ZZR 1100

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terppis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tuohon kylmänä 3-pytyllä käyntiin seuraava lääke, joka auttoi oman zetorin täysin vastaavaan "vikaan":
todennäköisesti yhden pytyn tyhjäkäyntisuutin/kanava tukkoinen. pistin kaasarit osiin ja putsauksien jälkeen uusin tyhjäkäyntisuuttimet. suutin koko 38. siis todella pieni reikä. Nyt kun kyseessä vanha pyörä meinaa kuluneita suuttimia. pieni reikä kuluessaan ja pykiintyessään sotkee bensan virtausta siinä määrin, että pytty ei saa sille kuuluvaa ainetta. samalla säädin tyhjäkäynnin seosruuveja. oli 2 kierrosta, nyt 2,5 kierrosta. tämä kompensoimaan kuluneita läppiä ja muita vanhojen kaasareitten ominaisuuksia:D Pyörään tuli kivasti vääntöö alarekisteriin, ja kone käynnistyy kaikilla pytyillä kylmänä. motti käy tyhjäkäyntiä siististi "zetorimaiseen tyyliin":)
kulutus nousi 5,5 litraan todennäköisesti noitten seosruuvien aukaisun myötä, mutta eloa tuli kyllä alarekisteriin säädön myötä merkittävästi. enään ei ole niin pahaa buustia 7000rpm jälkeen, vaan voimaa tulee alhaalta asti enemmän
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia!

Kun se nyt kuitenkin virkistyy käymään tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillään lämmityskäytön jälkeen, siirrän kaasarin putsauksen sittempään. Viimeistään talvella rohkaisen mieleni ja irrotan sen kaasarisatsin.
 
ennen kun purat kaasareita, osta valmiiksi huoltosarja niihin. sarja sisältää: kohokammion neulan ja neulakupin, tyhjäkäynnin seosruuvin pienen o-renkaan, kohokammion tiivisteen. tuo kohokammion tiiviste sellainen, että venähtää kiristettäessä ja M**kku pistää uraansa takaisin uudestaan:) on ns. kaliiberin iso käytettynä
nimim: 3 kertaa zetorin kaasarit atomeiksi pistänyt:D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia!

Kun se nyt kuitenkin virkistyy käymään tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillään lämmityskäytön jälkeen, siirrän kaasarin putsauksen sittempään. Viimeistään talvella rohkaisen mieleni ja irrotan sen kaasarisatsin.

Toi että sen saa käymään lämpimänä nätisti, vois ehkä teoriassa viitata siihen että jollain injector cleaner -tyyppisellä bensan sekaan laitettavalla litkulla vois saada parannusta käyntiin.
 
Viides päivä reissussa. Takaisin suomen puolella aavasaksalla. Otin välipäivän eli huoltopäivän. Eilen tuli ajeltua 500km vesisateessa joista 400km kolmella pytyllä. Tänään pemotin kaasarit ja irrottelin tulpat ja johdot. Ykköspytyn tulppa oli menny pimeeksi. Joskus toukokuussa vaihdoin tulpat. No, huomenna taas jonnekkin jos ei vika uusiudu, onneksi oli vanhat tulpat mukana.Pikapuoliin kotiokkin päin. olisko joku 2500 - 3000km tullu tällä viikolla. Jauhoa ei löytyny kohokammiosta tänä vuonna.
 
Moi!
Takarenkaan vaihdon yhtedessä meinasin putsailla ketjut ja rattaat. Niin homma lähti hyvin liikkeelle takaratas hoitui helposti sekä ketju, mutta sitten tuli tenkkapoo kun piti putsata eturatas. Jos aukaisee eturattaan kopan niin tuleeko kytkimen nesteet ulos vai kuinka? Eli kuinkas se kannattaa tehdä tuo homma pyörä d-mallin zetori?
 
Kummallista. Eilen vanhukseni ei olisi halunnut vaihdella vaihteita lainkaan. Etenkin viitonen osasi konstailla koko 200 kilsan reissun. Tänään pelasi kuin nuorena mopona ikään! Paskaako siellä lootassa on, vai öljyssäkö klimppejä? No, huomenna taas tien päälle. Saa nähdä, millä mielellä Zetori on aamulla. :orgmp:
 
Moi!
Takarenkaan vaihdon yhtedessä meinasin putsailla ketjut ja rattaat. Niin homma lähti hyvin liikkeelle takaratas hoitui helposti sekä ketju, mutta sitten tuli tenkkapoo kun piti putsata eturatas. Jos aukaisee eturattaan kopan niin tuleeko kytkimen nesteet ulos vai kuinka? Eli kuinkas se kannattaa tehdä tuo homma pyörä d-mallin zetori?
ei tule nesteet ulos, ellet päästä kytkimen työsylkkää pullahtamaan ulos.. pitkä nippuside, jolla sidot männän paikoilleen. tuossa työsylkässä jonninmoinen jousi, joka painaa männän ulos, jos ei sido.
tuo työsylkkä kiinni 3:lla ruuvilla ja ketjukotelo 4:llä ruuvilla.
ps.vaihdoin tänään zetoriin rk:n ketjuratassetin:D
 
Moro vaan taas

Joku oli ostanut vanhan zetorin, kun zetori käy kylmänä kolmella tai huonosti niin katsokaa ne venttiilit että ne ei
kanna. Jollakin oli tulppa pimentynyt, NGK tekee tuota usein, Denso toimii paremmin ja Champion on paras koska
siinä on aivan erilainen rakenne. Championissa tulee keskielektrodi huomattavasti ulommaksi kun esim.NGK:ssa, eikä ota kiinni mihinkään. Kenellä on ollut kansi pois ja tulpat kiinni tietää että zetorin tulpat jää ikävän syvälle reikäänsä kun kyseessä on NGK.

Kaasareissa on se normaali perusvika kuten monessa muussakin pyörässä: kohokammion neulaventtiilin o-rengas hapertunut, tämä sotkee sitte sivan kaikki. Neulaventtiileitä harvemmin tarvitsee vaihtaa, riittää nuo o-renkaat.

Kaikkialla ei ole saatavissa tuon kokoista o-rengasta mutta yllätys, yllätys, Bilteman pojalla niitä on pienissä pusseissa 5 kpl/pussi. Sama o-rengas menee myös patopaine puolelle ja bensan sisääntuloputkiin.

Jonkun vaihteet takkuili, aika usein auttaa kun muuttaa vaihdepolkimen paikkaa. Syy hieman väärässä kulmassa oleva poljin ei aina nouse tarpeeksi ylös vaihtaessa, jalan liikerata, ajokengän muoto ja se hemmetin väljä niissä pallonivelissä (kuollut kulma) niin homma on siinä. Tänään pelaa hyvin, huomenna piruilee ja koskaan ei löydä vikaa = koittakaa muuttaa boorin paikkaa tai säätää poljinta. Homma on helppo ymmärtää kun avaa kawan lootan ja näkee sen toimintatavan.
 
Viimeksi muokattu:
Gaagamel: kerääntyykö zetorissa kanssa vettä siihen ykkössylinterin kuiluun, niin kuin zrx:ssä? Itse taistelin kanssa ykkössylinterin tulpan kanssa kunnes ymmärsin tiivistää sen.
 
Oon ajellu tuolla samalla zetorilla 5 vai 6 vuotta ja ekan kerran pimeni tulppa. Kuoppaan ei kerry vettä.
Siihen kuukauden takaiseen kipinäongelmaan kommentoisin että akun vaihdon jälkeen ei ole kertaakaan jääny starttaamatta.

Tulppa pimeni tietyömaa osuudella silleen että melkein hampaanpaikat irtos, paikat ei irronnu mutta tulppa pimeni.

tuo norja on jännä paikka, lähes aina tulee sielä jotain pikku ongelmaa. Tälläkin kertaa kytkinmen tuntuma muuttui koko ajan. Välillä irrotti ihan heti välillä ihan kahva pohjassa. Mennessä ja tullessa kotimaassa ei mitään ongelmaan.Ehkä sattummaa,ehkä ei. Pariinkertaan on ollu kaasareissa jotain hienojakoista jauhoa. Tällä kertaa ei ollu, tosin reissukin oli lyhyt.

-vk-
 
Hitto. Nyt mä tajuan, miksi ihmiset ajavat Zetoreilla. Tuo vm 92 on ollut mulla nyt kaksi viikkoa, ja kilometrejä on kertynyt kokolailla 2000. Olen yhä sitä mieltä, että se on saakelin mukava kapistus. Sillä on kiva ajaa. Siinä on selvästi kaksi eri moodia: alakierroksilla kaupungissa rauhaillista kruisailua. Ja kun kierrokset nostaa lähelle 4000:tta, alkaa tupen rapinat. En tiedä, mikä pyörässäni on alkuperäistä ja mikä ei, mutta satasen vauhdissa se kiertää just tuon neljä tonnia. Pyörä riuhtaisee just hyvin, kun lähtee maantiellä ohittamaan. Riemullista matkantekoa! :ohmy: :jippikaijee::orgmp:
 
Tervetuloa joukkoon julmaan, zetori on zetori ja sen olet nyt huomannut sinäkin.
Hinta toiseen kuppiin ja zetori toiseen niin kaikki on hyvin, paitsi niiden mielestä jotka näkee kawoissa vaan koneviat.


nettiin.jpg
 
Pari viikkoa ollut tuo uusin hankinta ZZ-R 1100 -91 eli C-malli
Täytyy todeta,että aivan erilainen laite kuin D-malli jollaisia on ollut aiemmin
koskien lähinnä tuota moottorin luonnetta
Vaimentimet tuossa on melko heikossa kunnossa ja pitäisi löytää uudet tilalle
Mitenkähän mahtaa olla kävisikö tuohon C-malliin D-mallin vaimentimet ilman modauksia
Onko kukaan kokeillut?
 
Pari viikkoa ollut tuo uusin hankinta ZZ-R 1100 -91 eli C-malli
Täytyy todeta,että aivan erilainen laite kuin D-malli jollaisia on ollut aiemmin
koskien lähinnä tuota moottorin luonnetta
Vaimentimet tuossa on melko heikossa kunnossa ja pitäisi löytää uudet tilalle
Mitenkähän mahtaa olla kävisikö tuohon C-malliin D-mallin vaimentimet ilman modauksia
Onko kukaan kokeillut?

Vainko vaimentimet? Tämän ikäisissä pakosarjat ovat toisinaan jo niin ruosteessa että 4-2-1 kohdasta saa halutessaan painettua sormen läpi. Ainakin koko putkisto vaimentimineen on suoraan vaihtokelpoinen. Toisaalta vasen vaimennin ja pakosarja ovat yhtä kappaletta, joten koko systeemin joutunee vaihtamaan. Myös zzr1200 putkisto sopii.

Ebay:stä löytyy settejä, joissa pakosarja on ruostumatonta terästä ja vaimentimet rst:tä tai alumiinia.
 
Kytkin ei meinaa irrottaa kunnolla, joutuu eka liikkeellelähdössä painamaan melko raakana ykösen tupaan.
Sen jälkeen saattaa pelata aika hyvinkin, kunnes taas jossain kohti takkuaa.
Uudet kumit ylhäällä ja alhaalla, nestettä on ja paineilmavaihtajalla ilmattu.

Tässä pakan liikettä, onko sitä tarpeeksi?

Öljyinä iso-D.:;):
 
Hebb! Osaisko joku sanoa suoralta kädeltä, että mikä mahtaa olla d-mallissa pakoputken "collectorin" halkaisija? Dominatorin pönttöjä tilailin ja myyjäliike tuota kyselee, en tiiä miks. Valikoimassa kuitenkin selkeästi vm. 93-98 malliin tarkotetut vaimentimet..:dunno:
 
mistä vedät rälläkällä poikki, ulostulo yhtenä vai kahtena, hitsaakko kiinni kun collectori on tehty pellistä ja on saumat sivussa.


Hebb! Osaisko joku sanoa suoralta kädeltä, että mikä mahtaa olla d-mallissa pakoputken "collectorin" halkaisija? Dominatorin pönttöjä tilailin ja myyjäliike tuota kyselee, en tiiä miks. Valikoimassa kuitenkin selkeästi vm. 93-98 malliin tarkotetut vaimentimet..:dunno:
 
mistä vedät rälläkällä poikki, ulostulo yhtenä vai kahtena, hitsaakko kiinni kun collectori on tehty pellistä ja on saumat sivussa.

Jaaaaa... hyviä kymysyksiä. Kahtena pitäs pysyä ulostulot, eli pelkkiä pönttöjä olin haaveilemassa. Mut onko tosiaan niin et tuohon laitteeseen ei pysty vaihtamaan kuin pakosarjoineen?
Edit: Nyt kun kävin tuolla paremmin ryömimässä, ni oikeanpuoleinen vissiin lähtee irti ujuttamalla? Mut onko vasen samaa hormia alusta loppuun? Ei tullu pieneen mieleenkään, että menis näin hankalaks kun kuitenkin ihan pyöräkohtasesti noita vermeitä tarjotaan.. Oletus oli siis, ettei tarvis todellakaan hitsihommia. Noh, taas oppi jotain uutta.
 
Back
Ylös