Pyörä rekalla Eurooppaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaato
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaato

New member
Viime viikolla ilmestyneessä alan lehdessä oli juttua erään pariskunnan viime kesäisestä reissusta Alpeille. He olivat lähettäneet pyörän omia teitään edestakaisin Müncheniin rekalla ja itse perässä lentokoneella. Kustannukset olivat aivan siedettävät, ja koska Ruotsin ja Saksan läpi on ajettu jo aivan tarpeeksi monesti alkoi juttu kiinnostaa. Onko kellään Org.ilaisella kokemusta tai tietoa asiaan liittyvistä seikoista. Lehti antoi aikas mairittelevan kuvan asian helppoudesta ja edullisuudesta ? Kiitti tiedoista.

Joo, kertokaahan äkkiä... kiinnostusta olisi nimittäin täälläkin.

Nimim. neljä kertaa saksan läpi yksmukisella täristimellä.

Kyselin hintoja viime keväänä. Pyörän vienti Muncheniin olisi halvimman tarjouksen mukaan maksanut 600 € (per suunta!).

Ongelmana kai on löytää sellainen rekka jossa sattuu olemaan hukkatilaa pyörän verran, jonka kuski suostuu pyörän ottamaan, ja jonka kuskiin luottaa sen verran että pyöränsä hänelle uskaltaa antaa (kuljetuksessa syntyneistä vahingoistahan ei rekan kuski sitten mitään suostukaan maksamaan).

Niinno, jutussa vertasivat pyörän vientiä + lentoa (yhteensä tuon mukaan lento + rahti ~1000e(tai yli, en muista tarkkaan enään tuota) vs 2hlöä laivalla (meno-paluu superfastilla tais olla) ~950e pyörän kera...

No jos tosta menopaluusta pelkkän laivamatkan maksaa 950e niin saa mennä kyllä jo luxus hytissä - 2hlöä menopaluu +pyörä normaalikaudella näyttää olevan 434e + 100e = 534e edestakaisin ikkunattomassa hytissä.

Toki tuo on nopeampi keino lähettää rekankyydissä mopo suoraan alueelle ja lentää itse perässä, mutta hinnat oli jutussa puuta heinää laivan osalta.

Kukin tehkee kuten haluaa, toi rahtina pyörän kuljetus olis kyllä ihan ok vaihtoehto - toisinaan.

Ja joo, hinnat mitkä oli lehdessä sai vaan hymähtämään, en mä muuten tätä laittannu tähän
smile_org.gif

No jos tosta menopaluusta pelkkän laivamatkan maksaa 950e niin saa mennä kyllä jo luxus hytissä - 2hlöä menopaluu +pyörä normaalikaudella näyttää olevan 434e + 100e = 534e edestakaisin ikkunattomassa hytissä.
Kai se mopo vähän bensaakin vie... viis litraa satasella tekee 1500 kilometrillä (kai ainakin sen verran tulee Saksa eestaas ajettaessa) 75 euroa, jos litra maksaa euron. No joo... eipä tuo vieläkään hinnassa tasoihin mene, mut sit pitää vielä laskea se ajamisen "vaiva" ja kuluva aika.

Junalla tota pyörän roudaamista joskus mietiskeltiin, mut ei siinäkään tuntunu olevan hinnallisesti mitään järkeä, rekalla vois saada halvalla, jos tuuri kävis. Pidetään mielessä
smile_org.gif

Niinno, jutussa vertasivat pyörän vientiä + lentoa (yhteensä tuon mukaan lento + rahti ~1000e(tai yli, en muista tarkkaan enään tuota) vs 2hlöä laivalla (meno-paluu superfastilla tais olla) ~950e pyörän kera...

No jos tosta menopaluusta pelkkän laivamatkan maksaa 950e niin saa mennä kyllä jo luxus hytissä - 2hlöä menopaluu +pyörä  normaalikaudella näyttää olevan 434e + 100e = 534e edestakaisin ikkunattomassa hytissä.

Toki tuo on nopeampi keino lähettää rekankyydissä mopo suoraan alueelle ja lentää itse perässä, mutta hinnat oli jutussa puuta heinää laivan osalta.

Kukin tehkee kuten haluaa, toi rahtina pyörän kuljetus olis kyllä ihan ok vaihtoehto - toisinaan.

Ja joo, hinnat mitkä oli lehdessä sai vaan hymähtämään, en mä muuten tätä laittannu tähän
smile_org.gif
Kyllä nuo laivahinnat pitävät kohtuullisesti paikkansa:

SuperFast esim. heinäkuussa (=normaalikausi ?)

-Meno-paluu pyörä+lepotuolipaikka = 294 € kahdelta siis 588 €
-Meno-paluu pyörä+B4 hyttipaikka= 444€ kahdelta siis 888€

B4 on edullisin hyttiluokka

Elämä on !

SuperFastin (ja vast.) hinnoissa näkyy hyvin autojen laivaaminen Saksasta. Katetta on, mutta minkäs teet
mad.gif
. Budjettimatkailijana hurautan varmaan Baltian läpite. Tai sitten ensin Ruotsiin ja sieltä etelästä lautalla Saksaan.
baaa.gif

Niinno, jos ton haluais tehdä jotenkin muutenkun ajamalla saksan läpi niin laivalla rostockkiin ja sitten junalla Saksan läpi...
Kellään hintatietoja tosta junalla menosta Saksan läpi?

no jos sitä tuolleen ajattelee... eikö olis paras vuokrata perille päästyä pyörä. vois lentää molemmat siivut.
idea3.gif

No minähän en tästä nimenomaisesta asiasta varsinaisesti mitään tiedä, mutta kaveri hommasi saksasta viime keväänä moottoripyörän ja tuotatti se rekalla suomeen. Ei siis itse ollut saksassa. Ja tämä maksoi 146 euroa.

^Tuota itsekin mietin... Vois ne jotka niitä tuo sieltä tännepäin viedä menokuormana sinne...!!
idea3.gif

Mitäs, jos ottais muutamalla kympillä halpalennon Saksaan ja sitte ottais tai ostais sieltä sopivalla diilillä koeajoon muutamaksi viikoksi sellasen mopon, jonka ostais ja tuottais suomeen sitte vaikka rekan kyydissä, jos ei jaksa mopolla ajella ja taas hyppäis halpamatkalle lentäen takasin tänne sarvikuonojen maahan?  
baaa.gif
 sattahan se olla luovaa hulluutta, tai hulluutta ainaskin, mutta....

Mä oon kans vähä ihmetelly, että mitä järkeä on ajaa mopolla Ruotsin tai Baltian maiden läpi.

Saksaan mopon laivaamisessakaan ei ole hirveästi järkeä sillä silloin sillä joutuisi todennäkösesti ajella pitkin Saksan teitä. Kaikkihan tietää, ettei bensa ole Saksassa mitään mielettömän halpaa. Lisäksi Saksassa ajaminen on varsin usein sitä motarilla kaahailua mikä on vaarallista ja kovassa vauhdissa pyörteilevä ilma tekee helposti niskat kipeiksi. Itse suosisin ehkä ennemmin bussia tai junaa joissa voi paljon lepposammein tehdä matkaa. Lentokone on myös hyvä vaihtoehto sillä siellä pääsee rauhassa lueskelemaan lehtiä tai pelaamaan läppärillä pasianssia.

Perille päästyä kannattaa tehdä hieman laskelmia mitä milläkin hintaa saa. Sillä hintaa mitä mopon rahtaaminen maksaa tai paljonko mopon vuokraan täytyy laittaa rahaa saa jo vaikka mitä. Viikon mopon vuokralla saa jo monta lippua museoihin, opastetun kiertoajelun ja varmaan hienon valikomain kaikkia ihania matkamuistoja. Siinä säästyy paljon aikaa ja rahaa kun ei tarvi mopon kanssa säätää. Ja mikä parasta: ei tarvitse ajaa mopolla.

Siinä säästyy paljon aikaa ja rahaa kun ei tarvi mopon kanssa säätää. Ja mikä parasta: ei tarvitse ajaa mopolla.
tounge.gif

Mutta takaisin asiaan.
Välimallin vaihtoehtona on, että tuuppaat emännä lentokoneeseen, ja lähdet itse reissuun 3-4 päivää aiemmin. Siinä ehtii pyörän kanssa keskenänsä naatiskella enne kuin poimii emännän jostain etelämpää kyytiin.

Toimii.

Siinä säästyy paljon aikaa ja rahaa kun ei tarvi mopon kanssa säätää. Ja mikä parasta: ei tarvitse ajaa mopolla.
tounge.gif

Mutta takaisin asiaan.
Välimallin vaihtoehtona on, että tuuppaat emännä lentokoneeseen, ja lähdet itse reissuun 3-4 päivää aiemmin. Siinä ehtii pyörän kanssa keskenänsä naatiskella enne kuin poimii emännän jostain etelämpää kyytiin.

Toimii.
Ei hullumpi vaihtoehto varsinkin jos ite tykkää ajella pitkiä matkoja ja emäntä tykkää istuskella lyhkäsempiä matkoja.

Vaikka tossa väsyneenä kirjottelinkin viime yönä ehkä aavistuksen tuota moporeissulle rekka-autolla lähtemistä niin eipä sekään hirmuisen hullulta ajatukselta kuulosta. Jos mulla ois rahaa lähes rajatta ja vaipaa-aikaa ei niin voisin hyvinkin kuvitella lähettäväni mopon johonkin eksoottiseen paikkaan ja lentää itse perässä ja päristellä sitten vaikka pidennetyn viikonlopun.

Useimmissa tapauksissa mopon vuokraaminen matkakohteesta olisi varmaan kyllä fiksumpi vaihtoehto varsinkin jos omistaa vain yhden mopon eikä halua pitää ylimääräisiä taukoja kesken ajokauden.

Kyselin hintoja viime keväänä. Pyörän vienti Muncheniin olisi halvimman tarjouksen mukaan maksanut 600 € (per suunta!).

Ongelmana kai on löytää sellainen rekka jossa sattuu olemaan hukkatilaa pyörän verran, jonka kuski suostuu pyörän ottamaan, ja jonka kuskiin luottaa sen verran että pyöränsä hänelle uskaltaa antaa (kuljetuksessa syntyneistä vahingoistahan ei rekan kuski sitten mitään suostukaan maksamaan).
Onhan niillä vakuutukset kuljetusliikkeissä..
Tosin kun todetaan,että mopo on rikki,niin kerkee lomaloppua,ennenkuin korvauspäätökset ja korjaus ok.

Toimii.
Tuo on hyvä tapa siirtää repsikka Alpeille ja mennessä voi ajella rautaperseajon, niin ei mene niin kauaa aikaa.

Ratamiehillä on kuulemma omia pyöriä odottamassa Euroopassa. Ehkä vuokraus tai pyörän osto Alpeillekin toimisi. Vaatii vähän pääomia, mutta siirtokulut pienenee.

Juu, mielenkiintoista tämä "matkamoottoripyöräilyn" maailma. Lennellään paikan päälle, kamat pannaan rekkaan ja ajellaan kohteessa sitten mukavia 25km päiväetappeja matkalehmällä vain ja ainoastaan jos aurinko paistaa. Ihmettelen?!? Luulisi noilla rahtausrahoilla vuokraavan vaikka millaisen pelin viikoksi ja varmasti jäisi vielä ylikin.

Itse olen ehdotellut vaimokokelaalle kanssa tuota meno-paluu lentämistä kohteeseen, minne itse suoriutuisin ajamalla. Toinen vaihtoehto (ei yhtä mieleinen) olisi sitten vuokrapyörä. Tämä kolmas rekkavaihtoehto ei ole sitten vaihtoehto ollenkaan ellen nyt rekkakuskiksi rupea...

Terkuin nimim. "mopo hankittu ajamista varten"

baaa.gif

Back