• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
https://www.youtube.com/watch?v=nlVZ1rtW6jE

tuolla kans hieman osaa mankiin, millaista ovat pultanneet kiinni. no, muutakin.

yhdessä videossa neuvottiin laittamaan loctitea niihin ajovalon ruuveihin, ennen ku ne irtoaa. pitääkin tutkia omasta onko ne tallella. kerran ajovalo jo liikahti isommasti..
 
Viimeksi muokattu:
Oliko joku teistä laittanut nastarenkaat alle? Mitä merkkiä ja mitä nastaa.? Ja miten toimii kokonaisuus..?
 
Onko mopot 125-mankia painavampia? 15v kuskin kanssa? Ellei, niin turhaan laittavat nastarenkaita ?

Ei. Polkupyörissä, mopoissa ja jopa mummojen kengissä käytetään nastoja. Painon puolesta polkupyörän nastan tyyppinen nasta sopii mankiin hyvin, mutta suuremman ajonopeuden ja pienemmän renkaan vuoksi g-voimat saattavat olla ongelma (nastaa irrottava voima kasvaa v^2-verrannollisena ja kääntäen halkaisijaan verrannollisena).

Jos vaikka leikitään, että ajat metrin ulkohalkaisijan renkaalla 30 km/h verrattuna 0.5 m halkaisijan renkaalla 100 km/h, on nastaa irrottava voima noin 22-kertainen.

Nastan siis pitää olla laitteen painoon ja ajonopeuteen sopiva. Jos katsot, että polkupyörännastalla näin on, niin rohkeasti vain asentamaan.
 
:D

Sivulta 16 alkoi nastakumihöpinät. Mikään ammuttava rallinasta/piikki ei mahdu ainakaan Maxxisin nappulakumeihin, Kenda Big Blockeja en ole nähnyt mut tuskin paljon paremmin. Hyvin pärjää kaupan nastoilla ABS:in apustamana auratuilla teillä.
 
Ei. Polkupyörissä, mopoissa ja jopa mummojen kengissä käytetään nastoja. Painon puolesta polkupyörän nastan tyyppinen nasta sopii mankiin hyvin, mutta suuremman ajonopeuden ja pienemmän renkaan vuoksi g-voimat saattavat olla ongelma (nastaa irrottava voima kasvaa v^2-verrannollisena ja kääntäen halkaisijaan verrannollisena).

Jos vaikka leikitään, että ajat metrin ulkohalkaisijan renkaalla 30 km/h verrattuna 0.5 m halkaisijan renkaalla 100 km/h, on nastaa irrottava voima noin 22-kertainen.

Nastan siis pitää olla laitteen painoon ja ajonopeuteen sopiva. Jos katsot, että polkupyörännastalla näin on, niin rohkeasti vain asentamaan.

Kylläpä on mennyt vaikeaksi tämäkin laji kerrassaan! :blink:¨¨

Että g-voimia myöten, on otettava nastat pärrän painoon, ja ajonopeuden suhteen! VO 2- verrokit, kastepisteet, gavitaatiokertoimet, aurinkotuulten fotonikeskivertoesiintymät, jne, mitä vielä, että ajohomma voi edes TEORIASSA mennä oikein..... VOI VOI!

Juu, että väärin ajettu koko ajan, jos ei nasta PAINU jäähän.......Hyvä kun joku oikaisi tämänkin täällä!
 
Paha sanoa, en ole ajellut niillä kuin käytännössä. :p

Uusi CT kyllä päheän oloinen laite, ei varmaan paha homma laittaa käsikytkimelle jos automaattiin leipääntyy. Onneks ei taida vielä ens kaudelle keretä myyntiin asti.
 
Kylläpä on mennyt vaikeaksi tämäkin laji kerrassaan! :blink:¨¨

Että g-voimia myöten, on otettava nastat pärrän painoon, ja ajonopeuden suhteen! VO 2- verrokit, kastepisteet, gavitaatiokertoimet, aurinkotuulten fotonikeskivertoesiintymät, jne, mitä vielä, että ajohomma voi edes TEORIASSA mennä oikein..... VOI VOI!

Juu, että väärin ajettu koko ajan, jos ei nasta PAINU jäähän.......Hyvä kun joku oikaisi tämänkin täällä!

Nyt en osaa päässälaskea kummassa se ihan sama rallinasta ei toimi:
A: eskortissa 13" renkaassa 120 vauhdissa pikiksellä vaiko
B: pärrässä 21" renkaassa 50 vauhdissa taajamassa ?
 
Pitäskö kuule Huurusmiehen joskus ajaa talvella ja tulla sitten kommentoimaan uudestaan...:;):

Tai voidaan tehdä yhteinen päätös, että samanlainen nastoitus toimii kaikissa ajoneuvoissa vähintään yhtä hyvin jos ei paremmin, niiden painosta riippumatta. Samalla päätetään, että polkupyörän nastarengas kestää yli 10-kertaisia nopeuksia tavanomaisiin talvipyöräilynopeuksiin verrattuna.
Sitten vain tuon päätöksen mukaisesti jokainen nastoittaa laitteensa. Ei siinä sen kummempaa ole.
 
Pitävätkö nastat ihan oikeasti jäisellä tiellä? Olen vaan nähnyt vain sellaisen talvipyörän, jossa ilmeisesti oli jotkin rallinastat alla - ei kuulemma sovi asfaltille...

Ja minkälaisia renkaita kannattaa nastoittaa? Eli jos hommaisi mahdollisimman edulliset kumit talveksi ja paremmat kesäkelille. Itsellä siis vstrom ajokkina. Voisi olla nastaa ajella talvellakin sopivan kelin vallitessa.

Ai niin - tää olikin Honda Monkey -ketju. No - olis kiva saada vinkkiä kuitenkin.
 
Pitävätkö nastat ihan oikeasti jäisellä tiellä? Olen vaan nähnyt vain sellaisen talvipyörän, jossa ilmeisesti oli jotkin rallinastat alla - ei kuulemma sovi asfaltille...

Ja minkälaisia renkaita kannattaa nastoittaa? Eli jos hommaisi mahdollisimman edulliset kumit talveksi ja paremmat kesäkelille. Itsellä siis vstrom ajokkina. Voisi olla nastaa ajella talvellakin sopivan kelin vallitessa.

Juuri näin.
Hyvät kesäkelille ja mahdollisimman edulliset talvikelille...:thumbup:
Käännä ajatus niin, että talvirengas parempi ja kesärengas hyvä

Mie en lähtis nastoituslinjalle ollenkaan, vaan Satapiikin sivuilta sopivat renkaat.
Sitten, kun ollaan oikein spesiaalilinjalla, niin sitten valitaan renkaat ja nastat ja tehdään niistä yhtä käyttöä varten soiva paketti.
Satapiikki siksi, koska itse olen sieltä saanut hyvää palvelua ja esim. omassa talvipyörässä on takahaarukka sen verran ahdas, että korkea nastarengas ei mahdu sinne, niin Satapiikki teki minulle uniikin takarenkaan.

Rätkän talvirengas on vähän siitä kiinni, että missä ajetaan.
Esim. hyvä talviasfalttirengas ja sille tietysti kunnon sisäkumi ja vannenauha, jos pinnavanteet
https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/18KEBB140A
 
Pitäskö kuule Huurusmiehen joskus ajaa talvella ja tulla sitten kommentoimaan uudestaan...:;):

Joo, täytyisi varmaan koettaa, vaan ei arvaa lähteä, kun en osaa teoriaa.....

....joskus olen vain rallinastoilla ja ihan ite nastoittamilla kumisaappailla kävellyt, vaan empäs laskimella laskenut painoja, g-nopeuksia, jne....

....pysyin kuitenkin pystyssä? :blink:
 
Back
Ylös