• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

PrivateeR on track!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kallistin ihan normaalisti, mutta eturengas oli jo parhaan elämänsä kokenut joten se työnsi pikkasen jo muutenkin, ja sen lisäksi trail brakesin sinne mutkaan vähä turhan kovaa, sen lisäksi tossa mutkassa muuttuu kaltevuus keskellä mutkaa joka tuo oman hilpeytensä soppaan... Ihan oma arviointivirhe ja ajovirhe... onneks sain paikattua ni kausi voi jatkua.

Joo, tossa ja seuraavassakin kallistus katoaa kesken kaiken ja sitten onkin ohjelmaa, jos ei tuota muista. Hieno pelastus! :thumbup:
 
Kallistin ihan normaalisti, mutta eturengas oli jo parhaan elämänsä kokenut joten se työnsi pikkasen jo muutenkin, ja sen lisäksi trail brakesin sinne mutkaan vähä turhan kovaa, sen lisäksi tossa mutkassa muuttuu kaltevuus keskellä mutkaa joka tuo oman hilpeytensä soppaan... Ihan oma arviointivirhe ja ajovirhe... onneks sain paikattua ni kausi voi jatkua.

Lisäks tossa mutkassa on tosi paska asvaltti siinä sisälaidassa. Jo muutama vuosi sitten meinasin tossa kipata yhden meidän järkkärin mopon, kun innostuin vähän liikaa leikkimään. Onneks oli nilkka "vähän" jäykkä edellisen kaadon jäljiltä niin ei antanu periks vaan nous takas pidolle. :D
 
trail brakesin sinne mutkaan vähä turhan kovaa, sen lisäksi tossa mutkassa muuttuu kaltevuus keskellä mutkaa joka tuo oman hilpeytensä soppaan...

Ite ajan tuolla about samaa vauhtia, mutta ajan ton mutkan vähän eri tavalla. Ajan tonne sisälle ihan siitä kanttarin vierestä ja lasken linjaa metrin ulos ja otan ulostulon kanttarin vierestä, eli tupla-apeksina. Siten on ainakin fiilis, että eturenkaalle saa paremman paineen ja keskimutkan vauhti on hitaampi. Kokonaisajassa ei kuitenkaan ole juurikaan eroa.

Samoin ton edellisen mutkan ajan tupla-apeksilla ja käytännössa pyörä pystyssä kaasu auki ulostulon sisäkanttarista tuon mutkan sisäkanttariin. Jos hyvin osuu, niin kusiaisellakin ehtii keulia noiden mutkien välissä :D
 
Re: PrivateeR goes after Nitrous!

Kattelin sulta pari videoo. Hauska efekti kun takaa kuvattu ja kamera täristää, niin koko ajan semmonen lievä vaaran tunne mukana. Siis vaikka mitään vaaraa ei olisikaan. Joku tossa tärinässä ja siinä ettei näe mitä edessä on tulossa tekee videosta jännittävän seurata.
 
Ite ajan tuolla about samaa vauhtia, mutta ajan ton mutkan vähän eri tavalla. Ajan tonne sisälle ihan siitä kanttarin vierestä ja lasken linjaa metrin ulos ja otan ulostulon kanttarin vierestä, eli tupla-apeksina. Siten on ainakin fiilis, että eturenkaalle saa paremman paineen ja keskimutkan vauhti on hitaampi. Kokonaisajassa ei kuitenkaan ole juurikaan eroa.

Samoin ton edellisen mutkan ajan tupla-apeksilla ja käytännössa pyörä pystyssä kaasu auki ulostulon sisäkanttarista tuon mutkan sisäkanttariin. Jos hyvin osuu, niin kusiaisellakin ehtii keulia noiden mutkien välissä :D
Juu niin minäki sen ajoin valtaosan ajasta, mutta tossa tuli hitaampi eteen ni oli vähemmän vauhtia ni meni linjatki vähä pieleen. Mut ei se linja ollu syy siihe mun läheltä piti-tilanteeseen, vaan ihan puhtaasti oma jarrumoka.
 
kattelin sun videitas tätyy sanoo et aika pro meininkii- vähäliikaa vaa käsii ja jalkoja ohjaamossa- 2 videolla oli kolome vähältä piti tapausta- botnialla hisiderin alku takapää lukkoo- ahvenistolla melkee etune alta- millee saat flipattuu kaasuu ja jaruttettuu samaa aikaa? eikö olis parempi vaihtaa kytkimellä ja luistaa vähä eellei oo varaa blipperii tai luistokytkää tossa ei viälä ole-mahtasko 09 tai uudempi sopii nitä saa ebasta halavalla- vähä kansa näyttää hunolta jos alkaa osii varista eikäkausi ole viälä ku vähä alussa- pystyykö toiset kattomaan noita sun data juttujas vähäce kiinnostas näkyykö niisä myös jarru ku videolla sitä ei ollu? nii joo sitä ihmettelin ku sanotaa et kiirytyksessä perä nousee oon aina luullu iha toista noitte sun videoittes mukaase kyllä laskee? et mite se antisqat olikaa?
 
kattelin sun videitas tätyy sanoo et aika pro meininkii- vähäliikaa vaa käsii ja jalkoja ohjaamossa- 2 videolla oli kolome vähältä piti tapausta- botnialla hisiderin alku takapää lukkoo- ahvenistolla melkee etune alta-
Botnian haikkari oli iha omaa tyhmyyttä ku tiesin että linja meni liian jyrkäksi ja silti vaan avasin sen kaasun vaikka tiesin että linja on pielessä.

Siinä ekalla kierroksella Botnialla takapää ei menny lukkoon vaan nousi ilmaan, ku koitin miten kovaa pystyn jarruttamaan (eli testasin missä puristuksessa nousee takapää), eli se oli ihan tietoisesti tehty.

Ahveniston etunen alta meni iha sen piikkiin ku yks hauska heppu yllytti menemään siihe mutkaan sisään aika kammojarruilla, ni epähuomiossa trailbreikkasin pikkasen liian kovaa. Uudella nakilla tota ei ois käyny, mutta alko olee etunen jo sen verran kulunut ettei purrut.
vähä kansa näyttää hunolta jos alkaa osii varista eikäkausi ole viälä ku vähä alussa-
Joo no, tollasia on käyny ton pyörän kanssa alusta pitäen. Ensin tippui klipari käteen 3 vuotta sitten Kemoran takasuoran päässä ku oli herkuleen voimalla kiristetty pultti poikki (se oli enää kierreliimalla kii). Sitte 2018 SM-harkoissa katkes shifterin vivun kiinnityspultti, todennäkösesti samasta syystä. Eikä oo mitää syytä epäillä etteikö toi nyt katkennut pultti ois ihan saman ajattelumallin peruja vaikka itse en sitä oliskaan liian tiukalle vetänyt. Edellinen omistaja oli ylikiristänyt about kaiken.
millee saat flipattuu kaasuu ja jaruttettuu samaa aikaa? eikö olis parempi vaihtaa kytkimellä ja luistaa vähä eellei oo varaa blipperii tai luistokytkää tossa ei viälä ole-mahtasko 09 tai uudempi sopii nitä saa ebasta halavalla-
blipattua, ei flipattua. Ei se blippaaminen niin vaikeaa oo kunhan rannekontrolli on kunnossa. Eli se mitä mä teen on, että suoran päässä ku TYÖNNÄN kaasun kii (eli työnnän kämmentä eteenpäin ottaakseni jarrusta kii), ni otan kolmella sormella kii jarrukahvasta (keski-nimetön-pikku) ja peukalo-etusormi pitää kaasusta kii. Sit ku puristan jarrua, ni pidän sormien ekoilla niveltaipeilla siitä jarrukahvasta ni mulle jää liikerataa tarpeeksi ranteella kipata kättä alaspäin ni se antaa välikaasun.

Enkä suoraan sanoen tiiä auttaisko se blipperi mua yhtään, ku oon simulaattoreista tottunut blippaamiseen autojen kanssakin jo, ni se tulee niin alitajunnasta se blippaus. Todennäköisesti koskisin sen takia kaasukahvaan vaikka ois blipperi :D Täksi kesäksi otin kakkoselle vaihtaessa kytkimen mukaan kuvioihin iha vaa sen takia ku toi laatikko haluaa tiputella kakkosvaihdetta joissakin mutkissa vapaalle jos ei vaihda kytkimen kanssa sitä.

pystyykö toiset kattomaan noita sun data juttujas vähäce kiinnostas näkyykö niisä myös jarru ku videolla sitä ei ollu?
Ei ole jarrudataa vielä ku ei oo jarrupaineanturia. Ja taitaa anturi jäädä tältä vuodelta hankkimatta, niinku on hyvin suuri pelko että jää myös Kemoran kisa ajamatta koska tuli viimesen 2 viikon aikana niin paljon ulkopuolisia kuluja että Kemoran osallistumismaksu on hyvin vaarassa.

nii joo sitä ihmettelin ku sanotaa et kiirytyksessä perä nousee oon aina luullu iha toista noitte sun videoittes mukaase kyllä laskee? et mite se antisqat olikaa?
Kyllä se perä nousee kiihdytyksessä, niinku voit telemetriasta nähdä. Eli mitä isompi luku siinä iskarin palkissa näkyy, sitä pidempänä iskari on. Ja kun meen pitkälle suoralle ni samantien ku avaan kaasun ni takaiskari alkaa pitenemään.
 
blipattua, ei flipattua. Ei se blippaaminen niin vaikeaa oo kunhan rannekontrolli on kunnossa. Eli se mitä mä teen on, että suoran päässä ku TYÖNNÄN kaasun kii (eli työnnän kämmentä eteenpäin ottaakseni jarrusta kii), ni otan kolmella sormella kii jarrukahvasta (keski-nimetön-pikku) ja peukalo-etusormi pitää kaasusta kii. Sit ku puristan jarrua, ni pidän sormien ekoilla niveltaipeilla siitä jarrukahvasta ni mulle jää liikerataa tarpeeksi ranteella kipata kättä alaspäin ni se antaa välikaasun.

Minä teen tuon just päinvastoin, en ole edes ajatellut aikaisemmin koko asiaa, etusormella ja keskarilla jarrua, joskus vain etusormella, ja kaasun blippaus jotenkin peukalon, kämmenen ja loppujen sormien yhteispelillä, pitäisi mennä talliin kokeilemaan miten, se vaan menee luonnostaan noin. Pienellä harjoittelulla jarruvoima säilyy samana, eikä pyörä nyöki jarruissa. Tulee kadulla ajaessakin harrastettua tuota aina pienemmälle laittaessa ihan vaan tatsin ylläpitämiseksi, kuulostaa varmaan melko urpolle sivullisen korvaan. :p
 
Minä teen tuon just päinvastoin, en ole edes ajatellut aikaisemmin koko asiaa, etusormella ja keskarilla jarrua, joskus vain etusormella, ja kaasun blippaus jotenkin peukalon, kämmenen ja loppujen sormien yhteispelillä, pitäisi mennä talliin kokeilemaan miten, se vaan menee luonnostaan noin. Pienellä harjoittelulla jarruvoima säilyy samana, eikä pyörä nyöki jarruissa. Tulee kadulla ajaessakin harrastettua tuota aina pienemmälle laittaessa ihan vaan tatsin ylläpitämiseksi, kuulostaa varmaan melko urpolle sivullisen korvaan. :p
Juu minä blippaan busalla koko ajan liikenteessäkin vaihteet, paitsi liikennevaloissa. Ei sillä väliä oo mitä sormia käyttää kunhan siitä liikkeestä saa vakaan ja toistettavan.
 
Jos on luistokytkin, niin onko tuosta blippaamisesta jotain hyötyä? Nopeuttaako se jotain tai onko takarenkaan tai kytkimen luisto erityylinen? Kytkintähän joudutte kuitenkin käyttämään? Sähköinen blipperi on siten erilainen, että sen kanssa kytkintä ei tarvitse.
 
Jos on luistokytkin, niin onko tuosta blippaamisesta jotain hyötyä? Nopeuttaako se jotain tai onko takarenkaan tai kytkimen luisto erityylinen? Kytkintähän joudutte kuitenkin käyttämään? Sähköinen blipperi on siten erilainen, että sen kanssa kytkintä ei tarvitse.
Siis en koske OLLENKAAN kytkimeen muuta kuin kakkoselle vaihtaessa. Ei kytkintä tarvitse olla kunhan blipillä matchaa kierrosluvut niin että vaihde siirtyy suoraan.

Esim kilpurilla ku vaihdan nopeasti alaspäin ni ei takarengas juurikaan pomputa. Hayabusalla ku vaihtaa nopeesti alas ni sillä saattaa vähän lukita takarengas hetkellisesti jos liian pienen vaihteen laitan liian nopeesti.

Toi on ihan kuskin preferenssi miten se haluaa ajaa, ei toinen oo välttämättä toista nopeampi. Tottakai jos kone tekee kaiken sun puolesta että voi vaa kiskoa vaihdevivusta alaspäin, ni toki se jeesaa silleen että kaikki focus jää sille jarruttamisen teholle sen jälkeen.

Toi on jääny itelle toi raakana vaihtaminen autoista. Corvette C6R ja esim Formula BMW mitä oon testannu ni molemmissa menee ihan sekventiaalilaatikolla suoraan ilman kytkimeen hipaisua sekä ylös että alas. FBMW:ssä tosin piti throttle cutilla vaihtaa ylöspäin eli ite nostaa kaasu kokonaan hetkeksi, mutta ei se häiritse mua ku seki tuli simuista opittuna täysin rutiinilla.
 
Jos on luistokytkin, niin onko tuosta blippaamisesta jotain hyötyä? Nopeuttaako se jotain tai onko takarenkaan tai kytkimen luisto erityylinen? Kytkintähän joudutte kuitenkin käyttämään? Sähköinen blipperi on siten erilainen, että sen kanssa kytkintä ei tarvitse.
Riippuu ihan siitä millanen se luistokytkin on (luistaa enemmän tai vähemmän), ja millanen moottorijarru on.
Luistokytkimen iso miinus on se että se on mekaaninen.
Eli toiminta on mitä on/ eri vaihteilla toimii eri tavalla.
Ja lisäksi muuttuu sitten kulumisen myötä, ja vaatii huoltoa/säätöä.
Ja kuluttaa kytkinlevyjä noin ylipäätään.

Esim bimmerin ecun pro softassa voi säätää moottorijarrua sen verran monipuolisesti että luistokytkin on ihan turha:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=1229.msg42497#msg42497
 
Jos on luistokytkin, niin onko tuosta blippaamisesta jotain hyötyä? Nopeuttaako se jotain tai onko takarenkaan tai kytkimen luisto erityylinen? Kytkintähän joudutte kuitenkin käyttämään? Sähköinen blipperi on siten erilainen, että sen kanssa kytkintä ei tarvitse.

Ei ole luistokytkintä, eikä muutakaan apuvälinettä, ainoa mitä voi tehdä, niin säätää tyhjäkäyntiä vähän isommalle. Sellaista se näiden museovehkeiden kanssa on. :;): Mutta joo, voisi kai tuon ecun flässätä joskus, jos siitä jotain apua olisi.
 
Miten te saatte kiekat nousemaan pienempää vaihdetta varten silleen, ettei ryntäytä?

En oo koskaan edes kokeillut tota, mutta ei mahdu päänuppiin, että miten se on mahdollista.
 
Miten te saatte kiekat nousemaan pienempää vaihdetta varten silleen, ettei ryntäytä?

En oo koskaan edes kokeillut tota, mutta ei mahdu päänuppiin, että miten se on mahdollista.
Se on HYYYYYYYYYVIN helppo toimenpide, kun sitä vähä aikaa opettelee.

Tiedän että se kuulostaa/tuntuu järjettömältä ku sitä ei ole ikinä tehnyt, mutta se oikeasti on helppo tehdä.
Joskus mulla käy liikenteessä sellanen blippi että pyörä iha hitusen nykäsee eteenpäin mutta se johtuu yksinkertaisesti siitä että ku kierrokset on matalalla katuajossa ni se blippi on hiton pieni minkä se vaatii ni sitä on vaikea säännöstellä.

Radalla kun ajetaan korkeilla kierroksilla ni se blippi on todella helppo. Se kaasun nykäisy on lyhyt ja raju ja samaan aikaan nykästään vaihdevivusta pienemmälle. Kun se rytmi tulee muutaman kokeilemisen jälkeen alitajunnasta ni ei sitä edes mieti, sen vain tekee. Alussa siinä käy monesti se, että blippaa liian vähän --> vaihde putoo vain vapaalle... tai sitte laittaa vähä liian paljon blippiä ja pyörä nykäisee vähän eteenpäin.
 
Kiitos vastauksista. Tää selvensi hyvin.

Jätän kyllä suosiolla tällaisen harjoittelun ja testaamisen myöhempään vaiheeseen. Keskitän voimat hyviin ajolinjoihin osumisiin :grin:

Mutta ehkäpä joskus vois totakin kokeilla.

Onko se helpompaa 2t vai 4t?
 
Okei okei. Toiseen suuntaan on tullut vaihdettua ilman kytkintä (ennen shifteriä) ja sen kyllä oppi ihan muutaman kokeilun jälkeen. Täytyy testata tätäkin jossain sopivassa vaiheessa.
 
Kiitos vastauksista. Tää selvensi hyvin.

Jätän kyllä suosiolla tällaisen harjoittelun ja testaamisen myöhempään vaiheeseen. Keskitän voimat hyviin ajolinjoihin osumisiin :grin:

Mutta ehkäpä joskus vois totakin kokeilla.

Onko se helpompaa 2t vai 4t?
Ei pitäis olla juuri mitää eroa. Jos käytössä on esim kuorma-auto jolla täytyy blipata ni sit se on vähä eri koska kierrokset nousee hitaasti. Mopottimissa kierrokset nousee hyvin ripeästi ni ei oo juurikaan merkitystä.
 
Okei okei. Toiseen suuntaan on tullut vaihdettua ilman kytkintä (ennen shifteriä) ja sen kyllä oppi ihan muutaman kokeilun jälkeen. Täytyy testata tätäkin jossain sopivassa vaiheessa.

Minä kyllä käytän kytkintä pienemmälle lattaessa ja lähinnä pehmennän sitä nykäisyä tolla blippaamisella. Toinen vaihtoehto on päästää kytkimen liikkeen loppu pehmeästi, mutta tuo blippaustyyli sopii itselle paremmin. Life at lean -hepulla on muistaakseni hyvä video aiheesta. Joku taisi sanoa tuosta old school -tyylistä, että "Pretty useless nowadays, but very cool!" :;):
 
Minä kyllä käytän kytkintä pienemmälle lattaessa ja lähinnä pehmennän sitä nykäisyä tolla blippaamisella. Toinen vaihtoehto on päästää kytkimen liikkeen loppu pehmeästi, mutta tuo blippaustyyli sopii itselle paremmin. Life at lean -hepulla on muistaakseni hyvä video aiheesta. Joku taisi sanoa tuosta old school -tyylistä, että "Pretty useless nowadays, but very cool!" :;):

Mä käytän just sitä, että luistatan ne viimeiset millit pehmeesti, kun päästän kytkyttimen.
 
Back
Ylös