RVS kokemuksia?

Ottamatta kantaa ko.aineisiin, mutta jos vaihteiston laakerit pitää jo selvästi kuuluvaa ääntä, laakeri on jo vaurioitunut. Se voidaan saada hetkeksi hiljaiseksi jollain edellä kuvatulla "tökötillä", mutta ei se vaurio ole sieltä mihinkään korjautunut, antaa vain valheellisen tunteen käyttäjälle. Vaurio pahenee ajan myötä ja lopullisesti hajotessa tuho on totaalinen verrattuna ajoissa tehtyyn korjaukseen jossa olisi selvitty pelkällä laakerin vaihdolla.

https://www.youtube.com/watch?v=E6ZN-Zes88c Uskokoon ken tahtoo. Tuossa näkyy se kusenkeltainen pinnoite, jonka tekee teräspinnoille ja johon koko homma perustuu.
 
Viimeksi muokattu:
Mobiliin liittyen, asian kanssa työskentelevä kaveri joskus totesi, että 80-luvun Rally Formula oli tavallisista kuluttajille tarjottavista öljyistä ylivoimaisesti parasta ja ylitti moottorien kaikki vaatimukset heittämällä.

Samaa sanoi eräs toisen merkin edustaja, kun aikanaan teollisuuteen ostin muutaman sadantuhannen € öljyt/a.
Hän kertoi, että Rally Formula oli niin hyvää, ettei sitä periaatteessa olisi tarvinnut vaihtaa lainkaan. Kunhan olisi antanut öljyn kulua mittatikun alarajalle, ja sitten olisi vaan lisännyt aina litran tuoretta tuotetta.
 
Samaa sanoi eräs toisen merkin edustaja, kun aikanaan teollisuuteen ostin muutaman sadantuhannen € öljyt/a.
Hän kertoi, että Rally Formula oli niin hyvää, ettei sitä periaatteessa olisi tarvinnut vaihtaa lainkaan. Kunhan olisi antanut öljyn kulua mittatikun alarajalle, ja sitten olisi vaan lisännyt aina litran tuoretta tuotetta.

Muinaisina aikoina pelasin enemmän autojen kanssa ja jos vastaan tuli poikkeuksellisen paljon ilman koneremonttia ajettu auto, se oli yleensä Mobilin öljyillä. Puhutaan siis 80-90 luvuista. Nykyisin mikä vaan kestää, jos ei tule jotakin kummaa voiteluhäiriötä tai jakopää leviä.
 
Onhan tällaistakin. Ei tää nyt mikään iso öljy-yhtiö ole, mutta kuitenkin.

A4AA907F2ABD957636E272972A461077C1638047


https://www.motonet.fi/fi/tuote/600...SnYbtQW8TNYgAMsmhvfCB5G836a239oxoC2boQAvD_BwE

Ja kyllä nopeatkin RVS:ää mopoihinsa laittaa. Kuvan kuskit ja pyörät olivat nopeimipia omissa luokissaan.
get_img
 
Kisakuskilta kysyttiin, että mikä on paras moottoripyörämerkki.

-Se, kenen kanssa on diili...:grin:
 
Omakohtaisia kokemuksia aineesta jo vuoden 2002 kieppeiltä kun silloinen työpaikka oli ensimmäinen autokorjaamo jossa tuota lähdettiin käyttämään ja kokeilemaan silloisen RVS-porukan kanssa.
Valtaosa ihmisistä ei kykene käsitämään asiaa vaikka kuinka koittaisi avata.
Ei ole lisäaine vaan pinnoiteaine jossa öljyn tehtävänä on ainoastaan aineen kuljettaminen voitelujärjestelmän mukana kaikkiin mahdollisiin kohteisiin.
Rikkinäistä ei korjaa, kulumaa pystyy pienentää ja jopa poistamaan. Vähentää kitkaa, hukkalämpöä ja siten erenrgiahävikkiä.
Toimii vain rautaa sisältävissä materiaaleissa.
Itse olen käyttänyt siitä lähtien kaikessa missä voi ja tulen käyttämään tulevaisuudessakin.
 
Ottamatta kantaa ko.aineisiin, mutta jos vaihteiston laakerit pitää jo selvästi kuuluvaa ääntä, laakeri on jo vaurioitunut. Se voidaan saada hetkeksi hiljaiseksi jollain edellä kuvatulla "tökötillä", mutta ei se vaurio ole sieltä mihinkään korjautunut, antaa vain valheellisen tunteen käyttäjälle. Vaurio pahenee ajan myötä ja lopullisesti hajotessa tuho on totaalinen verrattuna ajoissa tehtyyn korjaukseen jossa olisi selvitty pelkällä laakerin vaihdolla.

Ennen wanhaan jobbarit kuulemma laittoi ulvovaan perään tai vaihteistoon sahanpurua. Sai hetkeksi mukavan hiljaiseksi. Samoin etikalla saa tosi pitävät jarrut, kokeilkaa vaikka.
Eli kyllä aineet toimivat. Lisäaineilla ne öljyjen ja vaseliinienkin erot tehdään. Se, onko ylimääräisistä mausteista hyötyä, no on ainakin myyjän lompakon paksuudelle.
 
Muinaisina aikoina pelasin enemmän autojen kanssa ja jos vastaan tuli poikkeuksellisen paljon ilman koneremonttia ajettu auto, se oli yleensä Mobilin öljyillä. Puhutaan siis 80-90 luvuista. Nykyisin mikä vaan kestää, jos ei tule jotakin kummaa voiteluhäiriötä tai jakopää leviä.

Samat muistikuvat mullakin, Mobil 1 oli nimensä mukaan ykkönen siihen aikaan.
 
Lähtökohtaisen kriittisesti erilaisiin käärmeöljyihin suhtautuvana
niitä ei ole tullut käytetyksi kuin kerran.

Vanhan V40 Volgan laatikko alkoi nahistamaan ja valittamaan aika karhealla äänellä.
Kuulosti äkkiseltään jo lopun alulta.

Kohtuuton jobi alkaa remontoimaan ja turhan työläs rasti jo laatikon vaihtokin.
Tarpeet ei toki olisi ihmeitä maksanut. Itse ei jaksanut hommasta kiihottua,
eikä teettämisessä ole järkeä tuollaisessa vanhassa, vaikkakin muuten hyvin soivassa ruoskassa.

Eli siinähän oli käsillä otollinen kokeilun paikka.

Vanhat öljyt ulos. Ei havaittavia hippuja ja öljy ihan ok näköistä.
Ratkaisuna uudet rasvat RVS käärmeöljyllä pimpattuna sisään ja ajoa..... kunnes aski antautuu.

Kolmen - neljän tonnin ajon jälkeen valitus oli selkeästi hiljentynyt ja jatkoi edelleen hiljentymistään
kilometrien myötä tasolle jolla sen kyllä vielä erottaa, mutta ei ole fiilistä että aina liikkeelle
lähdettäessä alkaa viimeinen reissu.

Nyt Volga on käynyt jo pari kertaa sen jälkeen moitteitta leimalla ja matka jatkuu edelleen
vajaa 40 tkm sen jälkeen kun laatikko kuulosti vetävän viimeisiä henkäyksiään.

Faktaa tai dataa... ? Sou not, mutta Volgan ja laatikon matka jatkuu edelleen ok naurettavan
pienellä ja vaivattomalla satsauksella.

Turha toki nähdä unta, että se vielä toiset 200 tkm jaksaa, mutta tulee vanhaan sloganiin,
"älä korjaa sitä jos se ei ole rikki", hieman uusia sävyjä :D.

Älä korjaa sitä niin kauan kun se toimii, on joskus fiksuin ratkaisu. Ei toki aina.
 
Mitenkäs RVS, jos se muodostaa liukkaan kalvon moottorin pinnoille, niin miten pitkään se pysyy siellä ja milloin pitää käsittely uusia.

Jos se muodostaa tuon kalvon niin tukkiiko se sylinterin seinämien hoonausjäljet eli heikentäisi mäntien/sylinterin voitelua?
 
Tilanteen saattoi ennen kauppoja pelastaa STP:llä. Sitä sai Varakiristä peltipurkissa. Eikä ollut edes niin hyvää kuin nykyversionsa.https://youtu.be/mqiUFklL_XI

Joo, olikohan se joku Corolla mihin pari tuttua tekivät "myyntiremontin", neljä purkkia STP:tä ja loput öljyä. :D Peltipurkista saa myös leikattua simmiä väliin esim. jos kiertokangen laakeri kolkottaa. :thumbup:
 
Ottamatta kantaa ko.aineisiin, mutta jos vaihteiston laakerit pitää jo selvästi kuuluvaa ääntä, laakeri on jo vaurioitunut. Se voidaan saada hetkeksi hiljaiseksi jollain edellä kuvatulla "tökötillä", mutta ei se vaurio ole sieltä mihinkään korjautunut, antaa vain valheellisen tunteen käyttäjälle. Vaurio pahenee ajan myötä ja lopullisesti hajotessa tuho on totaalinen verrattuna ajoissa tehtyyn korjaukseen jossa olisi selvitty pelkällä laakerin vaihdolla.

Tokihan tuon ymmärrän. Mikään aine ei pahoja kulumia korjaa. Enkä puolustele millään tavalla tuota mainitsemaani juttua, kerroin sen vaan yhtenä kokemuksena. Ihmetystä kyllä herätti olla todistamassa se ääntävän vaihteiston hiljeneminen niinkin nopeasti.
Varmaa on todella että sekin vaihteisto myöhemmin on hajonnut vaihtokuntoon. Sitä en ole ollut todistamassa. Enkä yrittänytkään väittää etteikö näin tulisi käymään.
 
No mutta, nythän et voi tietää olisiko aski tullut kuntoon ihan uusilla öljyillä ;-)

Tuohan se juuri on jo kolmatta vuotta tässä ihmistä öisin valvottanut :grin:.

Kun ei voi tietää edes sitäkään, olisiko ratkaiseva tekijä ollut esim. askin uudelleen
täyttäminen edellisestä poikkeavalla öljymerkillä.

Satunnaisista torkahduksistakin on herännyt kylmä hiki otsalla miettien......
MITÄ JOS OLISI LAITTANUT DELVACIT ? :blink:
Se kun saa laatikon kuin laatikon, monen kertoman mukaan vaikka maksalaatikonkin toimimaan jouheammin.

Sitten palautuu taas todellisuuteen. No eihän sitä vittu voi tietää toimiiko tuo samalla tavalla
rusinallisessa vai rusinattomassa versiossa :no: Entäs onko "äitien tekemän" tai jonkun muun välillä eroa?
Toisaalta.... Tulisiko kylkiäisenä joitain juuei- toivottuja asioita? Jos vaikka alkaa laatikko toimia
niin lipakasti, että turahtaa suoraan läpi ja kalsareihin? :kääk:.

Pahinta tässä on kuitenkin se valtava epävarmuuden, hiljalleen mutta takuuvarmasti musertava piina:(.

Elämä on :grin:.
 
Tämä on jo niin hc- menoa, että tuota on osattava arvostaa.

Sallittakoon tähän pieni aasinsilta, kun puheena olevat erilaiset käärmerasvat kuitenkin liittyvät
tällä kertaa mekaanisiin asioihin.

Kun ajoneuvoissa kehitys kehittyi edelleen tasolta jolla virtaa tarvittiin käytännössä
syttypuolelle, valoihin, puhaltimiin ym. siirryttiin tielle jolla elektroniikan ja softan alati
kasvava osuus on jo monin eri tavoin alkanut vetelemään mekaniikkaa ja sen kestävyyttä reisille.

Eli elektroniikan ja softan kautta syntyy välillisesti turhan paljon romurautaa.

Voi kuulostaa hätäisemmälle aika omituiselta, mutta eipä tuota kovin kauaa tarvitse ihmetellä
kun avaa hieman tarkastelukulmaa eikä tuijota yhteen pisteeseen.

Vanhaan aikaan ja ylipäänsä mekaanisten kokonaisuuksien kanssa voitiin usein päästä
monesta pälkähästä kekseliäillä "HC"- oivalluksilla ja matka jatkui :D.
 
Sallittakoon tähän pieni aasinsilta, kun puheena olevat erilaiset käärmerasvat kuitenkin liittyvät
tällä kertaa mekaanisiin asioihin.

Kun ajoneuvoissa kehitys kehittyi edelleen tasolta jolla virtaa tarvittiin käytännössä
syttypuolelle, valoihin, puhaltimiin ym. siirryttiin tielle jolla elektroniikan ja softan alati
kasvava osuus on jo monin eri tavoin alkanut vetelemään mekaniikkaa ja sen kestävyyttä reisille.

Eli elektroniikan ja softan kautta syntyy välillisesti turhan paljon romurautaa.

Voi kuulostaa hätäisemmälle aika omituiselta, mutta eipä tuota kovin kauaa tarvitse ihmetellä
kun avaa hieman tarkastelukulmaa eikä tuijota yhteen pisteeseen.

Vanhaan aikaan ja ylipäänsä mekaanisten kokonaisuuksien kanssa voitiin usein päästä
monesta pälkähästä kekseliäillä "HC"- oivalluksilla ja matka jatkui :D.

Ei mene kauan, kun sähköautoihin ja prätkiin on tulossa kullitettuja liittimiä ja high end johtosarjoja dynaamisen ja harmonittoman suorituskyvyn saattamiseksi. Sama, kuin oli joskus hifipuolella, paremmat liittimet kuulemma pystyi kuulemaan.
Vihreää sähköähän myydään jo, mutta miten olisi RVS sähkö.
 
Tämä on jo niin hc- menoa, että tuota on osattava arvostaa.

Samaan kategoriaan menee nokka-akselin ja nostajan hiominen primitiivisillä välineillä ennen vaihtoon viemistä, samoin öljypainevalon kytkentä laturin valon yhteyteen että se sammuu heti kun kone tärähtää käyntiin. Lisääkin löytyy mitä on tullut vuosien aikana vastaan kuten betonilla valetut runkopalkit kokiksella elvytetty kytkin ettei luista kauppaa tehdessä, sahanpuru tulikin jo mainittua.
 
Back
Ylös