Aloittelijan pyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosputo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro vaan! Varmaan näiltä sivuilta löytyy kokeneita motoristeja jotein nyt tarvis apua. Itse ajoin kaun sitte "piikkikortin" ja persuksen alla oli Yamaha Rd 125 ja kivaa oli. Nyt noin 30-vuotta niistä hyvistä ajoista tekisi mieli taas hypätä moottoripyörän sarviin ja ajaa auringonlaskuun asti...Mutta "itsesuojeluvaistoa"on nyt tullu sen verran että tarvis helposti hallittavan moottoripyörän ja myös kokoni puolesti en halua mitään "kyykky" mallia. Joten arvoisat ihmiset antakaa aikuisten oikeesti hyviä suosituksia aloittelijalle moottoripyörä merkeistä ja malleista. Ja käyttö olisi minulla "normaalia ajoa".:)

Jokohan se motskari löytyi?

Itsellä oli vähän sama tilanne 2 vuotta sitten, kun piti pähkäillä mikähän olisi sopiva pyörä pitkän tauon jälkeen. 80-luvulla ajelin kevarilla. Mulla oli Kawa AR125.:orgmp2:

Itse päädyin Kawa Versykseen, jota voin kyllä kehua hyväksi ja helpoksi pyöräksi aloittelijalle. Ja hyvin toimii sen aloituksen jälkeenkin. Pyörä on ketterän ja näppärän tuntuinen. Kääntyy hyvin ja on kallistusvarojakin. Ajoasento on pysty ja rento. Luotettava ja varmatoiminen ollut, ainakin tämä minun yksilö. Mutta ei kai 3v ikäisessä pyörässä mitään vikoja kuulu ollakaan.

Nyt on kuitenkin 2 kesää tolla ajettuna ja Kuume on iskenyt, että nyt pitääkin saada ihan toisenlainen pyörä...kunnon Möhkö custom.:D

Perkele. Mulla on Virago 1100 v. 1993. On kaikin puolin kunnossa . Ittelle tuunaamassa, osia tilattuna ja on huollettu viime keväänä.
Onko tuo Möhkö- Custom... Päätä itte.
Varmasti kunnossa. Ilmoittele jos kiinnostaa.

Minulla on aloittajan kanssa yhteistä pitkä (35v) tauko moottoripyöräilyssä. Ikää minulla nyt 56v. Pari kesää sitten sain kaverin innoittamana kipinän kokeilla vielä kerran harrastusta, vaikka eihän se silloin 70-luvulla mikään harrastus ollut, käyttöpyöriä ihan olivat. Aloitin pienellä ja halvalla pyörällä GSX750F, riittävän tehokas joskin aika painava kokoisekseen. Halvoilla pyörillä olen myös jatkanut, viime kesä meni nakulla Hondalla CB1100SF eli X11 ja nyt gen1 Busalla aloittelen ajokautta. X11 oli vähän liian painava minulle, kukkakeppi kun olen (174cm/65kg), muuten mainio ja tehokas pyörä kyllä, ja etsiskelin kevyempää ja matalaa pyörää ja mielellään katettua mutta ei ihan kyykkyä. Hintarajana oli alle 7000€ koska oman ajotaitoni tietäen kaadan pyörän kuitenkin jossain vaiheessa ja noita edullisia voi vaihtaa vaikka joka ajokausi jos ei miellytäkkään tai jos haluaa kokeilla jotain muuta. En vielä tiedä Busasta onko sopiva (madallettu/tangon korotus 1") mutta kevyemmän ja helpomman tuntuinen on näin alkuun ainakin - olisi voinut ottaa ihan hyvin ensimmäiseksikin tuon pitkän tauon jälkeen.

Kumpi parempi Yamaha Xjr1300 07 vs Suzuki Gsf1250 07? :blink:
Onko nuissa edes suuria eroja? Näiden kahden väliltä ajattelin pyörän valita.

Re: Aloittelijan pyörä.

Suitsa on kevyempi käsitellä, yammussa taas mukavampi moottori. Koeajolle mars ja tekemään päätös.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että missä mielessä Xjr:n moottori on parempi kun bandiitin? :blink:

Eikö tuo xjr ole enemmän kierroskone vrt bandiitti?

Hallussa on käynyt kumpikin ja tykkäsin Suitsasta enemmän, ketterämmän oloinen ja jotenkin hieman nuorekkaampi kuin yamaha. Ei yamahakaan huono ole, hieman raskaamman oloinen, toisaalta tuntuu pitävän hyvin hintansa. Ota se kumpi mielyttää silmää ja lompakkoa!:crash:

XJR:n kone on ilmajäähdytteinen, Suikan kone nestejäähdytteinen (vanhemmissa suikissa on ilma/öljyjäähdytys)
Kestäviä molemmat, jammu ja suikka, mutta tuollainen nakupyörä, niin jammun kone on kauniimpi ja ehkä legendaarisempi.
Toki myös tuollaisessa ilmakoneessa on vähemmän vuotavia ja hapettuvia asioita, kun nestekoneessa.

mutta jo silloin huomas hondalla neljä ja kaks pyttysen eron......vaikka vain 350 kanssa

Ihme kyllä, ei ne tuolloinkaan mennyt mittaansa enempää ja juuri sen verran mitä kahvasta käänsi.
Ihan sama minkä kokoinen ja painoinen oli:p

Samassa oppaassa annetaan ohjeita ajotekniikan harjoittelemiseen mm. tällaista:

Scan_20180410_212615_002.jpg

Noissa harjoituksissa koolla ja painolla lienee merkitystä.

Siihen aikaan isot pyörät oli hieman erilaisia hallita kuin nykyään. Ei niitä turhaan leskentekijöiksi nimitetty.
Ja muutama vuosi aikaisemmin sai 16 -vuotiaana kortin, jolla sai ajaa kaiken kokoisia pyöriä. Kortin sai käytännössä ilman mitään käsittelykokeen kaltaistakaan. Ja kaupunkien ulkopuolella oli vapaat nopeudet… Kuinkahan tuosta tuli hengissä selvittyä.

Samassa oppaassa annetaan ohjeita ajotekniikan harjoittelemiseen mm. tällaista:

katso liitettä 15988

Noissa harjoituksissa koolla ja painolla lienee merkitystä.

Ihan varmasti on :grin:.

Tottahan vehkeet on oltava lajin mukaan.

Siksi olenkin aina ihmetellyt, mistä sikiää ajatus raahata 250-300 kiloista "seikkailupyörää"
pitkin soita ja saloja:grin:.

Ihan pieni ei ole se joukko, joka tuota unta koittaa oikeen elääkin:grin:.

Kaikkihan on "mahdollista", mutta kun vehkeitä on kaikenlaisia ja joka lähtöön, miksi pitää
tehdä asioita perse edellä ja ihan "väärillä" vehkeillä.... väen väkisin vaan sen takia että se on
jotenkin mahdollista edes jossain määrin?

Kerros.... mitä oikeastaan ajat takaa???

Kerros.... mitä oikeastaan ajat takaa???

En minä tässä mitään tässä takaa aja. Satuin vaan viime viikolla siivoushommissa löytämään tuollaisen vanhan opuksen. Halusin siitä heittää ”valittuja paloja” tänne muidenkin ihmeteltäviksi.

Omasta mielestäni tuo ajoharjoitteluohje on hyvä, varsinkin tuohon ajankohtaan, kun kaikki piti itse opetella vaikka ”kantapään kautta”.

En minä tässä mitään tässä takaa aja. Satuin vaan viime viikolla siivoushommissa löytämään tuollaisen vanhan opuksen. Halusin siitä heittää ”valittuja paloja” tänne muidenkin ihmeteltäviksi.

Omasta mielestäni tuo ajoharjoitteluohje on hyvä, varsinkin tuohon ajankohtaan, kun kaikki piti itse opetella vaikka ”kantapään kautta”.

Ei tuon suhteen mikään ole muuttunut.... paitsi se, että nyt saa helposti hyviä neuvoja.... joita
opetukseksikin kutsutaan.

Itse asiat on edelleenkin opeteltava, neuvoista huolimatta..... ja runsaan harjoittelun kautta.
Ei lihaksiakaan saa luennolla istumalla.... tai hyviä neuvoja kuuntelemalla.... eikä suju edes pianon soitto.

Tämä laaja-alaisen opettelun/harjoittelun puute.... ja tämän moninaiset syyt ovat se huolestuttavin asia touhussa.

Terve! Olis tämän vuoden puolella tarkotus hommata kans ensimmäinen pyörä. Kortin tosin saan vasta ensi vuonna, mutta syksyllä on ostajan markkinat. Japsi kýykky olis hakusessa 600-750cc.
Budjetti noin 4000e. Kysyisin siis mielipiteitä kaikista japsikyykyistä.
Kiitos jo etukäteen! :jippikaijee:

Back