• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pirelli-topic

Kyllä se renkaan pito alkaa aika oleellisesti heikkenemään kun kulutusmerkit alkavat olemaan lopussa.
Ja paskalla alustalla lipsuu jo sitä ennen.
Tottakai huonolla alustalla lipsuu, mutta tässä kysyttiinkin aika loppuun ajetun renkaan ominaisuuksista.

Tuolla meikäläisen mopon paskalla alustalla mentiin hyväkuntoisella renkaalla 14-alkuisia männä viikonloppuna ilman ainuttakaan lipsumista tai merkkiä siitä, että alusta alkaisi loppumaan kesken. Huonommalla renkaalla luisteli jo 15-16-alkuisissa useammassa paikassa.

JPOL: Mittasitko paineen suoraan ajosta vai lämppäreistä? Takana tuossa 190-kumissa voi pitää muistaakseni 1,7-1,9 paineita, eli vähän ylärajalla paineet.
 
Lämmin paineet ajosta. Olen ajellut koko kesän suurin piirtein samoilla paineilla, joten en usko tämän lipsumisen johtuvan paineista. Rengas kului nätisti ja pinta oli hyvän näköinen.

Itse epäilisin vaan renkaan ominaisuuksien loppumista. Lähinnä kaipailen muiden kokemuksia, missä vaiheessa rengas menee vaihtoon. Katteita on jo korjailtu ihan riittävästi, eikä pelko persiissä ajaminen varmastikaan lisää nopeutta.

Jake
 
Oman kokemuksen mukaan Pirelli alkaa olemaan vaihtokunnossa kun kulutusmerkkiä on n. 1mm näkyvillä.
 
Kuluneen pirellin testaaminen jää varmaankin ensi kesälle, mutta noita dunlopin nteccejä ajelin kemoralla muutaman kulutusmerkkiin

Omasta mielestäni opin ajamaan oikein kuluneilla renkailla, esimerkiksi karusellin oikeassa tunsi kokoajan pidonrajan ja avaus oli helppo tehdä hitaasti pitoa tunnustelemalla. Aiemmin ajoin mutkan tasakaasulla ja jossain kohtaa runttasin vain kaasun kerrasta auki. Nyt jos tuon opin saisi vielä siirrettyä pitävälle renkaalle, niin vauhtikin saattaisi olla kohdallaan.

Eli ainakin dunlopeilla itse kaarrevauhti ei laske kuvioiden vielä ollessa näkyvillä, avaukset muuttuvat vain maltillisemmiksi.

Ovatko nuo uudetkin pirellit ainoastaan yhdellä kovuudella, eli rengas on kauttaaltaan yhtä pehmeää kumia? "runttaus" avauksella renkaaseen saa aikaan hienon kuopan, joka muljauttaa pyörää kivasti sopivassa kallistuksessa.

Mutta jos kuvio on kokonaan kulunut pois, niin eiköhän tuo rengas ole jo aika vaihtaa.
 
Mistäs päin maailmaa Super Corsia kannattaisi alkaa tilailemaan ensi kautta ajatellen? Luonnollisesti halvimmat hinnat kiinnostaa, mutta tämän lisäksi olisi suotavaa jotta myös löytyisi merkintä onko rengas SC1, SC2 vai SC3 vai joku muu. Parissa nettikaupassa huomannut akoinaan, että tuota tietoa ei ole ollut saatavilla eikä sitten oikein ole kiinnostanut alkaa sitä erikseen kyselemään...
Olisiko jollain jo tietoa niin saisi tilausta sisään?
 
Mistäs päin maailmaa Super Corsia kannattaisi alkaa tilailemaan ensi kautta ajatellen? Luonnollisesti halvimmat hinnat kiinnostaa, mutta tämän lisäksi olisi suotavaa jotta myös löytyisi merkintä onko rengas SC1, SC2 vai SC3 vai joku muu. Parissa nettikaupassa huomannut akoinaan, että tuota tietoa ei ole ollut saatavilla eikä sitten oikein ole kiinnostanut alkaa sitä erikseen kyselemään...
Olisiko jollain jo tietoa niin saisi tilausta sisään?
Rodamoto
Sliksi
 
Onko kukaan koittanut noita sc1 takarenkaita yhdistetyssä rata/katu käytössä?
Montako ratapäivää kestää keskiryhmän vauhteja + normaaleja katuajokilometrejä?
 
Onko kukaan koittanut noita sc1 takarenkaita yhdistetyssä rata/katu käytössä?
Montako ratapäivää kestää keskiryhmän vauhteja + normaaleja katuajokilometrejä?
Ilman lämppäreitä R6:lla kesti päivän Ahvenistoa + 3 päivää Kemoraa, jonka jälkeen oli kankailla oikeasta reunasta, töihin pystyi ajamaan sen jälkeen vielä vaikka kuinka pitkään.
tounge.gif

Kääntämällä voisi saada lisää ratakierroksia, mutta nopeasti kuluu silti.
 
Tuli piruuttaan hankittua pari Superbike slicksiä 200/60 kun sai niin edullisesti, mutta mikähän on noille sopiva lämminpaine?

edit. Tuollahan se lukee Pirellin sivuilla 1.8-2.0
 
Ei ole kyseessä Pirelli, mutta saman puljun tuote kumminkin, eli Metzeler

Tuli tässä mieleen, että milloin etunen on loppu? Itsellä alla racetek k2 ja sillä ajettu nyt noin 350 kierrosta alastarolla aikojen ollessa 1.27-1.33. Kuvio on kulunut reunoilta melkein loppuun asti, keskellä tietysti vielä jäljellä vaikka kuinka, mutta kuinkas tuon reunan kanssa?

Kävi sitten niin, että Alastarolla etunen alta,tosin olin kylläkin jarrulla liian syvään.

Pitäisikö jo vaihtaa? En osaa itse sanoa, kun vasta ensimmäinen seosrengas setti menossa. Eikä tätä ennen ole ikinä rengasta tarvinut vaihtaa siksi, että se olisi reunoilta liian kulunut.(Ajot painottui aikaisemmin kadulle.)

Tuossa muutama kuva ko. renkaasta. imagesäkki

edit. Todetaan tähän nyt vielä, että en syytä rengasta omasta virheestäni, mutta haluan tietää, onko mahdollisesti kuluneella renkaalla ollut osansa asiaan.
Oisko siitä etusesta kuvaa? Käytin samaa rengastyyppiä nopeaan mutkatie ajoon ja se kului lommoposkiseksi,niin että selälle jäi täysi kuvio,muuten vaihtokunnossa. Kai sillä keväällä ajaa suoraa tietä kusi sukassa ja säästäs parempaa settiä ratapäiville.
Oliko sitten liikaa painetta,tai mikä lienee,vaan ei noilla pehmeämmillä seoksilla kauas pääse.
 
... Mikäs toi supercorsan SP malli on??? Selkeesti ois ainakin halvempi, kuin SC mallit...
... Ja mites sulla Jukka mahtui pyörimään toi 200/55-17, onko miten hilkulla, tai vaaraa et ottaa kiiinni mistään???

sanoi:
Kellään kokemuksia tosta Pirellin Superbike Pro slicksistä?
... Mulla on kesän verran. Hyvin tuntui pelittävän SC2, ei lipsumisia, ei repeämiä, tasaista kulmista ja kuulemma tasaista mustaa viivaa
biggrin.gif

Lämppärit oli käytössä 85 asteessa ja paineet 1.8-2.0
 
Tuo Sp-malli on supercorsan katuversio. Käytetään mm. uudessa 1199 Panigalessa ja muissa vastaavissa "superpyörissä". Hieman eri kumiseos taitaa olla että olisi edes vähän parempi märkäpito ja kestävyys. Silti aika pidokas rengas. Menee varmaan kaikilla ellei aja kisaa/nopean ryhmän vauhdikkaammassa päässä.

Pärjää myös paremmin ilman lämppäreitä, jos tälläiset alle vääntää.
 
Tuli piruuttaan hankittua pari Superbike slicksiä 200/60 kun sai niin edullisesti, mutta mikähän on noille sopiva lämminpaine?

edit. Tuollahan se lukee Pirellin sivuilla 1.8-2.0
On käytetty Juha paljon alempiakin paineita viime kesänä Pirellillä kisaa ajaneiden toimesta. 1.6 on alin mitä itse kuulin menestyksellä käytetyn, itsellä oli useimmiten 1.7 nurkilla ja hyvin toimi. Hieman matalampi paine kuin valmistajan suosittelema tuntuisi lisäävän joissain tapauksissa pitoa keston kärsimättä.

Lähinnä pointti että voi huoletta kokeilla matalempiakin paineita takarenkaalle.

Mulla on muuten pari sarjaa uusia Pirellin slicksejä jotka myyn edullisesti pois tallin nurkasta jos jollain on tarvetta.

Teemu
 
Saako tuota Supercorsaa (koko 120-180) edullisemmin muualta kuin rodamotolta? 387€ näyttää olevan sarjan hinta, kun Suomessa myyvät 370e hintaan?  
pftroest.gif
 
Tuli piruuttaan hankittua pari Superbike slicksiä 200/60 kun sai niin edullisesti, mutta mikähän on noille sopiva lämminpaine?

edit. Tuollahan se lukee Pirellin sivuilla 1.8-2.0
On käytetty Juha paljon alempiakin paineita viime kesänä Pirellillä kisaa ajaneiden toimesta. 1.6 on alin mitä itse kuulin menestyksellä käytetyn, itsellä oli useimmiten 1.7 nurkilla ja hyvin toimi. Hieman matalampi paine kuin valmistajan suosittelema tuntuisi lisäävän joissain tapauksissa pitoa keston kärsimättä.

Teemu
Ok, kiitos tiedosta.
 
Back
Ylös