Meinasin, etten kirjoita tähän ketjuun enää, mutta tässä sitä taas ollaan.
En ikein tiedä, miten ajatukset saisi ilmaistua niin, ettei astuisi jonkun varpaille.. Ei minulla mitään moisia ajeluja vastaan ole, kukin tehköön juuri sitä minkä parhaaksi nakee ja mikä hyvältä tuntuu.
Irrallisia ajatuksia..
- ajattelen niin, että pitemmällä matkalla tulee olla joku tarkoitus / päämäärä. Se ei ainakaan minulle voi olla pelkkä mahdollisimman pitkän matkan ajaminen jossain määrätyssä ajassa. En näe siinä mitään ideaa, en yhtään mitään..
- toki ajaminenkin on usein pelkkä tarkoitus, mutta se on kivaa vain niin kauan, kuin se on oikeasti kivaa. Tarkoitan tällä esim. muutamien satojen kilometrien mutkapätkiä
- olen ajanut pitkiäkin matkoja, monet +-tuhannen kilometrin siivut on tullut päivässä ajettua ja joku 5000 km parissa viikossa on mennyt suht. mukavasti
- se vaan on niin, että viimeistään tuhannen kilometrin jälkeen homma alkaa maistua puulta, tarkkaavaisuus herpaantuu, paikat puutuu ja jos kelit on kylmät ja kosteat, niin ei ole vitutuskaan kaukana. Itse asiassa joku tuhat kilometriäkin on aivan liikaa, En tiedä miten muut asian kokevat, mutta kyllä reissussa joku 500 km luokkaa oleva ajorupeama on täysin riittävä. Toki se riippuu ajettavista teistä, muista olosuhteista ja kuskistakin, mutta noin keskimäärin uskoisin olevani oikeilla jäljillä.
- yritetäänkö rautaperseajolla todistaa, että on oikea motoristi, vai mitä sillä halutaa todistaa. Jotain sillä kuitenkin halutaan todistaa, ei kai niitä bensakuitteja muuten kerättäisi. Jos itselleen pitää todistaa jotain, niin siihen ei kuitteja tarvita..
- jos tällä yrittää todistaa olevansa oikea motoristi, niin metsään menee. Tai ehkä siitä joidenkin silmissä saa sädekehän, en tiedä.. Joskus tullut noita ironbutt-merkkejä vastaan ja ainakaan minuun moinen merkki ei tee pienintäkään vaikutusta
- miksi edes kokeilla rautaperseajoa, jos kokemus muuta kertoo..? Siis tietäähän tuon, mitä se on - kaikkea muuta kuin kivaa. Ja jos ei kerro, niin rautaperseajon ei pitäisi olla ainakaan se ensimmäinen pitkän matkan kokeilu. En ainakaan omien kokemusten perusteella suosittelisi.
En tiedä moniko Euroopan kävijä ja muu pitkän matkan reissaaja ajaa lisäksi rautapersettä. Varmaan heitäkin on ja ehkäpä sellainen ajatuksineen saisi minutkin valaistuneeseen tilaan
Mutta niin kuin jo alussa mainitsin, jos siltä tuntuu, niin siitä vaan. En kenenkään pyöräharrastusta missään muodossa tuomitse, kerroin vain omia ajatuksiani