisijaisesti liikennevakuutukseen.

Ja edit: Tässä LKV:n lausunnossakin on jo minusta vähän ristiriitaista tietoa. Jälkimmäinen lause ei minusta ole lain mukainen:
"Liikennevakuutuslain mukaan ajoneuvon omistajan on otettava liikenteeseen käytettävälle moottoriajoneuvolleen liikennevakuutus." ja
"Liikennevakuuttamisvelvollisuus perustuu liikennevakuutuslakiin ja -asetukseen. Näin ollen sillä, onko moottoriajoneuvo rekisteröity tai missä ajoneuvoa käytetään, ei ole merkitystä vakuuttamisvelvollisuuteen."

Ja tässä PDF:ssä
"Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.

Pitkästä aikaa ehdin täällä vierailla ja täällähän ole näköjään keskustelu jatkunut, joten jatketaan tätä.

Tässä kirjoitusketjussa on ollut kyse MP-tuki ry:n ratapäiväjärjestelyillä hoidetusta ajoharjoittelusta ja siitä, onko ko. järjestelyilla hoidetussa tilaisuudessa moottoriradalla ajaminen ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä. Olen jo aikaisemmin kirjoittanut, ettei sotketa liikennevakuutuslaissa tarkoitettua eristystä tähän keskusteluun, koska siitä ei ole ko. tilaisuuksissa kyse, ei ainakaan ole ollut. En usko, että järjestelyt tulevina kesinä niin paljoa muuttuvat, että olisi jatkossakaan nykyisen lainsäädännön aikana.

Aidattu piha-alue ei ole sama asia kuin liikennevakuutuslaissa tarkoitettu eristäminen, eikä ajoneuvon rekisterissä olemisella ole mitään tekemistä vakuuttamisvelvollisuuden kanssa. Henkilöiden tai tavaroiden kuljettaminen on oikeuskäytännössä nimenomaan katsottu liikenteeseen käyttämisen tyypillisimmäksi ilmentymäksi -> mopolla ajaminen on siis mitä suurimmassa määrin juuri liikenteesen käyttämistä, kun ei nyt aleta taas sotkea eristystä tähän. Tämä tarkoitaa muun muassa, että crossipyörillä jne. tulee olla liikennevakuutus, kun niitä käytetään tyypilliseen tapaan crossiradoilla, jotka eivät siis myöskään ole laissa tarkoitetulla tavalla eristettyjä.

Tässä Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohje eristämistä koskien: http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/handout.asp?page=&id=578

Jukan pointti ei ole ollut lainsäädännön ja oikeuskäytännön erot vaan hän on suoraan kirjoittanut, ettei esim. MP-tuki ry:n järjestelyillä olleilla ratapäivillä radalla ajaminen ole ollut ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä ja vielä esittänyt liikennevakuutuksen olevan radalla vapaaehtoinen. -> Edellä esitetyt väitteet eivät pidä paikkaansa. Edellä mainittujen olettamiensa pohjalta hän on myös vakaasti ollut sitä mieltä, ettei Liikennevakuutuskeskus vastaisi vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamista vahingoista em. tilanteessa. -> Tämäkään ei pidä paikkaansa.

Tarkennetaan vielä, ettei nykyinen liikennevakuutuslaki tee eroa kilpailutilanteessa tai yleisessä liikenteessä tapahtuneen liikennevahingon välille. Esim. Jyväskylän Suurajoissa tapahtui joitakin vuosia sitten onnettomuus, jossa ralliauto ajoi yleisön joukkoon -> korvattiin liikennevakuutuksesta. Kilpailutilanteessa tapahtuneita vahinkoja siis todellakin korvataan liikennevakuutuksesta, kun alue ei ole ollut laissa tarkoitetulla tavalla eristetty, eikä sitä ole esim. tyypillinen lippusiimalla ja harvalla järkkäririvillä varustettu metsätiellä kulkeva erikoiskoe. Toiseen moottoriajoneuvoon kohdistuneen vahingon korvausperusteen (LVL 8§) löytyminen onkin sitten toinen tarina, mutta liikennevahingosta on kyse, kun em. eristystä ei ole ollut.

Mainitsemaasi ristiriitaa ei laissa ole. Lainaamasi tekstit on kopioitu ns. tuoteselosteen tyyppisistä asiakirjoista, joissa on tarkoituksena ilmaista asiat tiiviisti ja kansantajuisesti. Jos asioita irrottaa asiayhteyksistään ja vertaa toisiinsa, niin saattaa tulla käsitys ristiriidasta.

Toivottavasti tällä kirjoitusketjulla saavutetaan jotain tietoisuuden lisäämisen muodossa.

Yllä Iso-Setän kirjoitus on kyllä varmaan paras tästä aiheesta mitä olen parin vuoden aikana nähnyt, mm. linkit virallisiin lähteisiin on tukena. Silti pari lainausta kirjoituksesta:
...
Totuus: Moottoriradalla ajaminen on liikenteeseen käyttämistä ja Liikennevakuutuskeskus vastaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamista liikennevahingoista.
...
Tämä ei ole täysin oikein: Liikenteeseen käyttäminen riippuu siitä onko rata eristetty vai ei. Isot moottoriradat Suomessa ei toki tällä hetkellä ole eristettyjä, mutta esim. Karting radoista osa on. (Sivuhuomautus: Kuinkahan moni on muuten ottanut liikennevakuutuksen Karting-autolle, koska kaikki radat eivät ole eristettyjä? Rikkovatko kilpailunjärjestäjät lakia jos tietävät ja sallivat vakuuttamattomalla autolla ajamisen eristämättömällä radalla?)

ja

...
On se ihmeellistä, jos pitää oikein professoreiden työkseen miettiä, onko mopolla ajaminen sen liikenteeseen käyttämistä
...
Mopolla (tai moottoripyörällä) ajaminen ei ymmärtääkseni edelleenkään ole lain mukaan "liikenteeseen käyttämistä", jos se on "harjoittelua" ja tapahtuu esim. aidatulla(eristetyllä) piha-alueella. Jos ko. mopoa ei ole rekisteröity ja sitä ei ole tarkoitus käyttää liikenteeseen, niin se ei myöskään tarvitse liikennevakuutusta.

Ja Jukan pointti noiden pitkien kirjoitusten sisällä nähdäkseni on, että oikeuskäytäntö ei Suomessa tällä hetkellä mene näiden lakipykälien mukaan. Muutoin esim. kilpailuvahinkoja pitäisi käytännössä aina selvitellä ensisijaisesti liikennevakuutukseen.

Ja edit: Tässä LKV:n lausunnossakin on jo minusta vähän ristiriitaista tietoa. Jälkimmäinen lause ei minusta ole lain mukainen:
"Liikennevakuutuslain mukaan ajoneuvon omistajan on otettava liikenteeseen käytettävälle moottoriajoneuvolleen liikennevakuutus." ja
"Liikennevakuuttamisvelvollisuus perustuu liikennevakuutuslakiin ja -asetukseen. Näin ollen sillä, onko moottoriajoneuvo rekisteröity tai missä ajoneuvoa käytetään, ei ole merkitystä vakuuttamisvelvollisuuteen."

Ja tässä PDF:ssä
"Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Isolla-Sedällä menee vähän induktio ja deduktio sekaisin. Mikään laki tai viranomaismääräys ei todellakaan määrää moottoriradalla käyttämään liikennevakuutusta. Jos järjestämme vaikkapa Alastaron moottoriradalla harjoitukset, eristämme alueen lippusiimoilla olemassa olevien aitojen lisäksi, järjestysmiehet esim. 10 metrin välein, niin muulta liikenteeltä eristämisen vaatimus täyttyy ja radalla ei tarvita liikennevakuutusta. Liikennevakuutusta ei myöskään tarvita, jos järjestää vastaavan tapahtuman vaikka yleisellä parkkipaikalla (esim. Helsingin jäähallin parkkipaikka) ja eristää alueen (aiheesta löytyy ennakkopäätös liikennevakuutuksen soveltamisalueen osalta). Moottoriradalla ajaminen ei siis ole sinällään liikenteeseen käyttämistä. Joskus hieman raflaavan esimerkin käyttäminen valoittaa parhaiten. Vaikka omakohtaisen kokemuksen tai esim. rajatun tarkastelupaikan suhteen voi tosin tulla erilaisia näkemyksiä. Ehkä jätän sen esimerkin mitä kaikki parturikampaajat ovat mutta ne mitä ovat eivät ole parturikampaajia, pois tästä.

Jos Iso-Setä on todellakin sitä mieltä, että lainsäätäjä tai viranomainen vaatii kaikilla moottoriradoilla (Suomessa ja muualla) aina ja jokaisessa tilanteessa liikennevakuutuksen olevan pakollisen, niin voisiko pistää aiheesta kyseisen viranomaisen näkemyksen? Ei mitään omakohtaista tulkintaa vaan esim. Liikennevakuutuskeskuksen virkamiehen lausunnon. Voit vaikka lainata seuraavia kysymysvaihtoehtoja.

1. Olen järjestämässä kiihdytyskilpailua Alastaron moottoriradalla. Yleisö ja muu liikenne eristetään kilpailijoista betoni- ja verkkoaidalla ja paikalla on 100 järjestysmiestä valvomassa yleisöä. Kysymys: Tarvitaanko kiihdytysajoneuvoissa liikennevakuutusta?

2. Olen järjestämässä moottoripyöräkilpailua (ja/tai ajoharjoittelutapahtumaa) Ahveniston moottoriradalla. Yleisö eristetään radasta, joka ajetaan ns. lyhyttä lenkkiä, verkkoaidalla ja paikalla on 100 järjestysmiestä. Kilpailu ajetaan ns. supermotoilla. Tarvitseeko kilpailijat ajoneuvoihin liikennevakuutuksen?

3. Olen menossa ajamaan Almerian moottoriradalle Espanjaan. Rata on eristetty betoniaidoilla ratayhtiön toimesta. Tarvitsenko siellä ajamiseen liikennevakuutuksen?

Ilmoitapa sen jälkeen kyseisen viranomaisen vastaus. Odotan sitä suurella mielenkiinnolla.

Jukka-Setä
Jukka hyvä, ei nyt ryhdytä puhumaan asian vierestä. Lainaat varmasti sen kohdan kirjoituksestani, jos olen esittänyt liikennevakuutuksen olevan lain mukaan pakollinen kaikilla maailman moottoriradoilla ja kaikissa tilanteissa. Ymmärrän myös, jos et lainaa ko. kohtaa, koska en ole sellaista kirjoittanut. Ei siis ryhdytä aliarvioimaan toisiamme ja pysytään asiassa, jos vain sopii.

Itse kirjoitit aikaisemmin ihan yleisesti, ettei radalla ajaminen ole liikenteeseen käyttämistä, eikä täten tarvitse olla liikennevakuutusta. Itse olen taas kirjoittanut tässä viestiketjussa jo aikaisemmin olevan liikenteeseen käyttämistä koskevan kirjoitukseni yhteydessä, ettei nyt sotketa eristämistä tähän. Tällöin radalla ajaminen on ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä eli siinä pitää olla liikennevakuutus.

Ja tässä viestiketjussa oli käsittääkseni alunperin kyse MP-tuki ry:n ratapäivillä käytetyistä järjestelyistä. Aikaisemman kirjoituksesi mukaan em. järjestelyillä hoidetussa rata-ajossa ei tarvitse olla liikennevakuutusta ja kutsuit sitä vapaaehtoiseksi ja olit sitä mieltä, ettei Liikennevakuutuskeskus korvaisi vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa.
Oletko vielä samaa mieltä? Mitä mieltä olet siitä, että yhdistys on sallinut myös vakuuttamattomien ajoneuvojen ajamisen eräässä kisassa? Onko yhdistyksellä ollut siihen toimivaltaa?

Ihmettelit, kuka oli linkittänyt Liikennevakuutuskeskuksen PDF-tiedoston, jossa oli aiheeseen liittyvää sinulle uutta tietoa. Suoraa linkkiä en osannut tehdä, joten kirjoitin viestiini ko. PDF:n olomassaolosta, mutta et ilmeisesti löytänyt sitä. Taisit sitten luvata safkat nimenomaan linkittäjälle, joten menkööt mun puolesta nälkäisempiin suihin. Kerrot, että olet saanut LVK:lta em. PDF:n kanssa ristiriidassa olevaa tietoa vielä tuon tiedotteen julkaisemisen jälkeen. Haluaisin kovasti nähdä nuo LVK:sta tulleet tiedot, joten laittanet ne tänne esille.

Sitten tämä huumoriosuutesi. Et toivottavasti itsekkään kuvittele, että antamiesi specsien perusteella kukaan alkaisi kyselemään LVK:sta eristysvaatimuksen täyttymisestä tai, että virkamies antaisi lausunnon. Järkkärit voivat olla vaikka neliraajahalvaantuneita sokeita, joilta on raajat amputoitu ja 30cm korkea verkkoaita radan ja 50cm päässä radasta olevan yleisön välissä jne. Eiköhän se eristysvaatimuksen täyttyminen tulisi pöydälle vasta, jos vahinko tapahtuisi ja korvauksia haettaisiin.

Ansiokkaasti olet yrittänyt esimerkeissä 1 ja 2 kuvailla olosuhteita, joissa eristysvaatimuksen voisi kuvitella täyttyvän, kun eristys -sanaakin olet viljellyt. Helpotan vielä itsearviointiasi ja linkitän sinulle soveltamisohjeen: www.liikennevahinkolautakunta.fi/handout.asp?page=&id=578
Kohtaan kolme tiedät varmasti itsekin vastauksen, jos me tässä nyt Suomen lainsäädännöstä puhumme.

Oletko vielä samaa mieltä? Mitä mieltä olet siitä, että yhdistys on sallinut myös vakuuttamattomien ajoneuvojen ajamisen eräässä kisassa? Onko yhdistyksellä ollut siihen toimivaltaa?
Kilpailutoiminta taitaa olla hieman vieras sektori? Kilpailut, joihin viittasin, järjestää yhdistyksemme. Kilpailuun liittyvistä seikoista päättää kilpailun johto (kilpailun johtaja, valvoja ja tuomaristo). Yksikään noista henkilöistä ei ole ollut yhdistyksemme jäsen. He tekevät päätökset Moottoriliiton valtuuttamina ja edustavat muita kerhoja/yhdistyksiä. Olen itse jäävännyt itseni kaikesta kilpailuun liittyvästä joka ei liity toimimiseeni kilpailijana noiden kisaviikonloppujen aikana ihan puhtaasti jääviysongelmien vuoksi. Päätökset siis tekevät muut henkilöt.

Kilpailuja edeltäviin harjoituksiin emme päästäneet liikennevakuuttamattomia pyöriä ja tästä mm. seurasi aika lailla surinaa ja yleistä mussutusta.

Eli kysymykseesi vastaan, ettei yhdistyksellä ole ollut toimivaltaa eikä se ole myöskään olematonta toimivaltaansa ylittänyt vaan päätökset tuosta ovat tehneet muut tahot. Jos aihe kiinnostaa, ottanet suoraan yhteyttä lajipäällikkö Tapio Nevalaan tai Moottoriliiton toimitusjohtajaan Kurt Ljungqvistiin. Tapsa on juristi ja omalla alallaan ainakin varsin ansioitunut ja pedantti kaveri. Kurre taas omaa kohtuullisen laajan kilpailukokemuksen ja voinee sitä kautta osata vastata aiheeseen.

Itseäni tuo ongelma koskettaa vasta jos toimin kilpailunjohtajana, tuomariston jäsenenä tai kilpailun valvojana. Tulevana kesänä tuskin vielä aktualisoituu, koska on muita kiireitä. Meidän tapahtumissa ei edelleenkään ajeta liikennevakuuttamattomalla ja jos ajellaan, sitten vaikka kannellaan aiheesta ja viranomaiset hoitakoot parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tämä ei ole ainoa paikka, jossa tuosta aiheesta on epäselvyyttä. Mm. uusi Ratahauskaa -kirja sisältää seuraavan lauseen:

”Mikään vakuutusyhtiö ei korvaa kilpailussa tai kilpailuharjoituksissa tapahtunutta ajoneuvovahinkoa. Haavat siis nuollaan itse. Näin myös siinä tapauksessa, että et itse ole aiheuttanut vahinkoa vaan esimerkiksi tulet toisen kuljettajan nurin töytäisemäksi.” (s. 44)

Lähetin aiheesta kirjan kirjoittajille sähköpostia viikko sitten, en ole saanut aiheeseen vastausta. Kirjasta selviää tekijät ja tarkastajat ensimmäisiltä sivuilta.

Itselläni on vakuutukset kunnossa niin vapaaehtoisten kuin pakollisten osalta kärryssä, autossa ja kummassakin moottoripyörässäni. Classiccien vetäjää kehoitin informoimaan asiasta heidän väkeään. Se, tapahtuuko jotain vai onko tapahtumatta, ei ole minun ongelmani tässä vaiheessa. Jos käräjöimään joudutaan, olen luultavammin todistajan roolissa, en kantajan, tuskin ainakaan vastaajan. Jos taas satun silloin laitoksessa työskentelemään, en ole ainakaan tuota prosessia hoitamassa vaan keskityn vaikka rattijuoppoja tuomitsemaan linnaan.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

Mä tän ketjun lukaisin läpi putkeen ja lopulta en enää tiedä, että mistä tässä kinattiin
Siitä kumpi on oikeassa.
062802jumpie_prv.gif

ps. mä tarjoan Jukalle kahvit , jos törmään.

Miten kävi tässä alkuperäisessä autoilla tapahtuneessa törttöilyssä? Olisi kiva kuulla miten tutkinta eteni, vai eteneekö vieläkin?

Iso-Sedän ja Jukan väittely on ollut pitkään aikaan mielenkiintoisinta tällä sivustolla.
tounge.gif
Koko ketjun myös putkeen lukeneena jää enään kaipaamaan vastausta kysymykseen: Kumpi onkaan oikeassa?
biggrin.gif

Tapiolan kanta oli, että Lausitzring (www.eurospeedway.de) on suljettu alue. Perusteina:
- Rata on ympäröity aidalla. Se on ympäröity sekä varikon suunnalta että ulkoa.
- Katsomot ovat eri tasolla kuin rata.
- Sisäänmenoportilla on lippumiehet.

Kysyin liikennevakuutuksen kattavuudesta ennen lähtöäni radalle.

Kilpailutoiminta taitaa olla hieman vieras sektori? Kilpailut, joihin viittasin, järjestää yhdistyksemme. Kilpailuun liittyvistä seikoista päättää kilpailun johto (kilpailun johtaja, valvoja ja tuomaristo). Yksikään noista henkilöistä ei ole ollut yhdistyksemme jäsen. He tekevät päätökset Moottoriliiton valtuuttamina ja edustavat muita kerhoja/yhdistyksiä. Olen itse jäävännyt itseni kaikesta kilpailuun liittyvästä joka ei liity toimimiseeni kilpailijana noiden kisaviikonloppujen aikana ihan puhtaasti jääviysongelmien vuoksi. Päätökset siis tekevät muut henkilöt.

Kilpailuja edeltäviin harjoituksiin emme päästäneet liikennevakuuttamattomia pyöriä ja tästä mm. seurasi aika lailla surinaa ja yleistä mussutusta.

Eli kysymykseesi vastaan, ettei yhdistyksellä ole ollut toimivaltaa eikä se ole myöskään olematonta toimivaltaansa ylittänyt vaan päätökset tuosta ovat tehneet muut tahot. Jos aihe kiinnostaa, ottanet suoraan yhteyttä lajipäällikkö Tapio Nevalaan tai Moottoriliiton toimitusjohtajaan Kurt Ljungqvistiin. Tapsa on juristi ja omalla alallaan ainakin varsin ansioitunut ja pedantti kaveri. Kurre taas omaa kohtuullisen laajan kilpailukokemuksen ja voinee sitä kautta osata vastata aiheeseen.

Itseäni tuo ongelma koskettaa vasta jos toimin kilpailunjohtajana, tuomariston jäsenenä tai kilpailun valvojana. Tulevana kesänä tuskin vielä aktualisoituu, koska on muita kiireitä. Meidän tapahtumissa ei edelleenkään ajeta liikennevakuuttamattomalla ja jos ajellaan, sitten vaikka kannellaan aiheesta ja viranomaiset hoitakoot parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tämä ei ole ainoa paikka, jossa tuosta aiheesta on epäselvyyttä. Mm. uusi Ratahauskaa -kirja sisältää seuraavan lauseen:

”Mikään vakuutusyhtiö ei korvaa kilpailussa tai kilpailuharjoituksissa tapahtunutta ajoneuvovahinkoa. Haavat siis nuollaan itse. Näin myös siinä tapauksessa, että et itse ole aiheuttanut vahinkoa vaan esimerkiksi tulet toisen kuljettajan nurin töytäisemäksi.” (s. 44)

Lähetin aiheesta kirjan kirjoittajille sähköpostia viikko sitten, en ole saanut aiheeseen vastausta. Kirjasta selviää tekijät ja tarkastajat ensimmäisiltä sivuilta.

Itselläni on vakuutukset kunnossa niin vapaaehtoisten kuin pakollisten osalta kärryssä, autossa ja kummassakin moottoripyörässäni. Classiccien vetäjää kehoitin informoimaan asiasta heidän väkeään. Se, tapahtuuko jotain vai onko tapahtumatta, ei ole minun ongelmani tässä vaiheessa. Jos käräjöimään joudutaan, olen luultavammin todistajan roolissa, en kantajan, tuskin ainakaan vastaajan. Jos taas satun silloin laitoksessa työskentelemään, en ole ainakaan tuota prosessia hoitamassa vaan keskityn vaikka rattijuoppoja tuomitsemaan linnaan.

Jukka Relander
Puheenjohtaja

(Moottoripyöräilyn_tuki_ry sanoi:
Liikennevakuutus tulee olla moottoriajoneuvoissa @ joilla ajetaan meidän (Moottoripyöräilyn tuki ry) tapahtumissa. Kesällä 2007 tästä tehtiin poikkeus kilpailun yhteydessä jossa ajoivat ainoastaan classicit.[/quote)]

Moottoripyöräilyn_tuki_ry sanoi:
Tällöin myös yhdistyksemme status on noussut aika korkealle ja tekemämme päätökset ja ehdot normihierarkiassa suorastaan ylevälle tasolle. Melkoinen saavutus olisi amatöörien tekeleille.

Kilpailusektorin tuntemukseni on varmasti tähän keskusteluun riittävällä tasolla, kun kyse on siitä, onko liikennevakuutus oltava vai ei. Lainaamistani kirjoituksistasi sai mielestäni perustellusti käsityksen, että yhdistyksellä olisi ollut rooli päätöksiä tehtäessä. Oli sitä sitten ollut tai ei, niin kovasti olit samaa mieltä näiden kilpailun johdon kokoonpanoon kuuluneiden herrasmiesten kanssa, joiden mahdolliset jäsenyydet erilaisiin yhdistyksiin eivät ole tiedossani.

Nevala ja Ljungqvist, juristi ja ilmeisesti ex-motocross-kuljettaja. On mielestäni huolestuttavaa, että SML:n nimissä päätöksiä tekevät eivät tunne näin oleellista asiaa. Mitenköhän laaja kilpailukokemus auttaa liikennevakuutuslain ja oikeuskäytännön tuntemuksessa. Lisäksi törmään jatkuvasti monenlaisiin juristeihin ja osa on enemmänkin turisteja, kun eksyvät omalta erikoisalueeltaan. En väitä Nevalaa turistiksi, mutta ratkaisusta päätellen herra on erikoistunut johonkin ihan muuhun.

Ratahauskaa? Ei kuullosta teokselta, jonka mukaan kansalaisen tulisi toimia, jotta välttyy ikävyyksiltä. Tiedät tämän itsekin, joten miksi lainata tähän tässä asiassa merkityksetöntä teosta? Mutun painaminen kirjoihin ja kansiin ei liene kiellettyä. Ihan mielenkiinnosta, oletko tähän päivään mennessä saanut vastausta lähettämääsi sähköpostiin?

Kirjallisuus on metka laji ja varsinkin vanhalla kansalla on tapana pitää kaikkea painettua tai näköradiosta lähetettävää totuutena. Nykyään kuitenkin suhteellisen laadukkaan koulujärjestelmän ansiosta ihmisille saadaan useimmiten luotua kyky kyseenalaistaa näkemäänsä ja kuulemaansa. Kaikkialla tämä ei ole ollut järkevää, sillä esimerkiksi Turkmenistanissa Saparmurat Nijazovin valtakaudella se olisi saattanut johtaa tilanteeseen, jossa päähineitä ei olisi enää tarvinnut. Herran julkaisema yleispätevä opus kantaa nimeä Ruhnama, joka toimi oppikirjana aika monessa paikassa. Suosittelen tutustumaan tähän värikkääseen herraan. Ei liity kylläkään aiheeseen, mutta varsin viihdyttävää.

Iso-Sedän ja Jukan väittely on ollut pitkään aikaan mielenkiintoisinta tällä sivustolla.  
tounge.gif
Koko ketjun myös putkeen lukeneena jää enään kaipaamaan vastausta kysymykseen: Kumpi onkaan oikeassa?  
biggrin.gif
Jukka ei välttämättä tule tähän viestiketjuun vastausta kysymykseesi kirjoittamaan, joten lainataan toisaalta hänen tämän keskustelun aloittamisen jälkeen kirjoittamaansa.

"Pyörässä oleva liikennevakuutus, jonka me edellytämme ja juuri vähän aikaa sitten selvisi itsellenikin, että nykyisissä olosuhteissa nykyisillä Suomen radoilla, myös viranomaiset edellyttävät vakuutuksen olemassaoloa. Aiheesta tarkemmin tuolla: http://lyhytlinkki.net/?pwx4isra

Tämä siis tarkoittanee sitä, että kilpailun ja muun vastaavan tapahtuman järjestäjällä on velvollisuus, ainakin moraalinen sellainen, varmistaa se, että ajoneuvoissa tuo vakuutus on."

Lähde: http://www.mp-foorumi.com/forum....ffcc...

Tapiolan kanta oli, että Lausitzring (www.eurospeedway.de) on suljettu alue. Perusteina:

Lainsäädäntö ja vakuutusala sisältävät paljon erilaisia termejä, jotka saattavat helposti mennä sekaisin, jos niihin ei ole tarvinnut syvällisemmin perehtyä. Tässä tapauksessa on tainnut sekoittua termit eristetty ja suljettu.

ERISTETTY ALUE:

Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa
tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti.
http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/asp....C=24845 -> josta PDF.

SULJETTU ALUE:

Ei vaikutusta siihen, katsotaanko ajoneuvon olevan liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä.
__

Jos ko. radalla vahinko tapahtuisi, niin sovellettavan lain valinnastakin on mahdollista saada vääntöä aikaan. Tässä Liikennevahinkolautakunnan lausunto asiasta: http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/precedent.asp?id=562&page=

...
Kilpailuja edeltäviin harjoituksiin emme päästäneet liikennevakuuttamattomia pyöriä ja tästä mm. seurasi aika lailla surinaa ja yleistä mussutusta...

(Toisaalta ei mikään ihme jos mussutusta on kuulunut lisenssit omaavilta henkilöiltä, vai ovatko hekin ymmärtäneet väärin)

...
”Mikään vakuutusyhtiö ei korvaa kilpailussa tai kilpailuharjoituksissa tapahtunutta ajoneuvovahinkoa. Haavat siis nuollaan itse. Näin myös siinä tapauksessa, että et itse ole aiheuttanut vahinkoa vaan esimerkiksi tulet toisen kuljettajan nurin töytäisemäksi.” (s. 44)...

Siis hä?
Mitäs tekoa sitten niillä kaikilla lisensseillä on (ne lisenssit joihin sisältyy jonkin sortin vakuutus mikä ei ilmeisesti korvaakkaan yhtään mitään)?

Mä oon aina luullut että se lisenssi on pakollinen ja luullut vielä siihen päälle että lisenssiin kuuluu pakollinen vakuutus joka sitten korvaisi vahingot jos jotain sattuu ja tapahtuu radalla, oli se sitten avoin, suljettu tahi eristetty. Niin, ja että nämä lisenssit olisi juurikin näille rata- ja kisavekottimilla ajaville kavereille (kun tuntuisi olevan hankalaa noiden vakuutusten kanssa muuten).

Ajattelin sitten vissiin väärin... Josko tähän väliin joku määrittelisi mulle mitä ''lisenssi'' ja siihen kuuluva ''vakuutus'' pitää sisällään?

Moottorikerho, Lisenssi, vakuutus

Moottorikerhon jäsenyys
Jokaisen RR-kuljettajan pitää olla jonkin SML:n alaisen moottorikerhon jäsen. Moottorikerhojen jäsenmaksut vaihtelevat tavallisesti välillä 20-40 eur. Moottorikerhon jäsenyyden anominen onnistuu helpoiten ottamalla yhteyttä lähimpään tai sitten jo RR:ssä aktiivisesti mukana olevaan moottorikerhoon.

RR-kisoja järjestävät kerhot antavat yleensä joko alennusta tai ilmaisen osallistumisen kerhon järjestämään kilpailuun.

Lisenssi ja vakuutus
Roadracing lisenssianomuskaavakkeen saat kerholtasi, jonne Suomen Moottoriliitto näitä toimittaa. Kaavakkeessa pitää olla kerhosi leima ennen palauttamista. Lisenssi sisältää vakuutuksen.

Mä tän ketjun lukaisin läpi putkeen ja lopulta en enää tiedä, että mistä tässä kinattiin
Ottamatta kantaa mitenkään liikennejuridiikkaan mutuun, vituun ja/tai vatuun perustuen, niin huomaan, että tähänkin viestiketjuun pätee vanha viidakon sananlasku: yhteen balettin mahtuu vain yksi primaballerina.

En sitten halua arvata kumpi tuon tittelin sitten itselleen lunastaa.

niin pakko sanoa että tämä keskustelu on tällä foorumilla piristävän asiapitoinen ja kiinnostava, verrattuna esim tämän foorumin tyypillisiin pohdintoihin ja juupas-epäs-moderointi-sensurointi-amputointi-viestiketjuihin

...
Kilpailuja edeltäviin harjoituksiin emme päästäneet liikennevakuuttamattomia pyöriä ja tästä mm. seurasi aika lailla surinaa ja yleistä mussutusta...

(Toisaalta ei mikään ihme jos mussutusta on kuulunut lisenssit omaavilta henkilöiltä, vai ovatko hekin ymmärtäneet väärin)

...
”Mikään vakuutusyhtiö ei korvaa kilpailussa tai kilpailuharjoituksissa tapahtunutta ajoneuvovahinkoa. Haavat siis nuollaan itse. Näin myös siinä tapauksessa, että et itse ole aiheuttanut vahinkoa vaan esimerkiksi tulet toisen kuljettajan nurin töytäisemäksi.” (s. 44)...

Siis hä?
Mitäs tekoa sitten niillä kaikilla lisensseillä on (ne lisenssit joihin sisältyy jonkin sortin vakuutus mikä ei ilmeisesti korvaakkaan yhtään mitään)?

Mä oon aina luullut että se lisenssi on pakollinen ja luullut vielä siihen päälle että lisenssiin kuuluu pakollinen vakuutus joka sitten korvaisi vahingot jos jotain sattuu ja tapahtuu radalla, oli se sitten avoin, suljettu tahi eristetty. Niin, ja että nämä lisenssit olisi juurikin näille rata- ja kisavekottimilla ajaville kavereille (kun tuntuisi olevan hankalaa noiden vakuutusten kanssa muuten).

Ajattelin sitten vissiin väärin... Josko tähän väliin joku määrittelisi mulle mitä ''lisenssi'' ja siihen kuuluva ''vakuutus'' pitää sisällään?

Moottorikerho, Lisenssi, vakuutus

Moottorikerhon jäsenyys
Jokaisen RR-kuljettajan pitää olla jonkin SML:n alaisen moottorikerhon jäsen. Moottorikerhojen jäsenmaksut vaihtelevat tavallisesti välillä 20-40 eur. Moottorikerhon jäsenyyden anominen onnistuu helpoiten ottamalla yhteyttä lähimpään tai sitten jo RR:ssä aktiivisesti mukana olevaan moottorikerhoon.

RR-kisoja järjestävät kerhot antavat yleensä joko alennusta tai ilmaisen osallistumisen kerhon järjestämään kilpailuun.

Lisenssi ja vakuutus
Roadracing lisenssianomuskaavakkeen saat kerholtasi, jonne Suomen Moottoriliitto näitä toimittaa. Kaavakkeessa pitää olla kerhosi leima ennen palauttamista. Lisenssi sisältää vakuutuksen.
Mitään asiasta tietämättömänä voin tässä mutuilla, että eiköhän tuo lisenssi ole henkilövahinkoja varten otettava vakuutus.

Tällaisia lisenssejähän(jonkin yhteisön ottama yhtenäinen vakuutusturva harrastajille) on monissa muissakin harrastuksissa esim. jalkapallo, jääkiekko, salibandy jne. jne.

Eiköhän ne kisakaadot ja vastaavat mene ihan tallin/omaan piikkiin ja sitä varten hommataan sponsoreita, että saadaan rahaa uusiin muoviin ja muttereihin.

Mielenkiintoista luettavaa tämä kyllä, kun "isot-pojat" vääntää pykälistä, täähän on jumaliste ku köyhän miehen Matlockki.
smile_org.gif

En väitä Nevalaa turistiksi, mutta ratkaisusta päätellen herra on erikoistunut johonkin ihan muuhun.

Ratahauskaa? Ei kuullosta teokselta, jonka mukaan kansalaisen tulisi toimia, jotta välttyy ikävyyksiltä. Tiedät tämän itsekin, joten miksi lainata tähän tässä asiassa merkityksetöntä teosta? Mutun painaminen kirjoihin ja kansiin ei liene kiellettyä. Ihan mielenkiinnosta, oletko tähän päivään mennessä saanut vastausta lähettämääsi sähköpostiin?

Kaikkialla tämä ei ole ollut järkevää, sillä esimerkiksi Turkmenistanissa Saparmurat Nijazovin valtakaudella se olisi saattanut johtaa tilanteeseen, jossa päähineitä ei olisi enää tarvinnut. Herran julkaisema yleispätevä opus kantaa nimeä Ruhnama, joka toimi oppikirjana aika monessa paikassa. Suosittelen tutustumaan tähän värikkääseen herraan. Ei liity kylläkään aiheeseen, mutta varsin viihdyttävää.
Tapsan kanssa vähän aikaa sitten (n. 10 min) aiheesta väännettiin ja tauolla väännetään lisää. Pitäisi löytyä uudempaa dataa LVK:n kannasta kuin tuo 2001 tehty doku. Selvinnee kohta. Edelleen olen sitä mieltä, että kilpailuissakaan rata ei ole muulta liikenteeltä eristetty. Tapsa taas toista mieltä. Oma kantani pohjautuu omakohtaisiin kokemuksiin RR-kisoista ja tuon sektorin oikeustapausten kohtuullisen syvälliseen tutustumiseen viimeisen 10 vuoden aikana. Lopullisen ja "oikean" ratkaisun tuohon saa vain siten, että tulee onnettomuus, joku/jotkut tahot vievät asian prosessiin ja päädytään KKO:een. Pieni ongelma tuossa on se, että tuo prosessi voi viedä aikaa 5-10 vuotta ja laki varmastikin siihen mennessä tulee muuttumaan.

Kysymykseesi miksi otin esille tuon kirjan, on se, että se on suunnattu radalla treenaaville, niin taviksille kuin kisakuskeille. Suomessa on totuttu pitämään painettua sanaa kohtuullisen luotettavana, jopa Seiskaa ja näemmä myös internettiä.

Ruhnamaa en ole lukenut, enkä kylillä vieraillut, mutta sen verran muistelen herrasta ja herran julkaisusta, että kullattu patsas ukosta löytyy(i) joka auringon mukaan pyörii ja että kyseinen teos piti jokaisen sinne halajavan yrityksen käännättää omalle kielelleen jos mielii bisneksiä vääntää. Hänestä ja vaikka Kim jong Ilistä voidaan perustaa oma topic ja keskustella heidän eroistaan ja karismaattisuuksistaan. Kim ainakin virallisen tietotoimistonsa mukaan aika lahjakas kaveri.

Palaan tähän liikennevakuutus pakollinen vai ei -keskusteluun jahka olen Tapsan kanssa aiheesta uuden väännön vetänyt. Toistaiseksi mielipiteeni sama, katsotaan saako vanhempi oikeustieteilijä sen muuttumaan vaiko ei.

Kommenteihin, joissa henkilöt sotkevat henkilövahingot ja esinevahingot keskenään, liikennevakuutukset, vapaaehtoiset vakuutukset ja lisenssivakuutukset, en jaksa ottaa mitään kantaa, sen enempää kuin jos kurssillemme tullessa ei tiedä kumpi on kytkin ja kumpi jarru, siirrän koulutusvastuun jollekin muulle.

Jukka Relander
Puheenjohtaja

P.S. Jokamiesluokan sääntöihin ym. tulevista muutoksista keskustelua tuolla: http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=5&id=3289

Lainsäädäntö ja vakuutusala sisältävät paljon erilaisia termejä, jotka saattavat helposti mennä sekaisin, jos niihin ei ole tarvinnut syvällisemmin perehtyä. Tässä tapauksessa on tainnut sekoittua termit eristetty ja suljettu.
Varmasti näin. Virhe on omassa termistössäni. Edellisen viestini tärkein seikka oli, että heidän mukaansa kyseessä on alue, jossa liikennevakuutus ei ole radalla ajettaessa voimassa.

Jos ko. radalla vahinko tapahtuisi, niin sovellettavan lain valinnastakin on mahdollista saada vääntöä aikaan. Tässä Liikennevahinkolautakunnan lausunto asiasta: http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/precedent.asp?id=562&page=
Tuo on mielenkiintoista, ja viittaa siihen, että saatu turva on vähintäänkin Suomen lainsäädännön mukainen. Se on ihan muuta kuin mitä IF väitti. He väittivät että oikeusturva menee paikallisen lainsäädännön mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Saksassa vakuutusyhtiöt ovat sulkeneet rataharjoittelun liikennevakuutuksen ulkopuolelle (alle Versicherungen schließen in ihren Allgemeinen Bedingungen (GUB 99) die Teilnahme an “Veranstaltungen zur Erzielung von Höchstgeschwindigkeiten” aus).

Keskusteltuani IF:n asiantuntijan kanssa en saanut muutenkaan hirvittävän hyvää kuvaa heidän tietotasostaan ja soitin Tapiolaan.

Mutta pikaisesti tuon lautakunnan päätöksen lukeneena se ei ota kantaa siihen, ovatko jotkut radat liikenteeltä eristettyjä, ja onko rata-ajo harjoittelua tai kokeilua, johon liikennevakuutuslaki viittaa. Jälkimmäiseen seikkaan joltakin tälle foorumille kijoittavista varmaankin löytyy vastaus.

sanoi:
Koska lautakunnalle ei ollut esitetty tarkempaa selvitystä kyseessä olevan moottoriurheiluradan ominaisuuksista ja ajoharjoittelun luonteesta, lautakunta ei ottanut kantaa siihen, oliko kyseessä olevalla alueella tapahtunut vahinko Suomen liikennevakuutuslain nojalla korvattava liikennevahinko.

Tapsan kanssa vähän aikaa sitten (n. 10 min) aiheesta väännettiin ja tauolla väännetään lisää. Pitäisi löytyä uudempaa dataa LVK:n kannasta kuin tuo 2001 tehty doku. Selvinnee kohta. Edelleen olen sitä mieltä, että kilpailuissakaan rata ei ole muulta liikenteeltä eristetty. Tapsa taas toista mieltä.

Palaan tähän liikennevakuutus pakollinen vai ei -keskusteluun jahka olen Tapsan kanssa aiheesta uuden väännön vetänyt. Toistaiseksi mielipiteeni sama, katsotaan saako vanhempi oikeustieteilijä sen muuttumaan vaiko ei.

Saitko väännettyä Nevalan kanssa kunnolla asiasta, sillä itseäni kiinnostaisi kovasti tietää, mihin Nevala perustaa näkemyksensä?

Tietääkseni asiasta ei ole LVK:n taholta uudempaa kannanottoa tullut, mitä tukee myös tuon kyseisen dokumentin löytyminen heidän sivuiltaan. Toisaalta, miksi olisikaan pitänyt tulla, sillä laki tai oikeuskäytäntö ei ole sen muuttamista/päivittämistä edellyttänyt.

Tuo on mielenkiintoista, ja viittaa siihen, että saatu turva on vähintäänkin Suomen lainsäädännön mukainen. Se on ihan muuta kuin mitä IF väitti. He väittivät että oikeusturva menee paikallisen lainsäädännön mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Saksassa vakuutusyhtiöt ovat sulkeneet rataharjoittelun liikennevakuutuksen ulkopuolelle (alle Versicherungen schließen in ihren Allgemeinen Bedingungen (GUB 99) die Teilnahme an “Veranstaltungen zur Erzielung von Höchstgeschwindigkeiten” aus).

Keskusteltuani IF:n asiantuntijan kanssa en saanut muutenkaan hirvittävän hyvää kuvaa heidän tietotasostaan ja soitin Tapiolaan.

Mutta pikaisesti tuon lautakunnan päätöksen lukeneena se ei ota kantaa siihen, ovatko jotkut radat liikenteeltä eristettyjä, ja onko rata-ajo harjoittelua tai kokeilua, johon liikennevakuutuslaki viittaa. Jälkimmäiseen seikkaan joltakin tälle foorumille kijoittavista varmaankin löytyy vastaus.

sanoi:
Koska lautakunnalle ei ollut esitetty tarkempaa selvitystä kyseessä olevan moottoriurheiluradan ominaisuuksista ja ajoharjoittelun luonteesta, lautakunta ei ottanut kantaa siihen, oliko kyseessä olevalla alueella tapahtunut vahinko Suomen liikennevakuutuslain nojalla korvattava liikennevahinko.
Tuohon voin ottaa sen verran kantaa, että tuo tapaus on juuri se, minkä vuoksi olen kehoittanut kaikkia ulkomaille lähteviä varmistamaan millainen rata on kyseessä. A:n edustaja otti minuun asian tiimoilta yhteyttä kolme vuotta sitten. Päävastuun asian hoitamisesta kantaa eräs helsinkiläinen asianajaja. Alusta asti oli selvää, että vakuutus on voimassa ja suomalaisin ehdoin, ellei Espanjan lainsäädäntö edellyttäisi parempaa turvaa (eli jos Espanjan lainsäädännön mukaan suljetullakin alueella vakuutus olisi voimassa, olisi se korvattava sen enempää eristämisongelmaa tutkimatta).

Tuossa kyseisessä ja vastaavissa muissakin tapauksissa joita on tullut eteen, avainkysymys on radan eristäminen. En ole vielä saanut Nevalalta dokumenttia, joka kumoaisi aiemmin esittämäni, tiedosto ei auennut koneella lauantaina ja sähköpostilla en ole sitä vielä saanut.

Jos rata-alue on vartioitu, ympäröity vaikkapa 3 metriä korkealla betoniaidalla jonka päällä on vielä kieppi natolankaa, ei muulta liikenteeltä eristämistä tarvitse edes pohtia. Se on ja sillä selvä.

Jos taas rata on samanlainen kuten kaikki Suomessa olevat radat ovat, se ei ole muulta liikenteeltä eristetty. Olen valmis isosta summasta lyömään vedon, että jos tuo kysymys tulisi esille oikeudessa, mitään rataa ei katsottaisi muulta liikenteeltä eristetyksi. Muiden maiden ratojen eristämisiin en ole kompetentti vastaamaan, mutta kaikki viisi (kuusi, jos mukaan lasketaan RR-kilpailuissa käytetty Räyskälä ja toisaalta taas "kilpailukiellossa" oleva Ahvenisto) Suomessa käytössä olevaa rataa olen kävellen kiertänyt siinä missä pyörällä ja autolla ajanut ja yksikään niistä ei ole muulta liikenteeltä eristetty. Kaikilla muilla radoilla paitsi Botniaringillä olen ollut myös RR:n SM-kisoissa joko toimitsijana tai katsojana ja voin väittää, ettei niissäkään rataa ole muulta liikenteeltä eristetty. Alastarolla saattaa kesken kilpailunkin partasuinen mies ajaa ratayhtiön kauhakuormaajalla tai mönkijällä yli radan. Botniaringillä porttia ei saa lukkoon ja viime kesänä mm. eräs classic-kuski päätti ajaa kesken ajojen matkailuauton ja peräkärryn yhdistelmällään radan yli. Ahvenistolla jatkuvasti paikalliset ihmiset hyppivät pensaikosta radalle, joskus jopa mopoilla ja polkupyörillä. Motoparkissa voi "rallipolulta" joku täräyttää suoraan radalle, samoin sen voi tehdä varsin hyvin Kemorallakin. Ratatuomarit eivät valvo muuta kuin kilpailijoita ja järjestysmiesten määrä ja sijoittelu on sitä luokkaa, että eivät he pysty estämään radalle tunkevia. Toistaiseksi sellaisia tilanteita ei ole ollut, missä joku kesken kisaa (ellei nyt omalle kohdalleni Alastarolla kiihdytyskisassa eteen ajanutta Hondan Type R:ää lasketa) täräyttää radalle, mutta mahdollisuus siihen riittää.

Jos ja kun olen jossain tuollaisessa prosessissa vetovastuussa, niin ensimmäisenä täytyy pystyä lautakunnalle ja/tai oikeudelle osoittamaan, ettei rata ole muulta liikenteeltä eristetty. Parin radan osalta siihen löytyy jo valmiiksi videomateriaaliakin kun olen väistellyt pyörälläni sauvakävelijöitä ja koiran ulkoiluttajia radalla.

Kuten tässä jo ilmeni, on ikävää huomata, että joidenkin juristien ammattitaito on sillä tasolla, ettei edes oman alan asioita osata (viittaan vakuutusyhtiön lausuntoon). On aika alkeellinen virhe väittää, että sovellettava laki olisi kyseisen maan laki (tässä yhteydessä). Siinä on aika hataralla pohjalla opit lainvalintasäännöistä.

Laki on muuttumassa ja toivottavasti muuttuu mahdollisimman nopeasti niin saadaan selvyys tähän aika epäselvään tilanteeseen. Fakta on myös se, että lisenssivakuutus on lähinnä rahastuskeino. Henkilövahingoissa liikennevakuutus on ensisijainen. Lisenssin etu on oikeastaan kärjistettynä siinä, että voi valita hoitopaikkansa. Mutta kun hoitokuluissa on noin matala katto mikä lisenssissä on, niin ei siinä paljoa yksityisellä juosta kun on katto vastassa.

Sen verran inhimillistä näkökulmaa tähän, että tuo Espanjassa tapahtunut vahinko oli oikeasti vakava ja luultavasti pysyvä. Tuon vakavuusasteen vahinkoja ei Suomessa onneksi ole viime vuosina sattunut näissä kinkereissä ja toivottavasti ei satu vastakaan, eikä muuallakaan.

Oma henkilökohtainen näkemykseni on edelleen se, että vetämäni yhdistys vaatii nykylainsäädännön ja oikeuskäytännön voimassa ollessa ajoharjoittelutapahtumissa ja järjestämissämme kisoissa liikennevakuutuksen. Lajipäällikön kanta on se, että liikennevakuutus tulee olla, jos ajoneuvolla ajetaan varikolla. Haluanpa nähdä sen kuljettajan, joka pyöränsä sitten kantaa varikolta radalle. Se, valvotaanko tuota vai ei, on kysymys johon en ota kantaa muiden osalta. Meidän tapahtumissa ja kilpailuissa valvotaan ja muualla taatusti jos olen valvontavastuussa.

Espanjan tapauksessa ei puhuta puhuta tuhansista tai edes kymmenistä tuhansista euroista vaan aika paljon isommista summista. Siksi riitä tullee jatkumaan aika kauan. Pienistä katevaurioista ei vuosikausien riitoja juurikaan jakseta vääntää.

Loppuun neuvo, millä selviää helpoiten eikä tarvitse miettiä ja pohtia. Ottaa mallia allekirjoittaneesta. N. 420 ratapäivää ja 13 kilpailua takana kaatumatta. Ei mene omaa eikä muiden rahoja korjailuihin. Tähän kohti laittaisin hymiön, jos olisin niiden käytöstä kiinnostunut.

Jukka Relander
Puheenjohtaja

Saitko väännettyä Nevalan kanssa kunnolla asiasta, sillä itseäni kiinnostaisi kovasti tietää, mihin Nevala perustaa näkemyksensä?

Tietääkseni asiasta ei ole LVK:n taholta uudempaa kannanottoa tullut, mitä tukee myös tuon kyseisen dokumentin löytyminen heidän sivuiltaan. Toisaalta, miksi olisikaan pitänyt tulla, sillä laki tai oikeuskäytäntö ei ole sen muuttamista/päivittämistä edellyttänyt.
En ole saanut kyseistä dokumenttia ja kommentoin vasta sen jälkeen kun olen sen saanut (siihen kommentoin äsken lähettämässäni viestissä).

Näin etukäteen, näkemättä sitä, pitäisin aika outona ja huonona sivujen hallintana sitä, että LVK:n sivuilta löytyisin ristiriitaista ja vanhentunutta informaatiota. Myönnän, että esim. meidän sivuilta (www.mp-tuki.fi) sitä voi löytyä, mutta meillä toimitusjohtajallekin on maksamatta kolmen vuoden palkat, joten resurssit himpan pienemmät kuin firmassa jota mm. itsekin rahoitan, halusin tahi en.

Jukka Relander
Puheenjohtaja

P.S. Meillä on omakin lehmä ojassa. Jos tulee tieto, ettei liikennevakuutus ole pakollinen Suomen radoilla edes harjoituksissa, niin säästyy yhdistyksenkin rahoja. Yhdistys näet sai lahjoituksena kilpurin, jota on tarkoitettu sellaisten henkilöiden käyttöön, jotka haluavat rataharjoitteluun tutustua ja omaa kalustoa ei (vielä) ole.

Back