• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

S1000RR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oishan tuo melkoinen laite tuonne radalle. Mutta vain veikkauksen vahvalla avustuksella toi muuttuu todellisuudeksi ainakin itsellä.

Speksit on kovat, mutta onko noi muutama heppa ja Newton oikeasti tuon rahan arvoisia. :dunno: Etenkin kun Suomen radoilla noista siivekkeistä saatava hyöty voi olla "huomaamaton". Toivottavasti joku tuollaisen hankkii, ja sen näkisi vielä radalla...

Hienoja ovat kaikkien merkkien ns top model pyörät. Kelpais.
 
Hondan pyörä oli puhtaalta pöydältä, kuten Desmosedici. Tämä virimalli samoin vertaillen Ducatin Superleggeren tapaan.

Hienoa toki, että näitäkin tehdään.
 
Eikös Honda tehny samanlaisen neronleimauspyörän joka makso 50k€ siitä motogp teknologiasta? Ei tainnu olla hirveä myyntimenestys.

Kaipa ne kaikki myytiin. About kakssataa kiloa se tais maksaa täydellä kitillä ja Suomen veroilla. Tänne varmaan tullut yhtään.
 
Kannattaa laittaa koneeseen öljynlämpömittari kiinni jos enemmän antaa pitkällä suoralla happea..
Tulee ikävää jälkeä kun öljytermostaatti hirttää kiinni eikä kierrätä kaikkea moottoriöljyä jäähdyttimen kautta..
:(:kynttila:
oljytermari.jpg
kampi.jpg
lohko.jpg
Muuntautuu S1000RR nopeasti hitsauskoneeksi kun öljy pääsee liian kuumaksi ja voitelu häviää.
 
Toi kuvan osa on 07 eli öljy termostaatti.
Toki mitä lueskelin niin myös 01, eli toi regulaattori saattaa jumia myös. :polonen:BMW
Uskoisin (toivoisin) että jos öljynpaine häviää niin syttyis joku valo edes tms. mutta toi sammui ihan täydestä laukasta suurimmalla vaihteella..lentokenttävedon jälkeen sen mitä 1/2 maililla kulki...

Ihan ilman mitään oireita aiemmin tahi sen jälkeenkään mitä nyt kone ei enää pyörinyt. :kynttila:

Luistoneston valo vilahti tasan kerran ennen kuin sammui ja kampiakselin+nokka-akselin vikakoodit oli heti vedon jälkeen ecussa.
Liekö siis juuri sillä hetkellä laakeri pyörähtänyt ja... :boring:
 
Toi kuvan osa on 07 eli öljy termostaatti.
Toki mitä lueskelin niin myös 01, eli toi regulaattori saattaa jumia myös. :polonen:BMW
Uskoisin (toivoisin) että jos öljynpaine häviää niin syttyis joku valo edes tms. mutta toi sammui ihan täydestä laukasta suurimmalla vaihteella..lentokenttävedon jälkeen sen mitä 1/2 maililla kulki...

Öljynpainevalo on valitettavasti lähes koriste useimmissa laitteissa, koska valo syttyy tyypillisesti vasta kun paine on alle 0,3bar. Harva kone kestää täyttä kuormaa tuollaisilla paineilla. Jos öljy on käynyt niin kuumana, että kone sen takia leipoi, niin luulisi sen huomaavan öljyjä poislaskiessa?

Audi / vw toteutti 80-luvun lopulla kahden anturin + lisäelektroniikan avulla mekanismin, jossa 2000 kierroksesta ylöspäin piti olla painetta vähintään 1,8bar tai muuten summeri soi ja valo paloi. Harmillisesti moinen ratkaisu jäi yleistymättä, olisi meinaan pelastanut tuttavankin juuri tänä keväänä täystuholta.
 
Olisikohan näihin joku fiksumpi tehnyt billetti osat että voisi estää tämän vielä tulevaisuudessa [emoji848]

Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
 
Jos joukosta löytyy koneistajaa niin mulla ois mallipala jonka mukaan tehdä :)
Mihtähän hallaa tekee moottorille ajaa tykkönään ilman termostaattia niin, että kaikki öljy kiertää lauhduttimella koko ajan? Varmaan tienpäällä turha operaatio poistaa öljytemostaatti, mutta radalla / kentällä voisi olla ihan perusteltu toimenpide? Jos sitten seuraavaan moottoriin...
 
Jos joukosta löytyy koneistajaa niin mulla ois mallipala jonka mukaan tehdä :)
Mihtähän hallaa tekee moottorille ajaa tykkönään ilman termostaattia niin, että kaikki öljy kiertää lauhduttimella koko ajan? Varmaan tienpäällä turha operaatio poistaa öljytemostaatti, mutta radalla / kentällä voisi olla ihan perusteltu toimenpide? Jos sitten seuraavaan moottoriin...

Tämä kommenttini menee osastolle yleistä spekulaatiota, eli en pysty sanomaan, kuinka herkkä tuo bemarin kone mahtaa olla. Mutta termostaatin puuttumisen seurauksena öljyn lämpötila jäänee joissain oloissa huomattavan alhaiseksi, jolloin öljy on jäykempää, kuin mitä moottorin lämpötila muuten antaisi olettaa. Teoriassa se voi aiheuttaa voiteluhäiriöitä, epänormaalia kulumista tai kiinnileikkautumisen. Onko tuo riski todellinen vai ei, sitä en osaa sanoa.

Ainoa tosielämän jonkinlainen peilaus asiaan voisi olla se, että 90-luvun lopulla Fordin moottoreissa alettiin pienten koneistustoleranssien vuoksi käyttää 5w-30-viskositeetin öljyä, ja tiettävästi ”vanhasta muistista” 5w-50:tä käyttäneille tapahtui nokka-akselin kiinnileikkautumisia. Kyse ei tuossa toki ole suoraan öljyn lämpötilaan liittyvästä muutoksesta, mutta ”suunniteltua jäykemmästä” öljystä kuitenkin, eli periaatteessa sama vaikutus kuin liian kylmällä öljyllä. Toisaalta on kuitenkin hyvin vaikea sanoa, että paljonko se termostaatin poistaminen öljynlämpöä lopulta kuitenkaan laskee.

Itse saattaisin ensisijaisesti pyrkiä ”ratkaisemaan ongelman” öljynlämpömittarilla / varoitusvalolla, jolloin mahdollinen jumitilanne tulee huomattua ennen kuin öljy käy vaarallisen ohueksi.
 
Jos joukosta löytyy koneistajaa niin mulla ois mallipala jonka mukaan tehdä :)
Mihtähän hallaa tekee moottorille ajaa tykkönään ilman termostaattia niin, että kaikki öljy kiertää lauhduttimella koko ajan? Varmaan tienpäällä turha operaatio poistaa öljytemostaatti, mutta radalla / kentällä voisi olla ihan perusteltu toimenpide? Jos sitten seuraavaan moottoriin...

Epäilys miksi termari on että kone lämpenee nopeammin/tasaisemmin,
bemarin viileän öljyn tarpeesta kentällä tms pitkässä vedossa täydellä kuormalla ei tietoa,
olisikohan tuo termari jämähtänyt asentoon missä öljy ei pääse kiertämään olenkaan ja sen seurauksena
sitten karanut suoraan takisin säätimestä öljy pohjaan

mutta paljon ajanut turbo busalla ilman lauhdutinta täyttä mailia toisinaan lähes nostopina
samoin yhtenä päivän 1/4 matkaa, lisäsksi samalla laitella ympäsri baanoja välillä ruuhakassa jonottaen
sitten taas vauhtialisää, samaa menikiä myös italian helteissä,
tämöistä sekalista käyttöä konetta availematta useampi kymppi tonni,
koneen avauksessa ei merkejä voitelu ongelmista,

jos on ajatus että öljyn paine valosta olisi jotain hyötyä niin vaihtaa sen anturin isoman paineen
tarvitsevaan anturiin tosin se usein monessa konessa vilkutellee valoa tyhjä käynillä,
 
Jos joukosta löytyy koneistajaa niin mulla ois mallipala jonka mukaan tehdä :)
Mihtähän hallaa tekee moottorille ajaa tykkönään ilman termostaattia niin, että kaikki öljy kiertää lauhduttimella koko ajan? Varmaan tienpäällä turha operaatio poistaa öljytemostaatti, mutta radalla / kentällä voisi olla ihan perusteltu toimenpide? Jos sitten seuraavaan moottoriin...
Jos paikallaan käyttää koneen lämpimäksi, ja sen jälkeen vetää ihan eniten kentällä tai radalla, niin luulisi että öljy pysyy lämpöisenä.
Tosin jos on ihan kylmä (kevät/syksy) keli, niin radalla ajaessa voinee öljy vähäcen jäähtyä?
Mutuilisin että toi öljyjäähykenno on lisätty esim eteläeuroopan kuumuudessa tapahtuvan liikenteessä-seisoskelun varalle.

Wanhassa pikkuninjassa on ihan kätsy vesi-öljy-lämmönvaihdin. Ts öljy on aina vähintään samanlämpöistä kuin vesi.

Noin äkkiseltään ajatellen sama vois olla oikein kätevä bimmerissäkin/ sais öljyn lämmön tietylle alueelle (noin 70-100C) ilman turhia liikkuvia osia.
 
^
Miettinyt omaan vessaan digitaalista paineanturia, jossa hälytysraja. Näkis koko ajan, missä mennään.

Tuntuu oudolta, että vedoissa öljy kuumenis niin pirusti. +40 astetta ja kaupunkiruuhka?

Tiedä bemarista, mutta Suomen kesässä ajellessa koko jäähdytin on vähän kyseenalainen tarpeellisuuden suhteen?
 
Back
Ylös