Nykypyöristä klassikoiksi ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja imppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Busa tuli markkinoille 20 vuotta sitten, joten mikä on NYKYpyörän ikäraja?

valmistus kai loppui ihan just.. ja eikös se ollut jo toisessa polvessa?

nykypyörän määritelmä , hmm.. valmistus loppunut max.5 vuotta sitten??

eihän V-maxiakaan enää tehdä :no:
 
Joo ei retropyörässä ole oikein klassikkoainesta. Jos uusista pyöristä puhutaan, niin ei kyllä hajuakaan, missä olisi tuleva klassikko. Jos ei saa olla harvinainen, erikoinen tai kallis, niin se pudottaa H-kakkoset ym exoticit pois. Tusina-autot ovat nyt klassikoita ja legendaarisia, mutta en kyllä keksi mikä tusinapyörä olisi tulevaisuuden klassikko,
 
Jos olisin tiennyt, niin olisin ottanut 80-luvulla talteen muutaman huippukuntoisen pappa-tunturin, siis jos olisin tiennyt.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta jos vaikka viisi potenttiaalista klassikko-ehdokasta ottaisi nyt tallin perälle odottelemaan, niin huono tuuri jos yksikään valinta ei osu kohdalle.
Miula on tallissa mutterientisöity Aprilia MOTO65. Katotaan miten sille käy.
 
Piti käydä kurkkaamassa mitä tuli reilu yhdeksän vuotta sitten tuherrettua.

Tarpeeksi pitkälle kun mennään ajassa eteenpäin, niin jokainen ehjä ja ajokuntoinen yli 50v vanha pyörä on klassikko.

Toisissa on sitä enemmän kuin toisissa. Se, että on jossain ensimmäinen, nopein, tehokkain tai erikoinen, parantaa klassikko-statusta tulevaisuudessa. Klassikoksi voi päästä myös syntymällä "oikeassa" maassa tai oikeaan aikaan.
Tulevat sukupolvet määrittävät sen, mitä nyt täällä arvaillaan.

Minusta erityisen klassikoita ovat ekat GSX-R (750 ja 1100)
V-MAX, Rocket, BMW R 80 GS, Honda 1100R, Honda CB ja M-G Daytona.
 
Tuleva klassikko on nykyinen Honda Goldwing GL 1800.

Sellaisen vielä hankin kun hinnat kohtaavat klassikko lompakkoni.
 
Tuleva klassikko on nykyinen Honda Goldwing GL 1800.

Mä en usko tähän. GL1500 on klassikko, mutta 1800 ei, eikä tämä viimeisin ainakaan. 1500 oli 80-luvulla jotain ihan ihmeellistä, eikä näissä uusissa versioissa oo ollut samanlaisia loikkia.

Mun mielestä klassikkojen ennustamisessa paras mittari on yleinen haluttavuus silloin kun laite on ollut uusi. Esim H2, vaikka onkin marginaalivehje, on tosi haluttava ja siksi varma tuleva klassikko.

Pappatuntsat yms on klassikkoja lähinnä niiden camp-arvon vuoksi, mutta esim PV puolestaan on klassikko, koska se oli yleisesti tosi haluttu ja harrastettu kapine silloin kun se oli uusi. Samalla tavalla varmaan superbiken tonnisiin siirtymisen ajalta peräisin olevat tusinajapsit on varmaan 15 vuoden päästä tosi haluttuja.
 
Joku sano joskus, että kun junnulla oli 10-vuotiaana rätkä/autojuliste seinällä, niin siitä julisteen rätkästä/autosta tulee klassikko...
Toinen taas sano, että ne rätkät, joita ihasteltiin 10 vuotiaina, palaa muistoihin 30-40 vuoden jälkeen ja jos tähtikuviot on kohdallaan, niin 50-kymppinen äijä ostaa esim. sen GSX-R 750 1985 rätkän...

Miun yksi klassikko on aiemmin mainittu Aprilia, koska ilmestyessään se jätti lähtemättömän muistijäljen aivolohkoon ja meni reilu 15 vuotta, että sain semmoisen hommattua.
Nyt se on säilötty odottelemaan...jotain. Se maksaa minulle tällä hetkellä vajaan satasen vuodessa (osakasko+lämmin säilytystila), joten kyllä miula budjetti kestää vielä ainakin kymmen vuotta odotella.
 
fingerpori-30-10-2013.jpg
 

Jaaha, Puliukko postailee kaljoissaan väärään triidiin.

Aiemmin mainittu Busa on jo muuten klassikko, ja varmaan pysyy sellaisena. Hyväkuntoinen (lue alkuperäinen) alhaisilla kilsoilla voi olla jopa kiinnostava (muttei välttämättä arvokas) kymmenen vuoden kuluttua.
 
Niin joo... mikäli Trumppa ei tee kyykkyä uudella mosalla, niin kusiaisista Daytona 675 voinee muodostua klassikoksi. Myytiin paljon, oli haluttu ja erinomainen mopo.
 
Mikäköhän muuten siinä on, että kaikille saatanan Talboteille ja 90-luvun taitteen Corolloille löytyy harrastajia, mutta prätkät, jotka on alle museoikäisiä, mutta yli 15-vuotiaita, on ihan ongelmajätettä?[/QUOTE]
Ei ainakaan mulle:D. Ol´mistan viisi,jotka mahtuvat tuohon kategoriaan.
 
Mulla vähän pessimismiä. Ettei vaan käy niiinkuin jenkkilän muskeliautoille 60/70-luvun taitteessa. Tehot ja v8-koneiden koot kasvo pikkuhiljaa kunnes oltiin lukemissa tilavuutta 7,5 l ja tehoo päälle 400 hv. Sitten tuli äkkipysäys: öljykriisi, turvallisuus- ja saastemääräyksiä, vakuutusmaksuja.

En ihmettelisi ollenkaan, vaikka nämä nykyajan pyörät tulevat jäämään samanlaisiksi erään aikakauden huipentumiksi kuin mitä muskeliautot olivat. Ajatelkaa nyt: kustomeissa pitää olla vähintään puolentoista litran kone ettei haukuttaisi starttimoottoriksi, mielellään yli 2 l. Kunnon sporttipyörässä puolestaan pitää olla väh 150 hv, muuten kyseessä aloittelijan ensipyörä tai eläkeukon rollaattori.

Omia veikkauksia:
- H-D V-rod (eka vesijäähdytteinen H-D, aloitti uuden aikakauden, ehkä maailmalla isompi juttu kuin Suomessa)
- Buell kaikki (jotain aivan muuta)
- Ducati Monster (loi uuden pyörätyypin)
- Triumph Rocket III (iso kone)
- Honda Goldwing (jatkoi edellisten wingien viitoittamalla tiellä)
- Suzuki Hyajabusa (ulkonäkö, jonkinlainen tehokunkku pitkään)
- Yamaha V-max

- Kilokyykyt ja tiukat 600:t yleisesti mitään mallia erikseen korostamatta (tiukka hevosvoimasota)

Hauskaa että vanha ketju herää henkiin, tuo yllä oleva lainaus mitä aiheesta kirjoitin ekalle sivulle melkein päivälleen 13 v. sitten...

Ja sitten tämän päivän näkemykseen:
Ensinnäkin ehkä tarvittaisiin useita eri termejä.

Kulttipyöriksi voisi nimittää ehkä hieman outoja mutta pienen piirin yhä suuresti diggaamia värkkejä. Kaikki Buellit, MG Griso, Ducatiesta moni malli kuten 999, streetfighter, jotkut KTM:t kuten 640adve, superenduro. MV Agusta. jne

Vanha hieno moottoripyörä Jokainen vanha (yli 25 v?) ajokunnossa oleva prätkä.

Jos klassikko määritellään jo aiemmin ketjussa olleen perusteella
Klassikko on arvostettu ja esimerkillinen teos miltä tahansa taiteen tai tieteen alueelta.
niin

No joo -klassikko Kiistämättä lajia uudistanut malli mutta joka ei sitten kuitenkaan ole todella tunnettu vaan ainostaan merkkiä tai pyörätyyppiä harrastavat tietävät. Yleisempi kuitenkin kuin kulttipyörä. Esim. monet maininneet ekan Rytkösen. Eka Africa Twin?

Todellinen klassikko Tunnetaan yli sukupolvien ja tyylirajojen, jopa prätkäilyä harrastamattomat saattaa tietää. HyajaBusa. Monster. Uusi H2. GS (ei ehkä tietty vuosimalli, vaan enempi ilmiönä). Rocket 3. GoldWing.


Ja sitten vielä että moottoripyörä alkaa olla niin pitkälle jalostettu ja kehittynyt keksintö että hyvin vaikea tuoda markkinoille mitää todella uutta tai sellaista mistä seurakunta ei olisi etukäteen osannut uneksiakaan ja joka keikauttaa markkinat ylösalas yhdessä yössä. vrt. Honda Tuutti. Esim. just markkinoille saapuva KTM790ADVR kyllä tuo jotain uutta mutta onko se gamechanger (tuleva klassikko) vai vain evoluutiota.
 
Viimeksi muokattu:
Klassikon määritelmä on sen verran lavea, että monet pyörät voidaan luokitella klassikoiksi. Sanotaan vaikka ysisatku GPZ sen takia kun se oli Cruisella Top Gun elokuvassa :D

Blackbirdiä tietenkin itse äänestän, kun oma pöödi on imuroinut jo klassisen määrän varaosia :p
 
Suzuki GSX-R1000 K5 tulee olemaan klassikko.

Järjettömän hyvä pyörä, vielä paremmalla moottorilla. Väittäisin jopa että Suzukin paras tuotos.
 
Jos klassikon määritelmää voi verrata automaailmaan, jossa esim. MB W124 on myyntiluvuistaan huolimatta kiistatta klassikko, niin pyöristä vaikkapa

- VFR
- XX Blackbird
- GS bemarit
- TL
 
Back
Ylös