Yamaha YZF-R6

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo, japseilla on oma pulttistanu, ja kannat sen mukasia. Kierteet on molemmissa millisiä, mutta japsipultit on pääasiassa pienemmällä kannalla. Kai joku ajoneuvoteollisuudesta tullu tarve alunperin.


Jeps ja 70-luvulla ainakin oli japsien ristipääruuvien kannat pienempiä ja siksi näkee monesti vanhoissa japsipyörissä on esim. kytkimen posken 6mm ristipääruuvit korvattu kuusikolopulteilla, kun nyky/"normi" 6mm ristipääruuvin kanta on niin iso ettei istu posken upotukseen.
 
Jeps ja 70-luvulla ainakin oli japsien ristipääruuvien kannat pienempiä ja siksi näkee monesti vanhoissa japsipyörissä on esim. kytkimen posken 6mm ristipääruuvit korvattu kuusikolopulteilla, kun nyky/"normi" 6mm ristipääruuvin kanta on niin iso ettei istu posken upotukseen.

Ristipääruuvi on kyllä muutenkin ihan s**tanasta ja ne kaikki pitäs hävittää tältä pallolta ja korvata joko torxeilla tai kuusiokoloilla. Ainut paikka mistä en oo noita vaihtanu pois taitaa olla ilmansuodatinkotelon kansi ja tangon muoviset kytkinrasiat.
 
Mites näissä vehkeissä menee huollot? Ois yksi -07 malli kiikarissa jossa 37 tkm mittarissa. 40 kohalla tulee ilmeisesti isompi huolto, jossa katotaan ainakin venat (nääkin oli sille tehty 10 tkm sitte). Mitäs muita isompia huoltotoimenpiteitä näillä on? Ketju?

Jotenkin hirvittää 2t crossin omistajana nämä pitkät huoltovälit :grin:.

Aika sivistynyt kampe tää R6R näin pikasella kokeilulla, kun ei päässy vielä kunnolla päästelemään ko oli seisonnassa.
 
Mites näissä vehkeissä menee huollot? Ois yksi -07 malli kiikarissa jossa 37 tkm mittarissa. 40 kohalla tulee ilmeisesti isompi huolto, jossa katotaan ainakin venat (nääkin oli sille tehty 10 tkm sitte). Mitäs muita isompia huoltotoimenpiteitä näillä on? Ketju?

Jotenkin hirvittää 2t crossin omistajana nämä pitkät huoltovälit :grin:.

Aika sivistynyt kampe tää R6R näin pikasella kokeilulla, kun ei päässy vielä kunnolla päästelemään ko oli seisonnassa.


Eipä noissa mitään isoa huolto-ohjelman mukaista tekemistä ole, kuus tonnia on huoltoväli. Toi ventiilien välysten tarkastus (42tkm) ei sekään ole mikään kummonen homma, tavaraa vaan joutuu purkamaan edestä reilusti pois joten aikaa menee. Jos välykset eivät ole toleransseissa niin sit tulee talkoota kun nokat pitää irroittaa. Nokkaketjun venymisen voi tarkastaa tossa samalla, jos ei meinaa ajoitusmerkit oikein sattua kohdalleen niin kyllähän asiantunteva mekaanikko alkaa silloin ehdottelemaan ketjun vaihtoa. Tuossa välysten säädön yhteydessä sen vaihto menee ihan samalla vaivalla..

Huolto-ohjelman mukaan jäähytysnesteet pitää vaihtaa kahden vuoden välein ja jarruletkut neljän vuoden välein. Swingin laakerit pitäis takastaa ja rasvata 24tkm huollossa, siinäkin on oma talkoonsa. Ilmansuodatin, ohjauslaakerin rasvaus, tulppien vaihto jne. kuuluu huolto-ohjelmaan.

Kaikkea tuommoista pientä, mutta kyllähän tuokin maksaa jos meinaa kaiken teettää korjaamolla.



- T -
 
Eikö se Suomessa voimassa oleva maahantuojan suosituksen mukanen huoltoväli oo kuitenki 10 tkm, ellei sitä sitte oo tässä ihan viimevuosina lyhennetty uudestaan? Jenkkimanuaaleissa (ainaki vanhemmissa) kyllä jostain syystä on huoltovälinä toi 6 tkm.
 
Eikö se Suomessa voimassa oleva maahantuojan suosituksen mukanen huoltoväli oo kuitenki 10 tkm, ellei sitä sitte oo tässä ihan viimevuosina lyhennetty uudestaan? Jenkkimanuaaleissa (ainaki vanhemmissa) kyllä jostain syystä on huoltovälinä toi 6 tkm.


No kappas, katoin sekä vanhemman että uudemman R6R:n service manuaalista noita huoltovälejä. Itsellä ei ole ollut niitä tapana noudattaa :D Piti oikein kaivaa mitä maahantuoja käyttää, on näköjään kasattu nuo kaikki isot remontit tuohon 40tkm huoltoon..

Maahantuojan viralliset huoltovälit tuohon vanhempaan on 10tkm väli (öljyt ja suodin), tulpat ja ilmansuodin 20tkm, venttiilinvälysten tarkastus, takahaarukan voitelu ja ohjauslaakerin voitelu 40tkm. Jarrujärjestelmän huolto kahden, jäähdytysneste kolmen ja jarruletkut neljän vuoden välein.

Että kyllähän siitä kakkua tulee jos kaikki osuu tuohon 40tkm huoltoon..

Itse noudatan seuraavaa huolto-ohjelmaa:

Öljyt ja suodatin pari-kolme kertaa vuodessa, jarru- ja jäähdytysnesteet sekä ilmanputsarin ja ohjauslaakerin huolto vuosittain. Tulppien vaihto silloin kun muistaa. Venttiilinvälysten tarkastus ja nokkien ajoitus moottorin irroituksen yhteydessä (eli vuosittain :D).


- T -
 
Kausi avattu rutkosella ja mittariin tuli 163km. Pyörä toimi niinkuin pitääkin ja oli nasta vetää Box, Spjutsund, Emäsalo akselilla mutkia. Laatikko remppa oli menestys, en tosin vielä vedättänyt kakkosella kunnolla kun ajattelin uusille rattaille pikkasen "sisäänajon" antaa. Ens sunnuntaina sit ehkä Ahvenistolle kokeilemaan jos jonkun peruutuspaikan saisin.
 
Jatketaan täällä tätä http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/288760-pikaisesti-hiljainen-slipari-yamaha-r6 juttua ettei Rompe topicci täyty offtopicista.

Eli ongelma on r6 yammu ja sen desibelit (ahvenistolla raja 95db). Mitattu eilen 96.8db n.6250rpm=50% huipputehon kierroksista puolen metrin päästä putkesta n.45 asteen kulmasta putken pään korkeudelta. Avuksi tarjottiin villojen vaihtoa ja ne vaihdoin tänään ja mökä senkun kovenee tänään mitattu samalla metodilla 97,1db. Onko tossa mitään tehtävissä enää muuta kuin toisenlainen slipari? Sliparina mivv sportline ja putkikin taitaa olla joku viri=rosteria?

Varmennetaan vielä etten tehnyt amatööri mokausta mittauksessa eli vaikuttaako kuinka paljon kun mittasin mökät tallin oviaukon kohdalla pariovet auki eli muuttuisiko tulos jos olisi jollain aukeella paikalla? Nyt joka suuntaan vähintään pari metriä tyhjää.

Laitan vielä rataporukalle kyselyä asiasta.
 
Varmennetaan vielä etten tehnyt amatööri mokausta mittauksessa eli vaikuttaako kuinka paljon kun mittasin mökät tallin oviaukon kohdalla pariovet auki eli muuttuisiko tulos jos olisi jollain aukeella paikalla? Nyt joka suuntaan vähintään pari metriä tyhjää.

No jos ei ole kummempaa estettä siirtää pyörää sellaiselle aukealle paikalle, niin miksi et tekisi niin? Itse varmaan kokeilisin vielä silläkin tavalla. Ja mittauskierrokset Apparalla 600cc:lle on 5500rpm.
 
No jos ei ole kummempaa estettä siirtää pyörää sellaiselle aukealle paikalle, niin miksi et tekisi niin? Itse varmaan kokeilisin vielä silläkin tavalla. Ja mittauskierrokset Apparalla 600cc:lle on 5500rpm.

Juuri noin. Toi 750 rpm muuttaa tulosta radikaalisti. Ympäristön melun/heijastusten vaikutus on yllättävän suuri mittauksen lopputulokseen. Vanha Ducatin omistajien kikka on pistää vaihde päälle ja kytkin tuntumalle mittauksen aikana niin tulokset pienenee mukavasti.

Muistaakseni mittausstandardin mukaan äänenpainemittuksesta (kalibroidulla mittalaitteella) tuloksesta pitää vähentää aina 2dB pelkästään mittausepävarmuutena. Itseltä on mitattu viikon välein (välissä en ajanut) ahveniston melupäivillä tulokset 99 ja 107 dB, eli melkoista epätieteellistä hakuammuntaahan tuo on.

Eli jos mittaat kotona jollain mittarilla (epämääräisissä olosuhteissa jotain) ja uskot että tulos on sama ahvenistolla eri mittarilla mitattuna olet väärässä.

Putken villoituksen jälkeen tulee mittauksissa isompi lukema kun seuraavan ratapäivän jälkeen. Villat nimittäin asettuvat ja "pöyhistyvät" jolloin vaimennus paranee. Myös eri villoissa on eroja ja siinä miten villat sinne vaimentimeen laitetaan. Jossain kohtaa vaimennus sitten alkaa heikkenemään ja muuta keinoa ei ole kuin villoittaa pönttö uudestaan.


- T -
 
Tänään mittailtu uudestaan ja 91,9db oli mittaus tulos eli pitäisi hieman olla marginaaliakin. 6000rpm:llä jäi vielä alle 95db:n. Mopo on lähtökuopissa tallilla ja kävi vielä hyvä säkä kun sain liputusvuoronkin eli sekin homma tulee tutuksi huomenna. kiitos kaikille vinkkejä antaneille. :orgmp:
 
Näissä tais tulla tuo pieni tikittävä ääni ihan ominaisuutena? Jonkin verran rupes ihmetyttämään, mutta ainakin googlen mukaan on ominaisuus.

Minkänlaista pientä matkalaukkua näissä ootte käyttänyt? En ole miitään lapin reissua suunnittelemassa, mutta toisinaan ois asiallista, jos sais vähän repun lisäksi kulkemaan tavaraa. Onko tankkilaukku vai takalaukku fiksumpi? Onko noissa magneeteissa mitään luottoa, vai suosiolla niillä remmeillä?
 
Näissä tais tulla tuo pieni tikittävä ääni ihan ominaisuutena? Jonkin verran rupes ihmetyttämään, mutta ainakin googlen mukaan on ominaisuus.

Minkänlaista pientä matkalaukkua näissä ootte käyttänyt? En ole miitään lapin reissua suunnittelemassa, mutta toisinaan ois asiallista, jos sais vähän repun lisäksi kulkemaan tavaraa. Onko tankkilaukku vai takalaukku fiksumpi? Onko noissa magneeteissa mitään luottoa, vai suosiolla niillä remmeillä?

Tuosta tikityksestä en osaa sanoa sen enempää, mutta oma r6:sta kuuluu sellainen vihellys ajaessa. Pidän asiaa normaalina, koska 3 vuotta sitten omistuksessa ollut yammu xj900 divari piti samanlaista vihellystä. r6:ssa en ole vielä tankkilaukkua pitänyt, mutta divarissa sellanen oli tuolloin 3-vuotta sitten reilu 1300km Suomi turneella tankissa kiinni magneeteilla ja pysyi kiinni hyvin. Tankkilaukun edellinen omistaja oli kokeillut laukun kiinnipysymistä 600 cbr:ssä ja kuulemma 160kmh oli mennyt no problems eli jos magneetit on kunnossa niin kiinni pysyy ku tauti.
 
Onko kokemuksia kaatumatappien asentamisesta 2006-2007 malliseen R6 Yamahaan? Kiinnitys toisella puolella taitaa olla sen verran katteen takana, ettei suoraa tappia saa katteita muokkaamatta paikalleen? Stormilla on myynnissä:
Kiinniksarja jolla saisi tapit katteita muokkaamatta paikalleen https://www.storm-motor.fi/osat/moo...6/2007/lsl-crash-pad-kiinnikesarja-yzf-r6-06/
Ja tähän kinnikkeeseen sitten ne varsinaiset tapit http://www.storm-motor.fi/tagit/LSL_suojakiekot/

Onko näistä kokemuksia tai onko suositella jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa?

Pyörällä yritän jonkin verran käydä rataa kiertämässä, eli lähinnä turvaksi sinne jos turvalleen menee...
 
Onko näistä kokemuksia tai onko suositella jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa?

Noi on ihan pätevät, niinkuin LSL:n kaatumatuotteet noin yleisesti.

Eri tarvikevalmistajia on noin miljoona ja ebayssä valikoima on melkoinen.


http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=yamaha+r6+crash&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xyamaha+r6+crash+protectors.TRS0&_nkw=yamaha+r6+crash+protectors&_sacat=0


Tossa olis GB-Racingin setti (erittäin pätevää tavaraa ja saa ostettua myös erikseen):

http://www.gbracing.eu/YZF-R6-STOCK-Motorcycle-Protection-Bundle-2006---2016.375.html



- T -
 
Moro! Tuli hommattua tollanen vm.2000 R6.
Kyseisessä vehkeessä on kaasuttimina nuo keihinin cvrd:t, pystyykö niihin vaihtaa neulaputket??
Ja jos voi niin mistähän kannattais ehtiä.. Oon selannu varmasti koko netin enkä ole löytänyt.

Uudet dynojetin neulat tilasin mutta olis hyvä vaihtaa noi neulaputketkin kun ovat varmasti kuluneet!

Kiitos jo etukäteen!
 
Back
Ylös