• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Saako keulia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MotorArse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Canepazzo kirjoitti "Toisaalla elämöidään (elämän)kokemattomuuden syvällä rintaäänellä, ja toisaalla siihen vastataan ahtaiksi jumiutuneiden asenteiden läpi. Kaitpa nämä kaksi seurakuntaa tarvitsevat toisiaan, ja ovat toisensa ansainneet.
cool.gif
"

Siinä se totuus ja mitäpä siihen lisäämään. On vaan niin kiva ziisustella.  
062802moto_prv.gif
Aika hieno yleistys, että keulijoilla ei ole elämänkokemusta  
biggrin.gif
biggrin.gif

Entäs jos on samanikäiset kaverit, muuten samanlaiset laiffit eläneet, mutta toinen on keulinut.. Hmm.. Kaiken järjen mukaan keulijalla on enemmän elämänkokemusta  
wink.gif
cool.gif
tounge.gif
Jostain syystä kun henkinen kehitys tai vaikkapa elämänkokemus tulee keskustelussa ilmi (yleensä sitä yritetään käyttää, kun oikeat argumentit loppuvat), alkaa minun kypsymättömässä päässäni soimaan, laulu ja soitinyhtye, Klamydian sanat "No onhan sulla ikää, mut et oo eläny päivääkään"

Miksi org:ssa ei saa keskustella keulimisesta?

Kaikki eivät ole selkäsuorassa BMW:llä ajavia herrasmiehiä
tounge.gif
Saa keskustella, kai. Moderaattoreistahan se osittain riippuu.

Vähemmällä kädenväännöllä tosin selviää, kun ei keulitteluistaan näihin foorumeihin kirjoittele.

Eli minä en ole keulinut, en keuli, enkä tule keulimaan. Tuomitsen jyrkästi myös kaiken lakienvastaisen toiminnan, omatuntoni antoi tähän luvan. Raippaa runkkareille, sanon minä (niveakin käy)!

Aika hieno yleistys, että keulijoilla ei ole elämänkokemusta  
biggrin.gif
biggrin.gif

Entäs jos on samanikäiset kaverit, muuten samanlaiset laiffit eläneet, mutta toinen on keulinut.. Hmm.. Kaiken järjen mukaan keulijalla on enemmän elämänkokemusta  
wink.gif
cool.gif
tounge.gif
Juu, toi on loogista jos keulimisen voi laskea elämänkokemukseksi.

Ja voihan sen, jos laskee vaan ja laittaa CV:hen: olen keulinut niin perusteellisen paljon!

Ja muuten olen varmaan poikkeava kun koko aihe ei oikein kiinnosta tai herätä mitään muutakaan tunnetta.
Toisilla keulimisesta on tullut ammatti - joillakin se on jäänyt mukavaksi harrastukseksi.

Itse kun en hommaa hallitse, olen tyytynyt keräämään CV:heni mm. keulimisen kuvaamista ja moisen tuotannon julkaisemista dvd-muodossa. Onpahan aihetta sivuten tullut kirjoiteltua lukuisia artikkeleja lehtiinkin.

Luulen, että CV:ssä harrastuksena: Streetbike Extreme tai Stunt Riding saattaa kuulostaa positiiviselta verrattuna sauvakävelyyn... tämä siis ihan vain mutuna.

Itse pidin hienon näköisenä sellaista että kaasulla nostetaan keulaa kun lähdetään liikennevaloista mutta kun kävin kattoo stunt-ajon SM-kisoja niin näki hyvin miten tosimiehet keulii kävelyvauhtia ja pitää sen etupyörän ilmassa myös kääntyessä kun taas vähemmän ammattilaiset keuli powerilla eikä se siinä kisassa näyttäny yhtään miltään.
Lähinnä korpee kun katsoo esim. AVK:lla romupyöriä ja näkee heti että keulittu on ympäri. Sen tietää et on ollu taas kallis paukku vakuutusyhtiölle. Itse taas ei viitsi omaa pyörää kovin helposti särkeä kun tietää että sen modifioiminen samanlaiseksi kuin nyt vie älyttömästi aikaa ja vaivaa. Toisaalta tulee maksettua kallista kaskoa vaikkei sille näytä kovin helposti vastinetta omalla ajotyylillä saavan. Pitää alkaa treenaa keulimista
biggrin.gif

ai jaahas liikenne turvallisuutta parantamaan  
033102ass_1_prv.gif
Eikös kellään muistu mieleen viime kesä tulee mieleen ainkin viisi onnettomutta missä kuoli motoristi  
mad.gif
ja mihin oli syynä leikkiminen\keuliminen  
033102ass_1_prv.gif

Edit: ja niin ikinä en keulimista ole opetellut enkä opettele aivan turhaa liikenteen vaarantamista
veryangry.gif

033102ass_1_prv.gif
Eikös kellään muistu mieleen viime kesä tulee mieleen ainkin viisi onnettomutta missä kuoli motoristi  
mad.gif
033102ass_1_prv.gif

Edit: ja niin ikinä en keulimista ole opetellut enkä opettele aivan turhaa liikenteen vaarantamista  
veryangry.gif
Oho, Voiko joku vahvistaa viisi tapausta ? Muistatko yksityiskohtia.. Minä en nyt pahalla tahdollakaan, muista kuin yhden..

Luulisi, että keulimisesta puhuttaisiin enemmänkin ?

Custom -pyöriä ei kuolonkolareista taida löytyä ollenkaan.
Aika räikeä väite. En tiedä mitä lasket custom pyöräksi, mutta kyllä kuolonkolareita ajetaan ihan kaikenlaisilla pyörillä. Viime kesänä henki lähti mm. Royal Enfieldin ja Triumph Speedmasterin kanssa.
Ai noi on customeita
omg.gif
No se kapin lausahdus oli tosiaan ihan yhtä mustavalkoinen kuin koko tämä keskustelu. Kyllä siellä oli ja on ollut kustomeitakin kuolonkolareiden joukossa. Esimerkkinä vaikkapa viime kesän HD-kuskin päätyminen eteen kääntyneen auton keulakoristeeksi.
Tai no, kohta varmaan joku nillittää että eihän hooteetakaan lasketa kustomiksi...
Käytin lauseessani sanaa "taidan" juuri siksi, että väitteeni perustui muistikuvaani onnettomuusselostuksista. Korjaan ,siis peräti ainakin yksi kansakielellä custom -pyöräksi kutsuttu ajoneuvo on ollut osapuolena kuolonuhrin vaatineessa mp-onnettomuudessa...

Mustavalkoinen mielipide, saattaa olla. Faktaa kuitenkin on, että tehokkaat katupyörät ovat olleet muita ryhmiä useammin kohtalokkaissa kolareissa. Keuliminen ei suoranaisesti ole aiheuttanut montaakaa kuolemaa, ylinopeudet/piittaamaton ajotapa kylläkin.

Minun tietääksen kustomilla tarkoitetaan modifioitua moottoripyörää, ei pelkästään sohvia tai koptereita. Näin ollen väitän olevani kustomisti..
062802moto_prv.gif

Kaksi teesiä keulijalle:

1. Kun keulit, keuli niin, että kukaan sivullinen ei ole näkemässä.

2. Kun lippaat keuliessasi, älä marssi vakuutusyhtiöön, vaan maksa korjauskulut itse.

Näitä teesejä noudattamalla saat puolestani keulia niin paljon, kuin haluat.  
062802jumpie_prv.gif
1. Miksi ?

2. Miksi otan sitten vapaaehtoisia vakuutuksia ?
Tää on just tätä
veryangry.gif
Mikään ei varmaan nosta vakuutus maksuja kun ylenpalttinen korvausten hakeminen
idea3.gif
Elikkäs vakuutus yhtiöiden pitäisi lopettaa korvaaminen:
a) Rata-ajossa sattuneissa vahingoissa (sinne pitäs mennä omalla vastuulla

B) keulimis ja stoppien pieleen menosta (v*ttuako leikit)

Minun mielipide. Ja kyllä toikin jo niitä maksuja laskisi koska vahvasti epäilen että suurin osa korvauksista on leikkimisen vikaa. en sano että en olisi itse mopoani kaatanut. Kaksi mopoa on mennyt lunastukseen mutta pointti on siinä että ne on molemmat kolhittu normi liikenteessä.

että silleen
thumbs-up.gif

Tuo satanistiasia meni vertauksena vähän ohi. Eiväthän he kitise missään, että kaadettiin hautakiviä ja saatiin paskajepareilta sakot, voi voi.
Eivät tietääkseni myöskään yritäkään väittää missään, että hautakivien kaatelu pitäisi olla laillista tai että se olisi edes jotenkin järkevää...  
omg.gif
    Ja ennen kaikkea, he eivät varmaan koskaan kaada niitä kiviä muiden ihmisten keskellä!

<size="1">Ja tähän väliin hieman offtopiccia:
Satanisti ei yleensä kaada hautakiviä, saatananpaapoja saattaa niin vaikka tehdäkin. Mut mistäs näistä varmaksi tietää... Satanismistä lisää.

<size="+2">
Itse asiasta: Keulia saa, kunhan ei tee kenellekään sivulliselle vahinkoa. Poliisi valvoo, syyttäjä syyttää ja tuomari tuomitsee. Mikä vielä on epäselvää ?

zrx viä sisäänajossa mutta hyvin alkaa nostaa jo 3000 kierrokselta kun vähän jo avasin..

kawassani ei oo muuten kaskoa..

arvoisa raati - saanko keulia?

nimim
epätietoinen

mad.gif
033102ass_1_prv.gif
En tajua mitä yrität sanoa perseilläsi. En muista viime kesältä yhtään kuolemantapausta joka olisi johtunut tarkoituksellisesta keulimisesta tai muusta stunttityyppisestä ajosta. Hallitsematon kaahaaminen taajamassa on typerää ja tuomittavaa, mutta sitä tekevätkin toiset sekopäät kuin ne jotka oikeasti osaavat keulia.

Mutta pistä nyt vaikka lista kun kerran näkyy tietoa olevan.

033102ass_1_prv.gif
mad.gif
033102ass_1_prv.gif

veryangry.gif
Oho, Voiko joku vahvistaa viisi tapausta ? Muistatko yksityiskohtia.. Minä en nyt pahalla tahdollakaan, muista kuin yhden..

Luulisi, että keulimisesta puhuttaisiin enemmänkin ?
Luuletko tosiaan että kaikki tulee lehtiin
confused_orig.gif

kyllä niitä on viisi ainaskin

1. heinolassa keuli suoraan auton nokkapellille ja siitä kuski lensi takana tulevan auton alle

2. Jo lehdissäkin ollut ja kyllä siitä keskusteluakin käytiin foorumilla. keuli sillan pilariin

3. sodankylässä keuli auton ohi, lähti hanskasta ja ojaan lopputulos on selvä

.
.
.
.
.

Ja se siitä en jaksa noita muistella ite enään menneet on menneitä ja tuleva kesä toivottavasti ei ole yhtä synkkä

Minun tietääksen kustomilla tarkoitetaan modifioitua moottoripyörää, ei pelkästään sohvia tai koptereita. Näin ollen väitän olevani kustomisti..
062802moto_prv.gif

Kaksi teesiä keulijalle:

2. Kun lippaat keuliessasi, älä marssi vakuutusyhtiöön, vaan maksa korjauskulut itse.

062802jumpie_prv.gif
1. Miksi ?

Tää on just tätä  
veryangry.gif
idea3.gif

Minun mielipide. Ja kyllä toikin jo niitä maksuja laskisi koska vahvasti epäilen että suurin osa korvauksista on leikkimisen vikaa. en sano että en olisi itse mopoani kaatanut. Kaksi mopoa on mennyt lunastukseen mutta pointti on siinä että ne on molemmat kolhittu normi liikenteessä.

että silleen  
thumbs-up.gif
Hmm, minulla ei muuten ole mennyt kertaakaan yksikään ajoneuvo lunastukseen - eikä yhdeltäkään tuntemaltani aktiiviselta pommittajalta, ainakaan niin että olisin siitä kuullut. Kaatoja näen "parhaimmillaan" lukuisia vuoden aikana. Kukaan ei ole koskaan loukkaantunut pahasti. Rata-ajossa on yksi kaveri muistaakseni kaatanut pyöränsä kerran. En tuntisi huonoa omaa tuntoa vaikka vakuutusyhtiö joskus joutuisi minulle jotain korvaamaan...

Eikö rata-ajosta ja pommituksesta ole hyötyä ajotaidon karttuessa ? Vaikka juuri väitit, että 20% (?!?) kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on tapahtunut keulimalla / leikkimällä. On suuri osa moottoripyöräonnettomuuksista silti suistumisia ja kohtaamisonnettomuuksia (vai sisältyykö keulimisturmat nimenomaan noihin - en tiedä?)

Mihin perustuu väitteesi "suurin osa korvauksista on leikkimisen vikaa" ? Tähän pitäisi jo liittää tilastotietoa... Muuten kuulostaa aikas uskomattomalta.

Eikö radalla, muuten "leikkien" opi taitoja, joista voi olla hyötyä ? Eikö ajoharjoittelun tuoma kokemus ja taito hallita pyörää myös poikkeavissa/ääriolosuhteissa mahdollista sen, että vältytään kalliiden henkilövahinkojen loukkaantumisten hoidosta...

Ymmärsinkö, että minun täytyy maksaa endurokuljettajan onnettomuus metsätiellä, matkamotoristin nukahtaminen wingin sarviin, custom-miehen singon lipsahdettua pinnojen väliin - mutta radalla harjoittelevaa tai parkkipaikalla keulivaa ei muut motoristit pidä "lajitoverina".

Eikö ole parempi kolhia suljetulla alueella, kuin yleisessä liikenteessä (kuten sinä) ?

Ei kai ennakoivan ajon koulutuksessa kaadettujakaan sitten pidä korvata ?

idea3.gif

Tai sitten tehtäis silleen, että vakuutusyhtiöt kehittäis jonkinlaisen lisävakutuksen "leikkimiskaskon", jonka hintataso vastaisi näistä aiheutuneita kuluja. Muille vakuutusmaksut sitten luonnollisesti pienenisi!
idea3.gif

062802moto_prv.gif

Kaksi teesiä keulijalle:

062802jumpie_prv.gif
1. Miksi ?

Tää on just tätä  
veryangry.gif
idea3.gif

että silleen  
thumbs-up.gif
Hmm, minulla ei muuten ole mennyt kertaakaan yksikään ajoneuvo lunastukseen - eikä yhdeltäkään tuntemaltani aktiiviselta pommittajalta, ainakaan niin että olisin siitä kuullut. Kaatoja näen "parhaimmillaan" lukuisia vuoden aikana. Kukaan ei ole koskaan loukkaantunut pahasti. Rata-ajossa on yksi kaveri muistaakseni kaatanut pyöränsä kerran. En tuntisi huonoa omaa tuntoa vaikka vakuutusyhtiö joskus joutuisi minulle jotain korvaamaan...

Eikö rata-ajosta ja pommituksesta ole hyötyä ajotaidon karttuessa ? Vaikka juuri väitit, että 20% (?!?) kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on tapahtunut keulimalla / leikkimällä. On suuri osa moottoripyöräonnettomuuksista silti suistumisia ja kohtaamisonnettomuuksia (vai sisältyykö keulimisturmat nimenomaan noihin - en tiedä?)

Mihin perustuu väitteesi "suurin osa korvauksista on leikkimisen vikaa" ? Tähän pitäisi jo liittää tilastotietoa... Muuten kuulostaa aikas uskomattomalta.

Eikö radalla, muuten "leikkien" opi taitoja, joista voi olla hyötyä ? Eikö ajoharjoittelun tuoma kokemus ja taito hallita pyörää myös poikkeavissa/ääriolosuhteissa mahdollista sen, että vältytään kalliiden henkilövahinkojen loukkaantumisten hoidosta...

Ymmärsinkö, että minun täytyy maksaa endurokuljettajan onnettomuus metsätiellä, matkamotoristin nukahtaminen wingin sarviin, custom-miehen singon lipsahdettua pinnojen väliin - mutta radalla harjoittelevaa tai parkkipaikalla keulivaa ei muut motoristit pidä "lajitoverina".

Eikö ole parempi kolhia suljetulla alueella, kuin yleisessä liikenteessä (kuten sinä)  ?

Ei kai ennakoivan ajon koulutuksessa kaadettujakaan sitten pidä korvata ?

ehkä ilmaisin itseni väärin pahoittelen ja korjaan asian  
blush.gif

En tarkoittanut että mittään rata ajoa ei pitäisi korvata. Radaksihan luokitellaan myös keilojen pujottelu. Tarkoitin lähinnä Jännityksen hakemista ja rajojen´rikkomista moottori radoilla (osa hakee kuten sinä? ajo taitoja radalla? eli ei ylitä omia rajojaan vaan ajaa taitojen mukaan ja nostaa nopeutta sen mukaan

Ja toi parkkipaikalla keuliminen on ok. Mutta tiedän lukemattomat tapaukset (tosin kevari poikia) mitkä on mennyt hakemaan korvauksia hajonneisiin NSR:rän katteisiin kun on leikkimällä hajottanut ne  
nixweiss.gif

Ehkä en osaa kertoa kantaani kirjoittamalla mutta esim Rata-ajo käsitekkin on niin laaja  
withstupid.gif

Ja kuten sanoin ovat omat vahingot käyneet päivittäisessä liikenteessä ja niitä sattuu kaikille
lookaround_orig.gif

confused_orig.gif

1. heinolassa keuli suoraan auton nokkapellille ja siitä kuski lensi takana tulevan auton alle

2. Jo lehdissäkin ollut ja kyllä siitä keskusteluakin käytiin foorumilla. keuli sillan pilariin

.
.
.
.
.

Ja se siitä en jaksa noita muistella ite enään menneet on menneitä ja tuleva kesä toivottavasti ei ole yhtä synkkä
En luule. Asiallista tietoa on vain vaikea saada käsiinsä. Yleensä tietoja julkaiseva media tai tutkija vetää omia johtopäätöksiään ja jättää numerotiedon arvailujen varaan.

Onko sinusta nämä muut onnettomuustyypit, esim suistuminen jotenkin hyväksyttävämpiä ?

Ja keulimis-onnettomuuksista puhuttaessa voitaisiin taas tarkentaa, moniko noista tapauksista ovat olleet aktiivisten pommittajien ja kuinka moni mopoa lainanneiden/rattijuoppojen/varkaiden tms. aikaansaannoksia.

Lopuksi vielä: toivon todellakin, että motoristeja ei kuolisi enää yhtään. Viimeksi tänäänkin sai yhdestä valitettavasta tapauksesta lukea..

...Realistina kuitenkin tiedän, että kun ajetaan moottoripyörällä, ollaan aina suuremmassa riskissä loukkaantua, kuin sohvalla maaten. Ajetaanko sitten takarenkaalla, ironbuttia väsyneenä tai muuta extremeä tehden lisää riskiä varmasti aina. Ymmärrän kuitenkin moottoripyöräilyä kaikessa kirjavuudessaan - jopa siihen liittyvää riskinottoa.

idea3.gif

Tai sitten tehtäis silleen, että vakuutusyhtiöt kehittäis jonkinlaisen lisävakutuksen "leikkimiskaskon", jonka hintataso vastaisi näistä aiheutuneita kuluja. Muille vakuutusmaksut sitten luonnollisesti pienenisi!  
idea3.gif
Tai erikoistuneita vakuutusyhtiötä / vakuutuksia:

Meiltä nyt hirvi-palo-varkaus-pompsahdus-ja-sladitteluvakuutus - korvaa kaiken paitsi sivulaukut ja ape-hanger-stongat. Ei kawasakeille, eikä kaksisylinterisille alle tuhatkuutioisille . Ei vasenkätisille Rukan goreissa ajaville. Ei korvata keilojen pujottelua, ellei sitä tehdä jalkakäytävällä.
wink.gif

.. oikeastaan nuo säännöthän selvyydessään alkavat muistuttamaan oikeita vakuutusehtoja.
sport05.gif

confused_orig.gif

.
.
.
.
.

En luule. Asiallista tietoa on vain vaikea saada käsiinsä. Yleensä tietoja julkaiseva media tai tutkija vetää omia johtopäätöksiään ja jättää numerotiedon arvailujen varaan.

Onko sinusta nämä muut onnettomuustyypit, esim suistuminen jotenkin hyväksyttävämpiä ?

Ja keulimis-onnettomuuksista puhuttaessa voitaisiin taas tarkentaa, moniko noista tapauksista ovat olleet aktiivisten pommittajien ja kuinka moni mopoa lainanneiden/rattijuoppojen/varkaiden tms. aikaansaannoksia.

Lopuksi vielä: toivon todellakin, että motoristeja ei kuolisi enää yhtään. Viimeksi tänäänkin sai yhdestä valitettavasta tapauksesta lukea..

...Realistina kuitenkin tiedän, että kun ajetaan moottoripyörällä, ollaan aina suuremmassa riskissä loukkaantua, kuin sohvalla maaten. Ajetaanko sitten takarenkaalla, ironbuttia väsyneenä tai muuta extremeä tehden lisää riskiä varmasti aina. Ymmärrän kuitenkin moottoripyöräilyä kaikessa kirjavuudessaan - jopa siihen liittyvää riskinottoa.

Tuokin on totta Ja vahinkoja sattuu kaikille Ikävä kyllä  
sad_orig.gif

En puhunut aktiivisita (Mites sen sanoisi) Keulijoista\leikkijöistä, olen nähnyt taitaviakin tyyppejä mitkä sen hommansa todella hallitsee  
smile_org.gif
Mutta sitä en tiedä että onkos noi kuoleman tapaukset aktiivi harrastelijoita vai sunnuntai keulijoita  
nixweiss.gif

Ja mikään onnettomuus\tapahtuma ei ole hyväksyttävä, mutta rajahan kulkee jossain ja se on jokaisen omasta mielestä kiinni. Minun rajani kulkee kun nostetaan keulaa\leikitään ja se tehdään tietoisesti niin sitä ei pitäisi korvata  
nixweiss.gif
Mutta nykyajan mopottimet ovat niin tehokkaita ja vahinkoja sattuu ja se on ikävää  
crazy.gif

Back