Valohoito huollossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiji
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jiji

New member
Eipä sitä voi tietää mitä on tehty, ellei tee itse.

1tkm huollon kun sain puhuttua mopolle ilmaiseksi kauppiaan kanssa, niin piti merkata se öljynputsari, että vaihtavatko edes sitä. Oli vaihdettu
cool.gif

joo noi huollot on suoraan perseestä, ite vein giksun ensi huoltoon jv-motorsportille, ja paperissa luki et 0w40 öljyt koneessa, mutta kun ajamaan lähdin niin totesin et jotain v@tun tervaa ne oli sinne työntäny, niin kevyesti toimivasta laatikosta oli vaan muisto ennen huoltoa, eli pitää vaihtaa ite sinne heti uudet. no ajatus tossa oli et on jollekkin idiootille leima paperissa, kun suurin osa niitä lukee ku raamattua.
Ja kaupanpäälle ne oli laittanu mun justiinsa putsattuun ja öljyttyyn ketjuun jotain helvetin liima paskaa mitä ei saa ku naftalla irti. joten tästä "huollosta"jouduin vielä maksamaan 135€ ja sit sen jälkeen tulee vielä kulut uusista öljyistä ja suodattimesta ja ketjujen pesusta,
Sääli että unohdin merkata sen suodattimen.
ei varmaan tarvitse kysyä että V@tuttaako.

En voi tajuta miksi ihmiset ei huolla itse pyöriään. Liian usein kuullu tuollaista tapahtuneen. Vaikka olis takuut ja muut niin ennemmin ajattelee pyörän hyvää, kuin laiminlyötyjä takuuhuoltoja. Tommosille huolto ihmisille pitäis antaa tunti turpaan ja toinen saunan takana ja kolmas kokossa(näin juhannuksen kunniaksi)
veryangry.gif
veryangry.gif

Itse tehtynä tulee niin hyvää, kuin vain vaatii käden jäljeksi.
99% oon ite huoltanu pyörän, takaiskaria ei pysty, kun ei ole laitteita.
sad_orig.gif

Nyt juhannus viinaa naamaan niin paranee mielikin
biggrin.gif

Kun huollatin keväällä pyöräni (iso huolto), jutustelin hetken huollon tehneen kaverin kanssa. Hän sanoi ajaneensa pyörällä vähän pitemmän lenkin tavanomaiseen verrattuna. Pyörässä kilometrit eivät olleet pyörähtäneet suuntaan eikä toiseen, joten soitin seuraavana päivänä ja kysyin asiasta. Kaveri mainitsi, että hän vain kävi tuolla risetyksessä kääntymässä, kun tavallisesti ajetaan firman tontti ympäri.

No, pyörä toimi muuten niin kuin pitääkin, joten tästä jäi opetukseksi se, että vähän pitempi lenkki tarkoittaa asiakkaalle, jotain muuta kuin yrittäjälle.

confused_orig.gif
Sovin perjantaina verstaan kanssa kaasarien ja venttiilien säädöstä. Lupasi tehdä maanantaina. Soitin kolmannen kerran keskiviikkona, ei ollu vieläkään valmis, ei edes muistanut venttiilien säätöä sovitunkaan. Sanoin hakevani pyörän pois oli valmis tai ei. Lupasi pyhästi että huomenna varmasti laitetaan kuntoon. Torstaina pyörä valmis. Saldo. Kaasarit käytetty auki, mitään säätöä ei oltu tehty, täsmälleen sama käyntivika edelleen. Venttiilit tarkistettu, ei ollut tarvinnut säätää. Lasku 240 € voi saatana etten paremmin sano. Tästä lähtien teen kaiken itse meni syteen taikka saveen, sen kerran korventaa. Eikä siinä kaikki. Kaksi viikkoa aiemmin kävin kemissä penkittämässä pyörän ja säädättämässä samaa käyntivikaa. Hemmo ei edes huomannut että kakkospytty ei käynyt ollenkaan alle kolmen tonnin kierroksilla. On siinä kans yhdellainen guru. 60€ Laskun toki osasi kirjoittaa. Ei tässä huvita kohta enää mikään.

En voi tajuta miksi ihmiset ei huolla itse pyöriään.
Helposti; kaikki eivät osaa...
Jep. Onhan niitä jotka eivät viitsi sormiaan liata pyörän parissa. Aika pitkälle kuitenkin pääsee, jos/kun osaa tehdä seuraavat toimenpiteet:
Öljyn ja suodattimen vaihto, sekä renkaiden irroitus vanteillaan ja paikalleen asennus.
Nämähän ovat niitä, mitkä kuluvat käytössä eniten. Miettikää, kuinka paljon liike ottaisi työstä tuossa hommassa? Öljyn vaihdossa saisivat varmaan menemään tunnin ja renkaiden kanssa toisen. 100€ selällään samantien.
Itse en ole ikinä vaihdattanut rengasta liikkeessä alta alle periatteella. Ainoastaan vanteelta vanteelle. Ei tarvi pelätä, että liike alkaisi säätelemään ketjujen kireyksiä ym. Sama juttu öljyjen kanssa. Liike ei ole tehnyt mun pyörälle sitä koskaan.

Hatun nosto niille, jotka vievät pyörän aina huoltoon. Hatun nosto niille, jotka huoltavat itse.
wink.gif

Heh, ite kans takuupakosta vein Trumpan ekaan huoltoon Motomarkettiin. Öljyt olin kyllä vaihtanu ite. Kattelin siinä sivussa sitten kun jannu alko kiristää ketjuja vaikka ne ei liian löysällä ollukkaan. En sitte viittinyt estelläkään. Kun ajoin kotio niin piti pyörä aikamoista rallatusta. Ketjuthan ne oli päällä istuttaessa niin kireällä etteivät paljoa liikkuneet. Piti löysätä takaisin spekseihin.

Voi niitä jotka sokeasti uskovat että "merkkihuolto" kyllä osaa asiansa. Ihan yhtälailla porukka on sielläkin "vaan töissä.."

Ja takuu vaatii huollattamista liikkeessä.
Ei vaadi. Takuu vaatii, että huolto on tehty, aivan sama kenen toimesta. Takuu ei näin ollen katoa mihinkään, vaikka itse tekisit. Edes takuuaika ei rajoita valmistajan vastuuta, sillä jos vaikkapa mittariston olettaisi toimivan yli tuon 2 vuoden takuun, niin tällöin sen myös on toimittava. Kiitos melko kattavan kuluttajasuojalainsäädännön.

Itse tehdään, niin tulee tehtyä.

Ei vaadi. Takuu vaatii, että huolto on tehty, aivan sama kenen toimesta. Takuu ei näin ollen katoa mihinkään, vaikka itse tekisit. Edes takuuaika ei rajoita valmistajan vastuuta, sillä jos vaikkapa mittariston olettaisi toimivan yli tuon 2 vuoden takuun, niin tällöin sen myös on toimittava. Kiitos melko kattavan kuluttajasuojalainsäädännön.

Mnjoo, ehkä ehkä. Toisaalta, yritäpäs myydä esim. vuoden 2003 25.000 ajettua mopoa, jonka huoltokirjassa ei ole yhtäkään valtuutetun huoltoliikkeen leimaa. Sanot vaan, että ite mä oon tän huoltanu. Taitaa kääntyä ostajaehdokkaat kannoillaan.

Niin ja jotta takuu säilyisi voimassa koneen kilahtaessa, sun pitää pystyä osoittamaan, että kone on huollettu asianmukaisesti. Mites sen teet, kun itse olet tehnyt kaiken?

Tossa itse huoltamisessa on valitettavasti liian paljon riskejä mun makuun. Siis kun on uusi mopo kyseessä.

Huoltokaksikko on hyvä paikka, mutta kyllä sielläkin sattuu ja tapahtuu. Itse pyysin että vaihtaisivat palaneet mittariston lamput, kommentti oli, että siinä on aika paljon hommaa, mutta vaihdetaan. Lopputulos oli, että ei oltu vaihdettu. Mutta ei lisälaskuakaan tullut. Tieto ei kulkenut? Normaalihuolto oli varmaan kuitenkin tehty.

Kokemukset paikasta on kuitenkin kokonaisuutena myönteisiä.

Mnjoo, ehkä ehkä. Toisaalta, yritäpäs myydä esim. vuoden 2003 25.000 ajettua mopoa, jonka huoltokirjassa ei ole yhtäkään valtuutetun huoltoliikkeen leimaa. Sanot vaan, että ite mä oon tän huoltanu. Taitaa kääntyä ostajaehdokkaat kannoillaan.

Niin ja jotta takuu säilyisi voimassa koneen kilahtaessa, sun pitää pystyä osoittamaan, että kone on huollettu asianmukaisesti. Mites sen teet, kun itse olet tehnyt kaiken?

Tossa itse huoltamisessa on valitettavasti liian paljon riskejä mun makuun. Siis kun on uusi mopo kyseessä.
Voi tosiaan hankaloittaa asioita jos kone kilahtaa takuu aikana ja on itse huoltanut. Miten todistat että on se huollettu aikanaan?
Jos on liikkeen leimat että huollot on tehty niin sillon ei ainakaan liike voi väistää vastuutaan takuu korjauksissa.

Takuun päätyttyä kyllä huollan itse. Ja tuleehan tuota kaikkien ruuvien kiristykset tarkisteltua muuten vähän väliä.
Nimim. 200km ajettu uusi pyörä ja etu jarrusatulan kiinnityspultit irtosivat kesken matkan
veryangry.gif

Seuraavan pyörän ostaessani tarkistan kaikki kiristykset oli sitten uus tai käytetty pyörä, ihan oman turvallisuuteni vuoksi.

Mun lemppari huolto paikka on HD-cnter. Ne huoltaa ilmaiseksi ja pyytämättä.
biggrin.gif
biggrin.gif

Pyörä kävi jarrulevyjen vaihdossa ja samalla tekivät 18tkm huollon kun pyörällä oli ajettu 15.500km.
biggrin.gif

Eipä siinä tullut kinaa edes laskusta. Hyvin olivat pesseet.
Mun pyörää huolletaankin n.3tkm välein, edellinen huolto oli 12tkm kohdalla.
wink.gif

Voi tosiaan hankaloittaa asioita jos kone kilahtaa takuu aikana ja on itse huoltanut. Miten todistat että on se huollettu aikanaan?
Jos on liikkeen leimat että huollot on tehty niin sillon ei ainakaan liike voi väistää vastuutaan takuu korjauksissa.
Omat puumerkit ja päiväys+kilometrit huoltokirjaan ja toimenpiteet. Vaativammat kuten venojen säädöt kyllä kannattaa antaa liikkeelle jos haluaa ihan varman päälle pelata.

Vaikka olisi liikkeen leimat ja kilahtaa niin miten ne todistaa sen että ovat huoltaneet muulla kuin omalla leimalla. Samalla tavalla siinä leiman tilalla toimii oma nimi.

Back