Sumuvaloista

Kerran iski "piru" autokaupassa ja kun myyjä kehui uljasta
menopeliä ja erehtyi sanomaan, että siinä on alu-vanteetkin.
Minäpä sitä ihmettelemään, että "Onko ne jotenkin nopeemmat vai
säästäkö niillä pensaa?'" Myyjä rykäisi kunnolla herneen nenuun ja
alkoi huutamaan ihan oikeasti, että "ETKÖ SINÄ NYT YMMÄRRÄ. NE
OVAT ULKONÄÖN VUOKSI." Oli siinä ja siinä etten purskahtanut
nauramaan, mutta silloin olisin varmaan lentänyt kaaressa ulos.
biggrin.gif
Pitää kokeilla joskus tuota
biggrin.gif
 
Eikun oikeasti, eikö olis mitään mieltä kääntää niitä katuvaloja sojottamaan sinne pientareen puolelle?
lookaround_orig.gif


Kun on kerran ajovalopakko jne.
 
Sumarit edessä että takana pitäisi lailla kieltää.
mad.gif

Ne on pääosin päin V...a säädetty ja niitä käytetään varsinkin lisälyhyinä jota ne ei todellakaan ole, vituttaa ylikaiken ihmiset jotka ajelee takasumari päällä jokaisessa pikkusateessa. Edessä ne ei juuri haittaa kun kuvio on kapea häikäsy on lyhyt aikaista ja takana ajavan autoilijan katukiveyksessä persiilleen kääntyneet valot ei häritse kun kääntää taustapeilin tosiaan vaikka kattoon.
 
Oletkos mopokuume koskaan ajellut jotain korpitaivalta pirunmoisessa pöllyävässä lumipyryssä tuntematonta tietä pitkin. Kyllä silloin ne takasumarit antaa jotain tietoa missä tie menee ja missä se edellä ajava ajaa. En minä niitä kieltämään alkaisi, mutta se kynnys käyttää niitä voisi olla korkeampi ihmisillä.
 
cool.gif
Ennen vanhaan oli autoissa ojavalot. Muistan kun pikku poikana olin yhdessä lande taksissa ja siinä oli oja valo. Faija kysy kuskilta lampusta ja se näytti pimeellä pätkällä miten anto lisää valoa pientareelle. Hyvä sumari, oikealle sopivasti suunnattuna, antaa näppärästi valoa tien laidalle ja täten toimii kuin ojavalo aikanaan. Kanattaa mennä jollekin pimeelle tielle säätelemään, niin huomaa saamansa hyödyn. Edellisessä kotelossa oli sumarit ja hyvät sellaset, mut tähän nykyseen en ole saanut aikaiseksi laitaa. Ilmankin oon pärjänny, mut joskus olis kaivannu.
Mua henk koht ei sumarit häikäse. Kilometrejä on sen verran karttunu ettei tuijottele vastaantulijan valoja. Tosi asia on myös nykyvalojen tehokkuus, verrattuna 70 luvun koteloihin. Huomion arvoista on myös tavallisten ajovalojen suuntauksen heitot mun mielestä niitä näkee paljon nykyään. Taitaa johtua mekaniikan pettämisestä säätimissä.

Tämä kaikki 30 vuoden ajokokemuksen ja perstuntuman perusteella.
 
Oletkos mopokuume koskaan ajellut jotain korpitaivalta pirunmoisessa pöllyävässä lumipyryssä tuntematonta tietä pitkin. Kyllä silloin ne takasumarit antaa jotain tietoa missä tie menee ja missä se edellä ajava ajaa...
Niih, jollei ne edelläajavat takasumareineen ole jo ojan pohjalla, sellaistakin tapausta oon päässyt todistamaan, kaikki kolme autoa ojassa, onneksi ilman henkilövahinkoja...  
biggrin.gif



Eli ajaa pitäisi sen perusteella, mitä näkyvää tieosuutta on, ei edessä ajavien valojen perusteella niitä seuraten...
 
wink.gif
 
Eli ajaa pitäisi sen perusteella, mitä näkyvää tieosuutta on, ei edessä ajavien valojen perusteella niitä seuraten...[/b]  
wink.gif
biggrin.gif
Näinhän se on mutta pe***ele ohi on päästävä, kun on niin kiirekin
wink.gif
. Kaiken maailman kuskeja niitä joskus onkin liikenteessä
tounge.gif
.

Turvavälihän auttaisi sekä se että kävisi itse joskus putsaamassa ne takalamput paskasta ja lumesta, näkyisi pikkasen paremmin taaksepäin ne normaalitkin lamput muille.
 
kävisi itse joskus putsaamassa ne takalamput paskasta ja lumesta
Tässähän se pointti onkin
062802jumpie_prv.gif
Kun 5W parkki ei riitä sulattamaan lunta takavaloista, niin joskos 21W takasumari riittäisi
wink.gif


Ei no. Yleensä jos kohtaan edelläni auton joka syyttä-suotta tillittää takasumarillaan silmilleni (esim. pimeässä), vastaan tuleen tulella - kaulastani räpsähtää kaikki lain sallimat langat palamaan
mad.gif
Yleensä kun tuota "valoshowta" on tovi jatkunut, tilanne normalisoituu edellä menevä hoksatessa mistä onkaan kyse
wink.gif
Sitäpaitsi se edessä tillittävä takasumarikaan ei häikäise omia silmiä läheskään niin paljoa kun itselläni on pitkät päällä
tounge.gif
 
Eikun oikeasti, eikö olis mitään mieltä kääntää niitä katuvaloja sojottamaan sinne pientareen puolelle?
lookaround_orig.gif


Kun on kerran ajovalopakko jne.
Vois sammuttaa ne kokonaan... keräis ne tolpat samalla pois sieltä...
Kannatetaan
thumbs-up.gif
Mitä niil tolpilla tekee mu metässä on puita jo valmiiks ja autois ym.. valot sitä varten et näkee..
Keulalle vaan (Hellan luminator metal) ja 130w polttimot niin näkee ihan hyvin
tounge.gif
 
kävisi itse joskus putsaamassa ne takalamput paskasta ja lumesta
Tässähän se pointti onkin
062802jumpie_prv.gif
Kun 5W parkki ei riitä sulattamaan lunta takavaloista, niin joskos 21W takasumari riittäisi
wink.gif


Ei no. Yleensä jos kohtaan edelläni auton joka syyttä-suotta tillittää takasumarillaan silmilleni (esim. pimeässä), vastaan tuleen tulella - kaulastani räpsähtää kaikki lain sallimat langat palamaan
mad.gif
Yleensä kun tuota "valoshowta" on tovi jatkunut, tilanne normalisoituu edellä menevä hoksatessa mistä onkaan kyse
wink.gif
Sitäpaitsi se edessä tillittävä takasumarikaan ei häikäise omia silmiä läheskään niin paljoa kun itselläni on pitkät päällä
tounge.gif
Mä olen yleensä tuossa vaiheessa sytyttänyt vilkun vasemalle ja suorittanut ohituksen...
wink.gif
 
Voi huh-huh...

Ensinnäkin, täällä kun porukka väittää että muiden autojen kaukovalot häikäisee, onko pakko tuijottaa siihen pirun valoon?
tounge.gif
Ja sumuvalot häikäisee edelleen siinä vaiheessa kun auto on kohdalla...
Ja mitä helvatan hyötyä niistä sumuvaloista on, jos ne ovat oikein säädettyjä, ilman lähivaloja??? Kun porukka väittää että näkee sivulle paremmin, ja hirvien vuoksi, niin se on puhdasta BS!!! ainoa hyöty niistä pimeällä, on se, että aivosi ehtii EHKÄ rekisteröidä, mihin helevettiin tuli törmättyä. Jos väittää että sumuvaloilla näkee paremmin eteenpäin kun lähivaloissa, sitten on todella säälittävät lähivalot, tai todella päin peppua olevia sumuvaloja. Teinirasseihin ne kuuluu, tai uudet mersuthan saa ajaa sumuvaloilla, ainakin näiden omistajien mukaan
tounge.gif


Ostakaa uudempi auto, jos on niin huonot valot
033102bebe_1_prv.gif

Ainakin meikän autossa on semmoiset lähivalot, että sumuvalolla ei tee enään mitään. Lähivalot leviää hyvin sivuihin, ei katvealuetta jää. Minä ehdin nähdä hirven ennenkun törmään siihen ilman sumuvaloja
biggrin.gif
Tästä sumareiden puolesta puhujat voivat lukea totuutta. On todella virheellistä käsitystä sumuvalojen valaisutehokuudesta verrattuna lähivaloihin. Sumarit tekevät kyllä hienon valon auton eteen noin 25 metrin matkalle, johon ne ovat tarkoitettukin, mutta sen jälkeen ei niiden valaisutehosta ole mitään hyötyä, enemmänkin haittaa vastaantulevalle liikenteelle. Näkevät auton ennenkuin se tulee kohdalle ja häikäisee.
Normaaleilla valtatienopeuksilla ei sumareista ole mitään hyötyä, jos vähänkin ymmärtää auton etenemismatkoja eri nopeuksilla, reaktioaikoja sekä matkoja kyseisillä nopeuksilla ja sumuvalojen valaisumatkoja.
Onhan ne kauniit ja komiat ulkonäköä ajatellen, ehkä, mutta aina maksetaan vakuutuksissa euroja enemmän kun kolahtaa ja sumarit on ekaks paskana.
 
Yksi mielestäni typerimpiä viranomaisten säätämiä valomääräyksiä oli lähivalojen kahdentamisen kieltäminen vuonna 1979 koskien 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tästä seurauksena alkoi tämä sumuvalopelleily.
 
Yksi mielestäni typerimpiä viranomaisten säätämiä valomääräyksiä oli lähivalojen kahdentamisen kieltäminen vuonna 1979 koskien 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tästä seurauksena alkoi tämä sumuvalopelleily.
Kaikenkaikkiaan suomen ajovalomääräykset ovat melko erikoiset. Uusien autojen valotehon minimi on melko korkea, ja sallittujen valaisintyyppien lukumäärä pieni. Lisäksi kaikkien autojen valotehon yläraja on olosuhteisiin nähden melko pieni, ja valojen määrä rajattu.

Perusteena tälle valoshow:lle on tietysti liikenneturvallisuus, kaikkein ajoneuvojen pitää näyttää samankaltaisilta, ettei vain erotu massasta.
 
Yksi mielestäni typerimpiä viranomaisten säätämiä valomääräyksiä oli lähivalojen kahdentamisen kieltäminen vuonna 1979 koskien 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tästä seurauksena alkoi tämä sumuvalopelleily.
Kaikenkaikkiaan suomen ajovalomääräykset ovat melko erikoiset. Uusien autojen valotehon minimi on melko korkea, ja sallittujen valaisintyyppien lukumäärä pieni. Lisäksi kaikkien autojen valotehon yläraja on olosuhteisiin nähden melko pieni, ja valojen määrä rajattu.

Perusteena tälle valoshow:lle on tietysti liikenneturvallisuus, kaikkein ajoneuvojen pitää näyttää samankaltaisilta, ettei vain erotu massasta.
Liikenneturvallisuus...noniinno, tai sitten perisuomalainen kateus - naapurilla ei saa olla kirkkaammat ja tehokkaammat valot kuin itellä!
wink.gif
Tuo kaikkien ajovalojen summateho muuten pudotettiin pisteluvusta 100 pistelukuun 75 samalla kun lähivalojen kahdennuskielto astui voimaan eli, keulalta lähti näin maksimissaan 75000 Candelaa pois. Sitten vielä ihmetellään kun sumareita käytetään herkästi lisälyhyinä - niiden valotehoa kun ei edes lasketa tuohon pistelukusummaan mukaan.
biggrin.gif

Ajovalojen minimiteholle ei taannoin liene ollut mitään alarajaa. Ja sen kyllä huomas kun vastaan tuli joku 6V sähköillä varustettu vanha kupla keulallaan hautakynttilän sävyiset 25W tavalliset hehkulankapolttimot. Olivatten siis hiukan jarruvaloa kirkkaammat

Noista takasumareista tulee väliin kans porua, että ne häikii ja ties mitä. Mutta on niitäkin jotka ilmiselvästi hyödyntävät edellä ajavan takasumarit helpottaen niiden avulla omaa ajamistaan. Vai mikä siinä on että tänäänkin (kuten sadat kerrat vuosien varrella aiemminkin) sai jälleen kokea säkkipimeellä hernerokkasumuisella Lempäälän motarilla ajaessaan olevansa kuin joku majakka jonka mukaan muut suunnistaa? Pitkässä jonossa ei kukaan perässä ajava mennyt keskikaistaa ohi vaan suunnisti kiltisti perässä, ei vaikkei vauhtini ollut edes suurin sallittu ja keskikaista oli kilsakaupalla tyhjä. Normaalisti noi motarinopeudet ei työmatkaliikenteessä täälläpäin laske missään olosuhteissa alle suurimman sallitun.
 
Taas ollan tultu merkilliseen on/off-tilanteesee, eli sumuvalot joko ovat täysin säädytön vaihtoehto tai sitten niitä ei yksinkertaisesti voi käyttää väärin.

Jos siltä tuntuu, ettei silmä näe, niin käyttäkää niitä, mutta olkaa edes tässä asiassa huomaavaisia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Omakin käytös saattaa vaatia kriittistä tarkastelua joskus.
 
Taas ollan tultu merkilliseen on/off-tilanteesee, eli sumuvalot joko ovat täysin säädytön vaihtoehto tai sitten niitä ei yksinkertaisesti voi käyttää väärin.
Ainahan täällä. Jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan.
confused_orig.gif


Aina sama lopputulos, oli kyse sitten mistä tahansa.

Kultaista keskitietä ei sitten nähtävästi ole.
nixweiss.gif
 
Back
Ylös