Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ilman muuta, kun luin edellisiä kommentteja ehdottomasti EAK-kurssille jos ei ole käynyt.Asiallista tieto kokeneille ja uusille moottoripyöräilijöille.Kävin itse viime vuonna + ajoharjoittelu päälle.Vaikka ehkä luen itse kokeneempien moottoripyöräilijöiden joukkoon, pidin kurssin sisältöä erinomaisena ja keskustelua syntyi asiasta kuin asiasta.Ainakin MooseHeadit mäntsälässä järjestää kursseja jos kiinnostaa...
Lisätieto ei välttämättä lisää tuskaa.

http://www.finnbike.com/mmc/Default.htm

sport05.gif
 
Ja se asfaltti on sateella aikas liukas mutta jos siitä on piki tullu pintaan niin sitten se on todella liukas, aivan kuin jäätä. nim.kaksi kertaa pelästyny ihan kunnolla... onneks kaatumatta.
omg.gif
omg.gif
sport05.gif
sport05.gif
 
Erittäin hyviä neuvoja löytyypi tältä porukalta.

Itse lisäisin pienen varoituksen sanan vesikeleistä ja
motareiden rampeista.
Nm. kertaalleen rampin mennyt pitkässä, vauhdikkaassa
sivuluisussa..Säikäytti hieman..
omg.gif


Edelleen pieni kammo, niin autolla, kuin pärrällä ramppeja
ajaessa.


Eikä tietenkään vain ramppeja vesikeleillä varota.
Rivakka kiihdytys + kaistan vaihto / mutka voi
aiheuttaa hätäsiä tilanteita myös.
Samoin liian nopeat jarrutukset, niin etu-, kuin
takajarrulla aiheuttaa ilkeitä säikähdyksiä.
 
Päiväsaikaan kannattaa kaupunkien ulkopuolella ajaessa käyttää pitkiä valoja, niin autoilijat huomaavat pyörän paremmin. Tiedetään, laki kieltää sen, mutta lainsäätäjälläpä ei ole ollut kokemusta moottoripyörällä ajamisesta silloin kun tuollainen kielto on lakiin otettu.  
kaboom.gif
toi pitkien valojen käyttö muuten toimii.........vaikka autolijat vilkuttais valoja,ovatpahan ainakin nähneet!
idea3.gif
 
Tuli taas aamusella muistutus siitä että vaikka ovat nyt noita katuja lakaisseet hiekasta niin liukkaita ovat penteleet... Nyt on siis tavallaan hierottu se muta niillä lakaisukoneilla koko kadun leveyteen... Nakki lähti komeesti aamulla takana vaeltaan kun pikkuriikkisen kiihdytin. Nii, että varovaisesti siellä!!!
crazy.gif
 
Turha tietysti ehkä vääntää "vanhasta aiheesta" mutta jälleen tuli viikonloppuna todistettua EAK:lla kuinka nopeasti pyörän suunta muuttuu työntöohjauksella. Aivan toisella tavalla kuin "väkisin kallistamalla". Vannoutuneimmatkin vastustajat, kokeilkaa edes suoralla tiellä vaikkapa kaivonkansien kohdalla tönäistä stongaan päästä, ei sitä mopoa sillä kaatumaan saa.
 
Turha tietysti ehkä vääntää "vanhasta aiheesta" mutta jälleen tuli viikonloppuna todistettua EAK:lla kuinka nopeasti pyörän suunta muuttuu työntöohjauksella. Aivan toisella tavalla kuin "väkisin kallistamalla". Vannoutuneimmatkin vastustajat, kokeilkaa edes suoralla tiellä vaikkapa kaivonkansien kohdalla tönäistä stongaan päästä, ei sitä mopoa sillä kaatumaan saa.
Mää en ymmärrä tätä työntöohjauskeskustelua. Onko ny ihan tosi että sitä ei porukat käytä. Itse kokeilin ihan piruuttaan mennä mutkaan 80 km/h siten että käänsin tankoa mutkan suuntaan... En jum***uta saanut käännettyä, ei kantti riittänyt... Vai onnistuuko ko. temppu vain muoviluodeilla tai vast.?

Eli itelläni ainakin tulee työntöohjaus luonnostaan.
 
Turha tietysti ehkä vääntää "vanhasta aiheesta" mutta jälleen tuli viikonloppuna todistettua EAK:lla kuinka nopeasti pyörän suunta muuttuu työntöohjauksella. Aivan toisella tavalla kuin "väkisin kallistamalla". Vannoutuneimmatkin vastustajat, kokeilkaa edes suoralla tiellä vaikkapa kaivonkansien kohdalla tönäistä stongaan päästä, ei sitä mopoa sillä kaatumaan saa.
Mää en ymmärrä tätä työntöohjauskeskustelua. Onko ny ihan tosi että sitä ei porukat käytä. Itse kokeilin ihan piruuttaan mennä mutkaan 80 km/h siten että käänsin tankoa mutkan suuntaan... En jum***uta saanut käännettyä, ei kantti riittänyt... Vai onnistuuko ko. temppu vain muoviluodeilla tai vast.?

Eli itelläni ainakin tulee työntöohjaus luonnostaan.
Luulen, että FXD viittaa työntöohjausväistöön. Eiköhän jokainen luonnostaan/tiedostamatta käytä työntöohjausta kurvissa. Mutta se, että väistää kaivonkantta (tai oikeaa estettä) terävästi työntöohjauksella, ei varmaankaan synny luonnostaan, vaan vaatii harjoittelua. On sen verran aggressiivinen liike, ettei tule noin vaan mieleen kokeilla, ellei joku viisaampi/kokeneempi/tms. ensin kerro, että ei se mopo siitä kaadu.
 
Vastaohjauksesta vielä lissäää....
Eli harjoittelin itse asiaa, "maalais asfaltilla", sinne kun tuppaa tulemaan sellaisia reikiä ja niiden yli on ikävä ajella pyörällä (etenkin jos niissä on vettä ja savea) vastaohjauksella pystyy pujottelemaan noita reikiä todella nopeasti ja ei tarvitse´joka monttua täräytellä läpi. Hyvä harjoittelu ja samalla mukavampi ajaa. 10 km tälläistä tietä ja olet jo varsin automaatti vastaohjaukselle ja on aina parempi tehdä joku harjoitus miljoonalla toistolla, niin se rekisteröityy muistiin paljon paremmin. Jos harjoittelet jotain asiaa vain parikertaa, niin tiukanpaikan tullen asia ei tule automaattisesti.
 
Toim. huom.: Kyyditettävät naisethan ei ole koskaan painavia vaan menevät automaattisesti lintu-kategoriaan..siitähän se lintulauta-nimityskin vissiin tulee..
tounge.gif
wink.gif
Mä oon taas kuullu isommilta pojilta että naisella ei koskaan ole suurta takapuolta, vaan liian lyhyet jalat  
crazy.gif
Yx muuten aloittelevalle, pienehkölle naiskuskille erittäin hieno juttu....on ottaa pitkäjalkainen miehenpuoli sinne taakse kyytiin!! Uskokaa tai älkää, opettelin tällä tavalla ajamaan ensimmäisiä kertoja ja opin luottamaan siihen, ett jos ei omat jalat yltäneet maahan, niin kyytiläisen jalat ylsi!!
Antoi mukavasti turvallisuuden tunnetta risteyksissä, kun tiesi ettei pyörä ainakaan kaadu.
Vaikka muuten tuntuis oudolta, että ensikertalainen ottaa kyyditettävän, mutta jos kyyditettävä samalla rauhallisesti kädellä näyttää, et nyt vilkku ja nyt vilkku pois päältä jne...
sitten vain tuntuu orvolta kun joutuu ajelemaan yksin...
 
Onkohan tästä jo mainittu,mutta kuitenkin.Kun ajatte taajamassa jakokaapin,jäteauton tms perässä niin älkää ajako tappituntumalla vaan niin että näette auton vasemman peilin.Silloin kuljettajakin näkee teidät.On niin (*****)kiva lähteä peruuttamaan ja huomata että jotain on takana.
 
-Älä aja visiiri auki (kuulin juuri, että yksi motoristi oli saanut palavan tumpin silmään).

-Ennen kuin kiihdytät ohitukseen, katso peileihin. Voit säästää kortin.

-Pidä työkalut mukana. Vika ei aina ole iso, mutta vaatii kättä pidempää.

-...ja edelleen säästät korttia jos ajat hiljaisellakin tiellä kuin jokainen vastaantulija olisi poliisi. Varsinkin jos se on valkoinen auto. Jos epäilet vastaantulijan olevan poliisi, jarruta heti äläkä sitten kun se on liian myöhäistä.

-Talleta puhelimeesi vakuutusyhtiösi ja pyöräsi myyjän/edustajan puhelinnumero.

-(Tuntuu turhalta niin kauan kuin kaikki on ok, mutta melkein takajarrunsa menettäneenä) Tarkistakaa välillä, että pyörässä on kaikki osat tallella.

-Auttakaa tien sivuun jäänyttä. Näin edistätte yhteishenkeä, joka pelastaa sinut kun olet itse sinne jäänyt.

-Metsätaipaleen jälkeen voimakas sivutuuli voi yllättää sinut!

-(!!!Juuri keksin!!!) Mini Grip -pussissa pysyy kostutettu tai Fairyyn kostutettu rätti kosteana visiirin puhdistusta varten. (Visiirin sisäpuolen hinkkaaminen Fairyllä estää huuruuntumista).

-Ja tämä rekkakuskien bumper stickereissäkin ollut läppä auttaa sinua näkemään tulevia aikojakin:
If you can't see my mirrors, I can't see you!

-Ohituksia helpottaa jos olet riittävän kaukana. (Näet muutakin kuin rekan puskurin ja kauempaa ehdit kiihdyttää vastaantulevaa vastaan ja ohittaa heti sen ohitettua ohitettavasi).

-Varsinkin kyykyllä ajaessasi, jos repussasi on kaksi vetoketjua älä jätä niitä repun yläosaan vaan jommalle kummalle puolelle. (Nimimerkki osa tavaroista edelleen Hampurista). Ajoviima voi aukaista repun.

-Jos alkaa kiihdytyksessä tai tiessä olevan kuopan seurauksena voblaamaan pitäisi uskaltaa kiihdyttää.

-Jos ajat kovaa, varo vastaantulevaa autojonoa josta joku lähtee ohittamaan (voi tapahtua etenkin pitkällä suoralla).

-Varsinkin mäessä olevaan/vinoon parkkiruutuun tullessanne varokaa. Jos käännytte kallistetulla pinnalla ja jarrutatte etujarrulla, saatatte huomata pyörän nyökänneen "hassuun suuntaan" ja olevan kyljellään maassa.

-Vaikka jokainen tekee omat ratkaisut, niin varoittakaa tuoreita motoristeja/ystäviänne koheltamasta ensimmäisen pyörän kanssa.

-Tarkkailkaa hämärässä tien reunoja. Hirvet on petollisia.

-VAUHTI KIIHTYY HUOMATTAVASTI NOPEAMMIN KUIN HIDASTUU!

-Jos jaksat peittää kadunvarressa olevan pyöräsi pressulla, pienennät myös varkauden/ilkivallan todennäköisyyttä.

-Maaseudulla voi olla mutkissa ikäviä yllätyksiä pellolta tulleen traktorin renkaiden seurauksena.

-Pidä varapolttimo mukana.

-Ennen pidempää reissua, tee checklist ja tarkista onko haluamasi tavarat todella mukana.

-Naarmuinen visíiri häiritsee näkyväisyyttä, jos aurinko paistaa vasten. Muutama kymppi voi säästää henkesi.

-SuPeRMoPoRiSTi-
 
-Ennen kuin kiihdytät ohitukseen, katso peileihin. Voit säästää kortin.

-Jos alkaa kiihdytyksessä tai tiessä olevan kuopan seurauksena voblaamaan pitäisi uskaltaa kiihdyttää.

-Jos ajat kovaa, varo vastaantulevaa autojonoa josta joku lähtee ohittamaan (voi tapahtua etenkin pitkällä suoralla).

-Tarkkailkaa hämärässä tien reunoja. Hirvet on petollisia.
Mjoo, ihan hyvää tekstiä.
Pari listäystä voisin laittaa...

ennen kun kiihdyttää ohitukseen kannattaa katsoa peileihin myös sen puolesta, ettei henki menisi...joskus joku innokas autoilija tai toinen motoristi haluaa näyttää miten asian pitäisi hoitaa.

Tosta wobblauksesta en ole varma? Minulla kun wobblaus alkoi, niin varma ote ohjaustangosta ja varovainen jarrutus takajarrulla auttoi.

Tarkkailkaa aina tienreunoja, kun sieltä tuppaa välillä tulemaan vähän mitä vaan! kaikkea myyristä traktoreihin...
 
...ja se miten ajetaan isommalla porukalla tai kun tien päällä liitytään porukkaan... kannattaa opetella. :peukutpystyyn:Ettei tule ajettua toisen takalokarissa kiinni, niinkun joku on jonkunkerran minun takanani roikkunut
veryangry.gif
 
(...)
-Jos ajat kovaa, varo vastaantulevaa autojonoa josta joku lähtee ohittamaan (voi tapahtua etenkin pitkällä suoralla).
(...)
Jos ajat kovaa, varo autojonoa ohittaessasi myös samaan suuntaan meneviä vaunuja. Nekin saattavat hyökätä yllättäen eteesi ohittaakseen edellä ajavia autoja, jos ovat katsoneet huolimattomasti peiliin eivätkä ole havainneet sinua tai eivät osaa arvioida vauhtiasi.
 
Juu suosittelen preppaamaan kunnolla semmoisen henkilön joka istuu selkäsi taa ensimmäistä kertaa.. Ja varmista vielä viidennenkin kerran että mihin suuntaan liikenneympyrässä kallistetaan  
sport05.gif
 
Seuraa peilejä ja huomioi joka hetki ympärilläsi liikkuvat muut tien käyttäjät. Jos ajat autojen keskellä taajamassa tai maantiellä laita aivot sellaiseen asentoon ettet jarruta oravan tai sorsapoikueen edessä! Muistan lukeneeni että pientä koiraa pienempää elukkaa ei kannata väistää matkavauhdissa vaan stongasta tiukempi ote ja pyörä kyllä pysyy pystyssä vaikka rusakko etupyörän alle juoksee.. rusakot & oravat on niin äkkinäisiä liikkeissään että on aivan sama yritätkö väistää vai et, ne osuu alle jos on osuakseen (tänä keväänä just yksi orava otti eteen ja taakse 7 kertaa sekunnin aikana, onneks kerkes alta pois
smile_org.gif
). Sorsien yli kun ajaa niin saattaa päästä iltalehteen mutta kun niiden edessä teet paniikkijarrutuksen niin sitä saatetaan lukea tuulilasin kuukauden shokista!

off topic: Lueskelin netistä tarinaa muistaakseni englantilaisesta tai skottilaisesta matkaenskakuskista joka oli joutunut peurakolariin africa twinillään. Kaveri oli ollut ohittamassa toista ajoneuvoa kun peura oli loikannut eteen ja mitään ei ollut ehtinyt tekemään... peuralle kävi ohraisesti mutta heppu pysyi pyörällä onnekseen pystyssä ja selvisi säikähdyksellä, moposta menikin sitten tietty etupään osia **skaksi.
 
Jos ajat autojen keskellä taajamassa tai maantiellä laita aivot sellaiseen asentoon ettet jarruta oravan tai sorsapoikueen edessä!

Jepujee, tapahtuipa pari kesää sitten seuraavaa:

Ajelen autolla töistä kotiin ja kas kummaa, tietä ylittää oikein sorsapoikue. Nopea vilkaisu taustapeiliin-> ei ketään lähellä -> rauhallinen jarrutus ja odotan että sorsat ovat menneet tien yli ja alan arpomaan vaihdetta silmään, auton rullatessa noin kävelyvauhdilla eteenpäin, ja alan kiihdyttämään -> äkkiä alkaa kuulumaan renkaiden ujellus -> vilkaisu taas taustapeiliin -> näkyy pelkkä pakettiauton nokka -> pää kiinni niskatukeen -> RYSK!! -> penkki pamahtaa makuuasentoon ja CD-soitin lentää siistissä kaaressa kojelaudasta. Saldona perhanan kipeät kaula- ja vatsalihakset sekä tämä: golfvento

Mitä tästä opimme? Hiacen kuski ei ollut huomannut eteen "pysähtynyttä" autoa, vaikka aikaa havainnoimiseen olisi ollut vaikka kuinka kauan. Ehti jarruttamaan noin 10 metrin matkan renkaat lukossa. Oli kuulemma katsonut vastakkaisella kaistalla vastaan tullutta autoa. Ja tilannepaikallahan on 70 rajoitus, eikä tapahtumahetkellä ollut liikennettä nimeksikään. Eipä siis pahemmin kannata alkaa hidastelemaan tuollaisessa tilanteessa ainakaan autolla.

Pyörällä jos vastaava tilenne tapahtuisi, niin tuskin enää tarvitsisi lueskella .Orgia

-Nimim. "sorsan paikka on lautasella" ja "kyllä se diesel ventokin kiihtyy, kun vaan on apuja tarjolla"
 
Back
Ylös