Sumuvaloista

Säätömies

New member
Aloitetaanpa luento käytännön esimerkillä.

Oletetaan että kävelet talvi-iltana hyvin valaistulla kevyen liikenteen väylällä metsäpalstan läpi. Valopylväitä on asennettu väylän varteen noin 50 metrin välein, jotta väylällä kulkija näkisi selvästi mitä välittömässä läheisyydessä tapahtuu. Kävellessäsi huomaat varmaankin, miten jokaisen valopylvään kohdalla taustalla oleva metsä muuttuu pimeämmäksi. Oletetaan vaihtoehtoisesti että yksi valoista on pimeänä. Havaitset varmaan että kyseisen pylvään alta on huomattavasti helpompi nähdä metsän yksityiskohtia.

Edellinen on suoraa seurausta silmän luonnollisesta toiminnasta: valoherkkyydestä sekä kontrastierojen havaitsemisesta.

Sitten varsinaiseen aiheeseen eli sumuvalojen käyttöön. Silmän toiminta on tässä tapauksessa aivan sama kuin alussa mainitussa tilanteessa. Tavoite taas on erilainen; tarkoituksena on nähdä mahdollisimman kauas, ainakin jollain tasolla, jotta voi varautua tiellä oleviin esteisiin ja yllättäviin tilanteisiin. Lyhyen alle 40 metrin matkan näkeminen tarkasti on 80 kilometrin tuntivauhdissa epäolennaista, onhan nopeutesi tuolloin 22 metriä sekunnissa. Neljänkymmenen metrin matkan kuljet siis alle kahdessa sekunnissa.

Sumuvalot on suunniteltu näyttämään kirkkaasti matalalle auton eteen, eli sellaisiin erittäin harvinaisiin ajotilanteisiin, jolloin normaalit lähivalot häikäisevät kuljettajaa. Tällaisia ajotilanteita ovat esimerkiksi ajaminen erittäin sakeassa sumussa tai lumisateessa. Matalan valokuvion johdosta sumuvalot näyttävät kirkkaasti korkeintaan tuon edellisessä kappaleessa mainitun 40 metriä. Mainituissa ajotilanteissa tulisi sammuttaa varsinaiset ajovalot, koska ne siis häikäisevät kuljettajaa, ja käyttää ainoastaan matalalle näyttäviä sumuvaloja. Samoin ajonopeus täytyy luonnollisesti sovittaa vallitsevaan näkyvyyteen, eli käytännössä yli 50 kilometrin tuntinopeuksia (14 metriä sekunnissa, 40 metriä vajaassa 3 sekunnissa) ei ole turvallista käyttää sumuvalojen vaatimissa ajo-olosuhteissa.

Edellinen herättää mielenkiintoisen kysymyksen. Miksi sumuvaloja käyttävä ihminen tieten tahtoen valaisee auton edessä olevan alueen kirkkaasti, jolloin näkyväisyys eteenpäin huononee, eikä suinkaan parane? Vastauksena voi olla ainoastaan tietämättömyys ja väärä turvallisuuden tunne, jonka auton keulan kirkkaasti valaiseminen aiheuttaa. Ihminenhän luonnollisesti olettaa, että mitä enemmän valoa on keulassa, sitä paremmin näkee eteenpäin. Valitettavasti tilanne on juuri päinvastainen.

Edellä on puhuttu nyt vain sumuvaloja käyttävästä kuljettajasta itsestään. Itse asiassa sumuvalojen aiheuttama kontrastiero vaikuttaa myös vastaantulijoihin samalla tavalla kuin kuljettajaan itseensä. Kirkkaat ajovalot häikäisevät vastaantulevaa kuljettajaa ja aiheuttavat sen, että sumuvaloilla ajavan lisäksi myös hänen näkökykynsä huononee kirkkaasti valaistun alueen ulkopuolelle. Sadekelillä ja kostealla tiellä häikäistyminen vielä korostuu tiestä heijastuvan valon johdosta. Molemmat siis kärsivät sumuvalojen käytöstä turvallisuuden vähentymisenä.

Ehkä varsinainen syy sumuvalojen käyttöön on se, että sumuvalot ovat hyvän näköiset auton keulalla ja korostavat kaiken lisäksi auton urheilullisuutta ja mataluutta. Tämä myönnettäköön suosiolla. Vertailun vuoksi, käyttäväthän naisetkin korkokenkiä pääasiassa ulkonäkösyistä, vaikka ne ovatkin ilmeisen epämukavia ja joskus vaarallisiakin. Mitä nyt ei ihminen imagonsa takia tekisi.
 
mää jo vähän oon odotellukkin koska sää tosta tänne kirjotat...mut tulihan se sieltä
tounge.gif
vai on mun fiukkarini komeemman ja urheilullisemman näkönen noi nokallaan *kiits* samaa en sanos noista korkokengistä..mun päällä
smile_org.gif

mut edelleen sua ärsyttääkseni en luovu sumareistani ..nehän on hyvät,turvalliset ja niillä näkee kauaks...eiku ne lisäpitkät oliki sitä varten ;)
 
Minulla on kaikissa autoissa kuten myös pyörässäni sekä sumuvalot että lisäkaukovalot, pyörässä yksi kappale kumpaakin.

Hyvät sumuvalot toimivat oikein suunnattuina huomattavana valonlisänä ajettaessa huonolla säällä, mutta vain silloin. Huono sää tarkoittaa myös sitä, että nopeutta on laskettava, ja käytännössä kaukovalojen käyttö heikentää näkyvyyttä.

Tehokkaat, oikein suunnatut sumuvalot näyttävät melko pitkälle, häikäisemättä kuitenkaan vastaantulijoita. Riittävän tehokkaita valoja on kuitenkin kovin harvassa, alkuperäisasennetut valot ovat muotoilunsa vuoksi tehottomia, ainoastaan xenonit ja suurimmat halogenvalaisimet tuottavat tarpeeksi valoa ollakseen hyödyksi.
 
mää jo vähän oon odotellukkin koska sää tosta tänne kirjotat...mut tulihan se sieltä  
tounge.gif
 vai on mun fiukkarini komeemman ja urheilullisemman näkönen noi nokallaan *kiits*  samaa en sanos noista korkokengistä..mun päällä
smile_org.gif

mut edelleen sua ärsyttääkseni en luovu sumareistani ..nehän on hyvät,turvalliset ja niillä näkee kauaks...eiku ne lisäpitkät oliki sitä varten ;)
Samat sanat...ei munkaan vanhan Foortin lähivaloilla nää hevon v****a ilman sumareita...ei hyvässä eikä huonossa säässä. Pitkiä ei voi käyttää kun liikenne on kymppitiellä ruuhka-aikana vilkas ja sokkonakaan en rupee yli 30 km:n työmatkaa ajeleen niin että edelleenkin meinaan kyllä käyttää jatkossa niitä kiusankappaleita.
 
Aloitetaanpa luento käytännön esimerkillä.

Oletetaan että kävelet talvi-iltana hyvin valaistulla kevyen liikenteen väylällä metsäpalstan läpi. Valopylväitä on asennettu väylän varteen noin 50 metrin välein, jotta väylällä kulkija näkisi selvästi mitä välittömässä läheisyydessä tapahtuu. Kävellessäsi huomaat varmaankin, miten jokaisen valopylvään kohdalla taustalla oleva metsä muuttuu pimeämmäksi. Oletetaan vaihtoehtoisesti että yksi valoista on pimeänä. Havaitset varmaan että kyseisen  pylvään alta on huomattavasti helpompi nähdä metsän yksityiskohtia.

Edellinen on suoraa seurausta silmän luonnollisesta toiminnasta: valoherkkyydestä sekä kontrastierojen havaitsemisesta.

Sitten varsinaiseen aiheeseen eli sumuvalojen käyttöön. Silmän toiminta on tässä tapauksessa aivan sama kuin alussa mainitussa tilanteessa. Tavoite taas  on erilainen; tarkoituksena on nähdä mahdollisimman kauas, ainakin jollain tasolla, jotta voi varautua tiellä oleviin esteisiin ja yllättäviin tilanteisiin. Lyhyen alle 40 metrin matkan näkeminen tarkasti on 80 kilometrin tuntivauhdissa  epäolennaista, onhan nopeutesi tuolloin 22 metriä sekunnissa. Neljänkymmenen metrin matkan kuljet siis alle kahdessa sekunnissa.

Sumuvalot on suunniteltu näyttämään kirkkaasti matalalle auton eteen, eli sellaisiin erittäin harvinaisiin ajotilanteisiin, jolloin normaalit lähivalot häikäisevät kuljettajaa. Tällaisia ajotilanteita ovat esimerkiksi ajaminen erittäin sakeassa sumussa tai lumisateessa. Matalan valokuvion johdosta sumuvalot näyttävät kirkkaasti korkeintaan tuon edellisessä kappaleessa mainitun 40 metriä. Mainituissa ajotilanteissa tulisi sammuttaa varsinaiset ajovalot, koska ne siis häikäisevät kuljettajaa, ja käyttää ainoastaan matalalle näyttäviä sumuvaloja. Samoin ajonopeus täytyy luonnollisesti sovittaa vallitsevaan näkyvyyteen, eli käytännössä yli 50 kilometrin tuntinopeuksia (14 metriä sekunnissa, 40 metriä vajaassa 3 sekunnissa) ei ole turvallista käyttää sumuvalojen vaatimissa ajo-olosuhteissa.

Edellinen herättää mielenkiintoisen kysymyksen. Miksi  sumuvaloja käyttävä ihminen tieten tahtoen valaisee auton edessä olevan alueen kirkkaasti, jolloin näkyväisyys eteenpäin huononee, eikä suinkaan parane? Vastauksena voi olla ainoastaan tietämättömyys ja väärä turvallisuuden tunne, jonka auton keulan kirkkaasti valaiseminen aiheuttaa. Ihminenhän luonnollisesti olettaa, että mitä enemmän valoa on keulassa, sitä paremmin näkee eteenpäin. Valitettavasti tilanne on juuri päinvastainen.

Edellä on puhuttu nyt vain sumuvaloja käyttävästä kuljettajasta itsestään. Itse asiassa sumuvalojen aiheuttama kontrastiero vaikuttaa myös vastaantulijoihin samalla tavalla kuin kuljettajaan itseensä. Kirkkaat ajovalot häikäisevät vastaantulevaa kuljettajaa ja aiheuttavat sen, että sumuvaloilla ajavan lisäksi myös hänen näkökykynsä huononee kirkkaasti valaistun alueen ulkopuolelle. Sadekelillä ja kostealla tiellä häikäistyminen vielä korostuu tiestä heijastuvan valon johdosta. Molemmat siis kärsivät sumuvalojen käytöstä turvallisuuden vähentymisenä.

Ehkä varsinainen syy sumuvalojen käyttöön on se, että sumuvalot  ovat hyvän näköiset auton keulalla ja korostavat kaiken lisäksi auton urheilullisuutta ja mataluutta. Tämä myönnettäköön suosiolla. Vertailun vuoksi, käyttäväthän naisetkin korkokenkiä pääasiassa ulkonäkösyistä, vaikka ne ovatkin ilmeisen epämukavia ja joskus vaarallisiakin. Mitä nyt ei ihminen imagonsa takia tekisi.
Merkittävin hyöty sumuvaloista nykyään on se, että osaa varoa ko. autoa ja kuljettajaa.

Kuuluu siis samaan sarjaan lumikolan kokoisten takaspoilereiden, "siistien teippausten", keltaisten kuraläppien,
sininisten "xenon" polttimoiden yms. teinilärpäkkäiden kanssa.

Eli niin sanottua ennakoivaa turvallisuutta.
Varoitusmerkki, silloin kun niitä käytetään asiattomasti.
 
"Ehkä varsinainen syy sumuvalojen käyttöön on se, että sumuvalot ovat hyvän näköiset auton keulalla ja korostavat kaiken lisäksi auton urheilullisuutta ja mataluutta."

Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä. Miten muuten selitetään se, että tähtikirkkaana iltanakin ehkä joka 5:ssä autossa on sumarit päällä? Ja näistä monella vielä päin persettä säädettyinä!

Silmä tottuu äkkiä ympäröivään valaistukseen; jos kuski sytyttää sumuvalot tai vaihtaa pitkille valoille niin valoa vähennettäessä tuntuu tottakai pimeämmältä ja vaarallisemmalta hetken aikaa. Sama ilmiö seuraa myös siirryttäessä valaistulta tieltä valaisemattomalle tien osuudelle.
Tästä syystä valoa lisätäänkin heti kun se on mahdollista ja ennekuin silmä ehtii tottua vähäisempään valoon.

Mm. joittenkin tieosuuksien säästökampanjat, jossa sammutetaan joka 2. tai joka 3. katuvalaisin, ovat täysin perseestä ja hyvinkin vaarallisia!
Silmä ei erota valaistusolosuhteitten äkkiä muuttuessa pimeällä osuudella olevia mahdollisia esteitä hyvin, koska ollaan juuri tultu valoisalta osuudelta.

Enkä malta olla huomauttamatta, että kevyen liikenteen väylällä 50m pylväsväli ei varmasti takaa hyvää valaistusta. Ellei sitten käytetä 10-12m pylväitä normaalien 4-5 metristen sijaan.
wink.gif


Valo on ihmeellinen asia. Ja kaikki mitä me näemme on sitä!
cool.gif
 
Kuolema sumuvaloilijoille! Ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, mihin ne valot pitäisi suunnata. Usein ne palavat sen kaiken muun valomeren keskellä, joka auton keulaan on asennettu ja tiedoksi: lisä- ja sumuvalot todella häikäisevät.

Naurettavinta on väki, joka käyttää lisävaloja autoissa, joissa on aukeavat ajovalot. Noita luukkuja, kun ei ilmeisesti voi pitää auki ulkonäkösyistä. Idiootit.

Sumuvalot urheilulliset? So?
mad.gif
 
No niih... vai että sumarit tarpeettomia ja turhanpäivästä brassailua,niinkö? Voi ÄLY !  
omg.gif
Ekoissa lauseissa tuli het ilmi ,että katuvalot...eli siis jälleen kaupunkilainen asialla. Olen samaa mieltä,ettei valaistuilla tieosuuksilla tarvi ko. valoja ,keskustoista puhumattakaan,joissa katuvalojen lisäks apuna on muitten ajoneuvojen valot, mut tuu joskus tänne TOSI landelle ,kunnon myräkkään ja sumuun ,nin ehkä itekkin saattaisit kiesiis tai mopoos sellasia toivoa. Itte tuskastelin pari vuotta joka kevät ja syksy ,kun aamuyöstä duuniin mennessä AT:n valot (korkeemmalla kun autoissa yleensä) ei osunu muuhun kun pilveen.Tänä syssynä sain aikaseks asentaa sumarit ja VOT  
idea3.gif
! Nyt näkee! Ja näkeehän noita "lippalakkipäisten" Kimi "räkä" Räikkös-kloonien asennuksia maantiellä ,kun eivät raukat osaa säätää valoja oikein tai tekevät sen muuten vaan kiusallaan. Eniten mua Vi****i vielä vuos sitten muotina olleet "blue" valot ,jotka oli sit tosi teini-hommaa! Armoton hajavalo tökki suoraan silmiin ,eikä valoteho niissä autoissa ollu normaaleita valoja kummosempi....kun ne oli NIIN hianot ! Onneks muoti on muuttuvaista...Mut hei ,mitäs me pienistä ,kun ei nekään meistä !
wink.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
 
Kuolema sumuvaloilijoille! Ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, mihin ne valot pitäisi suunnata. Usein ne palavat sen kaiken muun valomeren keskellä, joka auton keulaan on asennettu ja tiedoksi: lisä- ja sumuvalot todella häikäisevät.

Naurettavinta on väki, joka käyttää lisävaloja autoissa, joissa on aukeavat ajovalot. Noita luukkuja, kun ei ilmeisesti voi pitää auki ulkonäkösyistä. Idiootit.

Sumuvalot urheilulliset? So?
mad.gif
lisä- ja sumuvalot todella häikäisevät.
no vi**t häikäse jos ne suuntaa oikein..totta kylläkin on että palaa monessakin uudessa autossa ihan turhaan kesälläkin mutta suurin syy siihen löytyy ratin ja penkin välistä kun ihmiset ostavat pikkusen liian hienoja autoja osataakseen käyttää niistä löytyviä nappuloita.
itsellä ainakin sumuvalot palavat vain ja aina niitä tarvittaessa..ja eikös autokoulussa opetettu että vastaan tulijan valoja ei tarvitse jäädä tuijottamaan ? voi siirtää sitä katsetta hiukkasen sinne reunaviivaan päin..jos niska antaa myöden
biggrin.gif
 
...ei munkaan vanhan Foortin lähivaloilla nää hevon v****a ilman sumareita...ei hyvässä eikä huonossa säässä. Pitkiä ei voi käyttää kun liikenne on kymppitiellä ruuhka-aikana vilkas ja sokkonakaan en rupee yli 30 km:n työmatkaa ajeleen niin että edelleenkin meinaan kyllä käyttää jatkossa niitä kiusankappaleita.
Tämä on juuri esimerkki siitä väärästä turvallisuuden tunteesta. Niiden "huonojen" lyhyiden kanssa kun aivan varmasti näkyvät tien varressa olevat ihmiset aikaisemmin kuin niitä sumuvaloja käyttämällä.

Silmän havaitsema kontrastiero on asia josta on tässä kyse. Helppo asia ymmärtää, mikäli kiinnostaisi ihmisen "tekniikka" läheskään siinä määrin kuin auton tai moottoripyörän tekniikka...

EDIT: kirjoituserhe
 
Niiden "huonojen" lyhyiden kanssa kun aivan varmasti näkyvät tien varressa olevat ihmiset aikaisemmin kuin niitä sumuvaloja käyttämällä.

ja sää istut ihan just fiukkarissa toteemassa kuinka väärässä oot
tounge.gif
 
lisä- ja sumuvalot todella häikäisevät.
no vi**t häikäse jos ne suuntaa oikein..
V* *u häikäisee vaikka ne suuntaisi mihin. Sumuvalojen "kiila" (korjatkaa joku oikea nimitys) on paljon laajempi, kuin ajovaloill, jolloin ne "oikein" suunnattunakin aiheuttavat vastaantulijan pupillin supistumisen, jolloin siellä pimeille penkoille ei näe senkään vertaa. Ei se oikea suuntaaminen (?) asiaa paljon muuta. Moniko tietää mihin heidän sumuvalonsa oikeasti näyttää?

sanoi:
eikös autokoulussa opetettu että vastaan tulijan valoja ei tarvitse jäädä tuijottamaan ? voi siirtää sitä katsetta hiukkasen sinne reunaviivaan päin..jos niska antaa myöden  
biggrin.gif
Edelliseen viitate. Siis ole hyvä ja sammuta sumuvalosi vastaan ajaessa, jos niitä on pakko käyttää.

Poliisikin muistaa joskus 50€ pikavoitoilla sumupäitä.
thumbs-up.gif
 
Eikös se ole niin, että jos vastaantulevassa autossa on tarpeettomasti sumuvalot päällä, niin ei minunkaan tarvitse vaihtaa tarpeettomasti omia lisäkaukovaloja pois päältä.
 
Moniko tietää mihin heidän sumuvalonsa oikeasti näyttää? Minä!

Edelliseen viitate. Siis ole hyvä ja sammuta sumuvalosi vastaan ajaessa, jos niitä on pakko käyttää.

Poliisikin muistaa joskus 50€ pikavoitoilla sumupäitä.

no sit ne vasta vastaan tulijaa vit**aakin jos niillä discovalo showta rupee järkkäämään.
Eipä ole poliisi setäkään muistanu yhdelläkään pikavoitolla näinä kymmenenä vuonna joten jos nyt sit kerran joutus ton maksaan nii sou?
 
Sumarit kun pitää asentaa melko matalalle jotta niistä siinä oikeassa sumussa olisi edes jotain hyötyä => pienikin kulmamuutos esim. auton lastaamisen vuoksi aiheuttaa valokiilan merkittävän nousun = häikäisee
confused_orig.gif
Ja tosiaan tuo kontrasti on kummallinen asia. Kokeileppas ihan
033102bebe_1_prv.gif
ottaa valokuvaa tuosta tilanteesta ja huomaat kuinka musta tausta tosiaan on tuon kirkkaasti valaistun etualueen ulkopuolella
confused_orig.gif


Asiaa oikein puolitieteellisestikin kokeiltiin yhdessä TV-ohjelmassa jossa todisteltiin ettei ihminen sittenkään ole käynyt kuussa - muka suurta huijausta koko reissu
tounge.gif
Yhtenä argumenttina oli mm. kuun pinnalla otetut valokuvat joissa ei näkynyt tähden tähteä vaikka kuun "taivas" on varmasti pilvetön
omg.gif
No ottivat sitten "todistusmielessä" valokuvan maassa tähtitaivaasta ja siellähän niitä tuikki. Lisäsivät sitten kuvaan jotain kuvattavaakin ja valaisivat tämän kohteen ns. normaalisti => tähtitaivas muuttui sysimustaksi vaikka kuvan ottohetkellä silmä nuo tähdet ihan selvästi vielä näkikin
omg.gif


Eli on erittäin helppo kuvitella saman käyvän myös silmälle kun kontrastieroa kasvatetaan esim. juuri käyttötilanteessa turhilla sumareilla
veryangry.gif


Ja sitten lisävalot. Erittäin hyödylliset!
thumbs-up.gif
Voivat parantaa merkittävästikin auton valaistuskykyä sitten kun on ihan oikeasti pimeetä - lisäpitkiähän noissa vain nykyään saa olla. Omassakin autossa alkup. fikkarit ref. 17.5 niin kummasti maisemat kirkastui ref. 20 lisäpitkillä = lain sallimat max. ref 75
thumbs-up.gif
Ja kun lisäksi nuo auton omat valaisevat tiestä vain tietyn osan, voi tuota keilan kattavuutta laajentaa haluamaansa suuntaan
smile_org.gif
 
Kokeilkaapa muuten joskus miten hyvin näkee ajaa ilman valoja. Kokeilu kannattaa suorittaa sitten jollakin tyhjällä pikkutiellä, missä ei ole koetta häiritseviä vastaantulijoita.

Yllättävän hyvin silmä mukautuu vallitsevaan valaistukseen. Mukautuminen kestää tietysti sitä kauemmin mitä suurempi on kontrastiero valaistun ja pimeän välillä, mutta kun kontrastieroa ei ole (vaikka siellä pimeähköllä pikkutiellä ilman valoja ajaessa) niin yllättävän pitkälle sitä ihminen näkee "pimeälläkin".
 
Back
Ylös