• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

F800S/ST

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja tästä näkee myös vähän, mitä se uusi on syönyt:

200761484045_pulleys-2.jpg
Kävin vaihdattamassa sen etummaisen vetorullan ja voin sanoa, että maistuu meno vieläkin mukavammalta kuin mitä se oli aikasemmin, ei nylkytä enään. Sitä rullaa ei tosiaan vaihdeta automaattisesti, ainoastaan jos asiakas valittaa. Eli kantsii kurkata sinne kannen alle, kun ei ole iso homma, jo vain häipyy klapit.  
062802moto_prv.gif

Ja tästä näkee myös vähän, mitä se uusi on syönyt:

200761484045_pulleys-2.jpg
Kävin vaihdattamassa sen etummaisen vetorullan ja voin sanoa, että maistuu meno vieläkin mukavammalta kuin mitä se oli aikasemmin, ei nylkytä enään. Sitä rullaa ei tosiaan vaihdeta automaattisesti, ainoastaan jos asiakas valittaa. Eli kantsii kurkata sinne kannen alle, kun ei ole iso homma, jo vain häipyy klapit.  
062802moto_prv.gif
Itsekin tuli kurkattua tuossa viime viikolla varmuudeksi ja kyllähän siellä näkyi tuo uudempi hihnarulla jököttävän
wink.gif

Olipa kiva lukea kokemuksia. Minun "traktorini" on ollut ajossa vasta kuukauden ja tunnustan ikävöiväni yhä edellistä rivinelosta.
No ei ässässä ole varsinaisesti mitään vikaa, kyse on hallintalaitteiden sijoitteluun tottumisesta. Varmaan vähän sama tilanne kun vaihtaa puhelimen merkkiä eikä meinaa löytää uudesta puhelimesta toimintoja. Laitetaan ensin pari kehua: 1) kone vääntää tasaisesti jo hyvin alhaisilla kierroksilla (rivinelosella olin tottunut nostamaan kierrokset 6.000 ja sitten ripeä ohitus 12.000) nyt vastaava tehdään kolmesta kuuteen tonniin.

2) Ajoasento on 180 senttiselle todella hyvä, ei väsy ranteet, eikä nilkat ole vaihtaessa luonnottomassa koukussa. Satulassa ei puudu takamus ja kuski voi helposti vaihdella asentoa, sen "tankki" kyttyrän päällä voi jopa oikeasti loikoilla. Madalletulla (ja kapealla) satulalla pystyy myös lyhytjalkainen käsittelemään pyörää paikoitustilanteissa helposti.

Suurin miinus minulle on hallintalaitteiden sijoittelu. Jos sinulla on jo BMW, niin sitten tuskin tulee ongelmia. Mutta esim. harrikan oikea/vasen vilkut on helpompi oppia (paras on tietysti perinteinen kaikki yhdellä peukalolla).

Nyt pitkien väläytys on peukalolla (en koskaan muista ylös vai alas), kyllä etusormi oli parempi.

Äänitorvi kyllä löytyy riittävän usein (aina kun yrittää sammuttaa vilkut), mutta hädän hetkellä olisi luonnollisempi "painaa torvea" kuin nostaa peukaloa...

Miksi ajanoton kytkimet on trippimittarissa? Minusta luonnollisempi paikka olisi ajotietokone. Nyt vasemman käden joutuu irrottamaan tangosta kun tekee säätöjä.

Nää on kaikki pieniä asioita jotka ärsyttää ennen kun ne oppii.

Ai niin sokerina pohjalla:
vaihde hyppää ylös ja alas vaihdettaessa vapaan yli todella helposti.
Japseissa ei mene vauhdissa ykkönen silmään vahingossa. Kakkoselta ne saa aina ongelmitta vapaalle ja voi rauhassa rullia edessä odottaviin punaisiin. Nyt kun rullii, niin se pitää vapaalla ihmeellistä kolinaa. Kai ne bemun insinöörit on ajatellu, et aina ku pyörä liikkuu ni on oltava vaihde päällä?

Miksi ajanoton kytkimet on trippimittarissa? Minusta luonnollisempi paikka olisi ajotietokone. Nyt vasemman käden joutuu irrottamaan tangosta kun tekee säätöjä.
Eiks ajanoton säätimet ole juuri "info"-näppiksessä, tai siis valinnaisesti siellä. Manuaalissa sivu 46.
No nollakutosessa ne on vielä siellä tripin kytkimissä. Ainakin silloin kun ajotietokoneen napissa lukee infon sijaan BC. Minä luulin joskus et niissä info nappisissa ei ole ajotietokonetta?

Ne on molemmissa, tai siis valinnaisesti joko trippinapeissa, taikka Info-napissa. Manuaalissa on ohjeet miten vaihto tehdään.

Miten ajotietokone pelittää? Ekat 7tkm toimi ok, mutta sitten jäinkin jo tielle, kun luotin näytön antamaan bensan riittävyyteen. Seuratessani reissussa edelleen näytti tietokone ajettavaksi noin 90km ja tankkiin meni 15 litraa, eli siirryin taas laskemaan itse trip:stä bensan määrää. Bensavalokin syttyi vasta tietokoneen mukaisesti.

10tkm huolto edessä, saa nähdä autaako se. Huollon varasin eka kerran Oulusta ja nyt vain toivon, että tietävät mitä tekevät.

Vetorulla oli uudempi kun tsekkasin.

Täytyy ikävä kyllä antaa pettyneitä ajokokemuksia tähän aiheeseen. Kävin tuossa kuukausi sitten tyypittelemässä S-mallia ja se kokemus oli jotain ihan muuta kuin odotin.

Olin lueskellut hyviä arvosteluja ja pidin pyörää hyvinkin potentiaalisena ehdokkaana. Ensimmäinen pettymys tuli, kun laittoi koneen käyntiin. Koneesta kuului "muovinen" ropina, joka kuulosti ihan kuin katteet olisi resonoinut. No, kyse on kuulemma myyjän mukaan siitä koneessa olevasta tasapainotusakselista ja on ihan normaalia. Ei siis hätää, mutta kuulosti mun korvaani joltain ihan muulta kuin mitä BMW:n moottorilta odotin.

Seuraava havainto oli liikkeelle lähtiessä, että onpas kiikkerä pyörä hitaissa vauhdeissa. No eihän se sitten pienen ajelun jälkeen niin kiikkerä ollut, mutta kuitenkin kiikkerämpi kuin esim. VFR tai ThunderCat. Tietysti jos olis itsellä enemmän mittaa kuin 174 cm, niin tuo tulisi vähemmän merkitykselliseksi.

Ajossa moottori kyllä väänsi hyvin kuten oli mainostettukin, mutta jälleen minua häiritsi sen luonne. Pyörää oli hankala ajaa "korvakuulolta", kun kierrokset eivät nousseet tai ainakaan kone ei siitä äänellä ilmaissut. Tuo on tietty pelkkä tottumiskysymys.

Eli yhteenvetona hyviä lisävarusteita ja matkustusoloja lukuunottamatta mulle tuli olo, että ajan kevarin kokoisella pyörällä, joka pitää nolostuttavaa ääntä (se räminä). Kokemus oli todellakin jotain ihan muuta kuin Bemarilta odotin. En siis ole ennen Bemarilla ajanut ja siksi siis odotukset olivat ehkä vinoutuneet lähinnä merkin autopuolen kokemusten vuoksi.

Kiitos vinkistä Köpi. Miltä tuo näyttää kun on ylhäällä?
Olitko muuten Kaivarissa eilen illalla? Meidän kahden punaisen S:n vierellä oli parkissa sininen ST...

Mulla ei ole kuvaa otettuna miltä näyttää "ylhäällä", mutta voinet kuvitella, taikka sitten näytän joskus Kaivarissa. Ei, en ollut eilen siellä, veikkaan TreBikeria, hän kun päivystää siellä useammin kuin minä...

Mun oman tunnistaa helposti tummennetusta S-mallin matalasta pleksistä (ja paukkuvasta Akrapovicista).

Kiitos vinkistä Köpi. Miltä tuo näyttää kun on ylhäällä?
f800riders.org näkyi olevan useita kuvia siitä, miltä kanki näyttää "ylhäällä" isomman glunssin kanssa.

Siellä oli myös hauska uusi luonnos siitä f800gs dakarista. Eipä näytä olevan muuta samaa kun tankin paikka. Löytyy pinnapyörät ketjuveto ja muuta hienoa...

Meikäläisellä alla viikon ajettu ST ja huomasin just tänään jännän jutun, (onko kellään vastaavia kokemuksia?):

Pelissähän on kahvanlämmittimet, jotka tulivatkin tänään tarpeeseen +5c kelissä. Ainut vaan että kahvanlämmittimien käyttö jotenkin jumittaa kaasurullan tiettyyn asentoon. Ihan kuin kahvan kumi lämpölaajenisi ja jäisi asentoonsa. Jumankauta, toihan toimii keskinopeussäätimenä, mutta on kyllä vähän vaarallista kun kaasu "hirttää kiinni" aina kun kahvanlämppärit on käytössä. Ei se piukassa ole, eli saa kyllä ranteella käännettyä molempiin suuntiin, mutta haittaava tekijä kuitenkin.

Onko samanlaisia kokemuksia ja ennen kaikkea korjausvinkkejä?

Oikealta puolelta irroitat sen suojan (3 torx)...

Vanha 8-reikäinen:
2007323112850_SP_A0063.jpg

Uusi paremmin vaimennettu versio:
2007323112914_SP_A0064.jpg
Oliskos noi vetorullan kuvat jossain vielä jemmassa, ainakaan mulla ei näy.

...ja sitte vielä onko tullut kellekkään muulle moista vikaa:
pitkänmatkaa tasakaasulta kun päästää rullaamaan (kytkin pohjaan ja kaasu pois) niin satunnaisesti sammuu, lähtee kyllä heti käyntiin ja "soi" ihan hyvin, kaupunkiajossa ei ko. ilmiötä ole löytynyt.

f800st -07

Oliskos noi vetorullan kuvat jossain vielä jemmassa, ainakaan mulla ei näy.
Näköjään kuvat poistuneet ko. lähteistä, mutta enivei, kun avaat sen sivukopan, niin näet joko vanhan vetorullan, jossa 8 isoa reikää, taikka uuden josta reiät puuttuu. 2007 ainakin maaliskuussa valmistuneessa oli jo uusi...

Joo Vetorulla oli uusi (ei reikiä). Ja sitte tänään käväisin Heinolla Tampesterissa ja tutkivat tota kuvailemaani sammumis-ilmiötä, ruiskun bittipuoli päivitettiin ja osia laitettiin tilaukseen, kaasuläpän asentoanturi tulee uusiks, asennetaan n viikon kuluttua, infoon lisää kunhan kalikka on vaihdettu.

Itselläni on takana tältä keväältä vähän toista tuhatta kilsaa -07 S-mallin kanssa. Onko jollain muulla kokemuksia laatikon välivapaista? Useimmiten löytyy välistä 5-6, toisinaan myös 1-N tai N-2 siten että ajotietokoneen vaihdenäyttö näyttää tyhjää. Tapahtunut yhteensä ehkä kymmenkunta kertaa. Menee kyllä pykälään toisella yrittämällä ja kiroilemalla. Ominaisuus vai yksilövika?

Muuten moposta ei tällä kokemuksella ole kuin hyvää sanottavaa.

Mulla -07 ässä ja mä ainakin löydän välivapaan aivan liian usein just 5-6 välistä nyt jo muistan melkein aina nostaa "kunnolla" ja todeta että kutonen meni pykälään taitaa sitte olla tyyppivika....ääärrrsyttäväää
veryangry.gif

Back