Suzuki TL1000S Cafe Racer

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla lukee rtellun öljykorkissa 10/40w. Onko jotain tieteellistä tutkimusta miksi paksumpaa pitäis laittaa?

kannattaa muuten laittaa siihen 15w-50 öljyä. Siellä on kiertokangen alapäässä varmaan jo vauriota ja mitään ohutta öljyä ei kannata käyttää.

Mulla KTM 250cc 4T enskassa kanssa suositeltiin 10W40 öljyä, mutta siinä ei yläpään lämpötilakesto riittäny. Eli kun kuumenee tarpeeksi, niin 40-öljyssä saattaa loppua voiteluominaisuudet. Vetää liian liruksi.
Mulla meni KTM:ssä kanssa kiertokangen alapäänlaakeri ihan täysin jumiin, kun jurnuttelin menemään uusilla piikkirenkailla (hyvä pito) jäisiä hiekkateitä pitkin.

Sen jälkeen ajelin 15W-50 (Castrol GTX) ja talvella 5W-50 öljyillä (Mobil1 peak life). Kesti moitteetta pari vuotta kovaa ajoa ja eiköhän se vieläkin käy ja kuku.
 
Viimeksi muokattu:
Öljyn suhteen toki molemmat perusteltuja vaihtoehtoja lyhyt vaihtoväli ja huonompi laatuinen öljy tai sitten noita mainosmiesten liruja. Ja jos tuon viskositeetin suhteen on tosiaan hyviä perusteluja, tuo pahamaineinen takapytin veivi huomioon ottaen, niin jakakaa toki kokemuksia. Huonompi laatuinen öljy tulee kyseeseen vain jos kytkin ja laatikko varmasti pelaa. Se oli asia mikä Zetalla ajaessa *tutti kun pientä oravaa, kun laatikko hakkaa ja kytkin luistaa. Jos halutaan hifistellä niin teetän öljyanalyysin ja katsotaan laakerimetallit ja jatketaan niiden perusteella syväluotaavaa öljykeskustelua :thumbup:

Mutta itse asiaan. Talviloman käytöstä olen kuullut myös järkevämpiä vaihtoehtoja kuin työntyä talliin, mutta kun kädet syyhyää... Maskin suhteen valojen paikotuksen jälkeen hylkäsin tuon ensimmäisen version, koska valot tulevat niin ulos ja peltiä olisi pitänyt taivuttaa kahteen suuntaan. Ei riitä taidot eikä vehkeet. No mikä avuksi... Varaston ylisille oli jäänyt pyörimään lommotettu Jawan tankki, ja siinä sen verran kahteen suuntaan kaarevaa pintaa, että onhan tuota ainakin kokeiltava. Jonkin asteinen ekoteko eikä harmita jos valmiina lentää Kuusakosken lavalle.

Nimetön13.jpg

Nimetön11.jpg

Nimetön10.jpg
Lesti liian pieni, ja ruttuunhan se meni...

Nimetön12.jpg
Tuo muodon symmetria pitää vielä tarkastaa ennen kun rätkin tigillä tuota putkea tuohon selkään. Jos sain tallissa huutonaurukohtauksen tämän virityksen valmistumisen jälkeen, niin tämä oli viimeinen julkaisukelpoinen kuva.

Sahasin pakoputket valmiiksi, että kun kate ja pöntöt toivottavasti tällä viikolla saapuvat, niin pääsen mallaamaan peräpäätä häkkiä varten ja jatkamaan muiden muutosten kanssa. Romut tilattu Saksasta ( www.kickstarter.de ).

Termostaattikotelo näyttää olevan mallia, johon on pohjaan tehtävä kierre anturin siirtoa ajatellen. Siihenkin löytyi valmiit kuvat intermentistä. Moottorille mahdollisesti tehty joskus jotain, kun sylintereistä löytyi tussimerkinnät "front" ja "rear". :bye:
 
No niin. Tänään posteljooni toi kaksi odotettua pakettia. Toisessa kiinalaiset säädettävät kahvat ja toinen oli tuo saksanmaan paketti, sisältönä takakate ja pakotötteröt. Kahvat meni paikalleen ihan plug-n-play. Katkaisijapakettia olisi joutunut muutenkin kääntämään itselleni mieluisampaan asentoon, jos ehtii vaikka tuolla tangolla ajella ennen clipareiden saapumista.

Mutta sitten itse asiaan. Eli takakatteen ja putkien koesovittamiseen. Takakatteen alle halusin jättää tankin alkuperäisen takakorvakon, koska olen sen verta pitkäjalkainen. Lähinnä loppu oli astekulman kanssa pelaamista ja tieteellisen tutkimuksen perusteella päädyin tankin alahelmaan nähden 8,5 asteen kulmaan. Takakatteesta oli olemassa myös vaakatikkauksilla oleva versio, mutta sitä ei ollut saatavilla. Tuo neliötikkaus näytti itseasiassa livenä paremmalta kuin myyntikuvissa, saa välttää. Kate satuloineen viikossa kotiin toimitettuna 150€, ei ole enää kallista tämä askartelu.

Pakoputket olin katkaissut ennalta raakamittaan, mutta sen verran tuli peräpäässä ylitystä, että otin malliksi vielä viisi senttiä lisää. Näin kulma kääntyi pystympään ja siihen saavat nyt jäädä. Pöntön kiinnikkeet taidan vetää jousella tuohon jalkatapin kannuslapun nurkkaan. Tässä muutamia kuveja. Kunhan iskari saapuu, alkaa noiden romppeitten piilottelun suunnittelu...
Nimetön14.jpg

Nimetön15.jpg

Nimetön16.jpg
 
Ei puuttus enää kuin loput :) En tiedä lähtikö Eestinpoika uimalla tuomaan iskaria, kun alkuviikosta on rekisteröity maasta lähteneeksi. Eilen vääntelin ensimmäisen version tuosta häkin yläputkesta, kun putkeakin löytyi sopivaa jostain kelkka projektista jääneenä. Noitakin olisi saanut Kickstaterilta valmiina...

Ohjausiskarin kanssa arvon. Tarvitsenko vai en? Yläpuolelle en sitä haluaisi laittaa. Kahdessa aiemmassa pyörässä en ole kaivannut.
 
Nettiseurannan mukaan iskari on jo Suomessa. Toivottavasti ensi viikolla pääsen mallaamaan. Tänään purin nuo alkuperäiset hilut pois ja ehkä siitä se herkkyys puuttuu tuosta Rotarystä, ettei tuo jäykkäperä ihan tuulesta temmattu ole :grin:

Nimetön17.jpg

Ohjausiskaria varten löytyi rungosta reikä joka haluaisi tulla tukittavaksi. Joko vedän kierteen tai niittimutterin. Ohjausiskariksi kateltava joku säädettävä, 120mm iskua ja 50mm iskaritolppaan korva.

Nimetön18.jpg
 
Nyt iskari saapui ja kun on mahdollisuus kääntää se pystympään, että voin käyttää tuon iskarin omaa jousta, niin tehdään takahäkin ja iskarin korvat sitten sen mukaan. Toiselle puolelle 12mm teräksestä, joka liittyy takahäkkiin ja toisen puolen saa koneistaja vuolla alumiinista.

Nimetön19.jpg

Nimetön20.jpg
 
Monenlaista hommaa on tullut aloitettua, mutta mikään vaihe ei ole oikeastaan edennyt maaliin asti. Jospa tämä tästä pikkuhiljaa alkaa mennä kasaan päin. Kaikki osat olisi nyt suurin piirtein tallissa.

Nimetön22.jpg
Nimetön23.jpg

Ruiskun lämpötila-anturi siirtyy tuohon termarikotelon pohjaan, kuten täällä vinkattiin. Rälläkällä ylimääräiset veks ja pylväskoneessa taso suoraan ja kiiltäväksi. Materiaalia tuohon on saatava lisää kierrettä varten, joko lattaa tai lisäainetta tigillä. Kierrehän on M12x1,5 ja sokeita tulppia syylärin päähän löytyy ihan hydr. tarvikeliikkeestä.


Nimetön24.jpg

Cliparit tuli ja niitä pääsi mallailemaan. Pyörässä olleet peilit ja mittari saa jäädä. Kuvan sekamelska pitäisi saada siististi piiloon pienen katteen taakse. Jätän tuon putkireunuksen pois, mutta toistaiseksi on vielä tarkoitus käyttää tuota tankin peltiä katteessa. Etutolppiin laitoin tuollaiset ledirinkula vilkut, katsotaan miten asettuvat pysymään, kun ovat vain tarrakiinnitteiset. Etuvalon kiinnikkeitä tuohon 50mm tolppaputkeen oli huonosti saatavilla ja aika paljon noita joutuu lyhentämään, mutta nuo kiinnikkeet kuten myös tuo etulokasuoja löytyivät Kickstarterilta.

Nimetön25.jpg

Iskarin kiinnikkeet teen 12x200mm lattaraudasta, plasmalla muotoon ja loput koetan siistiä rälläkällä. Reikien poraus alkuperäisiä kiinnikkeitä käyttäen. Alumiinin unohdin, koska antaa tuo teräs vähän enemmän vapauksia vahvuuksissa ja kun itsellä ei ole AC vehkeitä, niin tulee joskus valmistakin :right: :)
 
Termarikoteloon tein rasiaporalla 4mm alumiinilatasta kierteellisen rikan ja kaveri hitsasi sen TIGillä kiinni, niin nyt ei osu termariin ja on vähän seinämääkin.

Nimetön27.jpg
Takaiskarin korvakkoon meinasin ensin kympin terällä merkata reikien paikat, mutta löyty sopiva tamppi millä lyödä paikat. Alkureiät tein mutta isompiin ei ollu kunnon terää, joten ei muuta kuin teräkauppaan. Kumma kun noissa terissä pitää muka säästää :right: Toiseen lattaan sain kuitenkin läpiporaamalla paikat merkattua.

Nimetön26.jpg
Mittari ja tuo 12V lähtö / jännitemittari pitäs saada tuonne kiinni, pitää askarrella joku pelti.

Nimetön28.jpg


Nimetön29.jpg
Ohjausiskariksi löytyi käytetty, huollettu, vähän rokoinen Öhlins 140mm iskulla ja 50mm korvalla, jostain Ducatista. Rungon reikä oli valmiiksi M8 tapille käypänen, tuomosella pienellä väliholkilla uniballin liikeradat näyttäisi riittävän. Ja vasemmalle kääntäessä näyttäisi just väistävän ennen polvea, vähän tuossa on vielä säätövaroja tuon asennon suhteen.

Ne iskariputkien ympärille teipatut ledit ei näyttäneet oikein pysyvän, vaan irtosivat teipistä. Touhusin vilkut noihin tangonpäihin.
 
Häkin ja iskarin korvia polttelin lisää ja maskia pöhyyttelin lasikuulalla kaapissa.

Nimetön30.jpg

Nyt pyörä välillä taas rullaavana. Testasin iskaria pelkällä toisen puolen korvakolla, ja ainakin löysän pään napsuilla peräpää on aika herkän tuntoinen. Mallasin noita pakoputkia ja vaikka ensin halusin linjan pysyvän enemmän pyörän suuntaisena ja menin korjaamaan, niin nyt vähän häiritsee, että harottaako taas liikaa. Pitää kokeilla vielä tankki paikalleen, ennen kuin alan noita putkia leikkelemään.

Nimetön31.jpg
 
Edellisestä päivityksestä hurahtanut taas kuukausi, mutta kuten Mambakin tietää, niin vielä on kesää jäljellä. Toivotaan, että syksyllä joku lenkki ehditään ajamaan. :orgmp2: Tulevalle talvelle jää väkisellä vielä jotain. Kuukauden aikaan ruuvailtu monenlaista pikkunippeliä mitä on sattunut tulemaan. Tupet vaihdoin ruskeisiin salmiakkikuvioisiin, sävy ei satulan kanssa ole ihan yksi yhteen, mutta antaa nyt olla vähän aikaa. Keulapään sähköt alkas olla valmiit.


Nimetön33.jpg

Takahäkin osat alkas olla hitsausta vaille valmiit. Taimmaiseen lattaan tulee ledinauha takavalo, joka jää osittain takakatteen alle.

Nimetön32.jpg

Nimetön34.jpg
 
Takahäkin rungon sain noitten tärkeimpien saumojen osalta räjittyä. Korvakoiden siistimistä ja penkin korvakoita seuraavaksi. Hommasin vielä litium-akun siinä toivossa, että saisin mahdutettua tuohon katteen takapattiin, vaan ei saa niin piiloon, että on varmaan laitettava jotenkin päin tuohon takaiskarin viereen.

Nimetön35.jpg
 
Lennokkiakkuja on jonkinverran LiFePo4-kemialla saatavilla, sellaisellakin vois tilaa säästyä jos vaan virranantokyky riittää Tellulle.
 
Lennokkiakkuja on jonkinverran LiFePo4-kemialla saatavilla, sellaisellakin vois tilaa säästyä jos vaan virranantokyky riittää Tellulle.
Itse asiassa olin jo melkein tilaamassa tuollaista: https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-8400mah-3s2p-30c-lifepo4-pack.html?___store=en_us. Pienemmällä joku oli Suomessa CBR:ssä ajanutkin. Vaatisi vaan ilmeisesti jonkin verran elektroniikkaa tuon latauksensäätämiseen ettei poksahda. Voi olla, että toimiikin, mutta en tohtinut ottaa sitä riskiä.
 
Mulla on Cx:ssä juuri tuo Hobbykingin halppisakku 4200mAh / 4S2P-versiona. Starttaa ihan ok, kylmemmässä kelissä ei ole kokemuksia. Tämän kesän 1500km ajoilla on kyllä pysynyt tosi hyvin kennot tasapainossa ihan suoraan jännitteensäätimen perässä - tsekkasin LiPo-laturin kanssa. Vähän kyllä epäilyttää kestävyys pitkässä juoksussa.
 
Rohkaistuin tilaamaan tuon 8400n Zippyn, mahtuu kyllä katteen alle, en vielä kokeillut käyntiin...

Tuo maalattu lokasuoja-aihio ei miellyttänytkään kun kaari oli tuolle renkaalle liian loiva. Supistin vähän noiden kiinnityskohtien kohdalta. Kiinnikkeet rakentelin M6 niittimuttereista ja päälle pätkä putkea. Jarrut menee putsauksella, mutta purkaessa huomasin, että keskiöt on eriväriset. Joko maalaan nuo ja ajan loppuun tai touhuan parin. Näprään tuo etupään nyt maalia vaille niin sitten takapäätä loppuun...
IMG_20190312_084219-1587x1190.jpg
IMG_20190313_135632-1190x1587.jpg
IMG_20190314_102753-1190x1587.jpg
 
Rohkaistuin tilaamaan tuon 8400n Zippyn, mahtuu kyllä katteen alle, en vielä kokeillut käyntiin...

Pari vuotta käynnistelin RSV Milleä kiinalaisella 4800 Ah LiFePo-akulla ja kyllä riitti. Sen jälkeen ko. akku palveli Gpz900:ssa. Sitten se hukkui talvisäilytyksessä. Viisasta tai ei, niin ikinä en käyttänyt erityislaturissa syystä että sellaista ei ollut. Tuo riittää ampeereiltaan aivan varmasti Telluun säällä kuin säällä.
 
Pari vuotta käynnistelin RSV Milleä kiinalaisella 4800 Ah LiFePo-akulla ja kyllä riitti. Sen jälkeen ko. akku palveli Gpz900:ssa. Sitten se hukkui talvisäilytyksessä. Viisasta tai ei, niin ikinä en käyttänyt erityislaturissa syystä että sellaista ei ollut. Tuo riittää ampeereiltaan aivan varmasti Telluun säällä kuin säällä.
Onpa mukava kuulla näitä kokemuksia. Mitään erityislaturia en ole itsekään tuota varten hommannut, kun pitäähän sen latautua pyörässä ollessaankin ilman mitään muutoksia. Mitään Recovery herättelyjä tai muita ei varmaan kestä, mutta pitää mittailla mitä tuo CTek antaa ulos perus ylläpidolla.
 
Back
Ylös