• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan tämä "oman tiensä kulkija" ja "lone biker" ehkä se kaikkein kulunein klisee...  
lookaround_orig.gif


Ja silti se, joka ei kuvia kumarra.
Olkoon klisee eli ei.

Noilla ajoimme ja ajamme, olkoon klisee.

Ja en edes halua ajaa porukassa.

Haluan olla oman tieni kulkija.
 
Erään kaverin sanoja lainatakseni...

"kiersimme kaikki kirkot ja museot"........................



Ja kaukaa.................
tounge.gif
 
Kaksi täysin eritapaa viettää lomaa. Siirtyä puukirkosta museoon mosalla tai ajella mahdollisimman paljon uusilla ja tuntemattomilla reiteillä  
nixweiss.gif

Kumman vaihtoehdon valitset ?
Koska alla on pitkäjoustoinen matkapyörä, on helppo valita tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Niillähän ne kilometrit kuitenkin ajetaan. Eikä niitä tarvi aina viedä mennen tullen finnlainssilla Itämeren yli.
tounge.gif


No ei vaan, oikeastaan mukamas-provosoiduin siitä ihmettelystä miksi matkailuun tarvittaisiin ns. oikea matkapyörä. Ymmärrän ihan hyvin tuon kyykyllä matkailun, mutta jossain vaiheessa valtaosalla mieli ja tarpeet saattaa vähän muuttua, esimerkiksi naisväki haluaa kyytiin matkalle, niin se lopettaa tuon pää edellä -matkailun aika pian.
 
Kaksi täysin eritapaa viettää lomaa. Siirtyä puukirkosta museoon mosalla tai ajella mahdollisimman paljon uusilla ja tuntemattomilla reiteillä  
nixweiss.gif

Kumman vaihtoehdon valitset ?
Koska alla on pitkäjoustoinen matkapyörä, on helppo valita tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Niillähän ne kilometrit kuitenkin ajetaan. Eikä niitä tarvi aina viedä mennen tullen finnlainssilla Itämeren yli.
tounge.gif


No ei vaan, oikeastaan mukamas-provosoiduin siitä ihmettelystä miksi matkailuun tarvittaisiin ns. oikea matkapyörä. Ymmärrän ihan hyvin tuon kyykyllä matkailun, mutta jossain vaiheessa valtaosalla mieli ja tarpeet saattaa vähän muuttua, esimerkiksi naisväki haluaa kyytiin matkalle, niin se lopettaa tuon pää edellä -matkailun aika pian.
Jos päivässä ei 8h ajamista tule täyteen, niin ei kyseessä mikään moottoripyöräloma ole.
smile_org.gif
Itse asiassa keskimääräinen ajoaika meillä on ollut varmastikin välillä 10-14h/vrk johon ei ole huomioitu muutamaa "pysähdys ja soppa"-päivää parin viikon reissun aikana.

Joo, ymmärrän kyllä niidenkin näkökulmaa jotka gessuilla tai maantien nielijöillä ajaa. Jos ehtona reissuun pääsemiselle on se, että emäntä lähtee mukaan, niin voihan sitä siinä vaiheessa olla pakko hommata tilavampaa pyörää. Tosin siinä vaiheessahan reissu menee jo B-luokan matkaksi muutenkin...
tounge.gif


Leikki leikkinä, mutta mahdollistahan on esim lennättää emäntä vaihtovaatteiden kera "alppitukikohtaan" pitkäksi viikonlopuksi ja ajella sieltä käsin kaksi päällä. Näinkin tiedetään joidenkin menetelleen ja kaiketi hellasärön määräkin on pysynyt siedettävänä.

Tod.näk. oma pyöräni vaihtuu jossain välissä johonkin täysin muuhun tyylisuuntaan, harkinnan alla voisi olla HD tai Gessu. Riippuu vähän mitä sitä kavereiden kanssa seuraavaksi keksitään. Edes minä en ole niin hullu, että lähtisin paahtamaan erä-/autiomaahan tai sademetsään bladen kanssa. Hmmm... vaikka toisaalta siinäkin olisi oma viehätyksensä.
biggrin.gif
 
onneks oon maalta ja matkamopoilukokemus 0. pikkuhiljaa vasta kuralta siirtymässä paremmille urille. ei tavi miettiä syntyjä syviä. riittää kun kurvaa paikasta toiseen.

oheisen kuvan hemmo on hieman kokeneempi ja avarakatseinen. aiempi kokemus 200000 + kilsaa päällystetietä. ja niin vaan vanhemmilla päivillään laitto maantiejyrän rinnalle uuden laitteen. kapeella satulalla tänäkesänä 5000 + pitkin aroja. ihan uusin ilmein.

http://forums.offipalsta.com/picture....d=31095
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
 
Lievä analyysintapainen keskustelusta yllä. Tai ehkä kirjoitan kysymyksen muotoon.
Onko meitä kahdenlaisia?
- Niitä jotka lähtevät matkalle ajaakseen moottoripyörällä uudenlaisilla teillä ja uudenlaisissa maisemissa niin että ajaminen on hauskaa ja lisäksi on vähän muutakin oheistoimintaa
- Niitä jotka lähtevät matkailemaan ja siinä sivussa vähän kruisailevat paikasta toiseen moottoripyörällä
Nyt aletaan olla ytimessä.

Varsinkin jos molemmat muistaa ettei toinen tapa ole väärä vaikkei itse sitä harrastaisikaan...
 
Ymmärrän ihan hyvin tuon kyykyllä matkailun, mutta jossain vaiheessa valtaosalla mieli ja tarpeet saattaa vähän muuttua, esimerkiksi naisväki haluaa kyytiin matkalle, niin se lopettaa tuon pää edellä -matkailun aika pian.
On se harmi jos moottoripyöräilevän miehen suunnitelmat tekee nainen joka ei aja moottoripyörällä...
 
Voe kiasus, kun menee vaikeeks. Pitää tästälähin ruveta analysoimaan jokaista vastaantulijaa, ohimenijää ja ohitettavaa että onkohan se tuo oikein oikee matkamotoristi vai onko vaan olevinaan. Ja millä ajaa ja onko oma vai naapurin eukko mukana ja ajaako se yhtäsoittoo aamusta iltaan vai poikkeeko matkalla kirkkoon ja museoon.
nixweiss.gif
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:


"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
 
062802moto_prv.gif

Ompa hupaisaa lukea, kun "moottoripyöräilijät" keskustelevat keskenään...  
biggrin.gif
Kokemuksia varmaankin löytyy jo usean vuoden ajalta???  
omg.gif


Ja monenlaisilla pyörillä on ajettu, jotta niistä kaikista voi kertoa oman mielipiteensä  
bowdown.gif
 
Hyviä kommentointeja kaiken kaikkiaan, hyvin perusteltuja. Oma vaatimaton mielipiteeni on , eli kun alkaa tunturihammasta kolottaan , sillä pyörällä lähetään mikä sattuu sillä hetkellä olemaan.
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:


"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.

Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:


"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.

Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.
Faktaa!

Muutaman kerran meinannut ajaa kyykkypyörän yli Afrikkalaisella koska ovat jarrutelleet yllättäen tien epätasaisuuksiin...
nixweiss.gif
 
Aloittajalle sanoisin, ettei ole kamalan luotettava otanta jos kerran ajaa pohjoiseen ja takaisin ;)
Jos pohjoisessa pyörii kesässä hiukan pitempään ja katselee kalustoa, niin kyllä täällä matkataan kaikenlaisella kalustolla.
600-800 kokoluokan pyöriä on ehkä hiukan vähemmän kuin "isoja", mutta ihan kiitettävästi.
Oma kerho matkaa niin pohjoisenkuin etelänkin teitä kesän mittaan ja hajonta on aika kiva.
Pienimmät pyörät on Er ja GPz, Suskan Gtr ja siitä kun lähdetään onkin sitten kaikkea mahdollista.
useamman kokoluokan Shadowia, Marauderia,FjR, busia, Suskan 1400, Hondan x4, pari Mustarastasta, muutama iso VN, muutama pienempi VN jne, jne...
Olettaisin että aika sama jakauma kuin pyörissä yleensä ympäri maan.
Porukalla ajellessa toistaiseksi kaikki on pysyneet mukana.
Ja kerhon meetinkeihin tulee ympäri Lapin ja Oulunläänin kaikenlaisia pyöriä ;)
Ehkä toi oli Yamahan mainospuhe, mene ja tiedä ;)))
Alkuasukkaana vain kumoan tuon otannan ;)
Näin palatakseni alkuperäiseen aiheeseen ;)
 
Muutaman kerran meinannut ajaa kyykkypyörän yli Afrikkalaisella koska ovat jarrutelleet yllättäen tien epätasaisuuksiin...
nixweiss.gif
Juuri näin. Siinä onkin moni kyykkäkuski ollut perinteisesti ihmeissään, miten tuollainen pappamalli voi kulkea mutkissa noin lujaa. Sillä vaan voi ajaa paljon suurpiirteisemmin, ja pinnasta välittämättä (rajansa toki on möhköenskallakin!) ja leveästä ohjaustangosta on helppo korjata jos on tarvis.

Myös suomalainen tienpito, varsinkin 3- ja 4-numeroisilla teillä, tuntuu menevän vain takapakkia, ja tämä tietysti tekee katuenskoista entistäkin parempia noihin olosuhteisiin.
 
Back
Ylös