Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli pyörä on yleisessä parkkihallissa parkkiruudussa tällä hetkellä eikä sitä kattoon ainakaan saa kii. Lähinnä siks kyselin että oisko pystyny nappaamaan iskarin veke että se on jalaksella. Hallitunkki kyllä löytyy. Mut tuentaan ei tällä hetkellä heti tule ratkaisua mieleen.

Nykyisin on ketjutalja tallin katossa, mutta vuosikausia pelasin normaalin säädettävän autopukin kanssa ihan hyvällä menestyksellä.

Eli pyörä sivutuella. Oikean jalkatapin kiinnikkeen alle säädetään pukki. Sitten vasemmalta nostetaan pyörä pystyyn pukin varaan ja jalalla potkaistaan pätkä kakkosnelosta sivutuen alle. Kaikenmoisia alustahuoltoja tehty moisella systeemillä ongelmitta.

Oulun seudulla lulisi olevan tuhat ja yksi kelkkahuoltoa, jotka pystyvät perushuollot tekemään.
 
Oulun seudulla lulisi olevan tuhat ja yksi kelkkahuoltoa, jotka pystyvät perushuollot tekemään.

Joo, on, mutta vaihtelu suurta. Osa ei ota esim perus Hpg:n iskareita huoltoon, mitä kelkkaan kyselly iskarihuoltoa.

Kiitoksia tuosta kakkosnelos vinkistä.
 
Mikähän merkki tuo nyt mahtaa olla?
Sopivasti kulunut tarra :D
Varmaa vakio iskari, tietty interwebistä varmaan tieto löytyy..
 

Liitetiedostot

  • IMG20230304165527_copy_1536x2048.jpg
    IMG20230304165527_copy_1536x2048.jpg
    92,8 KB · Katselut: 44
Tuolta https://racetech.com/ProductSearch/12/Honda/CBR929RR Fire Blade/2000 kun klikkaa "Calculate Spring Rates and Display Available Springs" ja laittaa tiedot niin antaa sopivan jousen vs. alkuperäinen. Näyttäis olevan aika löysä jousi bladessakin (0.7 kg/mm) kuten omassa kusiaisessa.

Täysin amatööri näissä hommissa. Menee mulle liian hifistelyksi, orkkis jousella mennään :D
Pitää laittaa tehdasasetukset taakse myös kun huolto tehty ja kattoa kaverin kans niillä Partasen ohjeilla painaumat, esijännitys yms, niin ompahan sinnepäin sit säädetty. Ihan viikonloppuharrastelija tässä ollaan :)
 
Täysin amatööri näissä hommissa. Menee mulle liian hifistelyksi, orkkis jousella mennään :D
Pitää laittaa tehdasasetukset taakse myös kun huolto tehty ja kattoa kaverin kans niillä Partasen ohjeilla painaumat, esijännitys yms, niin ompahan sinnepäin sit säädetty. Ihan viikonloppuharrastelija tässä ollaan :)

Se vakiojousi saattaa hyvinkin toimia jäykkyyden puolesta, jos et aja pyörällä kahdestaan. Tärkeintä on, ettei se pohjaa. Silloin kun se joustaa sopivasti, niin jousitus (ja iskunvaimennin) tekee työtä. Liian jäykällä setupilla rengas joutuu kovemmalle, jos en ihan väärässä ole.
 
Kun säiliön kannen ohuen peltisuojan poistaa, niin sen alta löytyy tavallinen renkaan täyttöventtiili.
Peltiin poralla reunan läheltä reikä ja ruuvarilla väntää suojapellin pois.
Paineistukseen pieni pyöräpumppu. Bladessa olen käyttänyt 10 - 12 baarin painetta.
Huolto:
- paineen poisto
- jousen irroitus (vaatii kunnon työkalut)
- säiliön päädyn irroitus painmalla ja poistamalla lukkorengas
- öljynvaihto, ilmaus ja kasaus
- paineistus

Näillä toimenpiteillä saa ihan hyvän takaiskarin.

Ei tuo homma nyt ihan noin mene, pyöräpumpulla saa vaan ongelmia aikaan, pitää saada kuivaa ilmaa tai typpeä. Paineet 9,6, 8,7 7,2 nämä on kaikki takaiskarin oikeita paineita.
 
Ei tuo homma nyt ihan noin mene, pyöräpumpulla saa vaan ongelmia aikaan, pitää saada kuivaa ilmaa tai typpeä. Paineet 9,6, 8,7 7,2 nämä on kaikki takaiskarin oikeita paineita.

Yli kolme vuosikymmentä rakentanut ja huoltanut keulia ja takapamppuja joten jotain sentään luulen tekeväni oikein.

Talvella kun takapampun huoltaa, niin saa ilmaiseksi kuivaa ilmaa ja ilmasta 78% typpeä. Jokaisella varaa ostaa 25€ pumppu. Typpilaitteet ja alipainepumput hieman arvokkaampia. Säiliön, eli kumipallon kun paineistaa ilmalla, niin mahdollinen kosteus ei tule kosketuksiin muihin pampun osiin. Mitä ongelmia tarkoitat?

Jos esim. lähtee reissulle ja on isompi kuorma, niin säiliöön helppo lisätä hieman painetta kantavuuden parantamiseksi. En ole huomannut, että paineen kymmenyksillä olisi mitään merkitystä, riittävä tarkkuus voi mieluimmin laskea baareissa.

Olen vakuuttunut, ettet pysty erottamaan typpitäytteisen ja ilmatäytteisen takapampun toisistaan ominaisuuksiensa perusteella.

Kun huollaan takapamppuni ja vaihdan öljyt, niin kustannukseksi tulee pari euroa öljystä.
 
Ei sillä ilmalla mitään ongelmia saa kaasusäiliössä. Ehkä, jos on monta vuotta pelit huoltamatta, voi kosteus aiheuttaa jotain korroosiovaivaa. Huollan meidän talouden iskarit itse ja ilmalla paineistan, toistakymmentä vuotta ongelmitta. Oman pelin huollan kaksi kertaa vuodessa kun enskakäytössä öljy alkaa olla aika valmista 60h kohdalla. Lämpöjä mitä olen mittaillut, on säiliön kylki jossain 100C° seutua parinkymmenen minuutin kivikkopaukutuksen jälkeen.
Utelias kun olen, olen myös keittiön uunissa iskaria lämmittänyt. Sinne sataseen se ainakin uunin ja iskaripumpun asteikon tarkkuudella käyttäytyy ideaalikaasun lailla paineen osalta.
 
Ajattelin modata (vasemman) flektin pakkokäyttöiseksi katkaisimen ja releen taakse.

Olisikohan jossain tai jollakin SC59 Firebladen sähkökaaviota? Netistä löytyvässä Service Manualissa sähkökaaviossa etenkin johtojen värien merkinnät ovat kärpäsen ulosteen kokoisilla teksteillä, joista on hankala saada selvää.
 
Onkos Saksassa ollu joku katalysaattori 929 bladeissa? Ja muillla euroopan mailla täydet tehot :D?
Tuli tämmösiä vastaan, kun kattelin sopivaa pc3 karttaa omaan vanhukseen:
 

Liitetiedostot

  • saksan malli blade.jpg
    saksan malli blade.jpg
    63,4 KB · Katselut: 29
Lähtee näköjään käsistä tää mun budjetti bladen varustelu :D

Nyt suunnitelmissa ohjausiskarin laittoa, mitä tuolta interwebistä lukenut, GPR:n iskaria moni kehunut ja näkyy olevan kompaktin kokoinen möykky.

Tosiaan kun budjetilla tässä mennään, niin kannattaako esim. tuota GPRää ostaa käytettynä? Niitä löytyy kyllä. Uusi maksaa 1/3 osan pyörän hinnasta eli kalliit iskarit ei ole vaihtoehto.. Eikä varmaan Kiinastakaan uutta kannata tilata, kun kyseessä kuitenkin ohjaukseen vaikuttava laitos..

Käyttökokemuksia otetaan mielellään vastaan eri ohjareista ja tästä GPR:stä. Ja jos sattuu tallissa lojumaan ylimääräisenä niin saa tarjota :)

Pyörä on -00 929cc ja fatbar tanko laitettu eli en tiedä sitten rajoittaako se tanko näitä perinteisiä ohjausikareita kun tilaa vähemmän kun klipareilla.

Edit: tuolla ulkomaan foorumeilla puhuvat että 954 dumpperi käy 929 mutta ei toisin päin, mikä on vähän outoa minusta

Tässä olisi yksi mikä 954:lle ja hinta minun silmään hyvin ok eli osaako joku sanoa onko totta että kävisi 929siin?
Linkki: https://mtp-racing.com/Steering-Dam...e4fTiSXkKjr8656nrvKRv_PSNeFt7AXsaAmLZEALw_wcB
 
Linkin takana oleva ohj. iskari kiinassa tehtyjä. Iskarilla ei tee mitään ja osa muistakin osista valu alumiinia. Eivät kestä esim. radalla ajamista, kokemusta on.
Hanki mielummi käytetty laatuiskari.
 
Linkin takana oleva ohj. iskari kiinassa tehtyjä. Iskarilla ei tee mitään ja osa muistakin osista valu alumiinia. Eivät kestä esim. radalla ajamista, kokemusta on.
Hanki mielummi käytetty laatuiskari.

Nojoo, olihan tuo hinta liian hyvä ollakseen totta.

Eipä noita käytettynäkään oikein meinaa löytää näin muutaman tunnin googlettelunkaan jälkeen. Tai no budjettiin sopivaa.. Muutama Öhlins löyty kyllä mutta hintaa 350€ luokkaa. Ykkösellä tai pikkusen päälle kakkosella sais hinta alkaa :D

Ja tämä GPR damperkin minkä löysin myydäänkin osiksi
(missing damper lever arm and partially missing lever pivot brace) ja jenkeistä eli taitaa mennä hankalaksi.
Tässä on kuitenkin linkki ilmoitukseen: https://www.ebay.ie/itm/29556287958...gliWjOMKCku+5/EJKTsSUOPA==|tkp:Bk9SR6KC2JvoYQ

Pitää kokeilla jos ostoilmoituksella tärppäis täällä foorumilla
 
Back
Ylös