Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Koska alla on pitkäjoustoinen matkapyörä, on helppo valita tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Niillähän ne kilometrit kuitenkin ajetaan. Eikä niitä tarvi aina viedä mennen tullen finnlainssilla Itämeren yli.Kaksi täysin eritapaa viettää lomaa. Siirtyä puukirkosta museoon mosalla tai ajella mahdollisimman paljon uusilla ja tuntemattomilla reiteillä![]()
Kumman vaihtoehdon valitset ?
Jos päivässä ei 8h ajamista tule täyteen, niin ei kyseessä mikään moottoripyöräloma ole.Koska alla on pitkäjoustoinen matkapyörä, on helppo valita tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Niillähän ne kilometrit kuitenkin ajetaan. Eikä niitä tarvi aina viedä mennen tullen finnlainssilla Itämeren yli.Kaksi täysin eritapaa viettää lomaa. Siirtyä puukirkosta museoon mosalla tai ajella mahdollisimman paljon uusilla ja tuntemattomilla reiteillä![]()
Kumman vaihtoehdon valitset ?![]()
No ei vaan, oikeastaan mukamas-provosoiduin siitä ihmettelystä miksi matkailuun tarvittaisiin ns. oikea matkapyörä. Ymmärrän ihan hyvin tuon kyykyllä matkailun, mutta jossain vaiheessa valtaosalla mieli ja tarpeet saattaa vähän muuttua, esimerkiksi naisväki haluaa kyytiin matkalle, niin se lopettaa tuon pää edellä -matkailun aika pian.
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt aletaan olla ytimessä.Lievä analyysintapainen keskustelusta yllä. Tai ehkä kirjoitan kysymyksen muotoon.
Onko meitä kahdenlaisia?
- Niitä jotka lähtevät matkalle ajaakseen moottoripyörällä uudenlaisilla teillä ja uudenlaisissa maisemissa niin että ajaminen on hauskaa ja lisäksi on vähän muutakin oheistoimintaa
- Niitä jotka lähtevät matkailemaan ja siinä sivussa vähän kruisailevat paikasta toiseen moottoripyörällä
Muista kiertää ensi kesänä joko Tornion kautta tai Pietarista ettet käytä laivaa vaan nautit ajamisesta.Eikä niitä tarvi aina viedä mennen tullen finnlainssilla Itämeren yli.![]()
On se harmi jos moottoripyöräilevän miehen suunnitelmat tekee nainen joka ei aja moottoripyörällä...Ymmärrän ihan hyvin tuon kyykyllä matkailun, mutta jossain vaiheessa valtaosalla mieli ja tarpeet saattaa vähän muuttua, esimerkiksi naisväki haluaa kyytiin matkalle, niin se lopettaa tuon pää edellä -matkailun aika pian.
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.
Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
No tuota....tätähän mieltä minäkiiiHyviä kommentointeja kaiken kaikkiaan, hyvin perusteltuja. Oma vaatimaton mielipiteeni on , eli kun alkaa tunturihammasta kolottaan , sillä pyörällä lähetään mikä sattuu sillä hetkellä olemaan.
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.
Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Faktaa!Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.
Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.
Toi on se japanilaisten tapa, ei jarrua, kytkimellä pelataan.Jäätävä kaveriNiin, kääntyy se matkalehmäkin![]()
![]()
Juuri näin. Siinä onkin moni kyykkäkuski ollut perinteisesti ihmeissään, miten tuollainen pappamalli voi kulkea mutkissa noin lujaa. Sillä vaan voi ajaa paljon suurpiirteisemmin, ja pinnasta välittämättä (rajansa toki on möhköenskallakin!) ja leveästä ohjaustangosta on helppo korjata jos on tarvis.Muutaman kerran meinannut ajaa kyykkypyörän yli Afrikkalaisella koska ovat jarrutelleet yllättäen tien epätasaisuuksiin...![]()