Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos vastauksista.

Näyttää siltä, että olen juuri oikeaan aikaan vaihtamassa sytytystulppia.

Minulla on katteet tehtaan jäljiltä maalaamattomat mattavalkoiset ja molemmilla puolilla on mustat vanat jotka on syntyneet GPFAX:in paloista ja eivät enää lähde pesemällä irti. Tuo pöllyäminen on jotain aivan tolkutonta :D Tähän asti reippaasti suurin parannus jarruihin on syntynyt vaihtamalla alkuperäiset palat GPFAX:in paloihin. Siksi en niin ole tuota pöllyämistä harmitellut. Tuo RCS19 ja teräspunosletkut päivitys tuntui pettymykseltä, kun odotti samanlaista suuruusluokkaa olevaa muutosta kuin palojen vaihdolla.

Tietääkseni Brembon M50 satuloita saa vain 100mm pulttivälillä ja se ei sovi. Brembo M4 sopii yhteen tuon RCS19 kahvan kanssa, mutta noita GP4RS satuloita on kehuttu tunnokkaammiksi ja ne vaativat RCS17 kahvan. Täytyy kokeilla ensi kesänä noita SBS:n paloja, ennen kuin tekee mitään muuta.

Jarrunesteenä on Motul RBF700.

Edit:
Ajoin samoilla jarrunesteillä n. 10 ratapäivää. Täytyy ensi kesänä vaihtaa kesken kauden nesteet ja katsoa mikä on muutos.
 
Minulla on katteet tehtaan jäljiltä maalaamattomat mattavalkoiset ja molemmilla puolilla on mustat vanat jotka on syntyneet GPFAX:in paloista ja eivät enää lähde pesemällä irti.

Kokeilepa pestä mustat jäljet oksaalihapolla, sillä yleensä lähtee jarrulika varsin helposti. Sitä saa veteen sekoitettavana jauhona mm. IKH:sta tai lähimmästä apteekista.

Tietääkseni Brembon M50 satuloita saa vain 100mm pulttivälillä ja se ei sovi.

Käsittääkseni M50 satuloita on myös 108mm pulttijaolla. Voin toki olla väärässäkin. Tuossa olisi tyrkyllä yhdet japsipyörästä peräisin olevat M50 satulat, käynpä niistä mittaamassa pulttivälin jahka ehdin ja palaan asiaan.
 
Kokeilepa pestä mustat jäljet oksaalihapolla, sillä yleensä lähtee jarrulika varsin helposti. Sitä saa veteen sekoitettavana jauhona mm. IKH:sta tai lähimmästä apteekista.
Käsittääkseni M50 satuloita on myös 108mm pulttijaolla. Voin toki olla väärässäkin. Tuossa olisi tyrkyllä yhdet japsipyörästä peräisin olevat M50 satulat, käynpä niistä mittaamassa pulttivälin jahka ehdin ja palaan asiaan.

Aina oppii uutta, en ole aiemmin törmännyt oksaalihappoon. Ongelmana etukatteissa on mystinen mattapinta, johon tarttuu kaikki kiinni. Merkkasin tussilla pari reiän paikkaa ja ne merkinnät on nyt pysyvästi kiinni. En tiedä onko pinta tarkoituksella tuollainen että maalaaminen olisi helpompaa, mutta ainakin maalaus on pakollinen jos haluaa pitää katteet siistinä. Takakate on eri valmistajalta ja siinä on siisti gelcoat pinta josta lähtee kaikki helposti irti, ne tussimerkinnätkin.

Mielenkiintoista nähdä mittaustulos - en ihmettelisi vaikka olisin aivan väärässä.
 
Kymi on aika raaka jarruille sen yhden pitkän jarrutuksen takia. Itekin piti vaihtaa jamppiin jarrunesteet kesken päivän, kun alko kahva pehmentymään.

Noi Nissinin puristimet ei voi olla Toxicoja huonommat...niitä kehnompia kun ei vissiin tällä vuosituhannella sporttimopoihin ole asennettu. Oma resepti Suzukin Toxicojen kanssa oli RCS19 pääsylkkä, SBS dual carbon jarrupalat yli 50% kulutuspinnalla ja jarrunesteiden vaihto vähintään neljän ratapäivän välein. Ja jarrunesteenä RBF600 tai vastaava, ettei kyykkää ekasta lämpöshokista. Jotkut on käyttäny jarrupalojen takana titaani/rosterilevyä estämään lämmön siirtymistä satuloihin ja jarrunesteeseen, mutta en ite ikinä testannu.

GPFAX on ihan ok pala muuten, mutta sotkee ihan pirusti. En oo minkään muun palan nähny pölyävän yhtä paljon.

Kerrotko suomeksi, mikä on jamppi.
BMW varmaan valitsi piruutaan S1000rr malleihin huonoimat puristimet 09 alkaen malleihin, mitä maailmalta löytyy, kun asensivat nissinit.
Nuo dual carbot, tai duo carbot on tava harastelialle vain rahan menoa, toki voi siinä kehua itseensä, että 10 jarrupalat meni kesässä, oikeesti niistä on hyötyä vasta sitten, kun ajaa alastarolla alle 1,20. muuten pärjää hyvinkin vakiopaloilla ja puristimilla.
 
Aina oppii uutta, en ole aiemmin törmännyt oksaalihappoon. Ongelmana etukatteissa on mystinen mattapinta, johon tarttuu kaikki kiinni. Merkkasin tussilla pari reiän paikkaa ja ne merkinnät on nyt pysyvästi kiinni. En tiedä onko pinta tarkoituksella tuollainen että maalaaminen olisi helpompaa, mutta ainakin maalaus on pakollinen jos haluaa pitää katteet siistinä. Takakate on eri valmistajalta ja siinä on siisti gelcoat pinta josta lähtee kaikki helposti irti, ne tussimerkinnätkin.

Mielenkiintoista nähdä mittaustulos - en ihmettelisi vaikka olisin aivan väärässä.

Jos käytät oksaalihappoa, älä päästa pintaa kuivumaan, sitten siinä vasta raitoja onkin.
 
Mielenkiintoista nähdä mittaustulos - en ihmettelisi vaikka olisin aivan väärässä.

Nyt on mittailtu M50 satulat. Olit oikeassa, niissä pulttijako tosiaankin 100mm. Pikkuisen harhautti se, kun esim. Kawa ZZR 1400 on vakiojarruina 108mm jaolla olevat Nissinit (mitkä muuten erinomaisen hyvät jarrut) ja ZZR 1400 Performance Sport mallissa on nuo Brembo M50 satulat, joissa on 100mm jako. Näissä kahdessa eri pyörämallissa onkin sitten erilaiset nilkkapalat etupäässä eli jarrusatulat ei ole suoraan vaihtokelpoisia. Luulenpa, että sama koskee Brembon Stylema satuloita, niissäkin lie 100mm jako, vaikka niitäkin on käytetty pyörissä, joissa vakiojarruina 108mm Nissinit. Pitää käydä vielä mittaamassa nuo Stylemat.

Pahoittelut harhaanjohtamisesta. Taas kerran tuli todettua, ettei pitäisi olettaa asioita :sad3:

Edit: 110 -> 108
 
Viimeksi muokattu:
Jos käytät oksaalihappoa, älä päästa pintaa kuivumaan, sitten siinä vasta raitoja onkin.

Oksaalihaposta saa mahtavan pesuaineen, kun suurustaa sitä perunajauholla sopivan paksuksi kiisseliksi, jonka saa kivasti siveltimellä levitettyä ja se pysyy hyvin pystypinnoilla eikä kuiva kovin nopeasti.
 
Klips- 100mm -Klips- 110mm - Klips - ZZR 1400 Performance Sport mallissa on nuo Brembo M50 satulat, joissa on 100mm jako -Klips

Mahtavan selkeää ja helppoa. Edes siihen ei voi luottaa, että kaikissa Japanilaisissa olisi 108mm pulttijako.

Hämmentävää tässä on, että Japanilaiset on laittaneet jo pitkää melko huonot jarrut pyöriinsä ja silti Ebaystä löytyy Euroopasta käytettyjä enimmäkseen 100mm jaolla.
 
Moro,

Osaako joku sanoa onko -07 ja -00 bladen ruiskusuuttimien pistokkeet samanlaiset?
Täällä olisi myynnissä PC 3, niin mietin, että saiskohan sillä tuohon mun -00 mallista alhaalta vähän kuoppaa pois ja pehmeemmäksi. Jos oikeen penkkiin varais ajan..

Toinen kyssäri:
Minkähän painoiselle kuskille tehdasasetukset on tarkoitettu? Itse olen 80-85kg ajokamat päällä.
Mulla oli joku edellisistä omistajista laittanut etuputkiin liikaa öljyä ja etupään jousto oli noin 2cm.
Pistin etupäästä huollon jälkeen kaikki säädöt manuaalin mukaan tehdassäädöille. Takapäätä ei ole tullut vielä vilkastua, kun tuntunut ihan ok. Vakio takaiskari ei taida olla huollettavaa mallia? Tällä mun vanhuksella on rullattu noin 60tkm, niin mietin että tarviiko asialle tehdä jo jotain?
 
takahaarukka laakeripiste ja mahdolliset linkut kannattaa huoltaa. iskari varmaan toimii riittävästi jos ei vuoda ja yhä vaimentaa.
 
Vakio takaiskari ei taida olla huollettavaa mallia?

Kannattaa kysyä ammattitaitoisesta iskarihuollosta. Usein noita "huoltovapaita" vakioiskareita pystyy jossain määrin huoltamaan. Se on sitten eri asia kannattaako huolto vs. uuden laatuiskarin hankinta.
 
Kyllä 00 mallin takaiskari huolettavissa. Ainakin kannattaa vaihtaa öljyt, ilmata ja paineestaa säiliö uudestaan.
 
Iskariin kairataan reikä jokaa kierteitetään, minkä jälkeen kierteisiin asennetaan nippa.
 
Huolto ensin ja sitten jos ei säädöistä ole parempaa tietoa, niin meno- ja paluuvaimennukset tehdasasetuksille. Esikiristykset painumien mukaan. Painumien mittaus esim. Partasen takavuosien oppien mukaan (olettaen että ajelet yksin). Näillä säädöillä sitten radalle!

http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm


Asiasta viidenteen tässä viihdettä Bleidin kytkimen kanssa turailusta. Samalla vähän 3D-tulostusta proto-osian käpistelyssä, kun soviteltiin vanhaan iö-gixxeriin uudemman k5-k6:n takaswingiä:

https://youtu.be/Koh6fUI8x24
 
Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Onkos se muuten minkälainen homma irrottaa tuosta se iskari. Onnistuuko kotivehkeillä parkkihallin parkkiruudussa? :D Tässä olisi nyt hyvin aikaa ennen kelejä käyttää vaimennin huollossa.

Vuonna 2006 taidettiin mun uuden karheaan K3:seen säätää alusta juuri alla olevilla ohjeilla. Enpäs edes muistanut asiaa :grin:

Esikiristykset painumien mukaan. Painumien mittaus esim. Partasen takavuosien oppien mukaan (olettaen että ajelet yksin). Näillä säädöillä sitten radalle!
 
Iskariin kairataan reikä jokaa kierteitetään, minkä jälkeen kierteisiin asennetaan nippa.

Yleensä se on paine puolen laippa on kyllä niin ohkaista pelliä, ettei siihen kannata kierteitä vääntää ja vielä alumiiniä, kulmaventiili on parempi vaihtoehto.
 
Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Onkos se muuten minkälainen homma irrottaa tuosta se iskari. Onnistuuko kotivehkeillä parkkihallin parkkiruudussa? :D Tässä olisi nyt hyvin aikaa ennen kelejä käyttää vaimennin huollossa.

!

Onnistuuhan se helposti, jos vaan saat pyörän takapään kokonaan ilmaan esim. jalkatapeista (ei swingin rullista). Mulla on ollut pyörä varmistettuna liinoilla katosta varmuuden vuoksi, jos se sattuu lipeämään pukeilta.

En tiedä mitä tarkoitat kotivehkeillä, mutta hommassa pitäisi olla momenttiavain….
 
Kun säiliön kannen ohuen peltisuojan poistaa, niin sen alta löytyy tavallinen renkaan täyttöventtiili.
Peltiin poralla reunan läheltä reikä ja ruuvarilla väntää suojapellin pois.
Paineistukseen pieni pyöräpumppu. Bladessa olen käyttänyt 10 - 12 baarin painetta.
Huolto:
- paineen poisto
- jousen irroitus (vaatii kunnon työkalut)
- säiliön päädyn irroitus painmalla ja poistamalla lukkorengas
- öljynvaihto, ilmaus ja kasaus
- paineistus

Näillä toimenpiteillä saa ihan hyvän takaiskarin.
 
Eli pyörä on yleisessä parkkihallissa parkkiruudussa tällä hetkellä eikä sitä kattoon ainakaan saa kii. Lähinnä siks kyselin että oisko pystyny nappaamaan iskarin veke että se on jalaksella. Hallitunkki kyllä löytyy. Mut tuentaan ei tällä hetkellä heti tule ratkaisua mieleen.

Onnistuuhan se helposti, jos vaan saat pyörän takapään kokonaan ilmaan esim. jalkatapeista (ei swingin rullista). Mulla on ollut pyörä varmistettuna liinoilla katosta varmuuden vuoksi, jos se sattuu lipeämään pukeilta.

En tiedä mitä tarkoitat kotivehkeillä, mutta hommassa pitäisi olla momenttiavain….
 
Back
Ylös