Moro
Pari sanaa FJR-ketjuun vuoden ajelun jälkeen ja kokemuksia muutamista parannuksista.
Mopo siis 06 malli ja ollut vuoden ajossa parin takarenkaan verran kurvailtuna. Pahimpina puutteina sanoisin surkean takajousituksen ja kypärämelun vakiopleksin muutamilla asennoilla. Konehan on ihan kiva ja iso tankki, keppiveto ja monipuolinen mittaristo pelkkää asiaa. Kaasun vaste on hyvin tyyppiä on/off ja kiusaa tottumatonta parilla pienimmällä vaihteella kovastikin. Radallakin tuolla lavetilla saa toisinaan punan nousemaan hieman kokemattoman kyykkykuskin kasvoille
Yhtään ongelmaa ei ole mopossa ollut, mutta hiukan olen parannellut suht hyvää pakettia. Takajousi sai vaihtua WP:n säädettävään pamppuun ja PC siirtyä komentamaan ruiskua ja pleksinä on Yamahan omasta touringpleksistä mittojen mukaan sahattu matkamalli. Vakio ihan kohtuullinen lyhyessä ajelussa ala-asennossa. Tulee toisinaan ruuvailtua noita pleksejä, pitkille matkoille äänetön korkeampi ja vakio radalle ja kulmien kiertelyyn. Kahvalämppärit, takalaukun ja jalkasuojat tingin jo kaupassa mukaan. Kallistusvarojen vähäisyys nyppii toisinaan radalle eksyttäessä, eikä tappeja voi nostaa paljoakaan, sillä vaimentimet ovat turhan alhaalla....matkapyöräksikin. Takajousta vaihtamalla sain perää hiukan ylös ja siten lisää kallistusvarojakin. Toisinaan ihmettelen, että noinkin hintavaan mopoon ei voida laittaa vakiona kunnon takajousitusta
Etupään kanssa voi elää nippa nappa.
Komentaja parantaa jo nykykartalla todella paljon mopon ominaisuuksia ja pehmentää selkeästi on/off ilmiötä. Penkkiin pääsen vasta elokuulla säätämään koko kierrosalueen kohdalleen.
Eri paikkoja purkaessa ja huoltaessa/asennellessa tulee suht laadukas kuva pyörän rakenteesta eli vois vaikka pitää pidempäänkin.
Toivomuslistalla olisi koneeseen hiukan virtaa lisää. 20-30 heppaa ja 2000 kierrosta lisää nostaisi koneen kutakuinkin takaisin nykyaikaan. Nythän teho ja vääntöarvot ovat aika vaatimattomia 1,3 litran koneelle. Lienee vain aika tyyris homma ruveta tuota pataa piristämään. Pakoputkien vaihdolla saatava pikku lisä ei kiinnosta ollenkaan.
Oikean käden puutuminen pitkissä yhtäjaksoisissa seteissä saa miettimään vakionopudensäädintä tai edes hyvää kitkajärjestelmää kaasuun (lieneekö arvon raadilla hyviä vinkkejä). Kuullemma hyvä kartta PC:ssäkin vähentää värinöitä stongaan ??
Tuossa päällimmäisiä FJR-fiiliksiä ja faktoja
t. Hanski