• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
nonii, laitoin nestettä koneeseen ja käyttelin pihassa hyvän aikaa konetta, ei mitään kummallista ilmennyt. sitte lähin ajaa pienen lenkin ja nostelee lämpöjä, ei tällöinkään vielä mitään ihmeellista, tein monta pysähdystä bussipysäkeille ja tsekkailin tuleeko nestettä pihalle tai muuta. sitten kun pääsin takasin kotipihaan ja jätin pyörän käymään niin sitte alko tapahtuu. paisarista tuli nestettä jälleen pihalle. flektikin alko hyrräämään, eli lämmöt oli jo aika korkealla tässä vaiheessa. mutta kun katoin paisariin korkista niin ei se neste näyttäny liikkuvan sieltä mihinkään? ja jos kannentiiviste olisi menny, niin eikö se pulputtelis paisarissa jo heti starttaamisen jälkeen jos sinne painetta löis? en ainakaan tuntenut mitään painetta vaikka korkki auki pidin kättä siinä paisarin aukolla. ja mitään öljyn jälkiä en ainakaan vielä oo siinä nesteessä kyllä havainnut.

onko tuohon vesikiertoon mitään hyvää tarkistuskeinoa, muutakun paisarin korkista kattelu? ja näkeekö sen siis SELVÄSTI jos se neste kiertää?
Mulla ei pulputellut, kuin usein hieman pidemmän ajosession jälkeen kun löi pyörän parkkiin = sammutti, niin sillon huomas että vähän pulputtelee säiliössä.

Edelleenkin suosittelen, että käyt sen puristuspainemittarin ja sitten käytät koneen lämpöiseksi -> tulppa kerrallaan pois ja mittaus (eli n. 3-4 kierrosta antaa koneen pyörähtää), itseasiassa jos en ihan väärin muista, niin kannattaa kaikki tulpat ottaa pois, niin ei oo startti niin kovilla kun pyörität konetta..

Tuo on helppo testi tehdä ja jos tiiviste falskaa ihan kunnolla, niin paineita häviää jostain putkesta / putkista sen verran, että näkyy mittauksessa.

Oot vaan sitten varovainen kun tulpat ei oo paikoillaan (pitäs maadoittaa johonkin kohti runkoa tms.) koska avoimista tulpanrei-istä pukkaa ulos ilma/bensaseosta ja jos saa kipinää niin
eek.gif
eli ehkä tuon vuoksi kannattaa pitääkin ne tulpat paikoillaan
biggrin.gif

- P

Ihan muuten vinkkinä vaan että niitä suojia kannattaa käyttää. Meitsillä on nytten kämmenen kokoinen mustelma kyynärpään alapuolella. Tälli tuli suoraan suojaan, joten kyllä se richa näköjään tietää mihin kohtaan ja minkä kokoinen suoja kyynärpäässä kannattaa olla. Ja kuinka ollakaan kun tein sen kuuluisan vastaohjausliikkeen, joka aiheuttikin sen pyörän kaatumisen, niin tottakai se kyynärpää oli silloin tarjolla osumaan kunnolla maahan. Myös ne kuuluisat suojapokserit olis olleet hyvät. Lonkkaan on särkenyt jonkin verran, vaikka niissä dainesen housuissa on muutaman millin toppaus lonkan kohdalla. Polveen ei tullut minkään laista damagea, kun dainesen ratahousuissa on todella hyvät toppaukset ja suojat polville ja säärille. Itse suosittelen ostaan ne ratahousut suojien takia, vaikka ei radalla käviskään. Tuo ainakin rispektia ja ainahan voi pyytää kaverilta loppuun kulutetut palat, jotka voi pläntätä mukanatulleiden tilalle.
tounge.gif

mutta.. toi ylävesiletku menee aivan pakosarjan vierestä, ja kuumenee jo siitä niin hitosti.. ?? siis ihan kunnolla.
niin kyllähän tuo tietysti aika kauan kesti ennenkuin lämmöt alkoi olee 5 palkissa, ehkä siellä vesi sit kiertää... voi helvetti tuleeki sitte kallis remppa.
No jos se menee pakosarjan vieressä niin se letku kyllä lämpiää mut sen pitäis olla paineeton/tyhjä eli letku on pehmeä kun paineellinen letku on paljon kovempi( verrannollisesti löysä vastaan stondis...) Asiasta sen paremmin tiedä kun en tota ysin letku hässäkkää oo katellut mut sama periaate se kotiloissakin on(niitä on tullut räplättyä joskus liikaakin...) Voi olla ilmalukkokin jos oot just nesteitä vaihdellut, itsestään tuota ilmalukkoa tuskin muodostaa.

Ihan muuten vinkkinä vaan että niitä suojia kannattaa käyttää. Meitsillä on nytten kämmenen kokoinen mustelma kyynärpään alapuolella. Tälli tuli suoraan suojaan, joten kyllä se richa näköjään tietää mihin kohtaan ja minkä kokoinen suoja kyynärpäässä kannattaa olla. Ja kuinka ollakaan kun tein sen kuuluisan vastaohjausliikkeen, joka aiheuttikin sen pyörän kaatumisen, niin tottakai se kyynärpää oli silloin tarjolla osumaan kunnolla maahan. Myös ne kuuluisat suojapokserit olis olleet hyvät. Lonkkaan on särkenyt jonkin verran, vaikka niissä dainesen housuissa on muutaman millin toppaus lonkan kohdalla. Polveen ei tullut minkään laista damagea, kun dainesen ratahousuissa on todella hyvät toppaukset ja suojat polville ja säärille. Itse suosittelen ostaan ne ratahousut suojien takia, vaikka ei radalla käviskään. Tuo ainakin rispektia ja ainahan voi pyytää kaverilta loppuun kulutetut palat, jotka voi pläntätä mukanatulleiden tilalle.
tounge.gif
Noista syistä mä oon toitottanut tässäkin foorumissa nahkojen etuja
biggrin.gif

Varsinkin, kun vauhtia alkaa olla kunnolla ja pannutetaan, niin nahka on ylivoimainen suojaavuudeltaan + se perinteinen eli suojat (jos puku on sopivan tiukka) pysyvät varmasti paikoillaan ja suojaavat just esim. kyynärpäät pidemmässäkin liukumisessa.

- P

Onkos porukka kokeillu ysiin 190 leveetä nakkia? Just tilasin 190 renkaan ton vanhan tilalle. Aikasemmin ollut 180 läski aina takana niin saas nähdä onko paljonkin eroa. Kai se 190 käy suoraan tohon c mallin vanteeseen?

^ on alla, en muusta tiedä ku en 180:llä oo ees ajanut. Hyvin toimii...Vanteista en tiedä ku pyörä oli rakennettu vastaamaan e-mallia jo ostettaessa, mutta uskosin et vanteissa ei eroja ole...

Tänään tuli taas pitkästä aikaa käytyä ahvenistolla. Enkkat jäi tekemättä, eli 1:35,9, toisin sanoen 0,1 sekuntia enkasta. Optimi aika parani 1:35,5 --> 1:34,5, joten se 1:35 menee rikki tänä kesänä. Renkaat vaan alkaa oleen aivan loppu, joten ei noilla oikeen kehtaa kunnolla enään lasketellakaan, mutta ajat oli vahvasti 1:37 ja 1:39 välissä, joten ajotaitoa on karttunut sekeästi lisää.

Sain muutes ne jarru tiivisteet briteistä, vielä ku ens viikolla tulis ne letkut, niin pääsis tekeen jarruremontin
smile_org.gif

Onkos porukka kokeillu ysiin 190 leveetä nakkia? Just tilasin 190 renkaan ton vanhan tilalle. Aikasemmin ollut 180 läski aina takana niin saas nähdä onko paljonkin eroa. Kai se 190 käy suoraan tohon c mallin vanteeseen?
Miks sä haluat vaihtaa huonomman tilalle? Ulkonäkö kyllä paranee, mutta ajettavuus huononee 
tounge.gif
Mitäs jos laittaisit 180/55 alle?
thumbs-up.gif
Jos nyt kuiteskin laitat sen 190 leveen, niin laita se 55 profiililla, niin ajettavuus pysyy edes suunnilleen kohdillaan.

Miks sä haluat vaihtaa huonomman tilalle? Ulkonäkö kyllä paranee, mutta ajettavuus huononee 
tounge.gif
thumbs-up.gif
Jos nyt kuiteskin laitat sen 190 leveen, niin laita se 55 profiililla, niin ajettavuus pysyy edes suunnilleen kohdillaan.
Mun on pakko kysyä et miten se 10mm leveysero vaikuttaa negatiivisesti ajettavuuteen(koko kuitenkin ihan normi, ei ylileveä)?
En omassa ole ajettavuudessa huomannut mitään huomautettavaa eivätkä kyllä sitä kokeilleetkaan...

tounge.gif
thumbs-up.gif
Mun on pakko kysyä et miten se 10mm leveysero vaikuttaa negatiivisesti ajettavuuteen(koko kuitenkin ihan normi, ei ylileveä)?
En omassa ole ajettavuudessa huomannut mitään huomautettavaa eivätkä kyllä sitä kokeilleetkaan...
Sky on vissiin niin rata-ajoon nyt hurahtanut, että kaikki viestit viittaa sinnepäin.

Onhan sillä vaikutustusta.. tuolla vähän enemmänkin juttua..

- P

tounge.gif
thumbs-up.gif
Sky on vissiin niin rata-ajoon nyt hurahtanut, että kaikki viestit viittaa sinnepäin.

- P
Eläs nyt kuule viitti...  
tounge.gif
Nimenomaan kadulla olisin kiinnostunut siitä että mitenkä pyörän rakennemuutokset vaikuttavat pyörän ajo-ominaisuuksiin. Kyllähän se radalla kääntyy aina kun tietää että tuossa pitää kääntää ja noin paljon. Tosin hiki siinä voi tulla, jos pyörästä on tehty huonompi ajo-ominaisuuksiltaan.

Ja eihän siinä mitään, kuhan itse tiedostaa mitä on tekemässä, eikä kuvittele ajavansa superkyykyllä
wink.gif

Ja tosiaan jos keulii ja pommittelee pitkin maaseutuja, niin jos ei oo käsitystäkään siitä mitenkä pyörä toimii, niin todennäköisesti siinä käy huonosti, kun sen ainoan kerran tulee se yllättävä tilanne. Ja vaikka käviskin pulla, niin kyllä se tuurikin aina joskus loppuu. Sen jälkeen voidaan keskustella uudestaan siitä pyörän ajoominaisuuksien ja ajotaitodon tarpeesta, mikäli on enään keskustelijaa olemassa.

tounge.gif
thumbs-up.gif

- P
Eläs nyt kuule viitti...  
tounge.gif
Nimenomaan kadulla olisin kiinnostunut siitä että mitenkä pyörän rakennemuutokset vaikuttavat pyörän ajo-ominaisuuksiin. Kyllähän se radalla kääntyy aina kun tietää että tuossa pitää kääntää ja noin paljon. Tosin hiki siinä voi tulla, jos pyörästä on tehty huonompi ajo-ominaisuuksiltaan.

Ja eihän siinä mitään, kuhan itse tiedostaa mitä on tekemässä, eikä kuvittele ajavansa superkyykyllä
wink.gif

Ja tosiaan jos keulii ja pommittelee pitkin maaseutuja, niin jos ei oo käsitystäkään siitä mitenkä pyörä toimii, niin todennäköisesti siinä käy huonosti, kun sen ainoan kerran tulee se yllättävä tilanne. Ja vaikka käviskin pulla, niin kyllä se tuurikin aina joskus loppuu. Sen jälkeen voidaan keskustella uudestaan siitä pyörän ajoominaisuuksien ja ajotaitodon tarpeesta, mikäli on enään keskustelijaa olemassa.
Öh? Otitkohan sä nyt tuon jotenkin väärin? Sähän olet puhunut melkein rata-ajosta pelkästään tässä viime aikoina? Ei tuo mitään vittuilua ollut, ajattelin että peilasit rata-ajokokemuksiin tuota renkaan koon muutostakin, ei se herranjestas mitään vittuilua ollut!

Jos tuo viestisi nyt oli mulle kohdistettu, niin meinaat että "pommittelen maaseuduilla", "keulin" tuolla menemään jne? Missä mä näin olen maininnut?

Aika rankkoja heittoja jos nuo nyt ylipäätään oli mulle kohdistettu. Alusta on ollut jo tässä uudessakin mun painolle & ajolle kohtuu hyvin säädöissä.. kahden ensimmäisen illan hommina tuo tuli tehtyä. Meinaatko että kuvittelen hanskaavani pärräni (omasta mielestäni) jotenkin yyberhienosti? Missä mä tämmöstäkään olen maininnut? Ja meinaat, että vitsailen jotenkin sun heitoista tms? Hyviä pointteja sä heität, joskus olen jotain ilmanputsarin vaihtamista hieman kyseenalaistanut, tai jotain ison huollon hinnasta kuittaillut, mutta kertaakaan en ole mielestäni maininnut tai halveerannut alustan säätämisen tärkeyttä jne. Vai olenko?

Ja jos tuo sun heittosi, että tuuri loppuu joskus jne. oli tosiaan mulle henkilökohtaisesti, niin aika karua tekstiä.. ethän sä tunne mua, ole ajanut mun kanssa jne. Meinaatko että pommittelen tuolla jotenkin tuurilla menemään.. eipä tuolla hirveesti tule edes pommiteltua, ei ole oikein semmoinen ajotapa vaikka joskus vähän kovempaa menenkin, menee varmaan moni muukin, sinäkin kenties?

- P

Edit: näiden keskustelupalstojen huono puoli on tuo viestin helppo väärinymmärtäminen, vaikka hymiöitä porukka pyrkii lataileen sekaan. Voi olla, että mäkin ymmärsin sun viestin ihan päin persettä.. Pakko silti vielä sanoa, että ethän luule, että minä kuvittelen pyörän olevan hyvä sellaisenaan? Ei mulla turhaan ole tulossa noita jarruprojekteja jne. Haluan saada tuon huomattavasti paremmaksi kuin se tehtaalta lähtösin on.. en siis pelkästään ole konetta virittelemässä tms. Mä treenailen aika paljonkin tuon pyörän hallintaa normiajon lisäksi eli pyrin olemaan kohtuu sinut pyöräni kanssa. Äkkitilanteita meistä ei ikävä kyllä oikein kukaan pysty treenaamaan, mutta kuten mainitsit, niin olis hyvä juttu jos oman pyöränsä ja pyörän rajat jne. tuntee mahdollisimman hyvin.. jos ja kun se tilanne sattuu eteen.

Radalla olis tarkoitus käydä uutta tulokasta taluttelemassa mahd. monta kertaa tälle kesälle. Kunhan vaan saa lomat rullaamaan. 2 pientä lasta vie kohtuu paljon aikaa ja lähin rata ei ole 20min. ajomatkan päässä, joten 2 kertaa viikossa radalla on mulle sula mahdottomuus.

Edit2: niin ja Sky, en missään nimessä ole kyseenalaistanut mitenkään sun know-howta esim. alustan suhteen.. jos olet näin ymmärtänyt, niin kuittaan sen tässä ja nyt. Tuo kommenttini, että olet hurahtanut rata-ajoon oli tarkoitettu ihan positiivisessa mielessä, eli olisi pitänyt kirjoittaa se jotenkin "Sky on ajanut tuota värmettä nyt kohtuu paljon radallakin, joten tietää varmasti mistä puhuu".. asia vilipitön häh?
biggrin.gif

Peace and out!
smile_org.gif

tounge.gif
thumbs-up.gif

- P
Eläs nyt kuule viitti...  
tounge.gif

wink.gif

Öh? Otitkohan sä nyt tuon jotenkin väärin? Sähän olet puhunut melkein rata-ajosta pelkästään tässä viime aikoina? Ei tuo mitään vittuilua ollut, ajattelin että peilasit rata-ajokokemuksiin tuota renkaan koon muutostakin, ei se herranjestas mitään vittuilua ollut!

Jos tuo viestisi nyt oli mulle kohdistettu, niin meinaat että "pommittelen maaseuduilla", "keulin" tuolla menemään jne? Missä mä näin olen maininnut?

Aika rankkoja heittoja jos nuo nyt ylipäätään oli mulle kohdistettu. Alusta on ollut jo tässä uudessakin mun painolle & ajolle kohtuu hyvin säädöissä.. kahden ensimmäisen illan hommina tuo tuli tehtyä. Meinaatko että kuvittelen hanskaavani pärräni (omasta mielestäni) jotenkin yyberhienosti? Missä mä tämmöstäkään olen maininnut? Ja meinaat, että vitsailen jotenkin sun heitoista tms? Hyviä pointteja sä heität, joskus olen jotain ilmanputsarin vaihtamista hieman kyseenalaistanut, tai jotain ison huollon hinnasta kuittaillut, mutta kertaakaan en ole mielestäni maininnut tai halveerannut alustan säätämisen tärkeyttä jne. Vai olenko?

Ja jos tuo sun heittosi, että tuuri loppuu joskus jne. oli tosiaan mulle henkilökohtaisesti, niin aika karua tekstiä.. ethän sä tunne mua, ole ajanut mun kanssa jne. Meinaatko että pommittelen tuolla jotenkin tuurilla menemään.. eipä tuolla hirveesti tule edes pommiteltua, ei ole oikein semmoinen ajotapa vaikka joskus vähän kovempaa menenkin, menee varmaan moni muukin, sinäkin kenties?

- P

Edit: näiden keskustelupalstojen huono puoli on tuo viestin helppo väärinymmärtäminen, vaikka hymiöitä porukka pyrkii lataileen sekaan. Voi olla, että mäkin ymmärsin sun viestin ihan päin persettä.. Pakko silti vielä sanoa, että ethän luule, että minä kuvittelen pyörän olevan hyvä sellaisenaan? Ei mulla turhaan ole tulossa noita jarruprojekteja jne. Haluan saada tuon huomattavasti paremmaksi kuin se tehtaalta lähtösin on.. en siis pelkästään ole konetta virittelemässä tms. Mä treenailen aika paljonkin tuon pyörän hallintaa normiajon lisäksi eli pyrin olemaan kohtuu sinut pyöräni kanssa. Äkkitilanteita meistä ei ikävä kyllä oikein kukaan pysty treenaamaan, mutta kuten mainitsit, niin olis hyvä juttu jos oman pyöränsä ja pyörän rajat jne. tuntee mahdollisimman hyvin.. jos ja kun se tilanne sattuu eteen.

Radalla olis tarkoitus käydä uutta tulokasta taluttelemassa mahd. monta kertaa tälle kesälle. Kunhan vaan saa lomat rullaamaan. 2 pientä lasta vie kohtuu paljon aikaa ja lähin rata ei ole 20min. ajomatkan päässä, joten 2 kertaa viikossa radalla on mulle sula mahdottomuus.

Edit2: niin ja Sky, en missään nimessä ole kyseenalaistanut mitenkään sun know-howta esim. alustan suhteen.. jos olet näin ymmärtänyt, niin kuittaan sen tässä ja nyt. Tuo kommenttini, että olet hurahtanut rata-ajoon oli tarkoitettu ihan positiivisessa mielessä, eli olisi pitänyt kirjoittaa se jotenkin "Sky on ajanut tuota värmettä nyt kohtuu paljon radallakin, joten tietää varmasti mistä puhuu".. asia vilipitön häh?
biggrin.gif

Peace and out!
smile_org.gif
Rauha maahan, ei toi ollut sulle, vaan ihan yleisesti. Olen pahoillani, ei ollut todellakaan tarkoitus sinua loukata.

Enhän minä juuri mitään alustasta vielä ymmärrä. Olen vasta tämmönen "rataketun pentu". Pikku hiljaa kun rullaa siellä radalla riittävästi ja kurvinopeudet kasvaa ja pienet jalanhipaisut ja pieni luisto ei vie pää huomiota ajosta, niin alkaa pikkuhiljaa voida huomioimaan paremmin ja paremmin pyörän käytöstä.

Minä olen aloittanut tämän harrastuksen vähän toisesta suunnasta kuin yleensä aloitetaan. Minä lähdin säätämään jousitusta, iskunvaimennusta, ohjauskulmia ja rengastusta. Hyvin usein laitetaan heti ekana pönttö, suutinsatsit, ilmanputsari, huggeri, undertail, ducktail, tuplakuplaa tms.

Moottorista en tiedä mitään, siitä löytynee Perkeleeltä hyvät tiedot. Kyllä varmaan olisin itsekin laittanut rahaa kiinni moottorin puolelle, mutta rahat meni toiseen pyörään. Nyt ei sitten ole enään rahaa
sad_orig.gif

10 hp lisää takanakille, niin ahvenistolle, se varmaan riittäis hienosti.
smile_org.gif

Ja ilman muuta, uutta pönttöä vaan kehiin ja muutakin kilkettä, jos kukkaro kestää. Mitä tulee "maaseutuGP:hin" niin kyllä sitä on tullut jokunen vaarallinen tilanne vastaan. Varsinkin 20 tkm sitten tuli otettua tarpeettomia riskejä. Viimeksi selvisin märällä asfaltilla etusen lukkiutumisesta puhtaasti tuurilla, mutta viime sunnuntaina hiekalla sitä ei enään ollut. Tosin jarrut alkoi olla vissiin kurjassa kunnossa. Niitä vaarallisia tilanteita tulee aina joskus väkisinkin, mutta niitä on ihan hyvä miettiä jälkikäteen ja miettiä mitenkä niitä voi jatkossa välttää.

PS. Perkeleelle täydet rispektit harrastuksen suhteen. Miehen viesteistä käy selväksi että mies ottaa harrastuksen tosissaan
033102beer_1_prv.gif

Piti vaan tossa kommentoida siihen 180 leveen nakin tilalle 190, niin ei se kovin radikaalisti ominaisuuksia muuta. Jos on sitä mieltä, että 190 näyttäis miehekkäämmältä takana, niin siitä vaan. Kannattaa kuitenkin sen verran olla analyyttinen, että huomaa että se pyörän käytös todellakin muuttuu. Tosin eroa on sikäli vaikea huomta, koska 190 tuntuu varmasti paremmalta, kuin loppuun ajettu 180 nakki.

Kuinka kaukana mahtaa olla uudemman 9r tehoputkiston istuvuus -94 B-malliin.

B:n tehoputkistoja en meinaa enään löytyä, mutta uudempiin on tarjolla reilusti.
sad_orig.gif

Ai niin Perkele, tuu tänne hämeeseen käymään, niin käydään vähän ahvenistolla pyörimässä rinkiä. Voin koittaa saada majoituksen n. 25 km:n päässä radalta, porukoitteni mökillä. Niin ja voishan sitä poiketa samalla alastarolle
smile_org.gif

Siellä mökkitiellä on vasta kaadettu yks suitsa ja yks kawa
tounge.gif
(sori oli ihan pakko  
wink.gif
)

Ai niin Perkele, tuu tänne hämeeseen käymään, niin käydään vähän ahvenistolla pyörimässä rinkiä. Voin koittaa saada majoituksen n. 25 km:n päässä radalta, porukoitteni mökillä. Niin ja voishan sitä poiketa samalla alastarolle
smile_org.gif

Siellä mökkitiellä on vasta kaadettu yks suitsa ja yks kawa
tounge.gif
(sori oli ihan pakko  
wink.gif
)
Kiitoksia kutsusta, pistän korvan taakse jos mihinkään väliin mitenkään saa sovitettua. 3 viikon kesälomanpätkästä ensimmäiset puoltoista menee pohjoisen reissuun ja sitten loput varmaankin hiton pihanlaittoon
sad_orig.gif
menin naiselle lupaamaan, että etupiha rakennetaan uusiksi.

Mutta olis kyllä kiva päästä joskus jonkun kokeeneemman kanssa kiertämään, niin välttäs heti alusta asti pahimmat virheet ja oppis perusasiat heti ensimmäisista kerroista lähtien.. ei lähtis nääs kehittyyn ns. väärään suuntaan, kun vaikea korjata jälkeenpäin jos pitkän aikaa tehnyt asioita väärin.. jos siis ihan tosissaan pääsis / alkaisi ajamaan.. hieman on päässyt kokeileen, mutta aika lapsenkengissä on.

Ahvenisto vaan hieman vaarallinen lähteä juttuja treenaamaan turva-alueiden mitättömyyden vuoksi.. toinen mikä mietityttää on se, että pitäs periaatteessa mennä taas esim. tuen päiville, kun ajokoulutuksen kanssa saa ne vakuutuksetkin voimaan radalle.. mun vakuutus ei korjaa mitenkään ratalippoja. Pitäs varmaan noikin taas kilpailluttaa.. sais edes jollain kovalla omavastuulla ratalipat korvauksen piiriin, niin ei tarvis pyörän hajoittamista niin paljoa pelätä
omg.gif

Ja Sky, kiitoksia viimeisistä. Olin ymmärtänyt viestisi väärin, niinkuin vähän eilen veikkailinkin. Oli vaan pakko varmistaa tuo
smile_org.gif

- P

tounge.gif
thumbs-up.gif
Juu no meikäläisen ajelut onkin 95% tollasta kaupunki/maaseutu kruisailua joten ei toi ajettavuus juttu ole niin tärkeä. Ja onhan toi leveempi takanakki aika paljon komeempi kieltämättä  
thumbs-up.gif
Mutta jos sitä kohtapuoli sais uudet renkaat alle niin pääsee sitten vähä itsekkin vertailemaan noita ajettavuus eroja. Halvalla jokatapauksessa sain rengas sarjan joten ei ole valittamista
smile_org.gif

Mitenkäs muutes toi ohjauslaakerin kuluminen/hajoaminen esiintyy ajossa? Välillä jarruttaessa ravistaa etupäätä jotenki oudosti. Viimeaikoina alkanu ilmentymään tollasta ajossa niin tulipa mieleen kun vanha pyörä on niin joko olis sen ohjauslaakerin vaihdon aika.

tounge.gif
thumbs-up.gif
Juu no meikäläisen ajelut onkin 95% tollasta kaupunki/maaseutu kruisailua joten ei toi ajettavuus juttu ole niin tärkeä. Ja onhan toi leveempi takanakki aika paljon komeempi kieltämättä  
thumbs-up.gif
Mutta jos sitä kohtapuoli sais uudet renkaat alle niin pääsee sitten vähä itsekkin vertailemaan noita ajettavuus eroja. Halvalla jokatapauksessa sain rengas sarjan joten ei ole valittamista
smile_org.gif

Mitenkäs muutes toi ohjauslaakerin kuluminen/hajoaminen esiintyy ajossa? Välillä jarruttaessa ravistaa etupäätä jotenki oudosti. Viimeaikoina alkanu ilmentymään tollasta ajossa niin tulipa mieleen kun vanha pyörä on niin joko olis sen ohjauslaakerin vaihdon aika.
Voi esiintyä aika moninaisilla tavoilla ilmeisesti, riippuen pyörästä ja muista ohjaukseen jne. vaikuttavista seikoista. Tuo ravistaminen on yksi oireista yleensä. Lisäksi voi esimerkiksi ilmetä myös siten, kun irroitat kädet stongasta ajon aikana, niin lähtee ravistelemaan pyörää / alkaa kehittään pientä woblausta -> jos kovin huonossa kunnossa, niin älä kovin pitkään jatka testiä, ettei woblaus pääse pahemmaksi ja etene runkoon asti
smile_org.gif

Tuon ravistuksen vois kyllä aiheuttaa myös itse jarrut, eli esim. kiero levy, epätasaisesti kuluneet palat, levyn niitit jumissa jne.

Perinteinen testi, eli ota etupäätä vähän ylös ja testaa vetämällä hieman etupumpuista, jos on ihan romuna / tai pahasti löysällä, niin saattaa tuntua jo jonkinlaisena klappina. Lisäksi heiluttele sieväkseen stongaa puolelta toiselle ja tunnostele tuntuuko missään kohti semmoista pykälää / vastustusta. Jos on kulunut pykälä, niin se tuntuu tuolla testillä helposti.

Tuosta voi selvitä kiristämällä hieman laakeria (tämä kannattaa tehdä tarkkaan, ettei tule liian kireälle = viimeistään hajoittaa laakerin). Jos muuta mittaustapaa ei ole, niin vesipullotestin voi tehdä, eli vaikkapa 1½-litran vesipullo stongan päähän köytettynä pitäis antaa sopivasti painoa ja hiljalleen taittaa tangon painon puolelle. Jos kiristys ei auta tai tuntuu selvää kulmaa, niin sitten laakeri vaihtoon. Jos menee vaihtoon, niin kartiorullalaakeri (liekö tuo oli oikea nimi) tilalle, sillä kestää paljon paremmin kuin alkuperäinen normimallin laakeri.

- P

Back