• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

F800S/ST

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ST:ssä on tietty pystympi, aika reilustikin...muttei liikaa.

Pitäis saada aikaiseksi käydä ajamassa ST-malli. Oulusta sellaista ei löytynyt emc:stä. Aika on kortilla eikä vaipparallin lomassa ehdi kiertää liikkeitä.

Enpä tiedä, tuota ST-mallia olen jo pidemmän aikaa kaavaillut seuraavaksi pyöräkseni, mutta alkuviikosta koeajamani S jätti kyllä niin hyvän maun suuhun että melkein taitaa F800S sittenkin olla oma valintani.
Kun luultavasti kuitenkin tulisi se matalampi pleksi vaihdettua ja ainakin koeajolla S-mallin ajoasento tuntui oikein sopivalta. Ja nuo puutuvat alakatteet S-malliin saa sitten jälkikäteenkin jos niitä kaipaa.
S-mallin clip-on -stongat miellyttävät enemmän silmää kuin ST:n perinteinen ohjaustanko, toisaalta Rideria voi olla vaikeampi kiinnittää...
omg.gif

Ja etenkin keltaisena S näyttää vastustamattoman pirteältä ajokilta
inlove.gif

PS. Mikä muuten on F800-mallien bensatankkien tilavuus, esitteen mukaan tankki 16l, varalla 4l. Eli onko tuo 16+4 vaiko 12+4? Entä onko tuossa joku bensahana josta käännetään varatankille vai miten tuo oikein on ratkaistu Bemarissa?

Tankin kokonaistilavuus on 16l,nelisen litraa kun tankissa bentsiiniä jäljellä mittaristossa syttyy varoitusvalo ja ajotietokone alkaa näyttään lukemia joka pitäisi jäljellä olevalla bensamäärällä päästä. Huom,siis pitäisi ! Tosin pitää hyvin paikkaansa olen huomannut.

F800st tuli testattua toissapäivänä, kun oma pyörä oli huollossa. Ensiajatus pyörästä oli, että onpa helppo ajaa. Tosin ne vilkunkatkaisijat... Syvältä. Vaihteisto tuntui erikoiselta. Jotenkin väljän oloinen, mutta pykälä löytyi aina. Kone piti erikoista korinaa, mutta sekin ilmeisesti kuuluu asiaan. Liikennevaloissa törmäsin heti kaksi/yksipyttyisten ominaisuuteen, että kierroksia lähdössä. Oma pyörä lähtee liikkeelle pelkkää kytkintä nostamalla, mutta tämänpä stumppasin komeasti. Maantiellä huomasin seikan, josta en ole varma johtuiko pyörästä vai renkaista. Reilummalla vauhdilla kurveissa tuntui lievää levottomuutta. Ja jotenkin uraherkkyys ja tienpaikkaukset vaivasivat. Koneeseen olisin toivonut vähintään 20-30 heppaa nyt heti alkuun lisää, mutta mielenkiintoinen turbiinimainen veto siinä kuitenkin oli. Ei todellakaan tarvinnut pelätä kamppeen lähtevän käsistä täydellä kiihdytyksellä, mutta kuitenkin ohitukset sujuivat kohtuullisen mukavasti, kun vain heitti vähän pienempää sisään... Alusta ja jarrut olivat ehdottomasti parasta tässä pyörässä. Todella pehmeän tuntuiset, mutta silti sellaiset joista jäi tunne, että hoitavat kyllä oman leiviskänsä satavarmasti. Kunhan tuo parempi puolisko opettelee tuolla piikillään moottoripyöräilyn salat, aion kyllä ehdottaa tuota nakumallia yhdeksi vaihtoehdoksi sitten ensimmäistä "oikeaa" pyörää valitessa. Kokonaisuutena koeajo oli positiivinen kokemus. Niin ja kahvanlämppärit oli loistavat!

Tankin kokonaistilavuus on 16l,nelisen litraa kun tankissa bentsiiniä jäljellä mittaristossa syttyy varoitusvalo ja ajotietokone alkaa näyttään lukemia joka pitäisi jäljellä olevalla bensamäärällä päästä. Huom,siis pitäisi ! Tosin pitää hyvin paikkaansa olen huomannut.
16 litraa lukee teknisissä tiedoissa. Itse olen tankannut parhaimmillaan 17,2 litraa. Silloin kun tietokone näyttää polttoaineen olevan loppu, on yleensä tankkiin mennyt 16,8 litraa.

Erittäin kätevä tuo ajotietokone, joka kertoo koska pitää viimeistään tankille kurvailla.

Mulla takana yli 6000 km ja olen täysin
inlove.gif
Bemuuni.

Jollain oli ollut ajoneston kanssa ongelmia, mulla kaikki pelannut enemmänkin kuin hienosti. Ajoasento ja mukavuus toodella huippuluokkaa.

Kohta voidaan pitää oma miittinki 800 sarjalaisille. Onkos kukaan menossa sinne Bemu miittiin? MP maailman

Nautinnollisia ajohetkiä kaikille!
cool.gif

4. Mä vaihdoin viime vuotisen FJR:n kevyempään, eli ST:hen enkä ole katunut...
Tänään piti mennä testaamaan F800S 2-päällä, mutta koeajopyörä olikin koko viikon vuokralla
crazy.gif

No, jotain muuta piti keksiä joten sitten käytiin koeajamassa Yamahan FJR 1300AS, siis se nappivaihteinen versio. Vakuuttavan oloinen matkapyörä kaikin puolin, lukuunottamatta pleksiä jonka mikään asento ei ollut hyvä. Nappivaihteet/automaattikytkin olivat kyllä minun makuuni. Voimaakin oli varmasti riittävästi kaikkiin tilanteisiin...mutta silti FJR jätti minut vähän kylmäksi...ei sen ajaminen ollut erityisen hauskaa
confused_orig.gif

No, meni jo hiukan offtopiciksi, mutta onpahan taas yksi vaihtoehto vähemmän. Toivottavasti tuo BMW ei tunnu FJR:n jälkeen kovin tehottomalta 2-päällä...

Oikealta puolelta irroitat sen suojan (3 torx)...

Vanha 8-reikäinen:
2007323112850_SP_A0063.jpg

Uusi paremmin vaimennettu versio:
2007323112914_SP_A0064.jpg

Ja tästä näkee myös vähän, mitä se uusi on syönyt:

200761484045_pulleys-2.jpg

Ja tästä näkee myös vähän, mitä se uusi on syönyt:
kiitos huippunopeasta vastaukseta! täällähän kannattaa oikeasti käydä. onko 800 ässäs mitään muuta ei toivottua tullut eteen? tuon ajoneston temppuilun näin jo tuolta aiempaa.
Ajoneston temppuilua lukuunottamatta aivan loistava peli kaikin puolin. Ei mitään negatiivista sanottavaa!

Mahtava alusta ja moottori yhdistettynä ajomukavuuteen kohtuullisen edullisella hinnalla
wink.gif

PS. Uusilla Metzin Z6:lla pyörästä tuli vieläkin parempi...suosittelen
smile_org.gif

Akran pöntöstä asiaa...

Ajelin tuossa pitkälti yli 3000km pöntöllä ilman dp-killeriä ja ruuvasin sen ihan piruuttani paikkaan takas.
Mökä tietty pieneni, mutta ainakin perstuntumalla Bemusta tuli paljon pirteämpi.
Vastaa nopeammin kaasuun ja tuntuu vääntävänkin laajemmalti...jne jne...
Piruuttani koetin samaa, mutta otin taas pois, koska minusta tuntui etten kokenut samoin kuin sinä (paitsi mökän pienenemisen mäkin huomasin). Tarviskohan ajaa penkkiin ja oikein mitata asia?

Akran pöntöstä asiaa...

Ajelin tuossa pitkälti yli 3000km pöntöllä ilman dp-killeriä ja ruuvasin sen ihan piruuttani paikkaan takas.
Mökä tietty pieneni, mutta ainakin perstuntumalla Bemusta tuli paljon pirteämpi.
Vastaa nopeammin kaasuun ja tuntuu vääntävänkin laajemmalti...jne jne...
Piruuttani koetin samaa, mutta otin taas pois, koska minusta tuntui etten kokenut samoin kuin sinä (paitsi mökän pienenemisen mäkin huomasin). Tarviskohan ajaa penkkiin ja oikein mitata asia?
No ei se killeri mullakaan ollu kun sen pari päivää paikassa  
biggrin.gif
tounge.gif

Ajattelin joku päivä käyttää penkissä kans ja kokeilla killerillä ja ilman, et nojko mitään eroa ;)

Olipa kiva lukea kokemuksia. Minun "traktorini" on ollut ajossa vasta kuukauden ja tunnustan ikävöiväni yhä edellistä rivinelosta. Positiivista etenkin täällä pohjoisessa on ne kahvanlämppärit. Tankkilaukku on muuten näppärä, mutta karttatasku puuttuu päältä. Takalaukkuna on Polon 50€ laukku, joka istuu hyvin takaistuimelle. Hihna on laiskalle rasvaajalle & kiristäjälle helppo. Täytyy tsekata se vordere Riemenscheibe. Hianoo kun jaatte tiatoo. Radalla ajelin vielä arkaillen ja rusinoimista peläten. Yhteistä matkaa on kertynyt reilut 3,5 tkm ja ehkä me vielä kasvetaan yhteen. On jo aika rauhoittua ja tämä on siirtymävaiheeni kohti rollaattoria...

Mulla on ollut F 800 S nyt huhtikuusta alkaen ajossa, kilsoja vähän vajaa 6000 mittarissa tällä hetkellä.Täysin erilainen pyörä mitä edelliseni - Monsteri, vaatii totuttelua painon/painopisteen/maavaran takia. Matala satula, josta tassut yltää päkiöillään maahan, joten paikallaan liikuteltava ihan pyörän sivulta käsin. (Olen 160 cm hattu päässä) Tarkkana katsottava mihin parkkeeraa, jos on pienikin alamäki, se onneton jalkatuki ei pidä, ja jos on ylämäki, ei jaksa ponnistaa pyörää jalalta ylös. Tämä pikkuisen nyppii, tutkinnan alla on, josko sitä kuitenkin vielä saisi jollain tavalla edes vähän matallammaksi
nixweiss.gif

Mutta: kaikki tämä unohtuu kun pääsee tien päälle. Mielestäni aivan mahtava ajettava, ajoasento sopivan etunoja, ei väsy kädet/niska pitkälläkään matkalla. Mutkiin kääntyy pelkästä ajatuksesta. Nordkappin reissu taittui mukavasti, kahvanlämppärit oli koko reissun pelastus.
Teknisiä ongelmia ei ole ilmennyt.
Plussaa: Ihana ajettava, kevyt ja ketterä kääntymään, moottorin luonne, ABS:it ja kahvanlämppärit
Miinusta: Hempuli jalkatuki, sekä raskas paikallaan käsiteltävä (paitsi ihan tasaisella maalla
tounge.gif
)

Back