Koitan yrittää ottaa kuvia ja kirjoittaa raporttia operaation edistymisestä tänne.
Epäonnistuin... Tässä nyt pientä yhteenvetoa operaatiosta.
Ensinnäkin:
Moottorin vaihto Veturiin on kohtalaisen nopea toimitus. Itse olen tehnyt sen kolme kertaa, ja työaika on lyhentynyt 20 tunnista 11 tuntiin.
Pyörä kannattaa roikuttaa taljan varassa niin on helpointa, kun ei tarvitse nostaa painavaa moottoria vaan voi liikutella runkoa.
Mitään erikoistyökaluja en ole vaihtotyössä tarvinnut.
Mulle erikoistyökalu on jo se avain, jolla vasemmalla puolella olevia erikoismuttereita väännetään. Sen sai kiinasta halvalla. Ihan korjausoppaan mukainen vempain ei ole, mutta hoiti hommansa. Kai. Tuolta se pyörä paljaimmillaan näytti:
Toisekseen: Ensimmäistä kertää mitään läheskään näin haastavaa operaatiota pyörälle tehdessä käytin aikaa reilusti. Lähtökohtaisena periaatteena oli, että parempi miettiä kolmesti, kuin suorittaa kahdesti. No tämähän periaate meni aivan keturalleen innostuksen ottaessa vallan, mutta kiirettä en missään vaiheessa pitänyt, enkä tunteja laskenut.
Itse vaihtotyö sujui helpommin, mitä odotin. Ennen sitä oli pieniä vastoinkäymisiä. Saksasta tulleessa moottorissa oli pari pikku puutosta, jotka piti korjata ennen sen asentamista pyörään. Ja yksi, jota ei välttämättä olisi tarvinnut, mutta jonka ajattelin hoitaa, kun työkaluja ja osia odotellessa ei muutakaan puuhaa ollut. Virhe!
Eturattaan stefassa oli näet pari kolhua, jotka olivat menneet kumista läpi paljastaen stefan metalisen rungon. Arvioin stefan todennäköisesti edelleen olevan tiivis, mutta päätin vaihtaa sen silti, koska omasta varastosta löytyi valmiiksi uusi stefa. Tässä vaiheessa sattui talven toiseksi suurin moka. Huolto-ohje ei kerro kyseisen tiivisteen vaihtamisesta tasan mitään, enkä yhtään katsout sitä uutta stefaa, kun rupesin irrottamaan vanhaa. Uuden mulkoilu jo pelkällä silmällä olisi paljastanut tulevan ongelman.
Normaalistihan huulitiiviste vaihdetaan vetämällä vanha ulos ja painamalla uusi tilalle. Eturattaan stefan kyseessä ollessa katsoin ensimmäisen vaiheen hoituvan helpoiten napauttamalla ruuvimeisselin stefan läpi ja vääntämällä sen ulos. Hienosti se meisseli läpi meni, mutta ulos vääntäminen osoittautui vaikeaksi. Mittavan kamppailun jälkeen stefa vihdoin suostui ulostautumaan, tosin usammassa kuin yhdessä kappaleessa. Tässä vaiheessa syykin irtoamisen takkuiluun kävi selväksi. Sielä tiivisteessä on laippa, joka pitää sen paikallaan. Toisinsanoen: Uutta stefaa ei saa paikalleen halkaisematta lohkoa. Hur-vitun-raa!
Lohkon halkaisemiseen ohjeet oli onneksi paremmat, kuin stefan vaihtamisen. Hiukan järkeä käyttämällä ihan kaikkea ei tarvinnut purkaa, mitä ohje käski. Tuossa kuva vintturin alakerrasta halkaistuna niille, jotka ei moista ole nähneet, mutta vähän kiinnostaa:
Periaatteessa koneen halkaisu ja uudelleenkasaus meni melkein ihan mallikkaasti. Teoriassa siinä saattoi tapahtua virheitä, jotka tulevat esiin vasta ajan kanssa. Tietää en voi, vielä. Yksi isompi kämmi kävi...
Kytkimen mutteria kiristäessä avain pääsi lipeämään. En vieläkään ihan ymmärrä, miten se oli mahdollista, mutta niin kävi. Se vedetään suurehkoon momenttin se mutteri. Ihan siinä vääntämisen huippuhetkinä kuului kolaus, kilaus ja viimeistely kiroilulla. Lyhen tutkinnan jälkeen paljastui seuraavaa:
Yksi kytkinkorin sakaroista poikki. Hur-vitun... eiku tää käytettiin jo. No jotain pykälää pahempaa. Olisihan se ollut mukava, jos 26 megametriä ajetussa koneessa olisi ollut kiinni saman verran, tai vähemmän, ajettu kytkinkori. Mutta jos elämä on jotain opettanut, niin se on se, että ihan aina ei ihan kaikkea voi saada. Siellä on pyörässä nyt sitten 96 miljoonaa metriä rullattu kytkinkori. Kulunut se on, mutta uudempi hommataan, jos on pakko. Ennen sitä ei ole varaa. Hyvissä hinnoissa moiset...
No mutta lopputulemana pyörä on tekniikan osalta nyt kasassa. Ensikäynnistys:
Pam, sanoi pakoputki, kun oli polttoainetta kerinnyt nielaista
Sivuprojektina talvella oli kaikkea pienmpää. Mein mopoissaha kilventeline on tasoa susiruma. Sahasin vahingossa mittavat määrät muovia pois ja tein duralumiinista uuden:
Katteet on vielä viimeistelyssä. Maaliskuun ekalla viikolla pitäis mopon olla valmis kesää varten.