Yleensä puhekielessä sillä kovalla väännöllä tarkoitetaan nimenomaan alavääntöä... ja senkin jälkeen vielä voisi lisätä että ennemminkin juuri sitä perstuntumalla mitattua vääntöä. Sitten kun numeroarvoja ruvetaan kattomaan, niin välttämättä sitä vääntöä ei sitten kuitenkaan niin ihmeellisesti ole. Ja taas olisi hyvä muistaa että vääntömomentti moottorilla ja takapyörällä on eri asia. Teho korreloi takapyörällä vaikuttavan voiman kanssa, ei moottorin vääntömomentti. Tämä tarkoittaa sitä että teho ratkaisee käytännössä kuinka kova eteenpäin vievä voima saadaan aikaiseksi, ei moottorin vääntömomentti.
Omakohtaiset kokemukset ovat hyvin samantapaisia kuin SenioRRilla. Itsekkin kun olen vaihtanut zrxästä veekakkoseen jossa on vähemmän sekä vääntöä että tehoa ja kapeampi käyttöalue moottorissa. Eli kaikilla mitattavilla numeroarvoilla tonninen v2-ilmajäähymörkö häviää rumasti 1200-kuutioiselle rivinelkulle. Mutta loppujen lopuksi se perstuntuma onkin minulle tärkeämpi kuin mitatut lukuarvot.
Ylipäätään en oikein ymmärrä kenelle niillä lukuarvoilla on mitään merkitystä poislukien ne motoristit jotka oikeasti kilpailee? Eikö ratkaisevinta ole kuitenkin se miltä pyörä
tuntuu eikä se mitä dynolappu kertoo? Ainakin siinä tapauksessa jos tarkoitus on tällä harrastuksella viihdyttää itseään eikä leuhkia lukuarvoilla nakkikioskilla?
No vähän meni provon puolelle, mutta oikeasti en ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on mitä sekuntikello tai dynopenkki kertoo... Persdyno on epätarkempi, mutta se on kiinteä osa minua itseäni ja persdynon kertomista lukemista minä nautin enemmän kuin dynolapun lukemisesta.
Minä harrastan pyörällä ajamista, en sen mittailemista.