• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vinkkejä sadeajoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaitsuli

New member
Vinkkejä sadeajoon

Moi.

En löytänyt suoraan haulla keskustelua sateella ajamisesta, joten ajattelin avata uuden ketjun.
Modet voi siirrellä tai poistaa jos on väärässä paikassa tai jos onkin jo vastaava ketju jossain.

Täällä kaivattais vinkkejä sateella / märällä ajamiseen.
Itselläni on vasta hyvin vähän kokemusta sateella ajamisesta, tämä ensimmäinen ajokausi kun on ollut aika aurinkoinen ja kuiva. Olen jonkin verran kyllä sateella ajellut, mutta en vaan jotenkin vielä luota ajotaitooni / pyöräni pitoon ihan hirveästi. Vauhdit tippuu tosi paljon varsinkin mutkissa, risteyksissä ja liittymissä. Pitäis varmaan ilmoittautua johonkin ajotaitokurssille, jossa treenattais märällä ajamista... :blink:

Autokoulusta toki jäi mieleeni nuo mitä kannattaa vältellä märällä kelillä. (tiemaalaukset, kaivonkannet, sporakiskot, yms.) Mutta muita hyviä käytännön ja kokemuksen tuomia vinkkejä otetaan vastaan. :)

Kiitos ja anteeksi. :)-
 
Tasoristeykset ovat myös liukkaita märällä ajoradalla. Meinas toisena ajopäivänä heti tuon ekan pyörän saamisen jälkeen vähän jännittää ko väänsin kaasua mennessä junajälkien yli ja sit perä rupes vatkaa pari kertaa. Pysyin pystyissä ja selvisin säikähdyksellä. Ei satanu just silloin mut kuitenkin ajorata oli märkä.
 
Ehkä tähän käy sama perusohje kuin autoiluunkin, kun sataa, niin älä aja sataa. Kyllä pyöräileessä tosiaan pitää olla vieläkin varovaisempi kuin auton kanssa, kaistamaalaukset ja nupulakivikadut ovat märkinä erityisen liukkaita, autolla on helppo luistatella, mutta mopopa lähtee alta hyvin herkästi, jos ei osaa varoa.:no:
 
Moottoriteiden rampit on liukkaita sateella. Huoltoasemien rampit ja lähellä olevat liikenneympyrät varsinkin. Jotain polttoainetta aina roiskuttavat niihin :kääk:
 
Ajourat syvyydestä riippumatta!

Pettävimmillään ne ovat heti pintojen kastuttua.
Silloin pöly ja muu paska muuttuu lipakaksi kuin tapettiliisteri.

On ihan avartavaa käydä "tennareilla" kokeilemassa miten
valtava ero on sileäksi hinkkautuneiden ajourien ja niiden
ulkopuolisen, karkean alueen (piennarosat, kaistojen keskiosat ja tien keskiosa) pidossa.

Se ero on ihan yhtä suuri siinä tennarin kuin moponkin alla!
 
Yksi asia mitä ihan oikeasti kannattaa tarkkailla sadekelillä on "tien korjaukset". Ovat näköjään taas alkaneet enenevässä määrin levittämään ns. valuasfalttia, eli lähes pelkkää pikeä halkeamien ja esim. Tuusjärvi-Heinävesi tielle jopa reikien ja ajourien peitteeksi. On sitten pirullisen liukasta märkänä. Eli jos tiessä näkyy musta, kiiltävä juova tai suorakaide, yritä välttää. Lipsuu ikävästi.:orgmp:
 
Yksi asia mitä ihan oikeasti kannattaa tarkkailla sadekelillä on "tien korjaukset". Ovat näköjään taas alkaneet enenevässä määrin levittämään ns. valuasfalttia, eli lähes pelkkää pikeä halkeamien ja esim. Tuusjärvi-Heinävesi tielle jopa reikien ja ajourien peitteeksi. On sitten pirullisen liukasta märkänä. Eli jos tiessä näkyy musta, kiiltävä juova tai suorakaide, yritä välttää. Lipsuu ikävästi.:orgmp:

Espoossa tekivät Kivenlahden TB:n viereen uuden liikenneympyrän ja johan siihen heti vedettiin nätisti pikiraita keskelle, kun eivät ilmeisesti saaneet asfalttia paikoilleen ilman uria.
 
Jos sateella meinaa lähteä ajamaan, niin visiirin käsittely esim autovahalla ennen ajoa. Lähtee vesipisarat helpommin liikkeelle kun ilmanpaine visiiriä vasten kasvaa. Tosin kannattanee ensin kokeilla sivummalle, että visiiriin ei jää himmentävää pintaa tms. :thumbup:
 
Jos sateella meinaa lähteä ajamaan, niin visiirin käsittely esim autovahalla ennen ajoa. Lähtee vesipisarat helpommin liikkeelle kun ilmanpaine visiiriä vasten kasvaa. Tosin kannattanee ensin kokeilla sivummalle, että visiiriin ei jää himmentävää pintaa tms. :thumbup:
Normaalilla vahalla ja normaaliin visiirin pintaan ei jää himmentävää pintaa, sama käsittelymetodi, kuin normaalissa autonkin vahauksessa.
Tätä pisarat veks pinnasta edesauttaa, kun kääntää päätä aika-ajoin puolelta toiselle. Suoraan etunäkökentässä olevat pisarat joutuvat sivuttaistuuleen, ja johan liukuu.
Vahauksesta jää myös suojakalvo visiirin pintaan, joka vähentää pientä pintanaarmuuntumista.

OT: Myös autojen lasit kannattaa aika-ajoin vetää kylmästi vahalla.
 
Harjoittelu kannattaa :)

Mun mielestä on helppo hakea tuntumaa soralla koska sorapinta antaa enemmän anteeksi kun asfaltti, riippuen toki rengastuksestakin. Sitten kun on hiekalla tutustunut pyörien lukkiutumisiin ja sladeihin niin voi siirtyä kokeilemaan niitä märällä asfaltilla. Jonkun ajan päästä huomaatkin pelon sijasta tykkääväsi pienestä lipsumisesta :D

Ja niinkuin tässä onkin jo esille tullut niin pitää muistaa että eri renkaat käyttäytyy todella eri tavoin märällä ja pito asfaltilla eri paikoissa voi olla hyvinkin erilainen. Itelleni ei oo onneks sattunu alle hasardirenkaita mutta olen kuullut että jotkut renkaat ei varoita ollenkaan ennen pidon menetystä vaan se tulee täysin puun takaa.

Yksi keino millä voit saada vähän turvavaraa sadekelillä mutkissa ajamiseen on oman painon siirto, ts sisäkurvin puolella roikkuminen. Noin tehdessä pyörä ei kallistu niin paljoa ja se antaa sulle enemmän pelivaraa. Itse ainakin tota sateella harrastan enemmän kun kuivalla koska mun renkaiden pitoero kuivalla ja sateella on aika huomattava.
 
Yksi keino millä voit saada vähän turvavaraa sadekelillä mutkissa ajamiseen on oman painon siirto, ts sisäkurvin puolella roikkuminen. Noin tehdessä pyörä ei kallistu niin paljoa ja se antaa sulle enemmän pelivaraa. Itse ainakin tota sateella harrastan enemmän kun kuivalla koska mun renkaiden pitoero kuivalla ja sateella on aika huomattava.

Omista insinöörifysiikoista on sen verran paljon aikaa, että korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielestäni samat voimat sieltä renkaan kulutuspinnan kautta välittyvät tiehen (ja takaisin) kallistuskulmasta riippumatta, jos mutkan säde vain on sama. Eli jos on lähteäkseen luistoon, niin se lähtee luistoon.
 
Omista insinöörifysiikoista on sen verran paljon aikaa, että korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielestäni samat voimat sieltä renkaan kulutuspinnan kautta välittyvät tiehen (ja takaisin) kallistuskulmasta riippumatta, jos mutkan säde vain on sama. Eli jos on lähteäkseen luistoon, niin se lähtee luistoon.

Helvetti, olen opetellut roikkumista ihan turhaan.
 
Nyt menee jo aika rakettitieteeksi, mutta kallistuisin Cobretti:n suuntaan, muistellen vektoriasioita mekaniikasta.

Mikähän tässä on totuus, noin teoriassa?

Tosin tämä vartalon painon siirto, jotta pyörän painopisteen siirto oikein sitten onnistuukin edellyttää melkoista harjoittelua, että lähtee rutiinilla kun tarve on, ja sateella voi olla muutakin ajateltavaa. Mielestäni hyvä huomio kuitenkin ja siihen suuntaan ajamista pitää viedä, kaiketi, olipa märkää tai kuivaa.
 
normi renkaan kannalta pitoeroa ei ole roikkuuko vai kallistaako, mutta jousitus toimii paremmin kun roikkuu. Joten pito on parempi.

osassa renkaita, varsinkin ratamaisemmissa renkaissa on sadeurat vain keskellä, joten reunalta se on ihan sliksi.


sateella kaikki on yllättävää, se voi olla niin liukasta kuin jää, mutta voi olla myös ihan järjettömän pitäväkin.

ei kannata ajaa 120 motarilla sateessa vaikka saisi.
 
Omista insinöörifysiikoista on sen verran paljon aikaa, että korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielestäni samat voimat sieltä renkaan kulutuspinnan kautta välittyvät tiehen (ja takaisin) kallistuskulmasta riippumatta, jos mutkan säde vain on sama. Eli jos on lähteäkseen luistoon, niin se lähtee luistoon.

Äkkiseltään väittäisin, että olet väärässä.

Pyörän ollessa pystyssä, moottoripyörän paino aiheuttaa pystysuuntaisen voimavektorin kohti asfalttia. Johtuu painovoimasta. Mutta, heti kun pyörää kallistaa, mukaan tulee pinnan kanssa samansuuntainen voimavektori sivulle. Ja kun pyörä pitää, niin kitka aiheutaa yhtä suuren, mutta vastakkaisen voiman, ja matka jatkuu.

MUTTA, kun kallistusta on tarpeeksi, tai vauhti kasvaa, niin jossain kohtaa vaakasuuntainen voimavektori, joka johtuu pyörästä, kasvaa suuremmaksi kuin mitä kitkan voimavektori-->luistaa...

Näin ainakin itse asiaa järkeilin. Muutoinhan ei olisi mitään järkeä siinä, että MOTOGP -miehet roikkuu melkein maassa, muutoin kuin että silloin painopiste on alhaalla ja sivusuuntaan vaikuttava voimavektori pienenee vs täysin pystyssä ajava kuski.

:dunno:
 
Meneekös tää nyt pikkuisen OT.ksi, aloitteleva motoristi kyselee vinkkejä ja apuja, te väännätte voimavektoreista rata-ajossa. Haloo!:dunno:
 
Meneekös tää nyt pikkuisen OT.ksi, aloitteleva motoristi kyselee vinkkejä ja apuja, te väännätte voimavektoreista rata-ajossa. Haloo!:dunno:
Totta turiset kyllä. Aloitteleva motoristi kuitenkin saa jo näistä kirjoitetuista kovan pläjäyksen kun käy läpi tämän triidin ja tähän liitetyn triidin - ajatuksella ja myös toteuttaa niitä.
 
Back
Ylös